Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ostaa jotain kokonaisia lohia muttei tee niille itse mitään vaan olettaa että minä

Vierailija
03.10.2025 |

Perkaisin ja fileroisin, keittelisin kalaliemet soppaan. 

En tykkää kalasta itse mutta olen kuulemma prinsessa kun en sen vertaa viitsi. 

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Njäh! Jos mies toisi kokonaisen lohen, fileoisin, keittäisin ruodoista ja päästä sekä perkuujätteistä liemen. Jakaisin fileet palasiin; osa graaviin, osa pakkaseen, osa pistoon jne. Itse asiassa, tein tämän juuri 3 h sitten. Kilohinnassa säästö jo n. 3 - 4 euroa. Jos lasken ruoka-annoksille hinnan, tulemme syömään monta kertaa edullisesti. Kalastajan tyttärenä hallitsen homman paremmin kuin mieheni, joten siksi minä teen sen itse mieluummin.

File ja kokonainen lohi maksavat saman verran kilohinnaltaan. Kokonaisesta lohesta lähtee osa painosta pois, joten ei siinä mitään säästöä ole, päinvastoin

Vierailija
62/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaikeaa ole. Ja tulee kyllä yli puolet halvemmaksi ostaa kokonainen lohi kuin valmiita fileitä. Mutta jos ostaa, niin on kyllä itse perattava eikä olettaa jonkun muun tekevän sen!

N48

Kyllä ne on yleensä jo perattuja. Voi pyytää myös kauppiasta fileoimaan kalan. Perkkeet saa mukaan jos haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vasta säästääkin jotka vaaleaa kalaa kalastaa. Itse inhoan hajua ja tyytynyt fileisiin. Eri kalat fileoidaan eri tavalla. Tänään meillä oli kuhaa.

Vierailija
64/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan keitellyt täällä jonkun hehkuttamaa maanmainiota kalalientä ja hyvin on silti kalaa syöty.

Vierailija
65/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaikeaa ole. Ja tulee kyllä yli puolet halvemmaksi ostaa kokonainen lohi kuin valmiita fileitä. Mutta jos ostaa, niin on kyllä itse perattava eikä olettaa jonkun muun tekevän sen!

N48

No ei kyllä tule halvemmaksi. Tarjouksesta saa täysin puhtaan ja peratun lohifileen 10€/kg. Kokonaisesta lohesta voi olla vastaava tarjous 10€/kg. Siitä lähtee painoa hukkaan perkeiden verran.

Ei mene hukkaan. Pärskeistä keitetään se maukas liemi ja rankaan jääneet lihat irtoavat tuodosta ja poskilihakset päästä voi ottaa talteen. Kidukset menevät suoraan biojätteeseen, mutta ne eivät paljon paina. Tulee muuten hyvä liemi. 

Tämä. Mutta harva osaa tehdä kalalient

Kyse ei ole kalaliemen kehittelystä, vaan siitä että varsinaista syötävää on vähemmän.

Taatusti tulee edullisemmaksi ostaa koko kala kuin file. Vaikka ei käyttäisi päätä, pyrstöä tai eviä.

Vierailija
66/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Njäh! Jos mies toisi kokonaisen lohen, fileoisin, keittäisin ruodoista ja päästä sekä perkuujätteistä liemen. Jakaisin fileet palasiin; osa graaviin, osa pakkaseen, osa pistoon jne. Itse asiassa, tein tämän juuri 3 h sitten. Kilohinnassa säästö jo n. 3 - 4 euroa. Jos lasken ruoka-annoksille hinnan, tulemme syömään monta kertaa edullisesti. Kalastajan tyttärenä hallitsen homman paremmin kuin mieheni, joten siksi minä teen sen itse mieluummin.

File ja kokonainen lohi maksavat saman verran kilohinnaltaan. Kokonaisesta lohesta lähtee osa painosta pois, joten ei siinä mitään säästöä ole, päinvastoin

Missä lie päin noin. Meillä kokonaista lohta saa säännöllisesti alle kympillä/kilo, fileestä saa maksaa vähintään 17€/kg.

Kokonaisen ostaminen tulee huomattavasti halvemmaksi ainakin täällä meillä päin. Ja yleensä myös kokonainen on tuoreemman tuoksuista. Varmaankin kaupoissa kokonaiset laitetaan fileiksi siinä vaiheessa kun ne alkavat kokonaisina näyttää siltä että eivät enää käy kaupaksi. 

Ostan aina kokonaista jos vain kaupassa on asiallisen näköisiä, fileetä ostan ainoastaan kauppahallin kalakaupasta, sieltä saa tuoretta. 

Vierailija
67/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lie päin noin. Meillä kokonaista lohta saa säännöllisesti alle kympillä/kilo, fileestä saa maksaa vähintään 17€/kg.

Kokonaisen ostaminen tulee huomattavasti halvemmaksi ainakin tääll

Sen kokonaisen kalan saa fileiksi samaan hintaan ihan silmien edessä.

Vierailija
68/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kalatiskillä mulle aina perkaa samaan hintaan, kun pyydän. 

Vierailija
69/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma noissa alekaloissa yleensä on, että se lohi on niin julmetun iso, ettei mahdu minnekään. 

Vierailija
70/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisen ostam

Sen kokonaisen kalan saa fileiksi samaan hintaan ihan silmien edessä.

No miksei se aapeen ukko sitten tehnyt niin vaan toi kalan akalleen riesaksi?! Sehän tässä pointti on.

Vierailija
71/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma noissa alekaloissa yleensä on, että se lohi on niin julmetun iso, ettei mahdu minnekään. 

Ei liity alennukseen mitenkään.

Vierailija
72/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sinä olet niitä tunkemassa, kun ei mahdu. Eivätkä nuo myytävät lohet edes ole isoja, jos vertaa niihin joita itse pyydetään.

Vierailija
73/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli Prismassa kokonainen kirjolohi 6.99€ kilo. Fileet pitkälle yli 20€ vieressä. Ja oli pussissa, hintalappu päällä. Ei niitä kukaan siellä olisi lihatiskillä perannut. Ne kalat on erikseen.

Vierailija
74/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pk seudulla fileroitu kala maksaa ainakin huomattavasti enemmän. Kaksi kertaa kalliimpaa voi hyvin olla. 

Vierailija
75/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ale-kalastakin voi pyytää vain yhden fileen. 

Vierailija
76/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisen kalan kun ostaa, saa kaksi filettä yhden fileen hinnalla, jos osaa fileroida. +perkeet päälle. 

Vierailija
77/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä laittamaan se fileiksi ja sitten palasiksi. 

Vierailija
78/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ettekö te sitä lohta huuhtele kylmä veden alla ja kuivaa pintaa paperilla... Melkoisia "kokkeja" taas saatana.

Vierailija
79/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli Prismassa kokonainen kirjolohi 6.99€ kilo. Fileet pitkälle yli 20€ vieressä. Ja oli pussissa, hintalappu päällä. Ei niitä kukaan siellä olisi lihatiskillä perannut. Ne kalat on erikseen.

Täällä oli samaan hintaan juuri viikko sitten, Prismassa sekin. Sain fileoituna, perkeet erilliseen pussiin ja kidukset pois. 

Vierailija
80/93 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veitsi, vakuumikone ja pakastinkin on keksitty!