Käytättekö tuollaisia valmiskastikkeita? Siis tetrassa esim. punaviinikastike tai hollandaisekastike? Mikä olisi paras merkki?
Ajattelin että jos tekisi viikonloppuna oikein perinteistä muusi & uunilohi niin sopisiko hollandaisekastike siihen? Tai sitten pakastimessa olisi Ikean kasvis"liha"pullia, mitenhän se punaviinikastike passaisi? Sellaista soul foodia hakusessa.
https://www.s-kaupat.fi/tuotteet/oljyt-maustaminen-ja-kastikkeet/mauste…
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Kai noita jotkut ihmiset ostaa ja käyttää kun niitä on metritolkulla kauppojen hyllyllä.
Miljoonan kärpäsen argumentti ei päde kuin ekonomian näkökulmasta. Paska ei muutu herkuksi vaikka olisi suosittua. Kaupassa on paljon muutakin valmisruokaa ja erilaista mässymättömoskaa joka ei ole sen enempää hyvää, laadukasta kuin terveellistä, mutta kiitä ostaa ihmiset jotka ei piittaa näistä seikoista syystä tai toisesta.
Juu, valinta on vapaa, eli ostakaa ja käyttäkää pois. Tässä kysyttiin kuitenkin mielipidettä, mikä on hyvää tai parasta ja valitettavasti keskinkertaisen kotikokin itse tekemä kastikekin on ei vain parempi vaan ihan eri sarjassa. Itse tehty on formula ykkönen, vaikka olisi se huonoin talli joka ei koskaan aja pisteille. Silti se pieksee valmiskastikkeen, joista mestaruustasoinenkin on vain joku Formula Ford.
Vierailija kirjoitti:
Hollandaise Knorrilta on ihan kelvollinen. Pitää olla tosi varovainen kuumentamisen kanssa, ettei juoksetu.
Minä puristan suoraan teurasta lämpimän ruuan päälle. Ei sitä tarvi kattilaa sotkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne valmiiksi maustetu ruokakermat ovat paljon parempia. Esim. chilikerma uuniloheen tosi hyvä.
Nuo ne vasta uusavuttomuuden ja epäkulinarismin helmiä ovatkin. Parempaa saa taas kerran aidoista aineksista tekemällä. Kermaa ja mitä ikinä makuja haluaakaan, ei ole vaikea yhdistää ja kypsentää.
Jokainen saa käyttää mitä haluaa, arvostelusi toisten syömisistä on on typerää.
Uunilohi-muusi -tyyppiseen ruokien kera olen usein tehnyt varsinaisen kastikkeen sijaan jonkin kermaisen höystön. Esimerkiksi linssejä, Dijon-sinappia ja sopivia mausteita ja yrttejä on sairaan helppo tehdä ja on herkullista sellaisenaankin ja täydentää kivasti mainittuja pääkomponentteja. Vähänkö parempaa kuin säiööntäainevoittoinen makukerma tai töllkisoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne valmiiksi maustetu ruokakermat ovat paljon parempia. Esim. chilikerma uuniloheen tosi hyvä.
Nuo ne vasta uusavuttomuuden ja epäkulinarismin helmiä ovatkin. Parempaa saa taas kerran aidoista aineksista tekemällä. Kermaa ja mitä ikinä makuja haluaakaan, ei ole vaikea yhdistää ja kypsentää.
Tietenkin saa syödä vaikka pollen pullia. Kysyttiin kuitenkin mikä on hyvää, joten vastasin siihen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaa jotain valmis hollandaisea kun pienellä vaivalla saa itse tehtynä noin 1000 kertaa parempaa.
Itse en kyllä tekis hollandaisea vaan ennemmin vaikka sauce vin blanc tai bearnaisekastiketta. molemmat parempia kuin tylsä hollandaise.
Kun opettelee sen perus-hollandaisen tekemisen niin kastikkeen voi maustaa miten haluaa. Niksi on siinä ettei pidä kiirettä. Ei kannata kuumentaa kattilaa liikaa vaan antaa olla levyn ykkösellä, ei tarvitse vatkata koko aikaa. Voit unohtaa vesihauteet. Levyä kovemmalle ja alat vatkata. Jos menee klimpeiksi niin vatkaa jääpala sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaa jotain valmis hollandaisea kun pienellä vaivalla saa itse tehtynä noin 1000 kertaa parempaa.
Itse en kyllä tekis hollandaisea vaan ennemmin vaikka sauce vin blanc tai bearnaisekastiketta. molemmat parempia kuin tylsä hollandaise.
Siksi että säästyy aikaa ja vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä tässä tarkoitetaan kun puhutaan soul foodista?
Sellaista ns. comfort food, eli maittavaa, lämmintä, pehmeää, ei mitään räväköitä makuja
Tämä oli hyvä selvennys. Soul food tarkoittaa ainakin minulle USA:n eteläisten osavaltioiden perinteisiä ruokia kuten maissileipää, friteerattua kanaa, sokerista jääteetä, Colorado greenw (mitä liekään suomeksi) ja ajattelin ettei siihen kyllä sovi lohi ja hollandaise sitten yhtään.
Itse asiaan. Paremman kastikkeen saat itse tekemällä, mutta kyllä ne tetroissa myytävät ovat ihan toimivaa tavaraa nekin. Home Chef ainakin ok tai jos Puljongilla on pieniä paketteja saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Käytän niitä lisukekastikkeina koska ovat ihan hyviä, asun yksin.
Minä taas kokkaan tai kokkaisin hyvää jos asuisin vain yksin. Lapsiperheessä joutuu tekemään kompromisseja määrän, nirsoilun ja budjetin tai aikataulujen vuoksi enemmän. Käsittämätön ajatus että jos yksin kokkaa itselleen, voisi tyytyä sekundaan, kun voi saada just niin hyvää kuin mahdollista ja sitä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin saa syödä vaikka pollen pullia. Kysyttiin kuitenkin mikä on hyvää, joten vastasin siihen.
Kysyttiin valmiskastikkeista. Ei kysytty sun sotkuista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, toki jokainen saa syödä ihan mitä sontaa vain.
No esim. soijakastiketta tai Worcestershire-soosia on kohtalaisen vittumaista alkaa valmistaa alusta asti itse, joten mielellään ostan valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että säästyy aikaa ja vaivaa.
ei säästä aikaa. Sen tekee moneen kertaan sinä aikana kun kala paistuu uunissa.
Vierailija kirjoitti:
No esim. soijakastiketta tai Worcestershire-soosia on kohtalaisen vittumaista alkaa valmistaa alusta asti itse, joten mielellään ostan valmiina.
Nuo ovat yleensä maustekastikkeita joita käytetään pöytämausteena tai ruoanlaitossa aineksena. Sinäkö oikeasti kaadat paistetun lohen viereen annokseen desin soijaa? Vau, aika villiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, toki jokainen saa syödä ihan mitä sontaa vain.
Nyt puhutaan valmiskastikkeista. Ei sun sontasotkuista.
Sellaista ns. comfort food, eli maittavaa, lämmintä, pehmeää, ei mitään räväköitä makuja