Kuinka paljon teillä oikeasti menee ruokakauppaan kuukaudessa rahaa?
Kertokaa ensin, monta ihmistä taloudessa. Jos on lapsia, niin ovatko pieniä vai teinejä.
Ja tuohon ruokakauppaan sisällytetään sitten vessapaperi ja perushygieniatuotteet (saippua, shampoot, siteet, hammastahnat ym.).
Alkoholia ei lasketa.
Tuntuu, että monet aliarvioivat, kuinka paljon kuukaudessa menee noihin rahaa.
Meitä on yksi aikuinen ja kaksi teiniä ja menee noihin noin 800 euroa kuussa eli noin 266 euroa per naama eli noin 66 e per viikko per naama.
Kommentit (264)
~1500€ sisältäen kaiken. Eli ruoat, hygieniatarvikkeet, lemmikkien tarpeet, satunnaisesti sukkia, pipoja, hanskoja jne. 2 aikuista, 3 lasta, 3 kissaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte kuinka paljon rahaa menee ruokaan, teettekin ihan taulukon vai miten? Tietenkin jos rahasta on tiukkaa tai haluaa säästää ruokaostoksia mutta noin muuten? Mä ainakin käytän useampaa eri kauppaa, ostan sienet torilta ja kalan hallista ym. enkä rupea sen kummemmin ynnäilemään kaikkea yhteen. Kaksi aikuista, arvioisin noin 800 euroa kuukaudessa.
Aivan Kaikki kulut kirjaan exceliin muutamaan eri kategoriaan
Jos käyttää pankkikorttia, niin summat saa helposti tiliotteelta käyttämättä sen kummemmin mitään taulukointia.
Exceliin saan kirjattua koko vuoden/kuukauden kulut näkyviin. Vakuutukset, Vastikkeet, lainanmaksut+lyhennykset, puhelin,sähkö, ruoka, kodinkulut(siivous,paperit yms), terveys/hygienia(pesuaineet, hieronnat,yms), Harrastuskulut, hupikulut/muut turhakkeet(kyllä myös pihistelijä voi sillointällöin tuhlata hieman), matkustus.... Sijoituksille on tottakai myös omat seurannat ja kategoriat.
(Lähes) kaikki on budjetoitu ja viitteelliset kulutusrajat asetettu kuukausittain/vuodelle sekä kirjataan tietenkin sentilleen taulukoihin. Kuluseurantaa tehty nyt kolmen vuoden ajalta
Kyllä on ihmisellä paljon rahaa käytössä, jos ei tiedä kauppamenojaan. Eikö teillä ole selkeää ruokabudjettia tai edes viikkobudjettia?
Mä ainakin jätän palkasta vain tietyn summan käyttötilille. Sillä on sitten maksettava ruuat sun muut.
Mä en nyt usko sun 85 euron laskelmaa. Millainen ruoka ja millainen kakku, 12 hengelle? Täysillä paketeilla laskit hinnan? Minä laskin kerran mitä myyjäisiin tehty kakku maksoi minulle, OIKEILLA määrillä (esim 2dl sokeria, 1 dl siirappia) eli kuorrutettu kuivakakku. Sen todellisten raaka-aineiden hinta oli vähän yli 9 euroa. Minä en ymmärrä, millä matikalla ihmiset näitä laskee, tai mikä on heidän käsitys "ruokalajeista ja kakusta". Jos tekee aivan perusraaka-aineista, niin ehkä. Mutta jos käyttää kalliimpiakin raaka-aineita kuten ruokaan lihaa ja mausteita, värikäs tuore salaatti eikä pelkkä vihreää, tai leivontaan esim suklaata, niin halvalla ei pääse.
Foodiesta hinnat täysillä pakkaukdilla esim kakkuun 6 munaa vaikka todellisuudessa käytin 3
Ei meillä tarjota arkiruokaa viikonlopouna syömään tuleville! Mutta en myöskään näe tarvetta maksaa 89e kilo sisäfileestä, Suomessa tuskin edes tuohon hintaan saa oikeasti mureaa. Sitäpaitsi muut ruhonosat on paremman makuisia.
Tuo mun 85e sisälsi:
- alkuun bruschettaa tomaattisalsalla ja punaisella tapenadella sekä prociutto crudoa ja melonia.
- pääruokana stifadoa ja tomaattirisottoa
- jälkiruokana limoncello-sitruuna-vadelmatiramisu
- kahvin kanssa toscakakku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte kuinka paljon rahaa menee ruokaan, teettekin ihan taulukon vai miten? Tietenkin jos rahasta on tiukkaa tai haluaa säästää ruokaostoksia mutta noin muuten? Mä ainakin käytän useampaa eri kauppaa, ostan sienet torilta ja kalan hallista ym. enkä rupea sen kummemmin ynnäilemään kaikkea yhteen. Kaksi aikuista, arvioisin noin 800 euroa kuukaudessa.
No, jos käy kerran viikossa kaupassa ja ruokaostoksiin kuluu silloin x-summa, niin aika hyvin on perillä paljonko kauppaan rahaa kuluu. Enemmän ihmettelen sitä, että miten voi olla tietämättä ruokaostossa hintaa
Jos käy vain kerran viikossa kaupassa niin täytyy varmaan olla valmis suunnitelma koko viikolle. Tiedättekö te kauppapäivänä mitä haluatte syödä viiden päi
Minä olen välillä tehnyt ostoksia jopa 2 viikon aikavälillä. Minun elämäni on mukavampaa ja stressittömämpää, kun suunnittelen syömiset etukäteen ja sitä paitsi teen ruokaa viikon satsin kerralla. (Olen autismipiirteinen yksineläjä.) Minulta hajoaisi pää, jos jatkuvasti pitäisi olla miettimässä, mitä tänään tai huomenna söisin. Mutta ymmärrän, että minun tyylini ei sovi kaikille.
No nyt tuli kiinnostava kommentti. Minäkin haluaisin tehdä ruokaa mahdollisimman harvoin, mutta mitä? Kerrot että teet ruokaa viikon satsin kerralla. Mitä muita on kuin keitot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos käy kerran viikossa kaupassa ja ruokaostoksiin kuluu silloin x-summa, niin aika hyvin on perillä paljonko kauppaan rahaa kuluu. Enemmän ihmettelen sitä, että miten voi olla tietämättä ruokaostossa hintaa
Jos käy vain kerran viikossa kaupassa niin täytyy varmaan olla valmis suunnitelma koko viikolle. Tiedättekö te kauppapäivänä mitä haluatte syödä viiden päi
Vastaan nyt eka kertaa ketjuun. Tuo on just se mikä pitäis tehdä, jotta pystyisi säästämään tehokkaasti. Päättää etukäteen ensin joku summa joka saa kulua viikossa kauppaan ja sitten tosiaan suunnitella ne ruoat etukäteen joistain edullisista aineksista, jotta pysyy budjetissa. Kaikkiin muihin kuin lämpimään ruokaan menee helposti saman verran kuin niihin lämpimän ruoan ainesosiin.
Minä olen kokeillut että käyn kerran viikossa kaupassa, en loppujen lopuksi säästänyt. Päinvastoin, ruokaa meni vahingossa vanhaksi, kun jääkaappi oli ängeten täyteen ostettu ja sinne taakse tai alle unohtuu piiloon jotain. On myös täysin mahdotonta arvioida, mitä ruokaa menee kerralla kaikki, ja mitä jää kahdelle, jopa kolmelle päivälle. Se oikeasti vaihtelee joka kerta, vaikka ruoka olisi samaa. Ei voi tietää. (siis lasten kanssa).
Viikon ruokalista etukäteen ei siis vaan toimi, tai siis, sitä pitää rukata matkan varrella koko ajan. Ja isoja määriä ostaessa, osa meneekin vanhaksi, hups vaan.
Mieluummin käyn siis 4-5 kertaa viikossa kaupassa, ostan muutaman maitopurkin ja 1-2 päivän lämpimiin aterioihin ainekset. Heräteostokset ei mulle ole enää ongelma, opettelin kieltäytymään niistä. ;)
Meillä menee kahden aikuisen taloudessa noin 400 euroa. Ostetaan terveellistä kasvispainotteista ruokaa, ei ihan halvinta muttei kyllä mitään hienoakaan, vaan edullisia satokauden juttuja ja luonnollisia proteiininlähteitä. Mutta kyllä tuohon summaan mahtuu todella paljon turhaakin. Herkkuja, kahvia, puolivalmisteita ja heräteruokaostoksia esimerkiksi. Uskon, että hieman paremmalla suunnittelulla ja turhien juttujen karsimisella voisimme nipistää ainakin sata euroa, ja se on nyt tavoitteenakin.
2 aikuista, syödään 1 lämmin ateria päivässä, tehdään itse ruoat. N. 450-500 euroa menee, mutta tässä on mukana myös 2 pienen koiran raakaruoka ja herkut, koska ostan ne marketista samalla kuin omat ruoat. Niihin menee ehkä 20-30 e/kk.
Käytän perusraaka-aineita, katson (kilo)hintoja, ostan hyvin harvoin kokolihaa, lohta yms. kalliin kilohinnan tavaraa, marjat poimin itse ja hedelmiä emme syö käytännössä ollenkaan. Kahvipaketti on varmaan kallein yksittäinen ruokatavara, mitä ostan, niitä menee n. 2 kuukaudessa. Ei käytetä alkoholia, eikä tupakkaakaan kulu, hygieniatarvikkeet ostan yleensä Lidlistä, samoin vessapaperit, tiskiaine ja pyykinpesuaine halvinta... Silti rahaa menee törkeän paljon pelkkään ruokakauppaan.
2 aikuista, käytämme n. 200 - 250 e/kk ruokatarvikkeisiin (sis. wc-paperit....). Edullista, kasvispainotteista ruokaa, laputettua aina löydettäessä. Vihanneshävikkilaatikot käytetään aina hyväksi. Itse syön lähes kasvisruokaa, toinen haluaa joskus lihaa tai kalaa. Kananmunia ja rahkaa käytämme kyllä. Emme asioi K-ketjussa.
Tonni josta 90 prossaa ostoksista on olutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan Kaikki kulut kirjaan exceliin muutamaan eri kategoriaan
Jos käyttää pankkikorttia, niin summat saa helposti tiliotteelta käyttämättä sen kummemmin mitään taulukointia.
No eihän saa.
Kyllä mulla on ruokakauppalaskussa mukana myös esim lasten sukkia, koiranruokaa, ulkovalot, sandaalit, lakanoita, tai synttärilahja lapsen kaverille. Ei todellakaan tuo ole pätevä tapa jos haluaa tarkkaan tietää, paljonko menee ruokaan.
Sen kyllä tiliotteelta näkee, paljonko menee RUOKAKAUPPAAN, mutta ei sitä, paljonko menee oikeasti vain RUOKAAN.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä erikoista, jos osa pihistelee ja syö 200-300 e/kk ja toiset syö 100-150 e/kk eikä edes pihistele mistään.
No ei se ole mitenkään ihmeellistä. Taloudelliset taidot on taitoja siinä kuin muutkin. Toiset osaa.
En saa lainausta toimimaan, mutta sille, joka kyseli yksinelävän viikon satseista: Kyllähän melkein mitä hyvänsä ruokaa saa tehtyä ison satsin kerrallaan, kun vain on riittävän iso kattila. Itse yleensä pakastan osan heti valmistuksen jälkeen, niin säilyy parempana. Jos on lisukkeena pastaa tai riisiä, niin sitä en yleensä pakasta vaan keittelen lisää viikon mittaan. Tykkään esimerkiksi pasta bolognesesta ja chili con carnesta (nykyään useammin soijarouheversioina) ja intialaistyyppisistä kanakastikkeista (toimisivat varmaan myös tofulla, jos haluaisi vähentää lihaa entisestään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin autisti en ole, että jokaisen aterian aivan millilleen muistaisin. Mutta Esimerkki arviviikko voisi olla. MAANANTAI-KESKIVIIKKO:ei aamupalaa(pari mottia kahvia töissä, ei maksa mittään), lounas: savutofukiusaus, päivällinen soija-makaroonilaatikko,broccolimix, välipala paahtoleipä+banaania+maapähkinävoita, porkkana tai pari. Iltapala: kaurapuuro+raejuusto+marjoja(itsepoimittu,ei maksa mittää) ja porkkana tai pari. TORSTAI-PERJANTAI: ei aamupalaa, kahavilla mennää, Lounas: Maksalaatikko 1/2 rasiaa+ broccolimix, välipala: paahtoleipää+banaania+maapähkinävoita, pari porkkanaa. Lounas pasta-tofu-kasvis-pesto, Kaurapuuro+raejuusto+marjoja ja porkkana tai pari.
Lisäksi ruokalistalla syyskuun aikana oli 1. Nuudeli+kesäkurpitsa+sipuli+tofu-"Wokki" (2-3 annosta), 2. tomaattimurskaa+linssejä ja papuja(kaapista), sipulia ja hirssiä/kvinoaa/riisiä lisukkeena. Yleensä tulee 4-5 annosta joita syödään koko viikko lounaaksi tai päivälliseksi. 3. Soijabologese,pastaa,broccolimix(4 annosta tästäkin yleensä tulee jota syödään koko viikko tai pakastetaan) 4. Soijamakaroonilaatikko,broccolimix...
Ei tartte nälässä olla!
Kyllä nämä ruokamäärät selittää hyvin sen, miten joku syö satasella. Monelle muulle tuosta puuttuu lähes puolet päivän ruokailuista.
Tämä kommentti myös selittää sen miksi yli 25% suomalaisista on lihavia ja yli 50% ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ihmisellä paljon rahaa käytössä, jos ei tiedä kauppamenojaan. Eikö teillä ole selkeää ruokabudjettia tai edes viikkobudjettia?
Mä ainakin jätän palkasta vain tietyn summan käyttötilille. Sillä on sitten maksettava ruuat sun muut.
Kauppamenot voi tietää, mutta tarkkoja ruokamenoja ei kyllä tiedä, jos ei niitä kuittien sisältöjä erittele. Väittäisin että suuri osa ei sitä kyllä tee. Ja siksi arviot todellisista ruokakuluista heittää jonkun verran.
Kyllä nämä ruokamäärät selittää hyvin sen, miten joku syö satasella. Monelle muulle tuosta puuttuu lähes puolet päivän ruokailuista.
Tämä kommentti myös selittää sen miksi yli 25% suomalaisista on lihavia ja yli 50% ylipainoisia.
Niin totta!
Esim on kummasti kadonnut annoskoot ihmisten mielestä - lihaa/kanaa 100-150g tai kalaa 150-200g. Munakas 2 munasta - ei neljästä, laatikkoruokaa n 300-350g ja soppaa 3dl
Annokset ovat useimmilla ihmisillä jäätävän kokoisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä erikoista, jos osa pihistelee ja syö 200-300 e/kk ja toiset syö 100-150 e/kk eikä edes pihistele mistään.
No ei se ole mitenkään ihmeellistä. Taloudelliset taidot on taitoja siinä kuin muutkin. Toiset osaa.
Se on myös priorisointiasia eikä halvalla syöminen sitäpaitsi ole mikään itseisarvo. Meillä menee ruokaan kahdella aikuisella vajaa tonni kuussa, mutta jos siihen on hyvin varaa niin ketä se haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin autisti en ole, että jokaisen aterian aivan millilleen muistaisin. Mutta Esimerkki arviviikko voisi olla. MAANANTAI-KESKIVIIKKO:ei aamupalaa(pari mottia kahvia töissä, ei maksa mittään), lounas: savutofukiusaus, päivällinen soija-makaroonilaatikko,broccolimix, välipala paahtoleipä+banaania+maapähkinävoita, porkkana tai pari. Iltapala: kaurapuuro+raejuusto+marjoja(itsepoimittu,ei maksa mittää) ja porkkana tai pari. TORSTAI-PERJANTAI: ei aamupalaa, kahavilla mennää, Lounas: Maksalaatikko 1/2 rasiaa+ broccolimix, välipala: paahtoleipää+banaania+maapähkinävoita, pari porkkanaa. Lounas pasta-tofu-kasvis-pesto, Kaurapuuro+raejuusto+marjoja ja porkkana tai pari.
Lisäksi ruokalistalla syyskuun aikana oli 1. Nuudeli+kesäkurpitsa+sipuli+tofu-"Wokki" (2-3 annosta), 2. tomaattimurskaa+linssejä ja papuja(kaapista), sipulia ja hirssiä/kvinoaa/riisiä lisuk
Kyllä nämä ruokamäärät selittää hyvin sen, miten joku syö satasella. Monelle muulle tuosta puuttuu lähes puolet päivän ruokailuista
No sun mielestä ehkä selittää. Meidän perhe on kaikki normaalipainoisia, eikä me tuolla määrällä pärjättäisi mitä tuossa yksi kertoilee. Kaurapuuro on ankeuden huippu. Meillä menee tonni kuukaudessa ruokakauppaan, eikä me lihavuuden ylläpitoon syödä.
Sinkku, menee alle 300e / kk ja syön hyvin. Viimeiset 5 kk noin 240e / kk + vajaa 50e /kk kun olen käy lounasravintolassa noin kerran viikossa. Teen ruuat itse enkä syö valmisruokia. Ostokset enimmäkseen Lidlistä.