Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon teillä oikeasti menee ruokakauppaan kuukaudessa rahaa?

Vierailija
04.10.2025 |

Kertokaa ensin, monta ihmistä taloudessa. Jos on lapsia, niin ovatko pieniä vai teinejä.

Ja tuohon ruokakauppaan sisällytetään sitten vessapaperi ja perushygieniatuotteet (saippua, shampoot, siteet, hammastahnat ym.).

Alkoholia ei lasketa.

Tuntuu, että monet aliarvioivat, kuinka paljon kuukaudessa menee noihin rahaa.

Meitä on yksi aikuinen ja kaksi teiniä ja menee noihin noin 800 euroa kuussa eli noin 266 euroa per naama eli noin 66 e per viikko per naama.

Kommentit (226)

Vierailija
141/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

800-1000€/kk. Kahden aikuisen talous. Arkena yksi lämmin ateria (syödään lisäksi töissä). Viikonloppuisin kaksi.

Ruoanlaitto on meille harrastus. Kestitään mielellämme vieraita. Jos lapset perheineen on syömässä, meitä on pöydässä 12. (8 aikuista, 4 lasta) Ehkä kerran kuussa on koko porukka koolla, joskus harvemmin. Tuollaiselle porukalle 3-4 ruokalajia maksaa jo muutaman satasen, jos syödään vähän paremmin. Kutsutaan me välillä myös ystäviä syömään. Sellainen kuukausi jona käy sekä lapset ja lastenlapset että joku ystäväpariskunta syömässä, voi meillä mennä ehkä 1200€/kk Joukukuussa menee vielä vähän enemmän.

Meilläkin parin kk välein pöydässä 9 aikuista ja 3 lasta ja usein ystäviä mutta ei kyllä ruokiin mene muutamaa satasta vaikka söisimme blinejä muikunmädillä!? Laskit varmaan viinitkin mukaan??

Keskimäärin 3 ruokalajia

Joku tekee 12 hengelle keiton. Joku toinen ostaa uuniin naudan sisäfileen (S-kaupassa Atrian takuumurea maksaa 89 euroa, yksi file!) toisena ruokalajina vaikka broilerin rintafileitä tai joku muu kalafile kuin lohi (hinta vaikka 20 e) näihin vielä kylkiäiset, kermaperunat, kastikkeet, salaatit, jälkkäriä. Hinta kipuaa kaikkine lisukkeineen nopeasti isoksi, jos haluaa tarjota "parasta", eikä arkiruokaa. Jämät pakataan vieraille mukaan niin niistä ei isäntäväki tosiaankaan syö kuin sen yhden kerran. 

Vierailija
142/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä erikoista, jos osa pihistelee ja syö 200-300 e/kk ja toiset syö 100-150 e/kk eikä edes pihistele mistään.

Mahtaisiko riippua sitä, miten ja mitä syö? Jos ostaa kaikki valmiina ja eineksiä ja tilailee kaupoista ruoat kotiin, siihen kuluu rahaa aika tavalla. Jos taas tekee itse ruoat sesonkituotteista ja tarjouksista voi syödä varsin hyvin edullisesti, terveellisesti ja monipuolisesti. Monet keräävät metsistä marjat ja sienet, on ehkä omaa puutarhaa ja kasvimaata josta voi monenlaista säilöä talveksi lisäksi käyvät kalastamassa ja metsästämässä. Näin ruokalasku marketteihin ei ole satoja euroja kuukaudessa ja takuusti terveellisempää.

Ei tarvitse olla kuin vähään tyytyväinen. Syön itsekin pari kertaa viikossa pelkkää

Sä et halua edes ymmärtää. Jos ei omaa tuota enempää mielikuvitusta eikä ruoanlaittotaitoja, on selvää että rahaa palaa kauppaan. 

Osaan laittaa ruokaa ja omaan mielikuvitusta. Se ei poissulje sitä, ettenkö pitäisi yksinkertaisista ruuista. Pidän puurosta ja pidän leivästä. Tekeekö se minusta jotenkin yksinkertaisen? Kuinka rahaa voi palaa kauppaan mikäli ostan yksinkertaisia halpoja elintarvikkeita? Kummalla meistä on ymmärtämisen tasossa vaikeuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyskuussa meni 490 e, 2 aikuista. Sisältyy kaikki ateriat, emme syö ulkona. Lisäksi pesuaineet ja hygieniatarvikkeet, mutta ostan omat shamppoot ja kasvovoiteet enimmäkseen muualta. Ruokavaliossa paljon tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, kalaa ja kahvikapseleita (kalliita). Hintavertailua en juuri tee.

Asuinpaikkakunta on Malaga. Ennen muuttoa Suomesta 3 v sitten, meillä meni hieman enemmän, muistini mukaan reilut 600e/kk. En tiedä, miten hintataso on kehittynyt Suomessa sen jälkeen. Minusta täälläkin on kallista, mutta syömme paremmin; tuorepuristettua appelsiinimehua joka päivä, extra virgin oliiviöljyä, tuoretta kalaa jne. Suomessa ostin usein halvinta mahdollista ruokaa, silti teki tiukkaa.

Vierailija
144/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin ruokakauppaan 300€.

Vierailija
145/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aikuista ja koira. Menee noin 700e/kk

Vierailija
146/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin, ja ruokakauppaan menee n. 120 e/kk.

Miten tämä on mahdollista vai syötkö päivittäin ravintolassa?

Luultavasti wolttailee 500 €/kk. Tai syö joka päivä vanhemmillaan. Ruoka - jos syö kaikki ateriat kotona - on nykyisin niin kallista, että kukaan ei pärjää 120/kk, mikä on päivässä 4 euroa. Jos pärjää, niin ruokavalio on todella ankea ja huono sekä aiheuttaa puutostiloja.

Vierailija
147/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolaruokaa olen eläissäni syönyt tarpeeksi, olen eläkkeelle jäänyt kokki, yksin syön. Minulla on tarkka kirjanpito rahan käytöstä ja tiedän, että syyskuussa minulla on mennyt ruokatarpeisiin 163,15€. Minulla on 6 viikon kiertävä ruokalista, syön kahtena päivänä samaa, toisena lämpimänä ateriana on puuro päivittäin. Käyn lähikaupoissa korkeintaan kaksi kertaa viikossa. Pihaltani saan omenia, pensasmarjoja ja raparperia, joista teen mehuja, hilloja ja pakasteita. Syön monipuolisesti, kaikkia värejä, lihaa ja kalaa, jota ostan kalastajalta suoraan, en varsinaisesti metsästä aletuotteita mutta otan, jos tulee vastaan. En osta mitään eineksiä tai prosessoitua, vain juustoa leivän päälle. Leivän ja sämpylät, samoin kuin makeat leivon itse.

Vierailija
148/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te tiedätte kuinka paljon rahaa menee ruokaan, teettekin ihan taulukon vai miten? Tietenkin jos rahasta on tiukkaa tai haluaa säästää ruokaostoksia mutta noin muuten? Mä ainakin käytän useampaa eri kauppaa, ostan sienet torilta ja kalan hallista ym. enkä rupea sen kummemmin ynnäilemään kaikkea yhteen. Kaksi aikuista, arvioisin noin 800 euroa kuukaudessa. 

Vierailija
149/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te tiedätte kuinka paljon rahaa menee ruokaan, teettekin ihan taulukon vai miten? Tietenkin jos rahasta on tiukkaa tai haluaa säästää ruokaostoksia mutta noin muuten? Mä ainakin käytän useampaa eri kauppaa, ostan sienet torilta ja kalan hallista ym. enkä rupea sen kummemmin ynnäilemään kaikkea yhteen. Kaksi aikuista, arvioisin noin 800 euroa kuukaudessa. 

Minä kirjaan kaikki ostokset ja maksetut laskut sovellukseen. Olen määritellyt sinne tietyt kategoriat, esimerkiksi ruoka & päivittäistavarat, vaatteet ja auto. Aika usein koko summa menee tiettyyn kategoriaan, mutta jos kuitilla on monenlaista tavaraa, lasken itse, kuinka paljon kuuluu mihinkin kategoriaan.

Olen ihminen, joka tykkää numeroista ja tilastoista. Tästä seurannasta on ollut hyötyä etenkin silloin, kun rahasta on ollut tiukkaa. Ja toisaalta vaikka ei olisikaan tiukkaa, se auttaa suunnittelemaan budjettia - tykkään esimerkiksi laittaa rahaa säästöön heti, kun sitä tulee, ja se on helpompaa, kun tiedän suunnilleen, paljonko käyttötilille pitää jättää. 

Vierailija
150/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mobiilipankissa valmiiksi talouden seuranta, joka jaottelee menot eri luokkiin. Eli jos ostan torilta jotain, automaattinen oletus menee ehkä pieleen, mutta korjailen niitä itse tarpeen mukaan.

Omassa taloudessani on itseni lisäksi 2 kissaa. Satunnaisesti 1-3 aikuista lasta käy syömässä tai annan ruokaa mukaan. Kaikki pesuaineet, kosmetiikan, hygieniatuotteet yms ostan marketeista. Kauppaan menee 300-400€/kk. Kissojen ruuat ja hiekat maksavat n. 80€/kk ja sisältyvät tuohon. 

Vierailija
151/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

507 euroa näytti olevan syyskuussa. Siinä on mukana aivan kaikki. 2 aikuista, 1 teini ja kissa. Vuoden aikana näyttäisi vaihtelevan 400-600 euron välissä eli keskimäärin tuo 500 euroa. Saisi tuosta vielä säästettyä jos jättäisi turhat pois mutta kituuttamiseksi menisi

Syöttekö aina kotona aamusta iltaan, vai syökö osa porukasta kodin ulkopuolellakin? 500 e kuussa kolmen ruokiin on vähän, jos ei ikinä syödä muualla.

Tuosta puuttuu työpaikkalounaat 60 euroa kuussa, sitä en ruokakaupan kustannuksiin laske. Koen tuostakin huonoa omaatuntoa. Tuosta voisi myös säästää mutta aikalailla kaikki huvitukset on poistettu (myös Netflix, elokuvaliput, ja satoja kilometreja kuukaudessa nielleet harrastusmatkat). Sanoisin meidän säästämisen olevan nyt aikalailla maksimissa, tästä eteenpäin kaikki tuntuu rangaistukselta.

Vierailija
152/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä 20 e jos kaljoja ei lasketa ja on ostanna taas perjantaina sen 30 e korin

asun yksin 122 n neliön asunnossa ja saan kaikki tuet, työkkärin, toimeentulo ja asumistuen, vuokra on vastike 485 e ja sähköt ja veden maksaa sossu. iolen vuokralla perikunnalle siis eli "itselleni " tavallaan

tuet siis 1070 e kuussa miinus 485 vastike jää se 600 e käteen, tosin ne menee kyllä velan lyhennykseeen, jota on 45 000 e

muutama kymppi menee kauppaan, jos on maito lopussa tai haluaa cocista, muuten saan kaikki ruoat ruokajonosta ja se on runsas, + ilmaislounaat + ilmainen aamupala ruokajaossa, tuossa 500 metrin päässä!

tv 54 v poikamies

No just tämähän nyt loppuu.

Et voi olla vuokralla kohteessa, jonka omistat osittain itse.

Perikunnan täytyy myydä talo.

Et ole vuokralla itsellesi.

Tuo sun vuokrahan menee sun sisarusten jne. tilille vastineena siitä, että saat tuossa ilmaiseksi asua.

Siitä menee sitten pääomavero.

Annat kaikesta todella virheellisen käsityksen.

Vierailija
153/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä Liitin vakkareilla menee 150 eur/ruho.

Laadukasta, hyvää ja terveellistä. Tarjouksiakin hyödyntäen.

Niin, joidenkin mielestä kukkakaali ja peruna päivästä toiseen on hyvää. Huoh. 

Se luetun ymmärtäminen taas...

Yksipuolinen EI ole terveellistä.

ap

ps. Minusta parsakaali EI ole hyvää ja pernaa en osta laingan.

Vierailija
154/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla summalla saat välipalatarpeet. Syöt varmaan joka päivä ulkona, paljon siihen menee?

Nämä on varmaan näitä "syökö täällä joku tyyliin 100 e/kk?"-ketjun satuilijoita, ruokana on kaurapuuroa, kaalta, perunaa ja soijarouhetta. Kai noilla hengissä pysyy.

Älä usko kaikkea mitä luet internetistä (Abraham Lincon -sitaatti). Äläkä missään nimessä luota ja usko mitä vauvapastalle kirjoitetaan, mutta mun syyskuun ostoskori jotakuinkin näyttää tältä. Oon tosi sori jos joitain yksittäisiä tuotteita jäi pois. Koonnin tein ostoskuittien ja s-kaupat.fi -sivuston ostonkorin kautta ja editoin wordissa vauva-palsta ystävällisemmäksi ostoskorin hintoineen:

Kesäkurpitsat vihreä (yht.2,28 €), Punasipuleita (yht.1,04 €. Sipuleita (yht. 1.22 €), Toivoniemen tila 2kg Porkkanoita (yht.5,07 €), Kiinankaali (2,04 €), Banaanit (yht.3,24 €), Tomaattimurskat (yht.0,99 €), Maustamaton Tofut(yht.3,38 €), Raejuustoa (yht.7,00 €), SavuTofut (yht.4,50 €), Pakattua Lohta (17,90 €), Soijarouhe (3,09 €), Kaurahiutaleita ( yht.1,96 €), Paahtoleivät (yht.2,97 €), Jauhelihaa (yht. 5,98 €), Kananmunat (1,49 €), Ruokakermaa (yht0,98 €), Herne-Maissi-Paprika (0,89 €), Kasvissekoitus pakaste (1,99 €), Xtra parsakaali pakaste (1,95 €), Xtra alaskanseiti (3,35 €), Xtra Broccoli mix pakasteet ( yht.7,80 €), Peruna-sipulisekoitus pakaste (1,45 €), Munanuudelit 250 g (yht.2,10 €). Pasta 1 kg (1,60 €), Maapähkinät 1 kg (3,25 €), Coop tacokastike medium 230 g (0,99 €), Coop Maksalaatikot 400g (yht.6,20 €), Coop Pesto ( yht.3,98 €), Xtra tomaattiketsuppi (0,75 €), Xtra Kevytmajo (1,39 €), Rypsiöljy (2,05 €), Kimchi (2,85€). YHTEENSÄ alle 110€

Lisäksi kaapista löytyi linssejä ja papuja, riisiä/hirssiä/kvinoaa ja pakkasesta muutama annos valmista ruokaa. Kuluseurannan mukaan ruokaan on vuoden 2025 aikana (tammi-syyskuu) 1050€, noin 116€/kuukaudessa.

Edellee nkään säännönmukaisesti syö ravintoloissa,en wolttaa ruokaa kotiin tai hae noutoruokaa. Töihin tuon omat eväät ja ruuat, en käy lounaalla ravintoloissa syömässä tai wolttaa ruokaa työpaikalle.

Vierailija
155/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka, lääkkeet ja hygieniatuotteet yhteensä n. 300 kuussa. 1 hlö. Teen itse ruoan ja myös leivon gluteenittoman leivän. Panostan terveellisyyteen, koska syöpä. 

Vierailija
156/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla summalla saat välipalatarpeet. Syöt varmaan joka päivä ulkona, paljon siihen menee?

Nämä on varmaan näitä "syökö täällä joku tyyliin 100 e/kk?"-ketjun satuilijoita, ruokana on kaurapuuroa, kaalta, perunaa ja soijarouhetta. Kai noilla hengissä pysyy.

Älä usko kaikkea mitä luet internetistä (Abraham Lincon -sitaatti). Äläkä missään nimessä luota ja usko mitä vauvapastalle kirjoitetaan, mutta mun syyskuun ostoskori jotakuinkin näyttää tältä. Oon tosi sori jos joitain yksittäisiä tuotteita jäi pois. Koonnin tein ostoskuittien ja s-kaupat.fi -sivuston ostonkorin kautta ja editoin wordissa vauva-palsta ystävällisemmäksi ostoskorin hintoineen:

Kes

Tämä lista ei kyllä ole kuukauden ruoat millään. 

Vierailija
157/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasin jo yhdelle toiselle, että kirjaan verotustarkoituksiin, mikä menee ruokaan, mikä ostos on tarkoitettu autoon, mikä lahjaksi jollekin toiselle tms. Pelkkä "näin paljon meni prismaan" ei erittele vaate- pesuaine- ruoka- kosmetiikka- auto- kodinsisustus- ja lemmikkikuluja toisistaan. 

Tämän kirjaamisen perusteella meillä meni yksinomaan ruokaan 1020 euroa yhtenä esimerkkikuukautena, neljä aikuisen kokoista ihmistä. 

Vierailija
158/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudessa 2 aikuista, 2 teiniä ja 2 esiteiniä (lapset kaikki tyttöjä): meillä menee 1300€/kk, mutta tähän on laskettu myös satunnaiset hampurilaiset ja pizzatilaukset koko perheelle. Lapset eivät saa täällä ulkomailla koulussa ruokaa, vaan kokkaan joka päivä koko perheelle ja laitan lapsille voileivät ja hedelmävälipalat mukaan kouluun. On mielenkiintoista verrata kuluja. Kiitos aloittajalle.

Vierailija
159/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuva. 115 näkyi elokuussa menneen, en tiedä miksi syyskuuta ei näy.

Tuossakin on jokunen kalja, vissyjä ja yksi viikonloppu kun ostin reilusti ruokaa kun kaveri oli kylässä. Normaalisti ei edes tuota.

Piti ihan katsoa noita kuitteja ja mielestäni tossa on ostettu ja syöty ihan runsaasti ja monipuolisesti ja on ylimääräistäkin.

Millainen on normaali keskiverto päivä tätä runsasta ja monipuolista syömistä? Kaikki päivän syömiset?

Kananmunat, ab-jogurtti, raejuusto, kurkku, paprika, taateli, herkkusieni, porkkana, kesäkurpitsa, salaatti, sitruuna, sipuleita, leipää, leipäjuustoa, jauhelihaa, pekonia, tacokastice, tortillapohjat, linssit, gluteeniton pasta ja fusilli ja spagetti, tomaattimurskaa, pakastevihanneksia, proteiinivanukkaita, meksikonpata, maissilastuja, fetajuusto, pähkinöitä. Noin suunnilleen näytti nuo kuukauden ruokaostokset, tietenkin osaa useamman kerran. Paha sanoa sinne asti tarkemmin mitä söin päivittäin.

Juomiset kait n 20e ja oon ostanut multaa, tiskiainetta ja parranajogeeliä n 10-15e.

Mutta joo, ei ole tarvinnut ostaa esim kahvia ja voita ja esim tonnikalaa.

Joka päivä vihanneksia, joku liha/proteiini ja sitä rasvaakin tullut mm juustosta ja lihasta.

Mitä sit muut ostaa?

Vierailija
160/226 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä köyhä tietää, kun sitä rahaa on niin vähän käytettävissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän