Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko poikkeava vanhus?

Vierailija
04.10.2025 |

Olen vähän yli 60-vuotias, eikä minulla ole sokeritautia, sydäntautia, suonikohjuja, eikä ilmeisesti polvissa eikä lonkissa kulumia (ei ainakaan särje tai ole kipua), ei kaihia, ei korkeaa verenpainetta, kaikki hampaat tallella yms.

Jatkuvasti tulee terveystalosta mainoksia, joissa mainostetaan, että heille pääsee jonottamatta tekonivelleikkauksiin, kaihileikkauksiin, hampaisiin voidaan laittaa implantit yms. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti rahastusta, varmaan leikkaisivat minulle tekonivelet, vaikka ei tunnu mitenkään ihmeemmin vaivaa olevan ainakaan vielä, ehkä varmuuden vuoksi. 

Eivät tee yhtään turhaa lonkkaleikkausta.  Mielelläni antaisin tehdä, mutta ei vielä tarpeeksi kulunut kun "vaan" toinen lonkka.

Oon ollu n. 7kk polvileikkausjonossa 😡 70+

Mää olin Tampereen Tayssin jonossa yli puoli vuotta psoriaasikseni kanssa. N58

Vierailija
22/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan ollut vielä 60-vuotiaana enkä pitänyt itseäni vanhuksena.  Nyt 80 on nivelkulumat ja db, sydän vielä terve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on varmasti käynyt paljon tutkimuksissa ja työllistänyt mukavasti terveydenhoidon ammattilaisia, ja mikä parasta, terveeksi todettu. Minäkin luulin olevani täydellisen terve omat hampaat suussa oleva 68-vuotias nainen, mutta yhtäkkiä en ollutkaan terve, vaan parantumattomasti sairas. 

Vierailija
24/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulumia nivelissä taitaa olla kaikilla ikääntyneillä. Mullakin, vaikka koskaan ei ole särkenyt sen paremmin selkä, polvet kuin muutkaan nivelet. Kävin keuhkoröntgenissä, ja siellä huomattiin kuluma lannerangassa. Kaikki kulumat eivät vain vihoittele. Tosin kävelen paljon + teen päivittäin kotijumpan, olen aina ollut normaalipainen. Olen täyttänyt jo 70, mutta en kyllä tunne itseäni vielä vanhukseksi, kun pystyn tekemään kaiken sen, minkä viisikymppisenäkin.

Vierailija
25/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suonikohjuja on, polvet kiukkuilee ja olen ryppyisempi kuin rusina. Silti 60+ nuori

60+ ei ole nuori. Kannattaa hyväksyä tosiasiat.

Vierailija
26/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme että hampaat on. Kiille.

Vierailija
27/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suonikohjuja on, polvet kiukkuilee ja olen ryppyisempi kuin rusina. Silti 60+ nuori

Ulkokuori on mummun, mutta silti 60+ nuori

Vierailija
28/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti rahastusta, varmaan leikkaisivat minulle tekonivelet, vaikka ei tunnu mitenkään ihmeemmin vaivaa olevan ainakaan vielä, ehkä varmuuden vuoksi. 

Eivät tee yhtään turhaa lonkkaleikkausta.  Mielelläni antaisin tehdä, mutta ei vielä tarpeeksi kulunut kun "vaan" toinen lonkka.

Oon ollu n. 7kk polvileikkausjonossa 😡 70+

Minä olin lonkkaleikkausjonossa lähes 2v. Liikkuminen vaikeaa, jatkuvaa särkyä, 4. asteen nivelrikko. Kun vihdoin pääsin leikkaukseen, molemmissa lonkissa oli luukuolio. Kirurgi joutui sahailemaan vähän enemmän...Nyt on lonkat metallia ruuvikiinnityksillä ja pituusero jaloissa n.2cm, mutta onneksi järjetön särky loppui!  Ikää  60+

Vierailija
29/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on 80-vuotta eikä hänellä ole mitään sairauksia eikä lääkityksiä.

Vierailija
30/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole vanhuskaan.  Varmaan jo alle 30 vuotiaita eläkkeellä kun kuuskymppisiä.

Vierailija
31/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asenne 💪

Vierailija
32/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-kymppinen vanhus on poikkeava. 

Vierailija
33/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on varmasti käynyt paljon tutkimuksissa ja työllistänyt mukavasti terveydenhoidon ammattilaisia, ja mikä parasta, terveeksi todettu. Minäkin luulin olevani täydellisen terve omat hampaat suussa oleva 68-vuotias nainen, mutta yhtäkkiä en ollutkaan terve, vaan parantumattomasti sairas. 

En ole käynyt paljon tutkimuksissa tai työllistänyt terveydenhuollonammattilaisia. Silmälääkärissä olen käynyt säännöllisesti ko. firmassa, koska on ollut lasit jo 15-vuotiaasta lähtien. Nyt pelotellaan kaihilla, vaikka ei ole vielä näkynyt. Noin 2 vuoden välein pitää käydä tarkistuttamassa. Ei ole ihmeemmin tutkimuksia tehty, koska ei ole ollut ihmeellisiä vaivoja, mutta mainoksia tulee firmasta. Myös sellainen mainos tuli, että voisi mennä silmäleikkaukseen, jos luomet roikkuvat. Työterveyshuolto on toki tuossa firmassa, mutta en ole käynyt sielläkään kuin kerran kahden vuoden aikana, eikä työterveyshuolto paljon mitään enää korvaa/hoida. Hammaskiveä poistetaan suusta vuoden välein kunnallisessa puolella.  

Eihän sitä tosiaan koskaan tiedä, milloin sairastuu, mutta ihan siltä tuntuu, että noita mainoksia alkoi tulla 60 vuotta täytettyä. 

Olen ollut normaalipainoinen koko ikäni. 

Vierailija
34/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6-kymppinen vanhus on poikkeava. 

Niin kait nykyään, mutta vuosikymmeniä sitten taisi olla. 

Vierailija
35/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään pääse oikein helposti tutkimuksiin ainakaan julkiselle puolelle. Tietysti pääsee yksityiselle puolelle, jos on varaa itse maksaa. 

Vierailija
36/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asenne 💪

Mielen vanhenemista ei olekaan tutkittu niin perusteellisesti kuin ruumiin.  Täytyyhän siinä jotain sentään tapahtua.  Ulkoisesta tai sisäisestä asenteesta johtuen. Joskus ei ruumiillinenkaan vaiva näy haittaavan.  Enkä tarkoita aivosairauksia. 

Vierailija
37/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap ei itse tunne itseään mitenkään vanhukseksi, mutta kyllähän tässä  jo ikääntynyt on. Lisäksi tosiaan tuo mainonta lisääntyy ikääntyessä eli kyllä siitäkin huomaa, että ajatellaan, että sairaudet lisääntyvät ikääntyessä ja niinhän se yleensä onkin. Keho vanhenee ja sitä mukaa voi tulla sairauksia.

Vierailija
38/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi jotkut saattavat ajatella, että nyt on mentävä näihin tutkimuksiin/hoitoihin, kun kerran oikein jostain terveysalan ammattilaiselta tulee mainos/suositus.

Tässä tarvitaan kyllä järkeä päässä, sillä tosiaan nuo tutkimukset/toimenpiteet eivät yksityisellä puolella ole halpoja, eikä julkiselle puolelle pääse. 

Vierailija
39/39 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et ole poikkeus. Täytin juuri 80v. Minulla ei ole mitään lääkitystä eikä ole tarvettakaan ainakaan vielä. Asun yksin ja hoidan kaikki kotityöt ym. yksin ikkunoiden pesua myöten. Nuorena, vähän yli 30-vuotiaaksi poltin runsaasti tupakkaa (niin tekivät kaikki kaverinikin), kävin oluella pari kertaa viikossa ja söin mitä sattui. Sen jälkeen en ole polttanut enkä juonut alkoholia ja viimeisen 10'n vuoden aikana yrittänyt syödä terveellistä, kotona tehtyä ruokaa. En tiedä miten paljon psyyke vaikuttaa. Olen luonteeltani aika positiivinen ja muiden mielestä tasapainoinen. Harrastuksena lukeminen, kielten opiskelu, ulkoilu, hiukan vapaaehtoistoimintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi