Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Orpo-Purra hallituksen uudistus työttömille: "Karenssi jo ensimmäisestä laiminlyönnistä, toisesta työttömyystuki katkeaa kokonaan'

Vierailija
02.10.2025 |

Hallitus pistää lisää vauhtia työttömyysturvan menettämisen uhkaan ensi vuoden alusta, kertoo Ilta-Sanomat. Tämä tapahtuu kiristämällä karensseja, joiden aikana työtön ei saa työttömyystukea.

Tällä hetkellä ensimmäisestä laiminlyönnistä hakea työtä tai jättää käyttämättä työllisyyspalveluiden edellyttämiä asioita saa huomautuksen ja toisesta karenssin.

IS:n mukaan jatkossa seitsemän päivän karenssin saa heti ensimmäisestä laiminlyönnistä. Toisesta laiminlyönnistä työllisyyspalvelut asettaa kuuden viikon työssäolovelvoitteen, jos hallituksen esitys hyväksytään. Työttömyystukea saisi vasta, kun on ollut töissä tai osallistunut työllistymistä edistävään palveluun vähintään kuuden viikon ajan.

Nykyään työssäolovelvoite pitenee asteittain.

Esityksen tarkoitus on saada työttömät nopeammin töihin.

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta kannattaisi järjestää tv.ssä teemailta Ajankohtaisen Kakkosen tyyliin kuten entisaikoina 

Myös maahan muutosta ja Suomen vauvakadosta.

Vierailija
22/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tämä nyt oikeasti kerrankin koskee näitä maahantulijoita myös jotka on tottuneet siihen että Kela maksaa kaiken. Seuraavaksi pitää puuttua näiden harkinnanvaraisiin tukiin jota ovat saaneet jos ei ole Kela-rahat muuten riittäneet.

Harkitaan ja annetaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esityksen tarkoitus on saada työttömät nopeammin töihin."

Voisko joku perskikkare kertoa miten tämä noin niinkuin käytännössä toimii? 

Ne jotka laiminlyö noita velvoitteita on muutenkin todella heikoilla työnhaussa kaikenlaisten elämänhallintaongelmien vuoksi. Jopa meillä täysin työkykyisillä ja skarpeilla, velvoitteensa vaivatta täyttävillä ja innokkaasta töihin pyrkivillä työttömillä on hankaluuksia työllistyä, joten miten ihmeessä tuolla esityksellä ketään saadaan mihinkään töihin? Ei se vaikuta millään tavalla työnantajien intoon palkata työttömiä työnhakijoita, se vaan hankaloittaa kaikista heikoimmassa asemassa olevien tilannetta. 

Vierailija
24/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Mikä uudistus tuo on? Itse olin työtön vuosituhannen alussa ja jo silloin napsahti karenssi ihan kerrasta ja muistaakseni se oli 3kk. Tuo tuntui aikanaan kovin epäreilulta, koska sain sen siksi etten ollut hakenut minulle osoitettua työpaikkaa mistä en edes tiennyt eli posti oli hukannut kirjeen johonkin. 

Vierailija
25/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia on hyvä tehdä pimeitä töitä ja säästää rahaa jos vaikka kämmää jotain ja unohtaa jonkun työkkärin määräämän asian. Karenssi kun tulee niin se on 500 euroa pois tuesta heti. Pitää siis olla säästöjä.

Vierailija
26/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomushan käyttää ihan avoimesti sanaa kannustus. Sehän tarkoittaa, että ratsastajan saappaiden kantapäissä olevilla kannuksilla potkitaan hevosta, että se juoksisi kovempaa. Kannustaminen tuottaa kovaa kipua ja laukkakilpailuissa taitaa olla jo kiellettyä. Vankkurihevosia piiskataan ja Aasia kepitetään.

Vierailija
27/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeisto luulee aina, että kaikki työttömät pakoilevat töitä. Koko ajan Suomessa työttömyys lisääntyy ja konkursseja tapahtuu, just uutisoitiin StoraEnsosta.

Vierailija
28/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankaisu-valtio? Mikä idea tässä on. Aikuisia ihmisiä pitäisi kaikkien olla?

Vierailija
29/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistellaanpa hetki - tuohan on paluuta 10 vuoden takaiseen aikaan, ei tuo ole mikään mullistava uudistus. Noin homma meni ennen, ei tullut mitään varoituksia tai huomautuksia, virheestä tuli samantien selvityspyyntö ja vasta sitten karenssi. Tuota huomauttelua oli muutaman vuoden verran, mutta on todettu, että se ei toimi, työttömät eivät ota opikseen, vaan toistavat virhettä.

Vierailija
30/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan sitä miettii miksi osa haluaa roikkua työkkärin listoilla, ei mitenkään hyvä paikka olla. Mutta leikkuri ei silti hyvä muuallakaan.

Vierailija
31/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli jo kerran huomautus sellaisista "laiminlyönnistä" että olin jättänyt työpaikkoja hakematta. Tilanne oli siis se, että ensi kuussa oli alkamassa melkein vuoden kestävä kokopäiväinen työsopimus, joka oli jo allekirjoitettu.

Vierailija
32/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko muitakin kuin valkoisia kantiksia?

Hyvä huomio, sillä tämähän ei tule koskemaan kaikkia työttömiä. Sehän olisi ""sismia.

Vierailija
33/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheesta kannattaisi järjestää tv.ssä teemailta Ajankohtaisen Kakkosen tyyliin kuten entisaikoina 

Myös maahan muutosta ja Suomen vauvakadosta.

Hei Haloo, ei Suomi tarvitse lapsia. Tai jos syntyvät tänne niin muuttavat aikuisena ulkomaille

Vierailija
34/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli jo kerran huomautus sellaisista "laiminlyönnistä" että olin jättänyt työpaikkoja hakematta. Tilanne oli siis se, että ensi kuussa oli alkamassa melkein vuoden kestävä kokopäiväinen työsopimus, joka oli jo allekirjoitettu.

Minä sain 2 huomautusta tilanteessa, jossa olin töissä. Olin ilmoittanut työni työkkärille, työnhakuni toki oli edelleen voimassa. Työkkärin mukaan mun olis edelleen pitänyt hakea niitä 4 pakkohakua sen 2kk eli jäljellä olevan suunnitelman mukaan. Siis olin töissä, en hakenut tukea, mutta silti olis pitänyt hakea töitä. Olen edelleen töissä ja vähän pelottaa, että jos jään työttömäksi niin onko ne huomautukset vielä mun tiedoissa. Soitin kyllä työkkäriin silloin ja ne lupas ne muikkarit sieltä mun tiedoista poistaa. Kun virkailijakin sanoi, ettei mun töitä tarvi hakea kun kerran olen jo kokoaikatöissä.

Vierailija
35/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiskaa kipu kiihottaa!

Vierailija
36/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä! Saatanan vassarinpaskoille luu kurkkuun.

Todellakin!

Tätä helvetin sosiaalikommari-hyysäystä muiden rahoilla onkin kestänyt liian pitkään. Onneksi se loppuu nyt!

Ole saasta hiljaa.

Vierailija
37/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitko kuitenkin edelleen työtön ja sait etuutta? Meillä on vuosittain tuhansia kaltaisiasi, joista iso osa ei kuitenkaan mene töihin, mutta väittää kivenkovaa, että on työsopimus ja siinä nimet, kohta menen töihin. Laki ei kuitenkaan tunne työsopimuksen allekirjoitusta perusteena jättää velvollisuudet täyttämättä.

Säädöksiin tulisi kirjata määräys, että työpaikan saaminen katkaisee automaattisesti työnhaun ja etuudenmaksun, jolloin työttömän ei tarvitsisi ihmetellä, miksi ei saa lomailla kolmea kuukautta työttömyysetuudella, kun jo on se työsopimus.

Vierailija
38/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli huomautus, kun en voinut lähettää ilmoitusta haetuista työpaikoista työkkärin oman huoltokatkon takia, joka kesti useita päiviä. Huomautus kyllä kumottiin heti. Silti oli ankea kirje. Kiva, jos joutuu heti karenssiin kun joko työkkärin tai oma tietokone hajoaa.

Työttömälle se karenssi tarkoittaa, että lapset eivät sitten syö. Myös sitä, että laskut jäävät maksamatta ja niistä tulee viiden euron huomautus. Viidellä eurolla saa monta kiloa perunoita.

Jos nyt koittaisitte hoitaa Suomen asiat kuntoon, että olisi työpaikkoja. Eli hoitaisitte sen oman työnne. Tai kannattaisiko vain erota? Kun ei niistä hommista mitään tule.

Rupeaisitte sitten itsekin työttömiksi nauttimaan ihanista eduista kuten alle 700 euron kuukausituloista, joista vuokra ja muut asumiskulut vievät 700. Osaatteko laskea, paljonko silloin jää ruokaan, vaatteisiin, sairauskuluihin, vessapaperiin, saippuaan jne. jne? Päivystyskäynti muuten maksaa nykyään liki 60 euroa. Että kannattaa laittaa tilit itse.

Vierailija
39/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle työkkäri lähetti oikein tekstarin, jolla muistutti, että mun pitää hakea huhtikuussa 4 työpaikkaa. Mun työt oli alkamassa 1.5., työsopimus kirjoitettiin huhtikuun alkupuolella. Ihan turhiahan ne hakemukset oli, kenellekään ei niistä ollut mitään hyötyä. No, hain toki ja kahteen paikkaan olisin päässyt haastatteluun. Ikävä oli ilmoitella heille, etten pääse, koska olen töissä.

Vierailija
40/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä! Saatanan vassarinpaskoille luu kurkkuun.

Sulla on oletus, että Suomessa irtisanotaan vain ne, jotka äänestävät vasemmistoa. 

Eli persujen toimilla vassarien kannattajamäärä lisääntyy. Hyvä persut.