Mies alkanut taas polttamaan...
Kaipailisin teiltä hyviä vinkkejä minulle vaikeaan tilanteeseen.
Eli, mieheni on alkanut taas polttamaan tupakkaa. Lopetimme yhdessä noin 10 vuotta sitten. Tämä selvisi noin kuukausi sitten, kun mies töistä kotiin tultuaan haisikin röökille. Asian tultua minulle ilmi onkin sitten ravannut röökillä ihan kotonakin.
Tämä on minulle hyvin vaikea paikka. Mies haisee röökiltä, auto haisee röökiltä, hänen vaatteensa haisee röökiltä, myös minun takkini haisee röökiltä koska haju tarttuu naulakossa. Ääni käheänä ja tupakkayskä tähän päälle. Olen miehelle sanonut, että tuo xylitolpurkan mässytys röökin jälkeen ei auta mitään - haiset pahalta silti.
Haju ja koko tapa ällöttää suuresti. Eilen oli ihana hetki saunan jälkeen, kun mies tuoksui puhtaalta, sitä iloa ei kauan kestänyt kun olikin taas röökin aika 😔
Tiedostan että tähän sortumiseen on ilmeisesti vaikuttanut hänen työkaverin vakava sairastuminen. En voi silti sille mitään, että minua harmittaa että joudun haistelemaan elävää tuhkakuppia kotonani.
Mikä avuksi?
Kommentit (79)
On sulla / teillä "ongelma".
Voi jösses. Kaikki liian hyvin.
Kyllä se onnela siitä murenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen siirtymään vapeen.
Popcorn-keuhkot on toki siistimmät kuin tervakeuhkot.
Aikoinaan työkaveri sairastui keuhkoahtaumaan ja oli kyllä kamalan kuuloista se hengitys ja puhe. Silti poltti edelleen.
Kyllä se normi tupakkakin on haitallista niin on myös vape.Sen tiedän kyllä.Mutta ketään aikuista ei pysty kieltämään.Aikuiset saa lain mukaan käyttää päihteitä jos haluavat.
Välimerkin jälkeen tulee välilyönti. Raskasta lukea tuollaista pötköä.
Sinä voit pitää lättysi kiinni. Fuck off.
Huomaan että olet tupakoitsija, nikkarit painaa päälle j
Silloin tällöin mutta mitä kenenkään tapa kirjpittaa kuuluu sinulle? Miten se vaikuttaa elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Vapessa on erilaisia myrkkyjä, ja se nikotiini itsessään on myrkky. Mutta jos haluaa itsensä myrkyttää niin ei voi estää.
Olen tästä syvästi tietoinen.Mutta on niitä myrkkyjä myös normi tupakassa.Ja eikös niitä ole myös nikotiinittomiakin vapeja?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin inhoan tupakansavua, en istu polttajan autossa edes. Oli joskus sama tilanne ja mies sai valita joko minä tai tupakka. Tiesi että olen tosissaan, niin stten se tupakka jäi.
Polttajan kanssa jos asut, olet samalla passiivinen polttaja itsekin ja se on kovin haitallista, terveys siinä menee.
Passiivinen tupakointi tarkoittaa sitä, että oleskelee samassa huoneessa, jossa tupakoidaan. Se ei ole passiivista tupakointia, että kumppani käy ulkona tupakalla ja tulee sitten sisään. Kyllä tämä pitäisi ihan maalaisjärjelläkin ymmärtää. Tupakansavuhan jää sinne ulos.
Sä joko hyväksyt tilanteen, tai sit sä voit lähtee menee. Kun aikuisen ihmisen tupakointi ei vaan yksinkertaisesti ole sun asias. Eikä sulla ole siihen mitään vinkumista. Hyväksy tai häviä.
Vierailija kirjoitti:
Tekee kyllä mitä haluaa. Pitää varmaan kaikki sitten vaan hiljaa hyväksyä, polttakoot vaikka pilveä ja haiskoon kotikin jatkossa sitten siltä.
Joo olen kyllästynyt tähän hajuhaittaan ja tupakkayskään kotonani.
T: Ap, huono puoliso
No sit sun pitäö lähtee nostelee. Aikuinen tekee mitä itse haluaa. Sultako se pitäs luvat kysellä? Miksi? Olet sen huoltaja ja äiti vai? Kyl se on kuule niin et jos sä kyllästyt, sä lähet menee etkä nalkuta ja vingu.
Minä poltin kerran naapurin Laten mökin mutta sitten heräsin....
Voisinpa oikeastaan hankkia oikein pistävän tuoksuisia suitsukkeita ja laittaa aina sellaisen palamaan kun mies pöllähtää ovesta sisään. Eihän puolisolta tarvitse kysyä, aikuinen ihminen saa tehdä mitä lystää. Ja haenpa samalla oikein myrkkyä hajuvettä itselleni jota saattaa mennä vahingossa miehenikin takkiin sitten.
Röökiyskän ja seksikkään käheän äänen saa vain tupakkaa polttamalla, olisi varmaan helpointa aloittaa itsekin.
Eilen saunassa mies räkäisi ällöttävän limaklöntin saunan lattialle, olin kuolla ällötykseen. Ja vielä taloyhtiön saunaan! Hyi helvetti, pakotin huuhtelemaan sen pois ja mies sitten vastentahtoisesti näin teki.
Jokaisen aikuisen oma asia tupakoiko, se on oltava hiljaa vain.
Vierailija kirjoitti:
Voisinpa oikeastaan hankkia oikein pistävän tuoksuisia suitsukkeita ja laittaa aina sellaisen palamaan kun mies pöllähtää ovesta sisään. Eihän puolisolta tarvitse kysyä, aikuinen ihminen saa tehdä mitä lystää. Ja haenpa samalla oikein myrkkyä hajuvettä itselleni jota saattaa mennä vahingossa miehenikin takkiin sitten.
Röökiyskän ja seksikkään käheän äänen saa vain tupakkaa polttamalla, olisi varmaan helpointa aloittaa itsekin.
Eilen saunassa mies räkäisi ällöttävän limaklöntin saunan lattialle, olin kuolla ällötykseen. Ja vielä taloyhtiön saunaan! Hyi helvetti, pakotin huuhtelemaan sen pois ja mies sitten vastentahtoisesti näin teki.
Jokaisen aikuisen oma asia tupakoiko, se on oltava hiljaa vain.
Edelleen.
Ehdota sille sitä vapea.Et häviä siinä mitään jos ehdotat.
Aion ehdottaa vapea, tai itseasiassa ihan itse hakea hänelle sellaisen kokeiltavaksi. Saa ilmeisesti ihan R-kioskiltakin.
T: Ap
Meillä mies on alkanut juoda olutta.
Usein menee 3-5 olutta illassa. Haisee oluelta.
Kuvottaa....itse olen raitis.
Vierailija kirjoitti:
Yök. Olut hengitys haisee oksettavalta.
T:Myös raitis.
Olen pahoillani puolestasi, ap. Minusta teidän olisi hyvä vielä istua alas asiassa. Itse en sietäisi tupakointia tuossa mittakaavassa. Mieheni polttaa ehkä kerran kolmessa vuodessa erityistilanteessa sikarin - yhtään säännöllisempi polttaminen johtaisi meillä varmasti pidemmän päälle isoihin ristiriitoihin. Toisaalta kumpikaan meistä ei ole koskaan tupakoinut (ei varmasti tulisi edes yhtä tupakka-askia meidän kahden yhteensä elämässämme polttamista savukkeista), joten olisin varmaan muutenkin huolissani miehestä, jos yhtäkkiä alkaisi polttaa.
Jos tupakointiin liittyy stressiin ja huoleen, voisitteko miettiä yhdessä muita tapoja käsitellä sitä? Esim. yhdessä liikkuminen, uusi harrastus tai jotain muuta sellaista kivaa, joka veisi ajatuksia pois ja olisi fiksumpaa kuin polttaminen?
Vierailija kirjoitti:
Aion ehdottaa vapea, tai itseasiassa ihan itse hakea hänelle sellaisen kokeiltavaksi. Saa ilmeisesti ihan R-kioskiltakin.
T: Ap
Sellainen käsitys on että pitäisi saada.
En ole varma pitääkö ne hinnat paikkansa mitä googlasin jos on hinnat nousseet.
Kannattaa varmaan sieltä ärrältä kysellä.
Vierailija kirjoitti:
No juopa tämäkin mies oluttakin, samoja määriä. Tosin yleensä vasta kun olen mennyt nukkumaan. Tätä jatkunut jo vuosia ja tähän tilanteeseen olen jo valitettavasti tottunut. Ei sentään juo päivällä onneksi, eikä kaljan haju tartu vaatteisiini tai leijaile kotona.
Rohkeninpa ehdottaa Vapea, ei kelpaa. En ole kuulemma hänen äitinsä ja jos ei kelpaa se että hän polttaa niin voin lähteä menemään.
Taidanpa tosiaan lähteä menemään, nyt riitti. Tämä tupakanpoltto ei ole ainoa asia mikä hiertänyt, vaan juurikin mm. tuo alkoholin jokapäiväinen käyttö, se että ei saa omia pyykkejään edes pyykkikoriin asti (ei ole kertaakaan pessyt pyykkejä yli 10v aikana), ei siivoa ikinä vaan suuttuu jos pyydän apua tai vetoaa päänsärkyyn (makaa sohvalla ja tuijottaa telkkaria kun imuroin ja siivoan). Aikaisemmin saattoi tyhjentää ja täyttää tiskikoneen, enää ei sitäkään. Käydään molemmat arkisin kokopäivätöissä, mutta silti KAIKKI kodinhoito on minun vastuullani, ja maksan kuluistakin ihan yhtä paljon ja jopa enemmän. Mitään kiitosta en saa. En edes syntymäpäivälahjaa, mieheni unohtanut syntymäpäiväni jo kolme vuotta putkeen. Pettänyt ainakin kahden naisen kanssa.
Tulipahan vuodatus, anteeksi, mutta nyt riitti. Mies lähti taas röökille haisemaan, ja alan etsiä asuntoa.
T: Ap, paska (kohta entinen) puoliso
Vapessa on erilaisia myrkkyjä, ja se nikotiini itsessään on myrkky. Mutta jos haluaa itsensä myrkyttää niin ei voi estää.