Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköautojen alusta ei kestä painoa!

Vierailija
04.10.2025 |

On kai ollut jo aamulla tämäntyyppinen keskustelu, mutta se meni höpöksi ja ilmeisesti poistettiin. Eli Yle uutisoi tänä aamuna, että sähköautoja hylätään katsastuksessa moninkertaisesti enemmän kuin polttomoottoriautoja. Eräissä autoissa alustarakenne on vain liian heppoinen, erityisesti pyörätuenta on aivan liian heikko.

Ongelmia on lähes kaikilla autoilla Volkkarin ID-sähkäreitä lukuunottamatta, pyörätuenta eli puslat ei kestä monen sadan kilon akkujen tuomaa lisäpainoa. Tai kestävät, mutta rasituksessa kuluvat helpommin hajalle. Tilastojen mukaan Tesla 3-mallista hylätään jopa 49% katsastuksessa. Ilmeisesti vain Volkkari on rakentanut myös lisäpainoa vastaavat tukevammat tukivarren nivelet. Volkkarin lisäksi myö Hyundailla ja Volvolla on melkoisen hyvin kestäneet lisäpainoa, muilla onkin sitten ongelmia tehdä tarpeeksi hyvä tuenta pyörien ja korin välille.

Lisätietoja artikkelista: https://yle.fi/a/74-20184982

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käytetty model 3 perfi joltain nuorelta lippispäältä niin takuulla ongelmia luvassa.

Vierailija
2/14 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tesloilla ei ole huolto-ohjelmaa niin katsurilta käydään hakemassa vikalappu. 

ihan niin kuin tonnin romuistakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppään sähköautokelkkaan 6-8 vuoden päästä, kun nykyinen polttikseni tulee elinkaarensa päähän. Nykytekniikan lastentauteja suunnittelussa nämä. 

Sinänsä nuo eivät ole niitä kalliimpia remontteja kuitenkaan. Kuten artikkelissa mainitaan, niin vaikka polttikseja ja hybridejä hylätään vähemmän syyt hylkäyksille on laajempia. 

Vierailija
4/14 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestä panoa? :D

Vierailija
5/14 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino asetettava ylästölle.

Vierailija
6/14 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus viiden vuoden päästä saatetaan valmistaa ensimmäinen hyvä sähköauto. Sitten menee noin 5-10 vuotta että saat sellaisen käytettynä mukavaan hintaan. Bensalla mennään vielä pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. tuollako puolustelette saastutustanne? Huolto maksaa kuitenkin vähemmän kokonaisuutena 3 vuoden ajalta kuin bensa-tiisseli-auton huollot

 

Vierailija
8/14 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on näitä oikeita polttomoottorisia amerikkalaisia niin ettei tarvitse porakoneella suhata. On paksulti rautaakin ympärillä eikä hipaisunäppäimiä ja saa ihan itte tyyrätä. Ja akalle kelpaa vanhempikin takki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sammutetaan sähköautopalo risteilylaivan autokannella?

Vierailija
10/14 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyppään sähköautokelkkaan 6-8 vuoden päästä, kun nykyinen polttikseni tulee elinkaarensa päähän. Nykytekniikan lastentauteja suunnittelussa nämä. 

Taidan jättää väliin koko homman. Optimistisesti jos 20-25v vielä saan olla olemassa niin sähköavusteettomia bensakoneellisia nuo vuodet vielä saanee ainakin käytettynä.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. tuollako puolustelette saastutustanne? Huolto maksaa kuitenkin vähemmän kokonaisuutena 3 vuoden ajalta kuin bensa-tiisseli-auton huollot

 

Mutta samalla rahalla minkä Teslojen arvo on pudonnut, olisi voinut matkat ajaa sähkö taksilla.  Että kun ruvetaan säästämään.  Taas olisi maailma pelastunut ja töitäkin riittänyt.

Vierailija
12/14 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sammutetaan sähköautopalo risteilylaivan autokannella?

Upottamalla koko laiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. On paljon polttiskatumaastureita, joiden paino ylittää perussähkiksen.

Vierailija
14/14 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai valmistaja tuon korvaa, kun on kerran suunnitellut vehkeen, joka ei kestä normaalia käyttöä. Ei autoja suunnitella ihan tutkimatta ja testaamatta, joten tuokin on jollain tapaa kyllä tiedossaan ollut. Ettei vain olisi säästetty väärässä kohtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi