Kuinka paljon teillä oikeasti menee ruokakauppaan kuukaudessa rahaa?
Kertokaa ensin, monta ihmistä taloudessa. Jos on lapsia, niin ovatko pieniä vai teinejä.
Ja tuohon ruokakauppaan sisällytetään sitten vessapaperi ja perushygieniatuotteet (saippua, shampoot, siteet, hammastahnat ym.).
Alkoholia ei lasketa.
Tuntuu, että monet aliarvioivat, kuinka paljon kuukaudessa menee noihin rahaa.
Meitä on yksi aikuinen ja kaksi teiniä ja menee noihin noin 800 euroa kuussa eli noin 266 euroa per naama eli noin 66 e per viikko per naama.
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte kuinka paljon rahaa menee ruokaan, teettekin ihan taulukon vai miten? Tietenkin jos rahasta on tiukkaa tai haluaa säästää ruokaostoksia mutta noin muuten? Mä ainakin käytän useampaa eri kauppaa, ostan sienet torilta ja kalan hallista ym. enkä rupea sen kummemmin ynnäilemään kaikkea yhteen. Kaksi aikuista, arvioisin noin 800 euroa kuukaudessa.
No, jos käy kerran viikossa kaupassa ja ruokaostoksiin kuluu silloin x-summa, niin aika hyvin on perillä paljonko kauppaan rahaa kuluu. Enemmän ihmettelen sitä, että miten voi olla tietämättä ruokaostossa hintaa
Jos käy vain kerran viikossa kaupassa niin täytyy varmaan olla valmis suunnitelma koko viikolle. Tiedättekö te kauppapäivänä mitä haluatte syödä viiden päi
Millaista on niin kiireinen elämä, ettei ehdi ruokaa laittaa?
Kaksi aikuista ja kaksi lasta (9v ja 12v). Kauppaan menee n. 800 /kk. Lisäksi ehkä tilataan pizzaa 1-2 krt kuussa. Yritän tässä pikkuhiljaa säästää ruokalaskussa ostamalla edullisempia ruokatarvikkeita.
Ihan helposti saataisiin menemään se 800 euroa mitä joskus meni kun oli töitä. Tulot alle 1/3 aiemmasta niin 300 euroa on nyt se kk-budjetti kolmehenkiselle perheelle eli erittäin pieni. Vihaan nykyistä hallitusta sydämeni pohjasta.
Vierailija kirjoitti:
En saa lainausta toimimaan, mutta sille, joka kyseli yksinelävän viikon satseista: Kyllähän melkein mitä hyvänsä ruokaa saa tehtyä ison satsin kerrallaan, kun vain on riittävän iso kattila. Itse yleensä pakastan osan heti valmistuksen jälkeen, niin säilyy parempana. Jos on lisukkeena pastaa tai riisiä, niin sitä en yleensä pakasta vaan keittelen lisää viikon mittaan. Tykkään esimerkiksi pasta bolognesesta ja chili con carnesta (nykyään useammin soijarouheversioina) ja intialaistyyppisistä kanakastikkeista (toimisivat varmaan myös tofulla, jos haluaisi vähentää lihaa entisestään).
Ok, kiitos, jotenkin ajattelin että viikon ruoka kerralla on jokin yksi ruoka siellä jääkaapissa ja mitään ei tarvi enää sen kylkeen tehdä viikon aikana.
Vierailija kirjoitti:
0€ yleensä, mutta toisinaan voi mennä muutama kymppi. Käyn ruokajonossa pari kertaa viikossa. Yksin asun.
Sama minulla. Osa täällä itkee että ei lasketa sellaisia jotka käy jaossa, että heidän on turha vastata. Miksi? Minäkin käyn jaossa ja siksi ruokaan kuluu alle 100€ kk. Kyllä lähes kaikilla on mahdollisuus käydä ruokajaossa kos niin haluaa. Otsikossa kysyttiin paljonko rahaa oikeasti menee ja vastasin paljon sitä oikeasti menee ja kerroin käyväni ruokajaossa, joka mahdollistaa pienet ruokakulut. Ymmärrän että toisia vituttaa että selviän niin vähällä ja se etteivät itse käy jaossa. Paljon kivempaa kun olisi vääntää ja vänkätä , voiko syödä terveellisesti ja monipuolisesti jos ostaa citymarketista kuussa satasella ruokaa.
Mutta sitä ei otsikossa kysytty, joten koettakaa nyt vaan niellä se tosiseikka että toiset saavat ruokajaosta lähes kaiken mitä kuluttavat.
Noin 500€. Enempää ei mene kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte kuinka paljon rahaa menee ruokaan, teettekin ihan taulukon vai miten? Tietenkin jos rahasta on tiukkaa tai haluaa säästää ruokaostoksia mutta noin muuten? Mä ainakin käytän useampaa eri kauppaa, ostan sienet torilta ja kalan hallista ym. enkä rupea sen kummemmin ynnäilemään kaikkea yhteen. Kaksi aikuista, arvioisin noin 800 euroa kuukaudessa.
No, jos käy kerran viikossa kaupassa ja ruokaostoksiin kuluu silloin x-summa, niin aika hyvin on perillä paljonko kauppaan rahaa kuluu. Enemmän ihmettelen sitä, että miten voi olla tietämättä ruokaostossa hintaa
Jos käy vain kerran viikossa kaupassa niin täytyy varmaan olla valmis suunnitelma koko viikolle. Tiedättekö te
Millaista on niin kiireinen elämä, ettei ehdi ruokaa laittaa?
Olen eri, mutta minulla oli opiskelijana niin kiireistä se elämä. Koululla olin 12 tuntisia päiviä, ja viikonloppuja töissä. Aika harvoin tuli laitettua yksiössä ruokaa. Mutta koulullahan sai ostaa lämpimän aterian.
2 aikuista ja n. 100 e. Eläinten ruokiin n. 150 e. Oma ruokabudjetti onnistuu sillä että kasvatan ruokaa paljon itse. Niiden hintaa ei juuri voi laskea, mullat on maassa, kastellaan sadevedellä ja siemenet maksaa 20 c-60 c pussi josta mm. Juureksia tulee yhdestä pussista paljon. N. 50 e meni tänä kesänä ja vuodeksi tuli ruokaa
Eikö toimeentulotuessa lasketa yhden hengen ruokakuluiksi 255€, vai muistanko vallan väärin?
Vierailija kirjoitti:
Eikö toimeentulotuessa lasketa yhden hengen ruokakuluiksi 255€, vai muistanko vallan väärin?
Saattaa olla tällä hetkellä niin. Ennen se oli 240€. En tiedä toimeentulotuesta, että onko se noussut vuosien mittaan tuon verran, vai onko sitä jyvitystä vain muutettu.
Vierailija kirjoitti:
Tänne kun Kelan virkailijat ja päätöksentekijät eksyvät ketjuja lukemaan, niin ensi vuonna kuluihin riittää 100€ kuukaudessa
Kaksi tuoretta eläkeläistä ja ruokalasku n. 700 euroa kuussa. Käy aika paljon vieraita. Kaikki ruuat valmistetaan kotona.
Jossain vaiheessa ruoan osuudeksi toimeentulotuessa laskennallisesti oli määritelty 49% perusosasta.
Joo, ihan varmasti syön alle 100 eurolla kuukaudessa terveellistä ja monipuolista ruokaa!!
Ruokalista:
Aamupala: Kauravelli
Lounas: Makaronisörsseli
Illallinen: Sininen lenkki ja kalja
Asun yksin ja noin 300 euroa riittää kuukaudessa ruokaan, wc ja talouspaperiin sekä hygieniatuotteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan varmasti syön alle 100 eurolla kuukaudessa terveellistä ja monipuolista ruokaa!!
Ruokalista:
Aamupala: Kauravelli
Lounas: Makaronisörsseli
Illallinen: Sininen lenkki ja kalja
Nistipata! <3
250 - 300 euroa. Teinityttö ja äiti. Me ollaan vähään tyytyväisiä 😀
Mulla menee yllättävän paljon, vaikka on töistä lounassetelietu. Olen nyt yrittänyt rajoittaa ostoksia ja tehdä itse ruokia ja leipoa.
2 aikuista, 2 teiniä ja 2 päiväkotilaista. Noin 1750 eur /kk.
1 aikuisen talous. Saan menemään helposti vaikka 600 euroa. Tykkään loimulohesta, vuohenjuustosta, tuoremehusta, luomutuotteista ym. En syö ravintoloissa. 120 euroa menee kuussa pelkkään appelsiinimehuun. Yritän pitää noin 300 euron budjettia, koska onhan se hullua maksaa liikaa. Jos en hillitsisi, niin menisi varmaan tonni. Ei päihteitä.