Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Orpo-Purra hallituksen uudistus työttömille: "Karenssi jo ensimmäisestä laiminlyönnistä, toisesta työttömyystuki katkeaa kokonaan'

Vierailija
02.10.2025 |

Hallitus pistää lisää vauhtia työttömyysturvan menettämisen uhkaan ensi vuoden alusta, kertoo Ilta-Sanomat. Tämä tapahtuu kiristämällä karensseja, joiden aikana työtön ei saa työttömyystukea.

Tällä hetkellä ensimmäisestä laiminlyönnistä hakea työtä tai jättää käyttämättä työllisyyspalveluiden edellyttämiä asioita saa huomautuksen ja toisesta karenssin.

IS:n mukaan jatkossa seitsemän päivän karenssin saa heti ensimmäisestä laiminlyönnistä. Toisesta laiminlyönnistä työllisyyspalvelut asettaa kuuden viikon työssäolovelvoitteen, jos hallituksen esitys hyväksytään. Työttömyystukea saisi vasta, kun on ollut töissä tai osallistunut työllistymistä edistävään palveluun vähintään kuuden viikon ajan.

Nykyään työssäolovelvoite pitenee asteittain.

Esityksen tarkoitus on saada työttömät nopeammin töihin.

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Mikä uudistus tuo on? Itse olin työtön vuosituhannen alussa ja jo silloin napsahti karenssi ihan kerrasta ja muistaakseni se oli 3kk. Tuo tuntui aikanaan kovin epäreilulta, koska sain sen siksi etten ollut hakenut minulle osoitettua työpaikkaa mistä en edes tiennyt eli posti oli hukannut kirjeen johonkin. 

Olin työtön vuosina 2018-2019, ja ihan sama homma oli silloinkin. Heti ekasta moitittavasta menettelystä olisi napsahtanut 3 kk:n karenssi, ja toistuvasta 12 viikon työssäolovelvoite. Ilmeisesti homma on muuttunut lepsummaksi?

Vierailija
42/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli jo kerran huomautus sellaisista "laiminlyönnistä" että olin jättänyt työpaikkoja hakematta. Tilanne oli siis se, että ensi kuussa oli alkamassa melkein vuoden kestävä kokopäiväinen työsopimus, joka oli jo allekirjoitettu.

Minä sain 2 huomautusta tilanteessa, jossa olin töissä. Olin ilmoittanut työni työkkärille, työnhakuni toki oli edelleen voimassa. Työkkärin mukaan mun olis edelleen pitänyt hakea niitä 4 pakkohakua sen 2kk eli jäljellä olevan suunnitelman mukaan. Siis olin töissä, en hakenut tukea, mutta silti olis pitänyt hakea töitä. Olen edelleen töissä ja vähän pelottaa, että jos jään työttömäksi niin onko ne huomautukset vielä mun tiedoissa. Soitin kyllä työkkäriin silloin ja ne lupas ne muikkarit sieltä mun tiedoista poistaa. Kun virkailijakin sanoi, ettei mun töitä tarvi hakea kun kerran olen jo kokoaikatöissä.

Luitko edes ohjeita? Vain työnhaun katkaiseminen päättää työnhakuvelvollisuuden, ei se katkea töihinmenoon. Seuraavassa keskustelussa virkailijan kanssa työnhakuvelvollisuus olisi nollattu, koska olet töissä, mutta siihen asti työnhakuvelvollisuus säilyy tiedoissasi, joskaan siitä ei seuraa karenssia tms. , vaikka et töitä hakisi.

Ohjeet, ohjee, ohjeet! Kaikki tuo on kerrottu, jos viitsisit lukea!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niitä aikoja, kun asfalttimiehet painoi töitä 7 kk hyvällä palkalla ja 5 kk sai olla erittäin hyvällä ansiosidonnaisella. Ei kukaan vaatinut mitään. Saattoi vaikka olla Thaimaassa lomalla koko 5 kk.

Vierailija
44/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rankaisu-valtio? Mikä idea tässä on. Aikuisia ihmisiä pitäisi kaikkien olla?

Putinlandiaa tulossa

Vierailija
45/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutus minimiin sitten. 

Vierailija
46/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli jo kerran huomautus sellaisista "laiminlyönnistä" että olin jättänyt työpaikkoja hakematta. Tilanne oli siis se, että ensi kuussa oli alkamassa melkein vuoden kestävä kokopäiväinen työsopimus, joka oli jo allekirjoitettu.

Minä sain 2 huomautusta tilanteessa, jossa olin töissä. Olin ilmoittanut työni työkkärille, työnhakuni toki oli edelleen voimassa. Työkkärin mukaan mun olis edelleen pitänyt hakea niitä 4 pakkohakua sen 2kk eli jäljellä olevan suunnitelman mukaan. Siis olin töissä, en hakenut tukea, mutta silti olis pitänyt hakea töitä. Olen edelleen töissä ja vähän pelottaa, että jos jään työttömäksi niin onko ne huomautukset vielä mun tiedoissa. Soitin kyllä työkkäriin silloin ja ne lupas ne muikkarit sieltä mun tiedoista poistaa. Kun virkailijakin sanoi, ettei mun töitä tarvi hakea kun kerran

Luitko edes ohjeita? Vain työnhaun katkaiseminen päättää työnhakuvelvollisuuden, ei se katkea töihinmenoon. Seuraavassa keskustelussa virkailijan kanssa työnhakuvelvollisuus olisi nollattu, koska olet töissä, mutta siihen asti työnhakuvelvollisuus säilyy tiedoissasi, joskaan siitä ei seuraa karenssia tms. , vaikka et töitä hakisi.

No höpö höpö, voit olla työkkärissä työnhakijana ollessasi töissä. Ei ole pakkohakuja silloin. Pakkohaut on silloin jos olet TYÖTÖN työnhakija. Silloin on pakkohakuvelvollisuus. Työssä olevalla työnhakijalla ei ole hakuvelvollisuutta, eikä hakemattomuudesta voi antaa sanktioita.

Vierailija
47/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä! Saatanan vassarinpaskoille luu kurkkuun.

Todellakin!

Tätä helvetin sosiaalikommari-hyysäystä muiden rahoilla onkin kestänyt liian pitkään. Onneksi se loppuu nyt!

Ole saasta hiljaa.

Jaa, vai niin. Tässä tapa kuinka kertoa olevansa ko. kelaelätti, ilman että kertoo sitä suoraan.

Vierailija
48/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain 2 huomautusta tilanteessa, jossa olin töissä. Olin ilmoittanut työni työkkärille, työnhakuni toki oli edelleen voimassa. Työkkärin mukaan mun olis edelleen pitänyt hakea niitä 4 pakkohakua sen 2kk eli jäljellä olevan suunnitelman mukaan. Siis olin töissä, en hakenut tukea, mutta silti olis pitänyt hakea töitä. Olen edelleen töissä ja vähän pelottaa, että jos jään työttömäksi niin onko ne huomautukset vielä mun tiedoissa. Soitin kyllä työkkäriin silloin ja ne lupas ne muikkarit sieltä mun tiedoista poistaa. Kun virkailijakin sanoi, ettei mun töitä tarvi hakea kun kerran

Luin ja toimin ohjeiden mukaan. Ilmoitin työkkäriin saaneeni töitä. Ja sain työvoimapoliittisen lausunnonkin. Virkailija oli sitä mieltä, että kannattaa jäädä työkkärin listoille työnhakijaksi, siitä ei ole mitään haittaa. Olin siis työkkärissä työnhakijana, en työtön työnhakija. Töissä olevalla työnhakijalla ei ole työnhakuvelvollisuutta. Se on vain työttömällä työnhakijalla. Soittaessani työkkäriin virkailijakin totesi minun toimineen oikein. Järjestelmä ne muikkarit antoi ja ne toivottavasti poistettiin koska töissä olevana työnhakijana ei niitä olisi pitänyt minulle tulla. Koska edelleen, minulla ei ollut työnhakuvelvoitetta. No, katkaisin sitten sen työnhaun kokonaan. Sehän olis varmaan lykännyt mulle niitä muikkareita koko ajan.

Vierailija
49/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli huomautus, kun en voinut lähettää ilmoitusta haetuista työpaikoista työkkärin oman huoltokatkon takia, joka kesti useita päiviä. Huomautus kyllä kumottiin heti. Silti oli ankea kirje. Kiva, jos joutuu heti karenssiin kun joko työkkärin tai oma tietokone hajoaa.

Työttömälle se karenssi tarkoittaa, että lapset eivät sitten syö. Myös sitä, että laskut jäävät maksamatta ja niistä tulee viiden euron huomautus. Viidellä eurolla saa monta kiloa perunoita.

Jos nyt koittaisitte hoitaa Suomen asiat kuntoon, että olisi työpaikkoja. Eli hoitaisitte sen oman työnne. Tai kannattaisiko vain erota? Kun ei niistä hommista mitään tule.

Rupeaisitte sitten itsekin työttömiksi nauttimaan ihanista eduista kuten alle 700 euron kuukausituloista, joista vuokra ja muut asumiskulut vievät 700. Osaatteko laskea, paljonko silloin jää ruokaan, vaatteisiin, sairauskuluihin, vessapaperiin, saippuaan jne. jne? Päivystyskäynti muuten maks

Ei, karenssiin ei joudu ennen kuin on saanut selvityspyynnön ja sen määräaika on kulunut umpeen tai siihen on vastattu ja selvityspyyntö käsitelty.

Työkkärillä ei ole 8 vuoteen ollut 4 päivän mittaisia katkoja järjestelmässään.

Vierailija
50/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta ole kyllä hevon vitunkaan verran hyötyä, noin niin kuin ainakaan sen työttömän kantilta. 

Numero yksi: ei ole vi tun duunia

Numero kaksi: ei ole vi tun duunia, ja jos onkin niin sinne ei taatusti oteta töihin

Luokaa niitä vi tun työpaikkoja tai vastaavasti laittakaa työttömät opiskelemaan tarvittavaa osaamista, että ne voivat työllistyä, niin tuossa asetelmassa olisi jotain saatanan järkeä.

Vierailija
51/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoksilla tähdätään itsemurhien määrän ennennäkemättömään kasvuun.

Vierailija
52/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työpaikkoja ei ole, niin noi toimet ei auta ketään työllistymään.

Mutta eihän se tarkoitus tietenkään olekkaan, vaan kyykytys.

Miten käy niille jotka saavat kenkää uuden potkulain perusteella?

Vierailija
53/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työpaikkoja ei ole, niin noi toimet ei auta ketään työllistymään.

Mutta eihän se tarkoitus tietenkään olekkaan, vaan kyykytys.

Miten käy niille jotka saavat kenkää uuden potkulain perusteella?

Kaduille kerjäämään. Naiset myyvät itseään.

Vierailija
54/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuosta ole kyllä hevon vitunkaan verran hyötyä, noin niin kuin ainakaan sen työttömän kantilta. 

Numero yksi: ei ole vi tun duunia

Numero kaksi: ei ole vi tun duunia, ja jos onkin niin sinne ei taatusti oteta töihin

Luokaa niitä vi tun työpaikkoja tai vastaavasti laittakaa työttömät opiskelemaan tarvittavaa osaamista, että ne voivat työllistyä, niin tuossa asetelmassa olisi jotain saatanan järkeä.

Ja vielä numero kolme, jota niin harva osaa koskaan ottaa esiin tässä yhteydessä: jos olet sellainen ammattimainen elämäntapa-työnvälttelijä niin sellaisena pysyminen on ihan yhtä helppoa noita pakollisia työhakemuksia viilaamalla sellaisiksi ettei taatusti tule valituksi mihinkään. Se ei tosiaan taas paljoa vaadi kun ottaa huomioon ettei minnekään pääse duuniin vaikka niistä hakemuksista viilaisi täydellisiä.

Vierailija
55/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta tämähän on oiva tapa säästää, kun säästö on 100% /nuppi!

Vierailija
56/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta tämähän on oiva tapa säästää, kun säästö on 100% /nuppi!

Toistaiseksi kuoleminen maksaa joko omaisille tai sitten valtiolle.

Vierailija
57/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatia ei kuulu politiikkaan, sanoi Purra.

Ei ainakaan jos puhutaan työttömistä. Entä työttömät muistissairaat, jotka eivät pääse eläkkeelle, kun lääkärit eivät päästä, mutta jotka sitten tekevät virheitä työnhaussa?

Joku hulluhan saattaa Purran toimien ansiosta hyökätä hänen kimppuun. Ja sanoa, ettei empatia kuulu politiikkaan.

En yhtään ihmettele, että jos tarpeeksi kovat ajat tulee ihmisille, niin alkavat käydä poliitikkojen kimppuun. Tai kostaa heille.

Vierailija
58/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh,

Tämä vain alleviivaa miten sosiopaatteja hallituksessa on näitä lakeja tarkasti laativat mahdollisimman monien työttömien tiputtamiseksi ilman tuloja. Kaikki tulottomat työtötmät eivät voi asua mummonsa ullakolla joten ainoa nopea sisämajoituksen vaihtoehto Suomessa on rikollisuus kun talvella ei kylmässä oikein ulkona ole kiva yrittää pysyä hengissä.

Markkinatalous ei auta huono-osaisia se pitää käsittää jo jokaisen.

Nyt jos koskaan tarvitaan kansalaisten omien talkoohenkeä eikä tätä perkeleen vastakkainasettelua jota pienin iskuin tarkasti oikeistokokoomus ripottelee keskiluokan kaasuvalaistukseen että hei työttömät on syy kun teidän verot nousi you name it. Kun todellisuus on että laitaoikeisto vie itse valtion lainarahaa omiin ekosysteemeihinsä kähmittäväksi. Tätä sikamaista inside toimintaa suojelee niin poliittiset- kuin ammatilliset tahot että ei tätä voi voittaa kuin sillä että oikeiston kausi katkeaa ensi vaaleissa.

Tällä valtion velan uudella määrällä pitäisi jäädä perustyöttömille se mitä kuuluu eikä karkkinaama saksitädin leikataan kuitista puolet pois almuja. Mutta hei, nyt uusjako on tämä että köyhät jää syömään puunkuorta ja päätyvät enenevästi kodittomiksi kun rahamiehet haluu lisää massii.

Vierailija
59/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamista etuuskäsittelijöille. Muistakaa rentoutua ja levätä välillä. Pääsette pian taas pläräämään lisää hakemuksia.Metsä Group potkii pian ulos yli 500 tuoretta työtöntä.

Vierailija
60/105 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin kerrasta karenssi yms. jos työpaikkoja olisi. Nyt työttömiä on satojatuhansia enemmän kuin avoimia työpaikkoja. 

Huono hallitus ja kyvytön hoitamaan hommiaan, mm. parantamaan työllisyystilannetta kohentamalla taloutta ja hankkiutumalla eurosta eroon.