Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkakiusaaminen, vertaistukea tai vinkkejä?

Vierailija
02.10.2025 |

Äskeinen aloittamani ketju työpaikkakiusaamisesta poistettiin... Noh, sainpa vuodattaa tuntemukset ulos joten otetaanpa uusi yritys...

Olen useammassa työpaikassani joutunut erilaisen kiusaamisen ja ulossulkemisen kohteeksi. Olen miettinyt kamalasti, mistä asia voisi johtua ja jopa syytellyt itseäni. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että olen kaikkia arvostavasti ja ystävällisesti kohteleva ja teen työni huolella. Moni minusta tykkääkin, ja olen saanut niin omasta luonteestani kuin työstäni myös paljon positiivista palautetta. Tuntuu, että en osaa ensinnäkään "pelata sosiaalisia pelejä" ja ehkä toiseksi en osaa riittävästi pitää puoliani, tai nämä ovat ainoat syyt, joita itse olen onnistunut keksimään. Onko teillä kokemuksia vastaavasta? Vinkkejä, miten voisin jatkossa olla joutumatta tällaiseen?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ollut työpaikkakiusaamisen uhri. Olen aina kaikille ystävällinen, puolustan heikoimpia, autan tarvittaessa. En osallistu muiden mustamaalaamiseen. Siinäpä kaiketi syy, olen hyvä työssäni ja tätä kollega ei vain kestänyt. Hänellä itsellään ei ollut kiinnostusta päivittää taitojaan ja kyllähän se harmittaa, kun toinen osaa. Kummasti hän sai porukan mukaansa ja kävi esimiehen luona juoruilemassa minusta. Irtisanouduin. Uudessa työpaikassa olen samanlainen kuin tuolla vanhassa ja täällä olen pidetty. 

Älkää jääkö tuhlaamaan elämäänne näiden epävarmojen paskiaisten seuraan. Aina löytyy parempaa. 

Vierailija
22/26 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pitkä työura takana ja kokemusta myös kiusaamisesta. Vuosiin mahtuu myös ihania aikoja ja ihania työkavereita. Ekoissa työpaikoissa ihmettelin, miksi minulle oltiin ilkeitä. Syyksi selvisi lopulta kateus. Olivat minulle kateellisia ties mistä. Toisessa työpaikassa kiusaamisen syy oli oman työpaikkansa menettämisen pelko. Vanhat rouvat pelkäsivät, että tuo nuorempi vie vielä heidän työnsä. Viimeisessä työpaikassa (naisvaltainen) halusivat osoittaa olevansa jotenkin minua ylempänä. Eli syitä voi olla monia. Olen tunnollinen ja ahkera työntekijä. Ehkä liian kiltti, jonka vuoksi olen helppo uhri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen minäkin olin ennen. Sitten pääsin töihin alani huippuyritykseen, siihen johon aika lailla kaikki alallani haluavat, ja se oli menoa. Vuosien aikana totuin työilmapiiriin, jossa ei ollut väliä kuka osasi ja mitä, vaan mielivaltaisesti päätettiin miten valtaa ja vastuuta jaetaan. Selän takana rajukin panettelu ja yksityisasioiden levittäminen oli ihan normaalia. Alkoholia kului paljon työyhteisön vapaa-ajan vietoissa ja iso osa oli seurustellut ristiin, josta tuli vielä lisää draamaa. Toisten töitä vaikeutettiin tahallisesti oman vallan pönkittämiseksi ja oli aivan tavallista, että milloin kukakin laitettiin mykkäkoululistalle eikä saanut vastauksia omiin kysymyksiinsä. Päätökset tehtiin aina jossain suljetussa piirissä, jonka sisäinen paine taas purkautua liittolaisten hakemisena ulkopuolelta ja selän takana puhumisena. Aivan kauheaa ja tähän kaikkeen vain meni mukaan, kun luuli, että tämä on ainoa vaihtoehto päästä tekemään töitä oman alan huipulla. Oli liian iso kynnys todeta, että koko yhteisö on aivan sairas, koska se kannattelee merkittävää osaa alasta.

En ole enää sama ihminen kuin ennen. Haluaisin taas olla. Olin aiemmissa työpaikoissa pidetty, nyt itsetuntoni on säpäleinä ja kärsin jatkuvista fyysisistä oireista.

Vierailija
24/26 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin ulkonäkö yhtenä syynä. :D Olen pieni ja hyvin kaunis nainen. Se monesti suututtaa ihmisiä varsinkin naisia! Ei ole velvollisuutta muuttua yhtä rumaksi (sisäsesti, ulkosesti) kun kiusaajaksi alentuvat. Että turha syyttää itseään jos vika on muualla 

Vierailija
25/26 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ainakin ulkonäkö yhtenä syynä. :D Olen pieni ja hyvin kaunis nainen. Se monesti suututtaa ihmisiä varsinkin naisia! Ei ole velvollisuutta muuttua yhtä rumaksi (sisäsesti, ulkosesti) kun kiusaajaksi alentuvat. Että turha syyttää itseään jos vika on muualla 

Hankalaa, ja sitten vielä jos ei itse tajua olevansa kaunis ja ihmettelee saamaansa kohtelua, jossa ei tunnu olevan mitään järkeä :D Tämä ulkonäköasia on yksi mitä en mitenkään ymmärrä. Eihän se liity siihen työhön mitenkään, jollei siiihen kuulu aivan poikkeuksellista määrää edustustehtäviä. Itse olen saanut huutoakin siitä, etten ole ymmärtänyt hyötyväni ulkonäöstäni. Ja itsehän olen mielestäni pullanaamainen rillipäinen amatsoni suurimman osan kuukaudesta. 

Vierailija
26/26 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskity siihen työtekemiseen ja jätä muut sosiaaliset kanssakäymiset vähemmälle, osaamista arvostetaan vaikka olisi jollakin tapaa outo ihmisenä.  

Joo, mutta miltä luulet että tuntuu, kun työkaveri sanoo päin naamaa, että sua pidetään hankalana työkaverina, mutta siedetään ammatillisen osaamisen takia? Eihän tuollaiseen jää kukaan omanarvontuntoinen ihminen. Siinähän vain hu'*aa oman osaamisensa.

Minä olisin mieluummin osaava ammattilainen ja hankala työntekijä kuin mukava mutta osaamaton. Hankaluus voi tulla siitä, että vaatii muilta samanlaista työpanosta mm. työturvallisuusasioissa ja asiakaspalvelussa kuin siinä työssä kuuluu olla. Minulle on työpaikassa tärkeämpää työn tekeminen kuin mukavana oleminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän