Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon teillä oikeasti menee ruokakauppaan kuukaudessa rahaa?

Vierailija
04.10.2025 |

Kertokaa ensin, monta ihmistä taloudessa. Jos on lapsia, niin ovatko pieniä vai teinejä.

Ja tuohon ruokakauppaan sisällytetään sitten vessapaperi ja perushygieniatuotteet (saippua, shampoot, siteet, hammastahnat ym.).

Alkoholia ei lasketa.

Tuntuu, että monet aliarvioivat, kuinka paljon kuukaudessa menee noihin rahaa.

Meitä on yksi aikuinen ja kaksi teiniä ja menee noihin noin 800 euroa kuussa eli noin 266 euroa per naama eli noin 66 e per viikko per naama.

Kommentit (264)

Vierailija
221/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te tiedätte kuinka paljon rahaa menee ruokaan, teettekin ihan taulukon vai miten? Tietenkin jos rahasta on tiukkaa tai haluaa säästää ruokaostoksia mutta noin muuten? Mä ainakin käytän useampaa eri kauppaa, ostan sienet torilta ja kalan hallista ym. enkä rupea sen kummemmin ynnäilemään kaikkea yhteen. Kaksi aikuista, arvioisin noin 800 euroa kuukaudessa. 

No, jos käy kerran viikossa kaupassa ja ruokaostoksiin kuluu silloin x-summa, niin aika hyvin on perillä paljonko kauppaan rahaa kuluu. Enemmän ihmettelen sitä, että miten voi olla tietämättä ruokaostossa hintaa 

Jos käy vain kerran viikossa kaupassa niin täytyy varmaan olla valmis suunnitelma koko viikolle. Tiedättekö te kauppapäivänä mitä haluatte syödä viiden päi

Mulla ei ole varaa sellaiseen ylellisyyteen, että voisin päättää siinä hetkessä, mitä milloinkin haluan syödä, hyvä että on johonkin varaa. Yleensä katson kaupassa tarjoukset ja sitä sitten "haluan" syödä. 

Sellaiseen ylellisyyteen on kaikilla varaa. Ensin lasketaan kuinka paljon on varaa käyttää ruokaan kuukaudessa. Se summa jaetaan niin monella kauppakäynnillä, kuin kuukaudessa aikoo käydä kaupassa.  Jos suunnitelma on on kertaviikkoinen kauppakäynti,  tulee käyntejä kuukauteen 4-5. Jos sulla on ruokabudjetti vaikkapa 500, käyt kaupassa aina vaikkapa perjantaisin, ja kyseisessä kuukaudessa on 4 perjantaita, sulla on varaa käyttää rahaa 125€ viikossa. Tuosta summasta voi suunnitella käyttävänsä 100€, jolloin jos jotain tarpeellista jää uupumaan, sulla on vielä 25€ varaa käydä samalla viikolla täydentämässä.

Sitten suunnittelet ruokalistan, valitset sellaisia ruokia, joiden ainekset tuolla rahalla saa. Hinnat löytyy netistä, ainakin s-ryhmällä on ostoslistasovellus ja taitaa olla K-ryhmälläkin. Sielä näkee tarkalleen, mitä mikäkin maksaa ja kun teet ostoslistaa, näet loppusummankin. Huomioi samalla myös mahdolliset tarvittavat kuiva-aineet kuten hiutaleet ja jauhot, mahdolliset tarvittavat maitotuotteet kuten maidot ja jogurtit ym mitä on tarkoitus syödä muutakin kuin varsinainen päivän pääruoka. Mitään kuiva-aineita ja mausteita ei tarvi joka viikko olla ostelemassa, mutta huomaa, että kun ostat mitä tahansa, käytät sitä ajanmittaan etkä jätä kaappiin seisomaan.

Jos oma ruokabudjetti on pieni, ei tarvi suunnitella mitään kallista ruokaa, suunnittelee sitä, mihin on varaa. Itsevalmistettu kotiruoka ei paljon maksa ihan perinteisistä aineksista valmistettuna. Ruoan itse valmistaminen peruselintarvikkeista on loppujen lopuksi on kaikkein edullisinta. Ja se suunnitelmallisuus. Edullisempaa kuin tarjousten ja punalappuisten perässä juokseminen. Punalappuisina on yleensä tarjolla vain niitä kaikkein kalleimpia eineksiä tai tuotteita, jolloin niiden hinta alennettunakin on kalliimpi kuin halvemman vastaavan tuotteen. 

Vierailija
222/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mobiilipankista löytyy nuo tiedot. Kannattaa tarkistaa, jos ei ole aikaisemmin katsonut. Löytyy myös esim. bensaan ja muuhun liikenteeseen menevät kulut, vakuutukset, ravintola ja kahvilakäynnit ym. Todella mielenkiintoistahan noita on seurailla.

Lisäksihän tietoja löytyy myös kauppojen sovelluksista jos käyttää esim. Plussakorttia, S-etukorttia tai Ludlin sovellusta.

Itse en nyt niin mieti sitä paljonko siinä summassa on esim. vessapapereita tai shampoota. Käytännössä ne on sitä normaalia kuukausikulutusta mitä ruokaostoksetkin, eikä sinänsä kiinnosta eritellä sen tarkemmin. Sitten eri asia jos ostaa jostain cittarista paljon jotain käyttötavaraa, niin sellainen voi vähän sotkea, mutta itse en osta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Ei ole mistä mennä. Dyykkaan ja helluntaisrk pitää päiväkahvissa ynnä pullassa. Lainaa tätä läppäriäkin. Tuhmia ei saa kirjoittaa joten en mainitse mitään Orpon jengistä enkä muistakaan fassareista ynnä Adolf-faneista.

Vierailija
224/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen kotiruoka on aika häilyvä käsite. Yhdelle perheelle se on avokadopasta, kolmen kalan kalakeitto ja kantarellirisotto, toiselle hernekeitto, lihamakaronilaatikko ja uunipuuro. Kaikki ihan hyviä ruokia, mutta vaikuttavat aika paljon siihen, kuinka paljon ruokaan menee rahaa.

Vierailija
225/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin,n 150-200€

Vierailija
226/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aikuista, lapset 4,5,7v

Parin vuoden keskiarvo kauppalaskussa on 700€/kk. Enimmäkseen käydään paikallisessa s marketissa ja Lidlissä.

Lapset syö tietty päiväkodissa ja koulussa arkisin, vanhemmat tekee eväät töihin kotona.

Vierailija
227/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä 20 e jos kaljoja ei lasketa ja on ostanna taas perjantaina sen 30 e korin

asun yksin 122 n neliön asunnossa ja saan kaikki tuet, työkkärin, toimeentulo ja asumistuen, vuokra on vastike 485 e ja sähköt ja veden maksaa sossu. iolen vuokralla perikunnalle siis eli "itselleni " tavallaan

tuet siis 1070 e kuussa miinus 485 vastike jää se 600 e käteen, tosin ne menee kyllä velan lyhennykseeen, jota on 45 000 e

muutama kymppi menee kauppaan, jos on maito lopussa tai haluaa cocista, muuten saan kaikki ruoat ruokajonosta ja se on runsas, + ilmaislounaat + ilmainen aamupala ruokajaossa, tuossa 500 metrin päässä!

tv 54 v poikamies

Siis vautsi!!

Vierailija
228/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mennä ääripäästä ääripäähän, vaikka itse kuulunkin noin 100-120€/kk syöviin. Mutta ehkä silti useita satasia kuukaudessa ruokiin käyttävä voisi silti joitain vinkkejä (halutessaan) näistä viesteistä poimia.

Ja hävikkiä kannattaa kaikkien välttää kuin ruttoa ja minimoida roskiin heitettävä ruoka. Keskimäärinhän suomalainen heittää kotiin ostettua ruokaa noin 25kg/vuodessa, Aivan käsittämätön määrä mun mielestä. Saa siinä sitten ihmetellä ja kummastella ettei 300+€ riitä kuukaudessa ruokaan. Minulla ei hävikkiä tule yhtään ( no jokusen mädän sipulin,tms silloin tällöin joudun pois heittämään, koska oli jo kaupasta ostaessa pilalla eikä tätä päältä päin erottanut millään. Harmittaa aivan vietävän paljon kun näin käy).

Vierailija
229/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te tiedätte kuinka paljon rahaa menee ruokaan, teettekin ihan taulukon vai miten? Tietenkin jos rahasta on tiukkaa tai haluaa säästää ruokaostoksia mutta noin muuten? Mä ainakin käytän useampaa eri kauppaa, ostan sienet torilta ja kalan hallista ym. enkä rupea sen kummemmin ynnäilemään kaikkea yhteen. Kaksi aikuista, arvioisin noin 800 euroa kuukaudessa. 

No, jos käy kerran viikossa kaupassa ja ruokaostoksiin kuluu silloin x-summa, niin aika hyvin on perillä paljonko kauppaan rahaa kuluu. Enemmän ihmettelen sitä, että miten voi olla tietämättä ruokaostossa hintaa 

Jos käy vain kerran viikossa kaupassa niin täytyy varmaan olla valmis suunnitelma koko viikolle. Tiedättekö te kauppapäivänä mitä haluatte syödä viiden päi

Mulla olis kyllä varaa hakea joka päivä mieliteot kaupasta mutta aika on kortilla (20min suunta) ja mielenkiinto nolla, joten 4-5 päivän listalla haen valmiiksi keräillyt ostokset nopeasti töistä kotiin lähtiessä. Lista tehdään koko perhe yhdessä samalla kun syödään päivällistä. Huomioidaan toiveet ja poikkeukselliset (ruokalistaan vaikuttavat) ohjelmanumerot.

2+aikuinen teini sivulta 4 muistaakseni

Vierailija
230/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käy vain kerran viikossa kaupassa niin täytyy varmaan olla valmis suunnitelma koko viikolle. Tiedättekö te

Minä olen kokeillut että käyn kerran viikossa kaupassa, en loppujen lopuksi säästänyt. Päinvastoin, ruokaa meni vahingossa vanhaksi, kun jääkaappi oli ängeten täyteen ostettu ja sinne taakse tai alle unohtuu piiloon jotain. On myös täysin mahdotonta arvioida, mitä ruokaa menee kerralla kaikki, ja mitä jää kahdelle, jopa kolmelle päivälle. Se oikeasti vaihtelee joka kerta, vaikka ruoka olisi samaa. Ei voi tietää. (siis lasten kanssa). 

Viikon ruokalista etukäteen ei siis vaan toimi, tai siis, sitä pitää rukata matkan varrella koko ajan. Ja isoja määriä ostaessa, osa meneekin vanhaksi, hups vaan. 

Mieluummin käyn siis 4-5 kertaa viikossa kaupassa, ostan muutaman maitopurkin ja 1-2 päivän lämpimiin aterioihin ainekset. Heräteostokset ei mulle ole enää ongelma, opettelin kieltäytymään niistä. ;) 

Kyllä meillä toimii. Seuraavan kauppapäivänä jääkaappi huutaa tyhjyyttään ennen sen täyttämistä. Koskaan ei tarvitse mitään heittää pois. Kun käymme kaupassa ja jos on ostettu lihaa, laitan ne heti pakastimeen, jolloin ne säilyvät menemättä vanhaksi. Jos ruokaa jää yli, syömme loput eväinä töissä tai seuraavana iltana kotona, jos sitä on sen verran että riittää koko perheelle. Usein voi käydä, että koko viikolle laaditulta ruokalistalta ei tulekaan valmistettua kaikkea mitä on suunniteltu, mutta koska lihat olin laittanut pakkaseen, käytän ne sitten seuraavalla viikolla ja näin seuraavan viikon ruokalistan suunnittelukin helpottuu ja rahaakin säästyy, kun ei tarvi uusia tarvikkeita niin paljon ostaa. Mitään ruokaa ei ole tarvinnut heittää hukkaan.

Vierailija
231/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen kotiruoka on aika häilyvä käsite. Yhdelle perheelle se on avokadopasta, kolmen kalan kalakeitto ja kantarellirisotto, toiselle hernekeitto, lihamakaronilaatikko ja uunipuuro. Kaikki ihan hyviä ruokia, mutta vaikuttavat aika paljon siihen, kuinka paljon ruokaan menee rahaa.

Näinhän se on, siksi suunnittelee ja valmistaa sitä, mihin itsellä on varaa. Jos on pieni budjetti, voi valmistaa kanttarellirisottoa, jos itse käy kantarellit poimimassa. Jos ei sitä mahdollisuutta ole, tekee jotain muuta minkä hinta halpa.

Vierailija
232/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeä äitipuoli sanoo, että se on 20 euroa, jonka pitää riittää koko viikoksi. Itse kuluttaa yksinään viikkoa kohden keskimäärin 1898 euroa. Vain jotta muut voivat elää niukkuudessa. Hän sanelee ja näyttää kaapin paikan joka asiassa. Kun hän itse jotain haluaa, se tulee aina tarpeeseen, mutta jos joku muu haluaa samaa, niin se on älytöntä tuhlaamista ja sitä ei kukaan oikeasti tarvitse. Onko tästä nyt viikko kaks, kun halusin leivän päälle kurkkua, niin siitä syntyi hirveä meteli, kuinka kurkku on aivan liian kallista ostaa. Leipäkin oli turhuutta, että pelkkä margariini riittää. Itse sitten lähti ravintolaan syömään oikein pynttäytyneenä, vahvoissa meikeissä. Kotiin tuli taksilla ja oli poikennut kaupassa ostamassa lohta ja lihoja. 

Vierailija
233/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin ja minulla menee n. 1200€ kuukaudessa ruokaan,  johtuen kylläkin siitä että ruokailen pääasiassa ravintoloissa.

Vierailija
234/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse mennä ääripäästä ääripäähän, vaikka itse kuulunkin noin 100-120€/kk syöviin. Mutta ehkä silti useita satasia kuukaudessa ruokiin käyttävä voisi silti joitain vinkkejä (halutessaan) näistä viesteistä poimia.

Ja hävikkiä kannattaa kaikkien välttää kuin ruttoa ja minimoida roskiin heitettävä ruoka. Keskimäärinhän suomalainen heittää kotiin ostettua ruokaa noin 25kg/vuodessa, Aivan käsittämätön määrä mun mielestä. Saa siinä sitten ihmetellä ja kummastella ettei 300+€ riitä kuukaudessa ruokaan. Minulla ei hävikkiä tule yhtään ( no jokusen mädän sipulin,tms silloin tällöin joudun pois heittämään, koska oli jo kaupasta ostaessa pilalla eikä tätä päältä päin erottanut millään. Harmittaa aivan vietävän paljon kun näin käy).

Eikösnsiihen hävikkiin lasketa luut, kalan nahat ja kasvisten kuoret mukaan, harva niitä syö.

Vierailija
235/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käy vain kerran viikossa kaupassa niin täytyy varmaan olla valmis suunnitelma koko viikolle. Tiedättekö te kauppapäivänä mitä haluatte syödä viiden päivän päästä?  

Ei siihen mitään suunnitelmaa tarvita. Me tehdään ruokaa 1-2 krt vko ja ostetaan valmisruokia sen mukaan mitä -60% saadaan. Ei ole aikaa ruuanlaittoon. Pakastin on käytössä, eli se täytetään kun saadaan halvalla ja käytetään kun kaupasta ei punalaputettuja saa.

eri

Vierailija
236/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus 221

Hauskaa, että katsoit tarpeelliseksi neuvoa minua, ammatiltani kokkia, siitä  kuinka valmistetaan ruokaa. Olen ollut pienituloinen aina ja osaan takuuvarmasti ostaa edullisia tuotteita ja laatia pitävän budjetin. Tällä hetkellä ruokaan käytän 50 euroa viikossa. Valinnanvaraa ei paljon ole, vaan ostan halpoja tuotteita, useimmiten tarjouksesta. En käy juurikaan duopolin kaupoissa, vaan lähikaupassani, joka kuuluu pieneen ketjuun. Siellä on usein hyviä tarjouksia. Esimerkiksi viime kuussa ostin meetwurstin kantapaloja alle 5€/kg. Sain pakastimeen hyvän varan. Eilen ostin porsaan etuselkää, 3,90/kg. Broileria löysin pakasteena 4,90/kg, mietin vielä, kuinka saan sen jäisen puolentoista kilon klimpin paloiksi. 

Eli en todellakaan ostele mitä sattuu ja 5€/kg on se kipuraja, minkä yli en lihasta, kalasta tai vastaavista maksa. 

Vierailija
237/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä, hävikin minimoimisella säätää paljon. Meillä ei tule hävikkiä yhtään. Esim kaikki puuronjämät hyödynnän lettuihin tai sämpylätaikinaan. Jämät syödään eväinä. Kaupassa käydään kerran viikossa, leivät laitetaan pakkaseen, josta saa aina tuoretta leipää, kun edellinen loppuu. Nykyisin maidotkin säilyvät hyvinä viikon verran. Jos joskus todella harvoin meinaa käydä niin, että maitoa olisi vanhenemassa, teen siitä pannaria. Jos vihannekset ehtivät hieman nahistua, laitan se kasvissosekeittoon. Mitään ei tarvitse pois heittää. 

Vierailija
238/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

173€ meni viime kuussa ruokakauppoihin, mutta ostin myös pyykinpesuainetta, hygieniajuttuja ja kukkamultaa. Teen tarkkaa listausta, koska yritän tästä vielä pienentää menoja - ensi vuonna vuokra nousee.

Vierailija
239/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikösnsiihen hävikkiin lasketa luut, kalan nahat ja kasvisten kuoret mukaan, harva

Valitettavasti ei, kyse on nimenomaa syömäkelpoisesta ruuasta/valmistetusta ruuasta. Biojäte on asia aivan erikseen. Ja tämähän on vain valistunut arvaus/arvio, käsittääkseni tehty kyselytutkimuksin ja jätepusseja/biojätettä satunnaisotannalla tutkien. (Punnitustutkimukset kotitalouksissa (ns. ruokahävikkipäiväkirjat), jätepussianalyysit (jätekeskuksilla), kyselyt ja haaastattelut.

Vierailija
240/264 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikösnsiihen hävikkiin lasketa luut, kalan nahat ja kasvisten kuoret mukaan, harva

Siihen hävikkiin on laskettu ainoastaan syömäkelpoinen ruoka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän