Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon teillä oikeasti menee ruokakauppaan kuukaudessa rahaa?

Vierailija
04.10.2025 |

Kertokaa ensin, monta ihmistä taloudessa. Jos on lapsia, niin ovatko pieniä vai teinejä.

Ja tuohon ruokakauppaan sisällytetään sitten vessapaperi ja perushygieniatuotteet (saippua, shampoot, siteet, hammastahnat ym.).

Alkoholia ei lasketa.

Tuntuu, että monet aliarvioivat, kuinka paljon kuukaudessa menee noihin rahaa.

Meitä on yksi aikuinen ja kaksi teiniä ja menee noihin noin 800 euroa kuussa eli noin 266 euroa per naama eli noin 66 e per viikko per naama.

Kommentit (282)

Vierailija
261/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aikuista, yksi tasoero. Ruokakauppaan menee 900-1200€ kuukaudessa. 

Vierailija
262/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aikuista, 2 tyttölasta (5- ja 8-vuotiaat).

650-750€ menee kuussa ruokakaupassa asiointiin + wolttailut perheelle yhteisesti noin 1-3 krt kuussa. Me aikuiset syödään pääasiassa lounasravintoloissa ruokamme, minä välillä etänä tuosta ruokakauppasummasta. Tytöt aika pieniruokaisia vielä.🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi aikuinen, vaihtelee n.100€-300€ välillä

Riippuu niin paljon siitä mitä on tarjouksissa ja kuiva-ainekaapin sisällöstä sekä siitä käykö ulkona syömässä vai tekeekö itse ruuan

Vierailija
264/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisenä ruokakauppaan menee noin 300e kuussa ja noin 100e ravintoloihin. Vaihtelee.

Vierailija
265/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä erikoista, jos osa pihistelee ja syö 200-300 e/kk ja toiset syö 100-150 e/kk eikä edes pihistele mistään.

Riippuu mihin on tottunut.  Leipäressukin on varmasti terveellisempää kun joku eines.  Eikä paljon maksa, se "pihistelijä" voi heittää leipää kompostiin.  Mulla ei mene sitäkään yhtään palasta, vaikka itse leipäni teen.

Vierailija
266/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä erikoista, jos osa pihistelee ja syö 200-300 e/kk ja toiset syö 100-150 e/kk eikä edes pihistele mistään.

Riippuu mihin on tottunut.  Leipäressukin on varmasti terveellisempää kun joku eines.  Eikä paljon maksa, se "pihistelijä" voi heittää leipää kompostiin.  Mulla ei mene sitäkään yhtään palasta, vaikka itse leipäni teen.

Kaikista kalleinta ruokaa on roskiin heitetty ruoka

Vierailija
267/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee noin 800 euroa kuukaudessa. 2 aikuista ja 2 lasta. 

Vierailija
268/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 600-700 euroa. Vanhemmat ja kaksi poikaa, joista toinen vähän yli ja toinen vähän alle 20 v. Tuohon eivät kuulu hygieniatuotteet, koska erottelen ne omassa "kirjanpidossani". Yritän pienentää menoja, vaikeaa on.

Vierailija
269/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee ruokaan rahaa n. 350-430 euroa kuukaudessa ja jos käy vieraita voi mennä 50-100 euroa enemmänkin. Minulla on todettu 5 v. sitten 2-tyypin diabetes jonka olen selättänyt ilman lääkkeitä pelkästään elintapojani muuttamalla ja ruokavaliolla. Syön esim. ympäri vuoden paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja maksoivat ne sitten mitä tahansa ja olen muutenkin tarkka syömisistäni enkä tingi yhtään ruokamenoista koska näin eläen en tarvitse lääkkeitä. Valmistan kaiken ruokani itse ja ulkona syömässä käyn vain erityistilanteissa.

Vierailija
270/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 aik, 11v ja 17v joka ei syö kuin kananmunia.  800€ Lidl ja K-market 500€. Tokmanni 300€ sis hygienia tarvikkeet. Lidlistä parhaat hyvitykset, ainakin 50€ tullut rahaa takaisin.

Laskin väärin, 800€ ostoista tulee lidlistä takaisin rahaa yli 60€ ostorahaa

Vierailija
271/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee kahden aikuisen taloudessa noin 400 euroa. Ostetaan terveellistä kasvispainotteista ruokaa, ei ihan halvinta muttei kyllä mitään hienoakaan, vaan edullisia satokauden juttuja ja luonnollisia proteiininlähteitä. Mutta kyllä tuohon summaan mahtuu todella paljon turhaakin. Herkkuja, kahvia, puolivalmisteita ja heräteruokaostoksia esimerkiksi. Uskon, että hieman paremmalla suunnittelulla ja turhien juttujen karsimisella voisimme nipistää ainakin sata euroa, ja se on nyt tavoitteenakin.

Teillä suunnilleen sama kuin meillä. Kaksi henkeä ja ruokalasku 350-400€, eikä oikein ole pihistelty. Leivotaan kahvileipä itse ,tosin kesällä kaupasta pullaa kun ei helteellä viitsinyt leipoa. Myös ruuat teemme itse, ihan monipuolista tarjouksia hyödyntäen, myös pakastin hyötykäyttöön. Ruokaa ei myöskään mene haaskiin kuin todella harvoin, se on kalleinta ruokaa. Kerran tai pari kertaa kuussa syömme ulkona, ne ei ole laskussa mukana.

Vierailija
272/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihan varmasti syön alle 100 eurolla kuukaudessa terveellistä ja monipuolista ruokaa!!

Ruokalista:

Aamupala: Kauravelli

Lounas: Makaronisörsseli

Illallinen: Sininen lenkki ja kalja

Monipuolsesti eri viljoja: kaura, vehnä ja ohra :)

Vierailija
273/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa lainausta toimimaan, mutta sille, joka kyseli yksinelävän viikon satseista: Kyllähän melkein mitä hyvänsä ruokaa saa tehtyä ison satsin kerrallaan, kun vain on riittävän iso kattila. Itse yleensä pakastan osan heti valmistuksen jälkeen, niin säilyy parempana. Jos on lisukkeena pastaa tai riisiä, niin sitä en yleensä pakasta vaan keittelen lisää viikon mittaan. Tykkään esimerkiksi pasta bolognesesta ja chili con carnesta (nykyään useammin soijarouheversioina) ja intialaistyyppisistä kanakastikkeista (toimisivat varmaan myös tofulla, jos haluaisi vähentää lihaa entisestään).

Ok, kiitos, jotenkin ajattelin että viikon ruoka kerralla on jokin yksi ruoka siellä jääkaapissa ja mitään ei tarvi enää sen kylkeen tehdä viikon aikana. 

Pahoittelen, että ilmaisin itseäni epäselvästi. Minulle riisin tai pastan keittäminen on tällä hetkellä sen verran helppo juttu, etten laske sitä varsinaisesti ruoan laittamiseksi, mutta olen kyllä itsekin ollut sellaisessa tilanteessa, etten ole jaksanut edes sitä. 

Vierailija
274/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laskenut. Menee mitä menee. Lounas syödään lounasravintelissa. Sekoittaako laskelmaa?

Vierailija
275/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 350 ruokakauppaan, 250€ alkoon, 340€ tupakkaan /kk.

Oho mulkin tupakka kukut yli 2600€ vuodessa se on ihan hiton iso raha paskaan harrastukseen

Vierailija
276/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 20 euroa menee kuukaudessa, loput kerään luonnosta ja ongin kalat itse.

Vierailija
277/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa lainausta toimimaan, mutta sille, joka kyseli yksinelävän viikon satseista: Kyllähän melkein mitä hyvänsä ruokaa saa tehtyä ison satsin kerrallaan, kun vain on riittävän iso kattila. Itse yleensä pakastan osan heti valmistuksen jälkeen, niin säilyy parempana. Jos on lisukkeena pastaa tai riisiä, niin sitä en yleensä pakasta vaan keittelen lisää viikon mittaan. Tykkään esimerkiksi pasta bolognesesta ja chili con carnesta (nykyään useammin soijarouheversioina) ja intialaistyyppisistä kanakastikkeista (toimisivat varmaan myös tofulla, jos haluaisi vähentää lihaa entisestään).

Ok, kiitos, jotenkin ajattelin että viikon ruoka kerralla on jokin yksi ruoka siellä jääkaapissa ja mitään ei tarvi enää sen kylkeen tehdä viikon aikana. 

Pahoittelen, että ilmaisin itseäni epäselvästi. Minulle riisin tai pastan keittäminen on tällä hetkellä sen verran helppo juttu, etten laske sitä varsinaisesti ruoan laittamiseksi, mutta olen kyllä itsekin ollut sellaisessa tilanteessa, etten ole jaksanut edes sitä. 

Joo siis. Helppoahan se on, en mä sitä. Ajan säästön kannalta säästöä ei paljon sitten tapahdukaan, kun riisin keittäminen vie kauan kuitenkin. Samoin pastan, viehän se nyt jonkun aikaa.... Vaikka kastike olisikin jo valmiina. Itse mietin tätä siis vaan helppouden ja nopeuden kannalta, ja mulle se ideaali olisi että voi vaan mikrottaa jääkaapista sitä valmista ruokaa. :) Ja mietin jos olis muitakin vinkkejä, kuin keitot, joita teen isomman määrän ja joita itse mikrottelen. 

Vierailija
278/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 hlö ja noin 1000 e / kk. Katsoin s-kaupan äpistä, että ruokaan menee noin 850 e / kk ja pesuaineet wc paperit yms loput. 

Vierailija
279/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 200 e kuussa yhdelle hengelle. Marjat, sienet ja kalat saan harrastusten kautta. Varaa olisi ostaa mitä vain, mutta tykkään laittaa hyvää perusruokaa itselleni. Makeaa en juurikaan syö.

Vierailija
280/282 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme täysi-ikäistä, kuukaudessa menee ruokakauppaan n. 1000 euroa. Osataan syödä halvemmallakin, mutta kun ei vielä tarvitse pihistellä, syödään kotimaista ja paljon tuoretta. Itse tehdään ruoka. Marjoihin meni kyllä kesällä aikamoiset summat, mutta sekin oli tietoinen valinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi