Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon teillä oikeasti menee ruokakauppaan kuukaudessa rahaa?

Vierailija
04.10.2025 |

Kertokaa ensin, monta ihmistä taloudessa. Jos on lapsia, niin ovatko pieniä vai teinejä.

Ja tuohon ruokakauppaan sisällytetään sitten vessapaperi ja perushygieniatuotteet (saippua, shampoot, siteet, hammastahnat ym.).

Alkoholia ei lasketa.

Tuntuu, että monet aliarvioivat, kuinka paljon kuukaudessa menee noihin rahaa.

Meitä on yksi aikuinen ja kaksi teiniä ja menee noihin noin 800 euroa kuussa eli noin 266 euroa per naama eli noin 66 e per viikko per naama.

Kommentit (377)

Vierailija
341/377 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ihan pakko käydä S-ruokakauppojen sivuilla ja excelöidä. Noissa ostoksissa on noin 1 650 kcal / päivä. Edes minä en pärjää sillä määrällä, vaikka olen pienikokoinen nainen ja tällä hetkellä enimmäkseen vuodepotilaana. 

Viestiin 175/340| 04.10.2025 | 13:21

Mainitsin mielestäni ja muistaakseni myös, että kuivakaapeista ja pakastimista löytyi syötävää myös (ja nämäkin on laskettu vuoden ruokakuluihin). Mutta eipä noidenkaan kanssa kalorit kovin paljoa yli 1800-2000kcal mene. Tarkan Kuluseurannan ja erittelyn lisäksi lisäksi kirjaan myös syömiseni ylös myfitnesspaliin.

Vierailija
342/377 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin, ja ruokakauppaan menee n. 120 e/kk.

No huhhu uskoo ken tahtoo. Ei tuolla ainakaan mitenkään terveellisesti ja kylläiseksi tulla! 

Japanilaisilla on tähän liittyen fiksu sanonta sanonta "Hara hachi bu", "syö, kunnes olet 80-prosenttisesti täynnä"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/377 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asuva nainen, ruokaan 220-250 euroa/kk. Teen ruoan kotona, ja syön vain kotona. Pidän kirjanpitoa kuluistani, eli tiedän tarkkaan paljonko ruokaan menee. En syö lihaa enkä maitotuotteita. Hävikkiä ei tule. 

Vierailija
344/377 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja leipää et syö käytännössä ollenkaan, koko kuukauden leipäkulut oli alle 3 e. Etkä juo kahvia tai teetä lainkaan. Tässä ainakin kaksi asiaa, jotka poikkeavat huomattavasti keskivertosuomalaisen ruokavaliosta. Itse asun ulkomailla, ostan leivät leipomosta ja täällä maksaa hyvä kokojyvää sisältävä leipä 3 e/ kpl. Ostan sellaisen noin joka toinen päivä. Nämä oli laskettu tietysti mukaan 490 euron budjettiimme..

viestiin 178/343| 04.10.2025 | 13:30

Tämä kirjoittaja ja muut ihmettelijät. Mitäpä luulette, että jauhoista ja kaurahiutaleista voisi saada aikaan? Lisäksi kuivakaapeista ja pakastimista löytyy kaikenlaista syötävää tai syötäväksi jalostettavissa olevaa...ja nämä kaikki on tietenkin laskettu +1000€ vuosi/115€ kuukausi ruokakuluihin. Kahvia ei tarvinnut syyskuussa ostaa, arkena en muutenkaan kahvia juo koska työnantaja tarjoaa kahvit. Kahvia juon vain viikonloppuisin

Vierailija
345/377 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

800 euroa kuussa, yksi aikuinen ja yksi lapsi

Vierailija
346/377 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

700 e /kk. Perheessä 2 aikuista ja 1 teini-ikäinen. Tästä summasta myös eväät töihin molemmille sekä hygieniatuotteet. Leivomme paljon itse, ruokarajoitteita on esim keliakia ja laktoosi-intoleranssi. Pakkasessa paljon marjoja ja sieniä. Ruoka tehdään 99% itse, n kerran kuussa saatetaan käydä sushibuffetissa tmv.

Vierailija
347/377 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviopari, kaikki ateriat kotona, viimeinen kuukausi kahdelle hengelle 330€. Välillä hävettää, kun tuhlaan niin paljon. Paljon vähemmälläkin selviäisi.

Miksi pitäisi selvitä vähemmällä jos ei ole rahasta tiukkaa?

Ei ole rahasta kiinni, mutta hävettää, kun monet joutuvat metsästämään punalappuja ja ostamaan kaupan halvimpia merkkejä. Itse käyttäydyn päinvastoin. En metsästä alennuksia ja ostan aina tuoreinta, vaikka se olisi kallein vaihtoehto. Olen myös fakkiutunut tiettyihin merkkeihin, eivätkä ne ole halvimpia vaihtoehtoja. Hedelmiä ja marjojakin tulee välillä ostettua liikaa ja joskus myös heräteostoksia.

Vierailija
348/377 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei kukaan ole kuollut siihen jos ei syö päivittäin proteiinia tai kasviksia. Riittää että niitä syö tarpeeksi usein."

En kyllä ymmärrä tälläistä välinpitämättömyyttä omaa kehoaan kohtaan. Itse pitää ainakin olla omassa arjessa jaksava, eikä ruuasta voi minään päivänä alkaa pihistelemään, että söisi vain pelkkää leipää tai pelkkää puuroa, edes sairaana en syö noin huonosti. Onko tässä taustalla rahan puute, jokin sairaus, elämänhallinnan puute tms.?

Kuten kerroin. Pidän leivästä ja pidän puurosta. Olen 54v. Olen syönyt aina kuten hyvältä tuntuu ja yksinkertaisesti. Olen ikäisekseni hyvässä kunnossa, ei ylipainoa eikä minulla ole sairauksia jotka johtuisivat elintavoista. Miksi siis minun tulisi muuttaa elintapojani vastaamaan sinun elintapojasi?

Saan kuvan ettet ole vielä kovinkaan vanha ja olet itseopiskellut ravintotieteitä. O

Miksi tässä ketjussa ihaillaan jatkuvasti jotain yksipuolista ja surkeaa syömistä? Jos päivän ateriat on pelkkää leipää tai pelkkää puuroa, niin kyllä tämä on vain aivan luokattoman huonoa syömistä. 

Vierailija
349/377 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei kukaan ole kuollut siihen jos ei syö päivittäin proteiinia tai kasviksia. Riittää että niitä syö tarpeeksi usein."

En kyllä ymmärrä tälläistä välinpitämättömyyttä omaa kehoaan kohtaan. Itse pitää ainakin olla omassa arjessa jaksava, eikä ruuasta voi minään päivänä alkaa pihistelemään, että söisi vain pelkkää leipää tai pelkkää puuroa, edes sairaana en syö noin huonosti. Onko tässä taustalla rahan puute, jokin sairaus, elämänhallinnan puute tms.?

Kuten kerroin. Pidän leivästä ja pidän puurosta. Olen 54v. Olen syönyt aina kuten hyvältä tuntuu ja yksinkertaisesti. Olen ikäisekseni hyvässä kunnossa, ei ylipainoa eikä minulla ole sairauksia jotka johtuisivat elintavoista. Miksi siis minun tulisi muuttaa elintapojani vastaamaan sinun elintapojasi?

Saan kuvan ettet ole vielä kovink

Miksi tässä ketjussa ihaillaan jatkuvasti jotain yksipuolista ja surkeaa syömistä? Jos päivän ateriat on pelkkää leipää tai pelkkää puuroa, niin kyllä tämä on vain aivan luokattoman huonoa syömistä. 

Ei kukaan sitä ihaile eikä moiti paitsi sinä. Ilmoitin kuinka minä syön ja sinä olet saanut tästä pakkomielteen. Jos ja kun minä syön parina päivänä viikossa puuroa ja leipää, niin ei sinun tarvitse syödä. Minä olen pärjännyt sillä hyvästi. En tunne itseäni väsyneeksi tai etten saa tarpeeksi energiaa. Ihmettelen kyllä yhä mikä sinua vaivaa ellet voi olla syömättä päivääkään ilman, että saat väsymysoireita tai tunnet itsesi huonovointiseksi. Ei tuo ole aivan tavanomaista.

Vierailija
350/377 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten kerroin. Pidän leivästä ja pidän puurosta. Olen 54v. Olen syönyt aina kuten hyvältä tuntuu ja yksinkertaisesti. Olen ikäisekseni hyvässä kunnossa, ei ylipainoa eikä minulla ole sairauksia jotka johtuisivat elintavoista. Miksi siis minun tulisi muuttaa elintapojani vastaamaan sinun elinta

Ei kukaan sitä ihaile eikä moiti paitsi sinä. Ilmoitin kuinka minä syön ja sinä olet saanut tästä pakkomielteen. Jos ja kun minä syön parina päivänä viikossa puuroa ja leipää, niin ei sinun tarvitse syödä. Minä olen pärjännyt sillä hyvästi. En tunne itseäni väsyneeksi tai etten saa tarpeeksi energiaa. Ihmettelen kyllä yhä mikä sinua vaivaa ellet voi olla syömättä päivääkään ilman, että saat väsymysoireita tai tunnet itsesi huonovointiseksi. Ei tuo ole aivan tavanomaista.

Korjaan. Ihmettelen mikä sinua vaivaa ellet voi olla syömättä päivääkään ilman ravintosuositusten mukaista ruokaympyrää ilman, että saat väsymysoireita tai tunnet itsesi huonovointiseksi.

Vierailija
351/377 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan laskenut, mutta viikossa menee n.37-58 euroa. Yksineläjä olen. Päälle tulee ruokaravintolakäynnit, n.80 euroa kerta.

Vierailija
352/377 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa.

Vierailija
353/377 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aikuista, 285/kk. Tarkistin tämän s-pankin viimeisen 6 kk ajalta ja pyöristin ylöspäin, koska ehkä kerran kuussa ostan torilta savulohta tms. mikä ei näy s-pankin otteessa. Laitetaan kaikki ruoka itse, töihin omat eväät. 

Vierailija
354/377 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aikuista. 600 euroa kuussa.

Vierailija
355/377 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin, varmaan jotain 400€ tai vähän vähemmän. Syön enimmäkseen kotona et siinä jotain säästää, kaupasta ostan melko lailla mitä haluan vaikka hintojakin tulee joskus katseltua.

Vierailija
356/377 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidliin n. 25 euroa ja S-markettiin n. 15 euroa viikossa. Kuun lopussa loppusumma on maksimissaan 150 euroa.

Taloudessa yksi pienikokoinen kasvispainotteisesti syövä nainen, jolla on aikaa kytätä tarjoukset ja punalaput.

Vierailija
357/377 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

400 euroa yhden miehen huusholliin. Kamalaa. 

Vierailija
358/377 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

170 euroa pitää riittää ruokaan kuukaudessa. Lisäksi kalastan paljon ahventa ja saan sitä joten syön ahventa pari kertaa viikossa vähintään.

Vierailija
359/377 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin, varmaan jotain 400€ tai vähän vähemmän. Syön enimmäkseen kotona et siinä jotain säästää, kaupasta ostan melko lailla mitä haluan vaikka hintojakin tulee joskus katseltua.

Tämähän on varsinkin nykyään ihan normaali summa sellaiselle, joka ei katso paljon hintoja, mutta myös sellaiselle joka katsoo. Tää on entinen 300 euroa, hinnat ovat nousseet vähintään sen verran.

Vierailija
360/377 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan laskenut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän