Ärsyttää kun joutuu työpaikalla neuvomaan itseään vanhempia ihmisiä
En siis tarkoita ettenkö neuvo kollegaa, jos hän ei vaikka tiedä jonkun järjestelmän ominaisuutta tai työpaikan käytäntöä, vaan vit*ttaa neuvoa sellaisissa asioissa, jotka ratkeaisivat organisoimalla omaa työtään tai johtamalla itseään. Joillain viisikymppisillä on tiedostot aina hukassa ja levällään ja sitten kyselevät mistä mikäkin löytyy. Ärsyttää osaavien työttömien puolesta, että tuollaiset työn harrastelijat vievät jonkun toisen paikan, ja saavat nämä vielä yleensä ihan hyvää liksaa suhteessa tuohon puuhasteluun.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin, näin todella vanhana, ihmettelin kun pari nuorempaa eivät saaneet laskukaavaa toimimaan. Eivät älynneet sulkujen käyttöä???
Katsoin Jepardy- tietokilpailua... suunnikas oli tuntematon käsite?
Kun työt alkavat klo 8.00, sekin voi olla haastavaa.
Aina kannattaa kysyä ja antaa arvo myös toisen mielipiteelle eikä tuomita iän perusteella.
edelleen kyse ei ole siitä, ettei tiedä jotain yksittäistä asiaa, vaan sellaisesta laaja-alaisesta ja kokonaisvaltaisesta oman tehtävän ja työn haltuunottamisesta sekä itsensä johtamisesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Näin lähemmäs 70 kymppisenä olen ihmetellyt kun nuoremmat ei tiedä mitkä ovat tietokoneiden resurssienhallinta, kansiorakenne, laitehallinta, jne. Eikö kouluissa enää opeteta noita ollenkaan? Kuitenkin joskus aina tarvitaan.
Kaikki on tehty käyttäjälle niin helpoksi, että keskivertokäyttäjän ei tarvitse näistä enää ymmärtää yhtään mitään ja sen kyllä tosiaan huomaa nuorista.
Vierailija kirjoitti:
Näin lähemmäs 70 kymppisenä olen ihmetellyt kun nuoremmat ei tiedä mitkä ovat tietokoneiden resurssienhallinta, kansiorakenne, laitehallinta, jne. Eikö kouluissa enää opeteta noita ollenkaan? Kuitenkin joskus aina tarvitaan.
ei kukaan käytä tuollaisia termejä, paitsi joskus 90-luvulla atk:n kurssin käynyt. Sorry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin, näin todella vanhana, ihmettelin kun pari nuorempaa eivät saaneet laskukaavaa toimimaan. Eivät älynneet sulkujen käyttöä???
Katsoin Jepardy- tietokilpailua... suunnikas oli tuntematon käsite?
Kun työt alkavat klo 8.00, sekin voi olla haastavaa.
Aina kannattaa kysyä ja antaa arvo myös toisen mielipiteelle eikä tuomita iän perusteella.
edelleen kyse ei ole siitä, ettei tiedä jotain yksittäistä asiaa, vaan sellaisesta laaja-alaisesta ja kokonaisvaltaisesta oman tehtävän ja työn haltuunottamisesta sekä itsensä johtamisesta. Ap
Ehkäpä nämä iäkkäämmät työntekijät ovat jo oppineet, että "suutari pysykööt lestissään".
-mikäli ap.n poikkeuksellisen kokonaisvaltainen ja laaja-alainen ymmärrys ei riitä käsittämään edellä olevaa sanontaa, voi hän toki kysyä iäkkäämmiltä työtovereitaan selvennystä ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no siinähän ärsyynnyt. Mua ei ärsytä ollenkaan perehdyttää nuorempia tehtäviinsä vaikka eivät niitä heti siäsitäkään vaan toistelevat samoja kysmyksiä päivästä päivään useiden viikkojen ajan. Ja sitten kokouksissa eivät ymmärrä mistä puhutaan vaan pitää selitellä asioita. Ihan voisivat niitä itsekseenkin lukea toiminnallisuuskuvauksista, vaatimuksista ja riskeistä - jotka kaikki on heille annettu luettaviksi ja myös aikaa niihin tutustua. Sekä annettu suullista perehdytystä prototyyppilaitteiden äärellä useita tunteja.
No edelleenkään kyse ei ole siitä, etten auta toista, vaan kun kyse on ihmisistä, jotka ovat olleet työelämässä +30v eikö heillä ole alkeellisia työtaitoja. Puhun nyt sellaisesta laaja-alaisesta ajattelusta, että miten teen ja johdan työtäni, jotta muut eivät kärsi.
Lisäksi tuo esimerkkisi on vähän
Vaan kun se jatkuu vaikka kuinka kauan - kun ei viitsitä perehtyä. Ja tuo - en muista kuitenkaan on hyvin käytetty sanonta myös näillä.
Ei tuo ole iästä kiinni vaan kyvystä oppia. Yhdessä työpaikassa meilläkin oli aikoinaan niitä, jotka eivät vaan millään halunneet oppia mitään tietokonejuttuja vaikka työ tehtiin tietokoneella. Työpaikka koulutti kaikki työntekijät, minimi oli että suoritat ns. atk-ajokortin, siis todella perusjuttuja. Yksi ressukka iäkkäämpi mies kävi sen kurssin viisi kertaa ja aina reputti.
Yksi nainen tallensi kaikki tiedostot yhteen samaan kohtaan antamatta niille mitään järkevää nimeä. Ei osannut nimetä tiedostoja, eikä tehdä kansioita, yms. Ihan perusjuttuja Windowsissa. Tän työntekijä seuraaja joutui sitten ruotimaan ja järjestelmään niitä tiedostoja viikkokausia.
Ja sitten on nuoria, jotka eivät osaa käyttää Officen Powerpointia, Exceliä, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muakin ärsytti kun en ollut koskaan saanu koulutusta tietokoneista. Nuoriso hihitteli vieressä. Kyllä elämä helpottu kun joku vaivautui opettamaan copy-toiminnon.
et itse viitsinyt ottaa selvää, vaan jonkun täytyi copyn käyttämisen sinulle erikseen opettaa?
Kaikille se ei tule syntymälahjana niinkuin nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kukaan käytä tuollaisia termejä, paitsi joskus 90-luvulla atk:n kurssin käynyt. Sorry.
Kyse ei ole termeistä, vaan Windows käyttöjärjestelmän perusrakenteesta ja toiminnoista. Me vanhat nämä perusasiat näköjään osataan, sinä et. Sorry siitä.
Olethan huomannut että nuo samat jutut ovat siinä Windowsin uusimmassakin versiossa? Etkö?
On sulla sitten tyhmiä vanhempia työkavereita jos eivät osaa ohjata omaa duuniaan. Yleensä se on perisynti nuoremmilla jotka ei tätä osaa. Osa oppii ja osasta sitten tulee varmaan samanlaisia kuin sun työkavereista. Yleensä kokemus tuo tuon itsensä johtamisen taidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole termeistä, vaan Windows käyttöjärjestelmän perusrakenteesta ja toiminnoista. Me vanhat nämä perusasiat näköjään osataan, sinä et. Sorry siitä.
Olethan huomannut että nuo samat jutut ovat siinä Windowsin uusimmassakin versiossa? Etkö?
Ei se tiedä. Jos joku näyttäisi sille miten uudenkin Windowsin pohjalla on ikiaikainen DOS-järjestelmä, sen aivot höyrystyisi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muakin ärsytti kun en ollut koskaan saanu koulutusta tietokoneista. Nuoriso hihitteli vieressä. Kyllä elämä helpottu kun joku vaivautui opettamaan copy-toiminnon.
et itse viitsinyt ottaa selvää, vaan jonkun täytyi copyn käyttämisen sinulle erikseen opettaa?
Opitko itse ilman koulutusta tai että kaveri näytti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kukaan käytä tuollaisia termejä, paitsi joskus 90-luvulla atk:n kurssin käynyt. Sorry.Ihminen voi pysytellä ajan tasalla vaikka aika kuluu. Olen työskennellyt kauan alalla. Suosittelen sinullekin, jos ylimielisyytesi sen sallii. Mitähän termejä silloin käytetään kun itse olet 70. Vähän enemmänkin kuin atk-kurssin käynyt. Sorry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei vaan että kukaan ei käytä tuollaisia termejä, koska resurssienhallinta ja kansiorakenne ovat meille osaajille itsestäänselvyyksiä joista ei edes puhuta. Niiden käyttö on selkäytimessä. 😆😅
Vierailija kirjoitti:
Minua eläkeikäisenä ärsyttää, kun itse on opetellut tietoteknikkaa 80-luvulta, ja sitten töihin tulee joku jonne, joka on käyttänyt korkeintaan tablettia, eikä ymmärrä tietokoneista yhtään mitään.
Vielä 2010-luvun alussa oli peruskoulussa perinteistä ATK-opetusta PC:eillä, mitenhän lie nykyään.
M31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei vaan että kukaan ei käytä tuollaisia termejä, koska resurssienhallinta ja kansioraken
Et puhu niistä? Osaatko edes kirjoittaa ne?
Koska miten muuten haet esiin esim. laitehallinnan portaalin ellet käytä ko. sanaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkaan meni sekin koulutus jos et osaa käyttää paste-toimintoa.
Mikä koulutus, just kerroin että en ole saanut sitä. Mikä on paste? Osaatko lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no siinähän ärsyynnyt. Mua ei ärsytä ollenkaan perehdyttää nuorempia tehtäviinsä vaikka eivät niitä heti siäsitäkään vaan toistelevat samoja kysmyksiä päivästä päivään useiden viikkojen ajan. Ja sitten kokouksissa eivät ymmärrä mistä puhutaan vaan pitää selitellä asioita. Ihan voisivat niitä itsekseenkin lukea toiminnallisuuskuvauksista, vaatimuksista ja riskeistä - jotka kaikki on heille annettu luettaviksi ja myös aikaa niihin tutustua. Sekä annettu suullista perehdytystä prototyyppilaitteiden äärellä useita tunteja.
No edelleenkään kyse ei ole siitä, etten auta toista, vaan kun kyse on ihmisistä, jotka ovat olleet työelämässä +30v eikö heillä ole alkeellisia työtaitoja. Puhun nyt sellaisesta laaja-alaisesta ajattelusta, että miten teen ja johdan työtäni, jotta muut eivät kärsi.
Se, että ei "viitsitä" perehtyä saattaa johtua siitä että kun työvuosia on takana kymmenittäin, ovat myös "systeemit" muuttuneet moneen, moneen kertaan. Perehdytyksiä mahtuu pitkälle työuralle todella paljon.