Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon teillä oikeasti menee ruokakauppaan kuukaudessa rahaa?

Vierailija
04.10.2025 |

Kertokaa ensin, monta ihmistä taloudessa. Jos on lapsia, niin ovatko pieniä vai teinejä.

Ja tuohon ruokakauppaan sisällytetään sitten vessapaperi ja perushygieniatuotteet (saippua, shampoot, siteet, hammastahnat ym.).

Alkoholia ei lasketa.

Tuntuu, että monet aliarvioivat, kuinka paljon kuukaudessa menee noihin rahaa.

Meitä on yksi aikuinen ja kaksi teiniä ja menee noihin noin 800 euroa kuussa eli noin 266 euroa per naama eli noin 66 e per viikko per naama.

Kommentit (226)

Vierailija
161/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te tiedätte kuinka paljon rahaa menee ruokaan, teettekin ihan taulukon vai miten? Tietenkin jos rahasta on tiukkaa tai haluaa säästää ruokaostoksia mutta noin muuten? Mä ainakin käytän useampaa eri kauppaa, ostan sienet torilta ja kalan hallista ym. enkä rupea sen kummemmin ynnäilemään kaikkea yhteen. Kaksi aikuista, arvioisin noin 800 euroa kuukaudessa. 

Meillä on ollut ihan uteliaisuudesta taulukko keittiössä, johon laitetaan kaikki ostokset ylös, niin tietää vähän mihin rahat kuluu. Kuun lopussa ne päivitetään Exceliin ja näin tiedetään viimeisen 10 vuoden kulut. Kaikki on siis todella kallistunut vuoden 21 jälkeen.

Vierailija
162/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te tiedätte kuinka paljon rahaa menee ruokaan, teettekin ihan taulukon vai miten? Tietenkin jos rahasta on tiukkaa tai haluaa säästää ruokaostoksia mutta noin muuten? Mä ainakin käytän useampaa eri kauppaa, ostan sienet torilta ja kalan hallista ym. enkä rupea sen kummemmin ynnäilemään kaikkea yhteen. Kaksi aikuista, arvioisin noin 800 euroa kuukaudessa. 

Aivan Kaikki kulut kirjaan exceliin muutamaan eri kategoriaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi aikuinen, 300 - 350 e

Vielä ennen koronakusetusta riitti 200 e, sen avulla nostivat hinnat ja sitten keksivät sodan tekosyyksi.

Satasella minullakin on ruokalasku noussut kuukaudessa. yksi aikuinen.

Itse syön urheilevana päivittäin rahkaa, menee helposti 500 g purkki kahdessa osassa. Ennen rahka maksoi 0,99 e ja nykyään 1,49 e. 50 sentin nosto päivässä lisää tekee kuukaudessa jo 15 euroa lisää ruokakuluihin ja tässä oli vasta yksi tuote, jonka hinta noussut valtavasti.

Ja tämä muutos tapahtui muutamassa vuodessa. Myös kahvi, ja liha on kallistuneet valtavasti. Kymmeniä prosentteja. 

Vierailija
164/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

200€/kk. Asun yksin ja tuo on se summa, jolla yritän tulla toimeen, jotta saan jonkinlaisen puskurin säästettyä. En syö ikinä ulkona tai wolttaa, koska täällä ei kotiinkuljetus toimi ja niin, ei riittäisi rahatkaan. Kerran viikossa käyn kaupassa. Aika nihkeetä on, mutta toisaalta säästäminen on ihan hauskaakin. 

Vierailija
165/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos käy kerran viikossa kaupassa ja ruokaostoksiin kuluu silloin x-summa, niin aika hyvin on perillä paljonko kauppaan rahaa kuluu. Enemmän ihmettelen sitä, että miten voi olla tietämättä ruokaostossa hintaa 

Vierailija
166/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunat, ab-jogurtti, raejuusto, kurkku, paprika, taateli, herkkusieni, porkkana, kesäkurpitsa, salaatti, sitruuna, sipuleita, leipää, leipäjuustoa, jauhelihaa, pekonia, tacokastice, tortillapohjat, linssit, gluteeniton pasta ja fusilli ja spagetti, tomaattimurskaa, pakastevihanneksia, proteiinivanukkaita, meksikonpata, maissilastuja, fetajuusto, pähkinöitä. Noin suunnilleen näytti nuo kuukauden ruokaostokset, tietenkin osaa useamman kerran. Paha sanoa sinne asti tarkemmin mitä söin päivittäin.

Juomiset kait n 20e ja oon ostanut multaa, tiskiainetta ja parranajogeeliä n 10-15e.

Mutta joo, ei ole tarvinnut ostaa esim kahvia ja voita ja esim tonnikalaa.

Joka päivä vihanneksia, joku liha/proteiini ja sitä rasvaakin tullut mm juustosta ja lihasta.

Mitä sit muut ostaa?

Monenlaista.

Kolme kertaa viikossa kalaa (useimmiten lohta, turskaa ja siikaa) ja pari kertaa lihaa (nautaa ja sikaa, ei jauhelihaa.

Juustoja (goudaa ja emmentalia leivän päälle, parmesaania, pecorinoa, mozzarellaa ja halloumia ruoanlaittoon).

Salaattia, ituja, kesäkurpitsaa, munakoisoa, paprikaa, erilaisia sieniä, purjoa, sipuleita, perunaa, palsternakkaa, fenkolia, tomaatteja, kurkkua, oliiveja

Kaikenlaista me ainakin ostetaan.

Vierailija
167/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu pari tonnia. Kaksi aikuista ja viisi lasta.

Vierailija
168/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin, ja ruokakauppaan menee n. 120 e/kk.

Tuolla summalla saat välipalatarpeet. Syöt varmaan joka päivä ulkona, paljon siihen menee?

Nämä on varmaan näitä "syökö täällä joku tyyliin 100 e/kk?"-ketjun satuilijoita, ruokana on kaurapuuroa, kaalta, perunaa ja soijarouhetta. Kai noilla hengissä pysyy.

Älä usko kaikkea mitä luet internetistä (Abraham Lincon -sitaatti). Äläkä missään nimessä luota ja usko mitä vauvapastalle kirjoitetaan, mutta mun syyskuun ostoskori jotakuinkin näyttää tältä. Oon tosi sori jos joitain yksittäisiä tuotteita jäi pois. Koonnin tein ostoskuittien ja s-kaupat.fi -sivuston ostonkorin kautta ja editoin wordissa vauva-palsta ystä

Kyllä näistä ehkä lämpimiä ruokia kokkaa monta, mutta ei silti kuukautta syö. Mitä muuta leivän päälle esim. laitetaan kuin pelkkä ylähuuli? Maitotuotteet ja hedelmät puuttuu myös täysin kokonaan, nekin kuuluu monipuoliseen ruokavalioon. Myös muutamia nautintoaineita kuuluu ihan tavalliseen ruokavalioon, kuten kahvi, satunnaiset herkut. Entä ne hygieniatuotteet, nekin laskettiin tässä keskustelussa mukaan kauppasummaan jos luit aloitusviestin. 

Vierailija
169/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on pelkän syömisen lisäksi muitakin arvoja elämässään. Niin silloin ei ole vaikea säästää.  Myös itse tehden kuluu kauppaan yllättävän vähän rahaa. 

Vierailija
170/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos käy kerran viikossa kaupassa ja ruokaostoksiin kuluu silloin x-summa, niin aika hyvin on perillä paljonko kauppaan rahaa kuluu. Enemmän ihmettelen sitä, että miten voi olla tietämättä ruokaostossa hintaa 

Jos käy vain kerran viikossa kaupassa niin täytyy varmaan olla valmis suunnitelma koko viikolle. Tiedättekö te kauppapäivänä mitä haluatte syödä viiden päivän päästä?  

Vierailija
171/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

viestiin 154

Tämä lista ei kyllä ole kuukauden ruoat millään. 

No mutta kun oli. Ja kuten mainitsin, kuivapaasta löytyi linssejä,papupa, riisiä,hirssiä,kvinoaa... Pakastimesta myös useampi annos valmiiksi annoksiin pakattua ja pakastettua ruokaa. (nämä kaikki laskettu mukaan tuohon reilun 1000€ ruokakuluihin (tammi-syyskuu 2025)

Vierailija
172/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisellä on pelkän syömisen lisäksi muitakin arvoja elämässään. Niin silloin ei ole vaikea säästää.  Myös itse tehden kuluu kauppaan yllättävän vähän rahaa. 

Niin ja silti ei tarvitse edes säästellä. Esimerkiksi paketti juustoa kestää yhdellä hengellä vaikka kuinka kauan, siitä kun riittää yksi siivu leivän päälle. Ei tarvitse höylätä sellaista kerrosta, että leipää on vähemmän kuin juustoa 

Vierailija
173/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuva. 115 näkyi elokuussa menneen, en tiedä miksi syyskuuta ei näy.

Tuossakin on jokunen kalja, vissyjä ja yksi viikonloppu kun ostin reilusti ruokaa kun kaveri oli kylässä. Normaalisti ei edes tuota.

Piti ihan katsoa noita kuitteja ja mielestäni tossa on ostettu ja syöty ihan runsaasti ja monipuolisesti ja on ylimääräistäkin.

Millainen on normaali keskiverto päivä tätä runsasta ja monipuolista syömistä? Kaikki päivän syömiset?

Kananmunat, ab-jogurtti, raejuusto, kurkku, paprika, taateli, herkkusieni, porkkana, kesäkurpitsa, salaatti, sitruuna, sipuleita, leipää, leipäjuustoa, jauhelihaa, pekonia, tacokastice, tortillapohjat, linssit, gluteeniton pasta ja fusilli ja spagetti, tomaattimurskaa, pakastevihanneksia, proteiinivanukkaita, meksikonpata,

Erikoista, miten nämä ruuat saa siis 20-30 eurolla viikossa, kun monella muulla menisi vähintäänkin tuplasti rahaa nykyhinnoilla? 

Vierailija
174/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. 120-160 euroa kk....olen työtön työmarkkinatuella

Vierailija
175/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin, ja ruokakauppaan menee n. 120 e/kk.

Tuolla summalla saat välipalatarpeet. Syöt varmaan joka päivä ulkona, paljon siihen menee?

Nämä on varmaan näitä "syökö täällä joku tyyliin 100 e/kk?"-ketjun satuilijoita, ruokana on kaurapuuroa, kaalta, perunaa ja soijarouhetta. Kai noilla hengissä pysyy.

Älä usko kaikkea mitä luet internetistä (Abraham Lincon -sitaatti). Äläkä missään nimessä luota ja usko mitä vauvapastalle kirjoitetaan, mutta mun syyskuun ostoskori jotakuinkin näyttää tältä. Oon tosi sori jos joitain yksittäisiä tuotteita jäi pois. Koonnin tein ostoskuittien ja s-kaupat.fi -sivuston ostonkorin kautta ja editoin wordissa vauva-palsta ystävällisemmäksi ostoskorin hintoineen:

Kes

Oli ihan pakko käydä S-ruokakauppojen sivuilla ja excelöidä. Noissa ostoksissa on noin 1 650 kcal / päivä. Edes minä en pärjää sillä määrällä, vaikka olen pienikokoinen nainen ja tällä hetkellä enimmäkseen vuodepotilaana. 

Vierailija
176/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käy vain kerran viikossa kaupassa niin täytyy varmaan olla valmis suunnitelma koko viikolle. Tiedättekö te kauppapäivänä mitä haluatte syödä viiden päivän päästä?  

Minä olen välillä tehnyt ostoksia jopa 2 viikon aikavälillä. Minun elämäni on mukavampaa ja stressittömämpää, kun suunnittelen syömiset etukäteen ja sitä paitsi teen ruokaa viikon satsin kerralla. (Olen autismipiirteinen yksineläjä.) Minulta hajoaisi pää, jos jatkuvasti pitäisi olla miettimässä, mitä tänään tai huomenna söisin. Mutta ymmärrän, että minun tyylini ei sovi kaikille. 

Vierailija
177/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan nyt eka kertaa ketjuun. Tuo on just se mikä pitäis tehdä, jotta pystyisi säästämään tehokkaasti. Päättää etukäteen ensin joku summa joka saa kulua viikossa kauppaan ja sitten tosiaan suunnitella ne ruoat etukäteen joistain edullisista aineksista, jotta pysyy budjetissa. Kaikkiin muihin kuin lämpimään ruokaan menee helposti saman verran kuin niihin lämpimän ruoan ainesosiin.

Jos tekee niin että selailee reseptejä ja tulee tarve tehdä kivankuuloinen ruoka monella suht kalliilla ainesosalla, niin tällä systeemillä ainakin saa ruokakauppaan kulumaan ihan järjettömiä summia, kokemusta on.

Vierailija
178/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

viestiin 154

Tämä lista ei kyllä ole kuukauden ruoat millään. 

No mutta kun oli. Ja kuten mainitsin, kuivapaasta löytyi linssejä,papupa, riisiä,hirssiä,kvinoaa... Pakastimesta myös useampi annos valmiiksi annoksiin pakattua ja pakastettua ruokaa. (nämä kaikki laskettu mukaan tuohon reilun 1000€ ruokakuluihin (tammi-syyskuu 2025)

Ja leipää et syö käytännössä ollenkaan, koko kuukauden leipäkulut oli alle 3 e. Etkä juo kahvia tai teetä lainkaan. Tässä ainakin kaksi asiaa, jotka poikkeavat huomattavasti keskivertosuomalaisen ruokavaliosta. Itse asun ulkomailla, ostan leivät leipomosta ja täällä maksaa hyvä kokojyvää sisältävä leipä 3 e/ kpl. Ostan sellaisen noin joka toinen päivä. Nämä oli laskettu tietysti mukaan 490 euron budjettiimme.

Vierailija
179/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viimeisen 7 vuoden aikana mennyt joka vuosi ruokaan 10 600 euroa. Se tekee keskimäärin 883€ kuukaudessa ja 29,04 euroa päivässä. Taloudessa 5 henkilöä, kyseisenä aikana lapset ovat olleet teinejä/opiskelijoita. 

Olen pitänyt tarkkaa kirjanpitoa, johon kulut on eritelty aihepiireittäin, joten tuo summa pitää sisällään vain ruoat.

Mielenkiintoista on ollut huomata, että vuosittainen kuluerä on pysynyt samana ruoan hinnan noususta huolimatta. 

Hygieniakuluja en tuohon pysty suorilta käsin lisäämään, koska niihin kirjanpidossani sisältyy myös terveyskulut eli lääkärikäynnit, lääkkeet ym.

Vierailija
180/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on muuten totta. Kun aloitin säästöbudjetin, niin huomasin, että aika paljon oli tullut syötyä ihan huvikseen. Nyt kun teen ruokaa itse pari kertaa viikossa, niin aika vähällä pärjää. Asun yksin ja syön siis useamman päivän samaa ruokaa. Ja kun syö lämpimän ruoan, niin se vähentää napostelua olennaisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi