Mies ostaa jotain kokonaisia lohia muttei tee niille itse mitään vaan olettaa että minä
Perkaisin ja fileroisin, keittelisin kalaliemet soppaan.
En tykkää kalasta itse mutta olen kuulemma prinsessa kun en sen vertaa viitsi.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaikeaa ole. Ja tulee kyllä yli puolet halvemmaksi ostaa kokonainen lohi kuin valmiita fileitä. Mutta jos ostaa, niin on kyllä itse perattava eikä olettaa jonkun muun tekevän sen!
N48
No ei kyllä tule halvemmaksi. Tarjouksesta saa täysin puhtaan ja peratun lohifileen 10€/kg. Kokonaisesta lohesta voi olla vastaava tarjous 10€/kg. Siitä lähtee painoa hukkaan perkeiden verran.
Ei mene hukkaan. Pärskeistä keitetään se maukas liemi ja rankaan jääneet lihat irtoavat tuodosta ja poskilihakset päästä voi ottaa talteen. Kidukset menevät suoraan biojätteeseen, mutta ne eivät paljon paina. Tulee muuten hyvä liemi.
Niin tulee ja teen aina juuri noin. Kalakaupassa perataan ja filetoidaan ja otan kaiken kalan pää ja ruoto mukaanlukien mukaani ja keitän makoisan kalaliemen noista. Uusavuttomilta on turha toivoakaan, että osaisivat ja viitsisivät. Tottakai osaan ittekin perata ja filetoida kalan mutta kun kaupassa ilmaiseksi se tehdään niin on hieno juttu.
Vierailija kirjoitti:
Voi laittaa kokonaisena uuniin.
Ei perkaamattomana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaikeaa ole. Ja tulee kyllä yli puolet halvemmaksi ostaa kokonainen lohi kuin valmiita fileitä. Mutta jos ostaa, niin on kyllä itse perattava eikä olettaa jonkun muun tekevän sen!
N48
No ei kyllä tule halvemmaksi. Tarjouksesta saa täysin puhtaan ja peratun lohifileen 10€/kg. Kokonaisesta lohesta voi olla vastaava tarjous 10€/kg. Siitä lähtee painoa hukkaan perkeiden verran.
Onko homma kääntynyt nyt noin? Ennen ja yleensä kyllä kokonaisen saa halvemmalla kilohinnalla kuin fileeratun. Joskus fileeraavat pyynnöstä, jos ei ole ruuhkaa. Noin 30% halvemmaksi tulee ostaa (tehdä siis itse se fileeraus) kokonainen kala ja ottaa siitä fileet. Kaupan päälle saa vielä ne (maksetut) pään ja perkeet, joista tulee ihan mallikas kalakeiton alku. Joskus joutessamme myyjän kanssa kalatiskillä tehtiin vertailevaa tutkimusta. Toki erilaiset erikoistarjoukset voi muuttaa hintasuhteita, jos kauppaan on saatu jostain halpatyövoimalla jo laivassa-kalatehtaalla fileerattuja kaloja. Aina se fileeraustyö jossain maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti..
Sanotko tosissasi hyi helvetti lohelle?
Kokonaiselle kuolleelle kalalle pussissa, kyllä. Kuolleet kalan silmät tuijottavat muovin alta ja suomupinta on liukas ja limainen. Kidukset ammollaan. Hyi helvetti.
Tulis nyt oikeasti kovat ajat, niin ainakin osa näistä Marei Antoinetteista kuolisi nälkään tai oppisi edes arvostamaan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perkaamattomana
Miksi ei? Räjähtääkö se uuni? Kyllä minä olen ihan kokonaisen lohen uuniin laittanut. Hyvää tulee. En tarvitse siinä miehen apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei perkaamattomana
Miksi ei? Räjähtääkö se uuni? Kyllä minä olen ihan kokonaisen lohen uuniin laittanut. Hyvää tulee. En tarvitse siinä miehen apua.
Ne sisälmyset voi pilata koko kalan maun.
Vierailija kirjoitti:
Isäni ampui sorsia mutta odotti että äitini tekee niistä ruokaa.
Tuo on hyvää yhteistyötä Minä kokkaisin mielelläni, jos mieheni viitsisi lähteä metsälle.
Vierailija kirjoitti:
N48
Sehän on jo perattu. Tarkoitat varmaan filerointia ja muuta käsittelyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N48
Ei mene hukkaan. Pärskeistä keitetään se maukas liemi ja rankaan jääneet lihat irtoavat tuodosta ja poskilihakset päästä voi ottaa talteen. Kidukset menevät suoraan biojätteeseen, mutta ne eivät paljon paina. Tulee muuten hyvä liemi.
Niin tulee ja teen aina juuri noin. Kalakaupassa perataan ja filetoidaan ja otan kaiken kalan
Filetoida?
Vierailija kirjoitti:
Et taida niellä miehesi kalaliemiruiskahduksia?
Hyi 🤮
Kun kokonainen lohikin myydään nykyään sisälmykset poistettuna, ns pestynä. Niin en osaa nähdä mitään ongelmaa.
Vatsaan voi laittaa vaikka juurespaloja, porkkanaa tms. Ja hauduttaa uunissa, uunivuokra / savustaa ulkona.
Ruokaa voi laittaa monella tavalla.
Vai onko kokonaisen kalan laittaminen ensimmäisen maailman ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Naisena olen vegaani enkä todellakaan rupea käsittelemään mitään kaloja.
Olen myös valinnut itselleni sellaisen miehen joka kunnioittaa naistenoikeuksia. Suosittelen samaa sinullekin, ap.
"Naisena olen vegaani", hyi hitto. Kukaan itseään kunnioittava mies ei ryhtyisi kanssasi suhteeseen. Joten onneksi olkoon, ''miehesi'' on vässykkä.
Täällä esim Citymarket myy kalaa tiskiltä ja saman verran maksaa ottaako sen sitten kokonaisena vai fileoituna.