Kuinka paljon teillä oikeasti menee ruokakauppaan kuukaudessa rahaa?
Kertokaa ensin, monta ihmistä taloudessa. Jos on lapsia, niin ovatko pieniä vai teinejä.
Ja tuohon ruokakauppaan sisällytetään sitten vessapaperi ja perushygieniatuotteet (saippua, shampoot, siteet, hammastahnat ym.).
Alkoholia ei lasketa.
Tuntuu, että monet aliarvioivat, kuinka paljon kuukaudessa menee noihin rahaa.
Meitä on yksi aikuinen ja kaksi teiniä ja menee noihin noin 800 euroa kuussa eli noin 266 euroa per naama eli noin 66 e per viikko per naama.
Kommentit (377)
Aivan järjettömästi menee, ainakin s-ryhmän sovelluksen mukaan keskimäärin 1100e/kk. Jotain satunnaisia k-ryhmän ostoksia varmaan tämän päälle eli uskon että menee 1400e/kk tienoille. Kaksi aikuista ja kaksi alakouluikäistä lasta.
Tykkäämme laittaa ruokaa ja syömme aina hyvin. Silti tuo meidän ruokalaskumme on aika hurja ja siitä voisi varmasti nipistää helpollakin useampia satasia pois. Toisaalta, hyvä ruoka tekee meidät onnellisiksi ja käymme töissä siksi ettei tarvitse kaupassa katsoa hintoja.
Noin 900-950€/kk. Yksi aikuinen ja kaksi nuorta aikuista +koira. Sisältää hygieniatuotteet, pesuaineet, pehmopaperit, koiran puruluut jne.
Itse teen etätöitä, joten syön kaikki ruoat kotona (paitsi 2-4 työpaikkalounasta/kk). Nuoret syö lounaat koulussa, jos syövät. Syödään ulkona ehkä joka toinen kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä erikoista, jos osa pihistelee ja syö 200-300 e/kk ja toiset syö 100-150 e/kk eikä edes pihistele mistään.
Mahtaisiko riippua sitä, miten ja mitä syö? Jos ostaa kaikki valmiina ja eineksiä ja tilailee kaupoista ruoat kotiin, siihen kuluu rahaa aika tavalla. Jos taas tekee itse ruoat sesonkituotteista ja tarjouksista voi syödä varsin hyvin edullisesti, terveellisesti ja monipuolisesti. Monet keräävät metsistä marjat ja sienet, on ehkä omaa puutarhaa ja kasvimaata josta voi monenlaista säilöä talveksi lisäksi käyvät kalastamassa ja metsästämässä. Näin ruokalasku marketteihin ei ole satoja euroja kuukaudessa ja takuusti terveellisempää.
Ei tarvitse olla kuin vähään tyytyväinen. Syön itsekin pari kertaa viikossa pelkkää
No tämä on tosiaan hyvin minimiin tyytymistä, että pysyt hengissä. Terveellistä noin yksipuolinen syöminen ei ole, kyllä esim. kasvikset ja proteiinit pitäisi kuulua päivittäiseen syömiseen.
Ei kukaan ole kuollut siihen jos ei syö päivittäin proteiinia tai kasviksia. Riittää että niitä syö tarpeeksi usein.
2 aikuista.alle 300e kk.
omat potut porkkanat salaatit kurkut.kalastan.marjat.leivotaan leivät.
mistään ei pihistellä.perinteisiä ruokia tehdään.
Asun yksin, eläkkeellä. Katsoin syyskuun tilitapahtumat. 195 euroa mennyt kauppaan, nyt en muista olenko sittarista esim ostanut jotain taloustavaroitakin mutta kaikki on siinä. Saattaa olla muutama olut mukana. Helppo laskea kun en käytä käteistä. En ole käynyt ravintolassa enkä ole eläessäni woltannut, en edes osaisi.
Yksin elelen ja 200€/kk. keskimäärin, enimmäkseen kasvispainotteista.
Teen ruokani itse, en osta kaljaa enkä limuja koskaan.
Joskus jätskin, tuutti pitää olla.
Muuten terveelisesti syön ja paljon kasviksia, olen normimitoissa.
Vierailija kirjoitti:
1 aikuisen talous. Saan menemään helposti vaikka 600 euroa. Tykkään loimulohesta, vuohenjuustosta, tuoremehusta, luomutuotteista ym. En syö ravintoloissa. 120 euroa menee kuussa pelkkään appelsiinimehuun. Yritän pitää noin 300 euron budjettia, koska onhan se hullua maksaa liikaa. Jos en hillitsisi, niin menisi varmaan tonni. Ei päihteitä.
Oho. Mä en juo koskaan mehuja, en mitään mehuja, ei ne tee hyvää hampaille eikä linjoille. Vesi on hyvä janojuoma ja appelsiinit syön hedelminä, saa samalla kuidut.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäämme laittaa ruokaa ja syömme aina hyvin. Silti tuo meidän ruokalaskumme on aika hurja ja siitä voisi varmasti nipistää helpollakin useampia satasia pois. Toisaalta, hyvä ruoka tekee meidät onnellisiksi ja käymme töissä siksi ettei tarvitse kaupassa katsoa hintoja.
Minä en elä rsyödäkseni, vaan syön elääkseni. Mulle ruoka on 95% pelkkää bensiiniä. "Herkkuja"(jäätelöä,karkkia,sipejä, limppareita/mehuja,yms. Pizzaa,hamppareita,tms...mitä näitä ny on) syön todella harvoin, Kotiin pelkästään itselleni en koskaan osta karkkia/sipsejä. Voin kyllä syödä jos jossain on tarjolla. Ja (kotiin) en ole koskaan mitään woltannut.
Toki hyvä ruoka on hyvää ruokaa,sitä en minäkään kiellä (siksipä tuo 5%).
Näitä pikkujuttuja joilla ruokakulut saa pidettyä 120€/kk-tuntumassa.
Vierailija kirjoitti:
Yksin elelen ja 200€/kk. keskimäärin, enimmäkseen kasvispainotteista.
Teen ruokani itse, en osta kaljaa enkä limuja koskaan.
Joskus jätskin, tuutti pitää olla.
Muuten terveelisesti syön ja paljon kasviksia, olen normimitoissa.
Meillä sama meininki ruoan ja painon suhteen. Sellaiset 200€/ hlö/ kk menee ruokaan rahaa. 2 aikuista, 3 teiniä.
Ja tosiaan pelkkä ruoka. En laske ruokalaskuun noita ap:n luettelemia asioita, en niitä ruokakaupasta ostakkaan.
Tarkistin syyskuun osalta että on mennyt Lidliin 210e viime kuussa.
Summaan sisältyy wc-paperit, talouspaperit ja terveyssiteet mutta ei mitään kempparituotteita kuten meikit, shampoot, pyykinpesuaineet - ne ostan muualta.
Asun yksin, olen keski-ikäinen nainen.
Summaan sisältyy myös eväät töihin, en pysty käymään ulkona lounaalla. En wolttaa, boikotoin kyseisiä palveluja.
Teen usein keittoa alkuviikosta, esim lohikeittoa jota syön helposti 3 päivää putkeen. Loppuviikosta teen jotain punaista lihaa sisältävää Ruokaa jota syön 2 päivää. Sitten viikonloppuna jotain vähän spesiaalimpaa.
En syö herkkuja eli karkkeja, suklaata, sipsejä. En osta mehuja tai limuja enkä pidä kahvistakaan. Nuohan on kalliita kaikki.
Kallein elintarvike jota ostan säännöllisesti on pähkinät ja suomalaiset marjat.
En pihistele kaupassa, mutta ruokailutottumukset on edullisia. Tietysti hyödynnän punalaputetut tuotteet, mutta en mitenkään metsästä niitä.
En oikeasti tiedä. S-ryhmää tietysti suositaan ja bonuksia tuli viime kuussa jotain reilut 120€. Voiko siitä päätellä? Sisältää toki tankkausbonuksetkin. Kaksin elellään, lapset käy joskus viikonloppuvierailuilla.
"Ei kukaan ole kuollut siihen jos ei syö päivittäin proteiinia tai kasviksia. Riittää että niitä syö tarpeeksi usein."
En kyllä ymmärrä tälläistä välinpitämättömyyttä omaa kehoaan kohtaan. Itse pitää ainakin olla omassa arjessa jaksava, eikä ruuasta voi minään päivänä alkaa pihistelemään, että söisi vain pelkkää leipää tai pelkkää puuroa, edes sairaana en syö noin huonosti. Onko tässä taustalla rahan puute, jokin sairaus, elämänhallinnan puute tms.?
Vierailija kirjoitti:
"Ei kukaan ole kuollut siihen jos ei syö päivittäin proteiinia tai kasviksia. Riittää että niitä syö tarpeeksi usein."
En kyllä ymmärrä tälläistä välinpitämättömyyttä omaa kehoaan kohtaan. Itse pitää ainakin olla omassa arjessa jaksava, eikä ruuasta voi minään päivänä alkaa pihistelemään, että söisi vain pelkkää leipää tai pelkkää puuroa, edes sairaana en syö noin huonosti. Onko tässä taustalla rahan puute, jokin sairaus, elämänhallinnan puute tms.?
Mua ei vaan aina kiinnosta. Jaksaako joku oikeasti kipeänä alkaa koostamaan ravintoaineellisesti optimaalista ruokaa?
Se on kait pääasia että jotain saa alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei vaan aina kiinnosta. Jaksaako joku oikeasti kipeänä alkaa koostamaan ravintoaineellisesti optimaalista ruokaa?
Silloinkin syön hyvin. Otan pakkasesra sinne säilömiäni annoksia juurikin kiireen tai vaikka sairauden varalle.
Ikinä en tingi hyvin syömisestä
Miksi alkoholia ei lasketa????
Ja sen sijaan hygieniatuotteet pitäisi laskea? Ei mitään järkeä. Fertiili-ikäisillä naisilla luonnollisesti voi mennä kuukautistuotteisiin aika paljonkin rahaa. Ja jos on pitkät hiukset, niin hiustenhoitoainetuotteet maksavat paljon enemmän kuin lyhythiuksisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinkin syön hyvin. Otan pakkasesra sinne säilömiäni annoksia juurikin kiireen tai vaikka sairauden varalle.
Ikinä en ting
Et näköjään ole ollut koskaan kovinkaan sairas.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Kuten kerroin. Pidän leivästä ja pidän puurosta. Olen 54v. Olen syönyt aina kuten hyvältä tuntuu ja yksinkertaisesti. Olen ikäisekseni hyvässä kunnossa, ei ylipainoa eikä minulla ole sairauksia jotka johtuisivat elintavoista. Miksi siis minun tulisi muuttaa elintapojani vastaamaan sinun elintapojasi?
Saan kuvan ettet ole vielä kovinkaan vanha ja olet itseopiskellut ravintotieteitä. Oletko varma ettei sinulla itselläsi ole jotain ongelmia syömisen kanssa tai yleisen terveydentilan kanssa, mikäli olosi menee huonoksi, jollet saa joka päivä suositeltua määrää ja suositusten mukaista ruokaa?
Et näköjään ole ollut koskaan kovinkaan sairas.
Eri
No 3x paha korona (yhden kerran noista keuhkokuume + korona) nyt vaikka esimerkkinä. 4 vkoa sängynpohjalla, 4 vkoa toipumista sen jälkeen
Olen kuin isäni, hän sanoi aina että jos ruokahalu katoaa on hengenlähtö lähellä. Näin kävi hänelle.
Minulla on aina nälkä ja silloin haluan syödä hyvin. Jos haluan syödä hyvin lämmitän ruokaa (tai mieheni tekee/lämmittää)
Yksiasuva keski-ikäinen nainen ja syyskuussa on mennyt n 250e.
Tuossa summassa on mukana myös koiran herkut, pari viherkasvia, pari meikkiä ja siivousvälineitä.
Kiääh oikeasti olen Jelena kipper eli HK tuolta pilatusta ketjusta.
Oikeudenkäyntiä odottelen. Kaksi viikkoa vielä! 21.10. luetaan syytteet varkaudesta, kotirauhan häirinnästä ja muuta tosi kevyttä tähän alkuun.
Myöhemmin sitten lisää ja lisää ja lisää