Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset, meikkaatteko te hautajaisiin?

Vierailija
03.10.2025 |

Tarkoitan nyt siis hillittyä meikkiä eli ei tarvitse tulla viisastelemaan. 

Ensi viikonloppuna on hautajaiset ja mietin, että laittaisinko edes meikkivoiteen ja puuterin. Ripsiväri mulla olisi kyllä vedenkestävä. Mun kasvojen iho ei ole mikään tasainen ja ehkä olo olisi mukavampi, kun osa naamasta ei helota punertavana. Arjessa voin kyllä olla ilman meikkiä. 

Kommentit (211)

Vierailija
161/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet käyttää pukunsa ja paitansa pesulassa ja pressaavat ne. Käyvät myös parturissa ja huoltavat kasvoje 

Ai nyt kunnioitus vainajaa kohtaan mitataan sillä, kuinka paljon rahaa, aikaa ja vaivaa on käyttänyt hautajaisiin pukeutumiseen ja valmistautumiseen? Melkoista. Ehkä tilisiirto lähiomaisen tilille olisi sitten se kaikista kunnioittavan tapa ilmaista osanottonsa ja kunnioitusta vainajaa kohtaan.

Ei, vaan siistinä ja huoliteltuna paikalle saapuminen on kunnioittavaa. 

Noh, sinä voit mennä hautajaisiin ilman meikkiä ja likaisissa vaatteissa, ei ole minulta pois. Emme kuitenkaan liiku samoissa piireissä kun tapakulttuuri on noin todella erilaista. 

Miten meikittömyys liittyy likaisiin vaatteisiin?

Onnek

Jotkut ei vissiin erota mitä eroa on meikillä ja likaisilla vaatteilla.

Vierailija
162/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En vaan ymmärrä, miten meikkaaminen liittyy siistinä ja huolliteltuna olemiseen sinun mielestäsi?"

Tämä selkeästi on kulttuurikysymys. Meillä päin sinun kaltaistasi pidettäisiin käytöstavattomana spurguna. Minä varmaan teidän piireissä olisin joku kermaperse.

Kevyt meikki nimenomaan on sitä huoliteltuna olemista meillä päin. Se on sen huoliteltuna olemisen ydintä. 

Missähän trollauspiireissä näin tapahtuu? Vai ehkä mielikuvitusystävien vuosijuhlissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle hautajaiset on surullinen tilaisuus, jossa itketään. En mene hautajaisiin, jos kuollut henkilö on minulle yhdentekevä.

Kun menen hautajaisiin, laitan päälleni mustat, siistit vaatteet ja siinä on koko panostukseni ulkonäkööni. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa hautajaisiin tulevien meikit tai edes vaatteet. Kunhan ovat siisteissä vaatteissa, se riittää. Epäilen, että ketään ei kiinnosta meikkisi tai meikkaamattomuutesi, kun suru on suuri.

Vierailija
164/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä parhaalla tahdollakaan näe meikkaamisella mitään yhteyttä siisteyteen. Siisteyteen liittyy se, että on käyty suihkussa, pesty ja kammattu hiukset, pesty ja tarvittaessa silitetty vaatteet. Mutta ei meikki tee minusta yhtään sen siistimpää. Päinvastoin, jos meikki lähtee leviämään, olen epäsiistimmän näköinen. Meikki kyllä tekee minusta pikkuisen pirteämmän, nätimmän ja naisellisemman näköisen (olen aika vaalea, ja pitkät silmäripseni näyttävät olemattomilta ilman meikkiä), mutta ei näillä ominaisuuksilla ole mitään tekemistä siisteyden kanssa. 

Vähän sama ilmiö kuin se, että miehillä ihokarvat ovat ihan normaali juttu mutta naisilla muka epähygieenisiä. Ihme kaksoisstandardi, että puolen väestöstä on käytettävä hurjasti aikaa ja rahaa kelvatakseen. 

Vierailija
165/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meikkaus menee samaan sarjaan esim vaatteiden silittämisen tai prässäämisen kanssa. Toki voi tulla ryppiysessäkin paidassa, mutta ei se fiksua ole. 

Miltä te sitten näytätte ilman meikkaamista, siis mitä korjaatte sillä meikillä?

En korjaa mitään vaan ehostan. Näytän myös ihan kivalta verkkareissa, mutta en silti mene hautajaisiin verkkareissa. 

Vierailija
166/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyt meikki kuuluu juhlavaan tilaisuuteen. 

Vierailija
167/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meikkaa yhtään mihinkään, kun en edes omista yhden yhtä meikkiä. Mut sulla on täys oikeus niin tehdä jos sä haluat. Meikkaa tai ole meikkaamatta, ihan miten itsestä parhaalta tuntuu. 

Vierailija
168/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina meikannut hautajaisiin. Eipä ole tullut edes mieleen ajatella onko sopivaa vai ei!

Myöskään en ole arvostellut enkä tarkkaillut muita, ovatko meikissä vai eivät. Meikkaaminen on henkilökohtainen asia, eikä kuulu kenellekään. Joten arvostelija osoittaa vain oman moukkamaisuutensa!

Kenenkään pukeutumisessa, meikissä, käytöksessä tai missään muussakaan en ole huomannut mitään moitittavaa yksissäkään hautajaisissa joihin olen osallistunut.

Vierailija
169/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja en ole meikannut hautajaisiin, riippuen siitä, keitä muita siellä on ollut vieraina. Mulle meikki on suojakuori, jota käytän, jollen tunne oloani mukavaksi/hyväksytyksi.

Mutta hautajaisiin olen silti laittanut vain meikkivoiteen, puuterin ja vähän ihonväristä, mattaa luomiväriä, ehkä ihan pienen hipaisun poskipunaa, ettei näytä ihan kalmolta itse. Se on puhtaasti henkinen asia, koska mulla on hyvä iho, enkä muuten meikkaa juuri koskaan. Sen meikin alla koen olevani turvassa ja se antaa mulle rohkeutta kohdata ihmiset, joita en haluaisi kohdata.

Vierailija
170/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meikillä ihan konkreettisesti näytetään, että on ainakin sen verran panostettu ihmisen poismenon juhlaan."

Olet aivan varmasti nainen, joten kerrotko, miksi ajattelet, että meidän naisten täytyy puhtauden ja asianmukaisten vaatteiden lisäksi panostaa vielä meikkaamallakin, kun miehille riittää panostukseksi, että käyvät suihkussa ja vetävät ehjät vaatteet päälle? Kukaan ei moiti heitä epäkohteliaiksi, koska eivät ole meikanneet.

Vierailija
171/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen naisia, jotka eivät meikkaa koskaan. Ihan yhtä siisteiltä ja huolitelluilta näyttävät kuin kaikki muutkin, pikkuisen valjummilta vaan. 

Vierailija
172/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen naisia, jotka eivät meikkaa koskaan. Ihan yhtä siisteiltä ja huolitelluilta näyttävät kuin kaikki muutkin, pikkuisen valjummilta vaan. 

Miten valjuilta?

Vierailija
173/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En vaan ymmärrä, miten meikkaaminen liittyy siistinä ja huolliteltuna olemiseen sinun mielestäsi?"

Tämä selkeästi on kulttuurikysymys. Meillä päin sinun kaltaistasi pidettäisiin käytöstavattomana spurguna. Minä varmaan teidän piireissä olisin joku kermaperse.

Kevyt meikki nimenomaan on sitä huoliteltuna olemista meillä päin. Se on sen huoliteltuna olemisen ydintä. 

Missähän trollauspiireissä näin tapahtuu? Vai ehkä mielikuvitusystävien vuosijuhlissa?

Minusta taas on outoa että jossain piireissä ei juhlaan mennessä ehosteta. En ole koskaan ollut hautajaisissa tai muussakaan juhlissa joissa ihmiset eivät olisi olleet hillitysti mutta viimeisen päälle ehostettuja.

Selkeästi tosiaan vaikuttaa kulttuurierolta kun näinkin suuria eroja on. 

Vierailija
174/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten valjuilta?

Monilla suomalaisilla, minä lukien, on aika vaaleat piirteet. Esimerkiksi ripset eivät välttämättä juuri erotu. Hyvin tehty meikki, jopa hyvin kevyt (esimerkiksi minulla yleensä vain rajauskynä ja ripsiväri) tuo silmiä paremmin esiin ja saa näyttämään vähän pirteämmältä. Tummapiirteisemmillä naisilla ei välttämättä ole tällaista eroa. Itse tykkään naamastani enemmän kevyesti meikattuna, mutta en monestakaan syystä silti meikkaa aina ja kaikkialla, ja muiden annan tehdä juuri niin kuin huvittaa. 

Vierailija
175/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas on outoa että jossain piireissä ei juhlaan mennessä ehosteta. En ole koskaan ollut hautajaisissa tai muussakaan juhlissa joissa ihmiset eivät olisi olleet hillitysti mutta viimeisen päälle ehostettuja.

Mä taas en koskaan ole ollut sellaisissa hautajaisissa missä kiinnitettäisiin huomiota tai arvioitaisiin sitä kenellä että kenellä on meikkiä, ehostusta, vai eikö ole.

Vierailija
176/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin meikkaan. 

Vierailija
177/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun piireihini kuuluu naisia, jotka meikkaavat aina ja kaikkialla, naisia, jotka meikkaavat silloin tällöin, ja naisia, jotka eivät meikkaa koskaan. Itse en pitäisi sitä kulttuurikysymyksenä, koska näiden kolmen ryhmän naisilla on muuten niin paljon yhteistä mutta he ovat silti päätyneet niin erilaisiin ratkaisuihin. Itsekin olen muuten elämäni aikana kuulunut kaikkiin näistä kolmesta ryhmästä, vaikka sosioekonominen asema, piirit, joissa liikun, ja muut sellaiset tekijät ovat pysyneet samoina. Kysymys on enemmän henkilökohtaisista mieltymyksistä ja prioriteeteista. Osa ei vain ole niin kiinnostunut ulkonäöstään, että haluaisi aina olla viimeisen päälle laitettuna. Osalla myös allergiat ja iho-ongelmat rajoittavat meikkaamista.

Vierailija
178/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten valjuilta?

Monilla suomalaisilla, minä lukien, on aika vaaleat piirteet. Esimerkiksi ripset eivät välttämättä juuri erotu. Hyvin tehty meikki, jopa hyvin kevyt (esimerkiksi minulla yleensä vain rajauskynä ja ripsiväri) tuo silmiä paremmin esiin ja saa näyttämään vähän pirteämmältä. Tummapiirteisemmillä naisilla ei välttämättä ole tällaista eroa. Itse tykkään naamastani enemmän kevyesti meikattuna, mutta en monestakaan syystä silti meikkaa aina ja kaikkialla, ja muiden annan tehdä juuri niin kuin huvittaa. 

Tämä on kyllä totta, että vaaleapiirteisillä se kevytkin meikki erottuu paremmin.

Itselläni taas on tummanruskeat hiukset, ja edelleen tummat kulmat ja ripset, jotka erottuvat hyvin ilman meikkiäkin. Meikkaan hyvin harvoin, silloinkin meikkinä on lähinnä kulmageeli, joka siis on väritön ja auttaa muotoilemaan kulmia. Jotain rajauksia olen kokeillut lähinnä teininä ja halloweeninä. Hautajaisiin en yleensä meikkaa.

Vierailija
179/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäöstähän tuo on kiinni. Kaikkien ei tarvitse ehostaa kasvojaan näyttääkseen hyvältä.

Vierailija
180/211 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimerkiksi lapsensa menettäneen äidin pitäisi ehostaa hautajaisiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan