Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkka tuli ja tili tyhjeni. Käteen jäi 70€

Vierailija
01.10.2025 |

Mitenkähän tässä kuussa sitten?

Kaikki laskut tuli kerralla. Lasten harrastukset, veden tasaus, auton korjauksen lasku (auto velaton) ja eläinlääkärin lasku. Puhumattakaan sitten niistä vk vaatteista, jotka tilasin tietämättä että autoon ja eläimeen tulee menemään toista tonnia.

Huhheijaa. Toki miehellä on rahaa ja ostaa tarpeelliset ruuat ja muut, mutta aika kapealta näyttää tän kuun elämä kun on 70€ tilillä, eikä me mitään kroisoksia todellakaan olla.

Menee kyllä ensi vuoden puolelle tästä palautuminen.

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu pahalta lukea tällaista valitusta, kun on itse OIKEASTI köyhä. Terv, minimi-eläkeläinen

Juu, autoon ja lemmikkiin rahat. Molemmat asioita, joihin mulla ei tule olemaan ikinä rahaa. 

Vierailija
102/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viddu että te rikkaat jaksatte valittaa, koittakaa elää 595 eurolla niin sitte tiiätte mitä on oikee köyhyys.

Lapsiperhe ei koskaan joudu noin tukalaan tilanteeseen, koska lapset. Tarvittaessa maksetaan vaikka katkaistut sähkötkin, koska lapset mutta sinkkuja ei auteta, on vaan selvittävä ja välillä oltava syömättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten harrastusmaksut 1-2 krt vuodessa, vesilaskun tasaus kerran vuodessa, auton korjaus max kerran vuodessa, eläinlääkäri 1-2 krt vuodessa. Ap:lle jää n 10 kuukautta vuodessa, jolloin näitä laskuja ei tule. Kyllä olisi pitänyt kertyä puskuria ihan kunnolla, jos yhtään osaa ennakoida eikä pistä rahaa menemään samantien kun sitä tulee. Onneksi on se mies joka hoitaa raha-asiat. 

Miksei mies osallistu lasten harrastusmaksuihin tai vaatehankintoihin tai vesilaskuihin, puhumattakaan eläinlääkärikuluihin? Jos nyt perheenä eletään niin luulisi että talous olisi yhteinen. 

Vierailija
104/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoon ja eläimeen toista tonnia...jeppistä jee

? Autoihin menee helposti paljon rahaa, remppoihin jo helposti toista tonnia.

Eläimiinkin menee tosi paljon, jos on kipeinä, tonnikaupalla. Mitä ihmettelet?

Jep, mulla on iso volvo ja hain sen tänään huollosta. Lasku oli vähän vaille 1400 euroa, että silleen.

Mulla ei ole isoa volvoa - ei ole autoa ollenkaan. Sen sijaan on HSL:n vuosilippu; 660€. Kun ostaa kerralla koko vuodeksi vapaata julkisen liikenteen liikkumista, saa 12 kuukauden rajoittamattoman matka-ajan 10 kuukauden hinnalla:)! Siinä säästyy pitkä penni! Ai niin, asun Helsingissä omassa velattomassa rivitalo-osakkeessani. Ei tulisi mieleenkään muuttaa täältä minnekään "maalle", jossa ensimmäiseksi pitäisi alkaa maksaa jotain vakuutusmaksuja jostain rämävolvoista...Jo pelkästään tuolla 1400€:lla vuodessa teen aika monta aurinkoista ulkomaanmatkaa.

Vierailija
105/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vähän nolo tai sitten umpityhmä.

Vierailija
106/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli palkka 2553 euroa. Vuokra ja laskut 480 euroa. Säästötilille 1200 euroa. Lopuilla elän kuukauden.

Vierailija
107/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan n.920e/kk kahden lapsen äitinä eikä minulla ole ikinä tilannetta ettei rahaa olisi. Mies tienaa nettona n.1000e. Vuokra okt 300e/kk sähköineen eli minun osuus 150e. Puhelinliittymät 20e/hlö, sijoituksiin 200-300e, koiran tilille 60e ja lasten säästötileille 80e/kk per vanhempi. Ruokaan ja autoon molemmat käyttää n.250e/kk, loput säästöön, mihin helvettiin aloittajalla menee kaikki rahat?

Todella omituiset menot. Mikä omakotitalon vuokra plus sähkö on vain 300? Ei se ole mahdollista. Miten voi 4 henkilön ruuat ja auton kulut olla vain 500 kuukaudessa? Eikä tosiaan mitään muuta tarvitse koskaan ostaa, lapset ei harrasta, ei käytä vaatteita, ei syntymäpäiviä ym?  Kukaan ei sairasta koskaan. Ei käytä julkisia, ei mitään huvittelua edes lapsilla.

Vierailija
108/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan n.920e/kk kahden lapsen äitinä eikä minulla ole ikinä tilannetta ettei rahaa olisi. Mies tienaa nettona n.1000e. Vuokra okt 300e/kk sähköineen eli minun osuus 150e. Puhelinliittymät 20e/hlö, sijoituksiin 200-300e, koiran tilille 60e ja lasten säästötileille 80e/kk per vanhempi. Ruokaan ja autoon molemmat käyttää n.250e/kk, loput säästöön, mihin helvettiin aloittajalla menee kaikki rahat?

Todella omituiset menot. Mikä omakotitalon vuokra plus sähkö on vain 300? Ei se ole mahdollista. Miten voi 4 henkilön ruuat ja auton kulut olla vain 500 kuukaudessa? Eikä tosiaan mitään muuta tarvitse koskaan ostaa, lapset ei harrasta, ei käytä vaatteita, ei syntymäpäiviä ym?  Kukaan ei sairasta koskaan. Ei käytä julkisia, ei mitään huvittelua edes lapsilla.

Lisään vielä. Meillä on viaton omakotitalo eikä edes tässä kulut ole vain 300! 

Vierailija
109/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies ei osallistunut näihin yllättäviin kuluihin? Onko auto ja koira vain sinun nimissä? 

Vierailija
110/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puskuria kannattaa kerryttää, elämä tuo välillä kalliitakin yllätyksiä. Olen itse lisäksi merkannut vuodeksi eteenpäin kalenteriin kaikkien vakiolaskujen arvioidut päivämäärät sekä arvioidun summan, yleensä lasken noin + 10 % lisäystä tämän vuonna vastaavaan laskuun. Vakuutus-, sähkö-, autovero, liiton jne. laskut eivät tule siis "yllätyksenä". Etenkin huhtikuuhun, johon kasautuu paljon laskuja, varaudun jo kuukausia etukäteen pistämällä syrjään palkasta.

Vierailija
111/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatuli, enkä edes muista milloin ja paljon.

Vierailija
112/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu pahalta lukea tällaista valitusta, kun on itse OIKEASTI köyhä. Terv, minimi-eläkeläinen

Te mitään köyhiä ootte. Te minimi-eläkeläiset saatte tonnin verottomana ja eläkkeensaajan asumistuen. 

Vierailija
113/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te mitään köyhiä ootte. Te minimi-eläkeläiset saatte tonnin verottomana ja eläkkeensaajan asumistuen. 

Juu, mut mulla on esim. opiskelevia lapsia, joita avustan. 

Vierailija
114/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus. Se on vain maallista, kuten katto-Kassinen sanoi.

Vierailija
115/126 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka enää yhdellä palkalla tulee toimeen? Tosin siitä toisesta palkasta verottaja vie puolet, mikä vähentää intoa lisätyön hankkimiseen ja tekemiseen.

Sellainen tasapäiden ja kannustinloukkojen "onnela". 

Vierailija
116/126 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mjoo, kovin on erilaisia elämäntilanteet.

Me puolison kanssa maksetaan ihan kaikki ostokset luottokortilla ja maksetaan kaikki pois aina heti kun lasku erääntyy. Ei mene korkokuluja ja talous pysyy tällä tavalla hyvin kontorollissa. Luottokorttilaskut ja muutama muu iso säännöllinen lasku erääntyy aika lailla palkkapäivän tienoilla. Ne laskut, mitkä erääntyy jossain muussa kohtaa kuukautta tietää palkkapäivänä melkein eurolleen, joten seuraavan kuukauden menot on helppo ennakoida kun pankkikorrtiostoksia ei ole ikinä..

Käyttötileille jätetään vain sen verran rahaa, että riittää seuraavaan palkkapäivään + muutama satanen arviointivirheiden varalta.Ylimääräiset menee sitten ensi vaiheessa korkeampikorkoiselle säästötilille, joka toimii puskurina. Säästötililtä sitten puskurin ylittävät rahat menee jollain rytmillä sijoituksiin, tai jätetään sille tilille jos on lähiaikoina tulossa joka isompi ostos tai remontti.

Nyt viime liksasta mulla meni säästötilille 3500€ ja pienempituloisella puolisolla vajaa tonni. Tuo on aika normi semmoisena kuukautena, jona ei ole tehty mitään erityistä normiarjen lisäksi. Seuraavasta liksasta ei jää juuri mitään säästöön. Nyt on extrakuluja. Puolison auto kävi vuosihuollossa (600€), mun autoon ostettiin uudet renkaat (800€) ja lisäksi ilmalämpöpumpun uusimisen 2800€ lasku erääntyy seuraavan palkkapäivän tienoilla.

Jäädään kohta eläkkeelle. Sitten meillä jääkin normikuukautena säästöön enää arvioilta tonni-puolitoista yhteensä. Joutuu paljon tarkemmin miettimään isommat hankinnat, reissut ym. Mutta eiköhän pärjätä ilman että elintaso juuri laskee.

AP:n tilanne on kyllä kovin tuttu. Aina meillä ei ole mennyt yhtä hyvn. Pahin vaihe oli -90 luvun lama. Ensiasunnon ostajan isot lainat niskassa, lainan korot kaksinumeroisissa summissa, asunnon arvo romahti puoleen lainan määrästä, verot tapissa, työpaikan puolesta sai pelätä (ei onneksi mennut alta) ja ruokittavana pienet lapset. Tuli valvottua öitä, kun piti miettiä että miten ihmeessä saadaan perheelle ruokaa kun tilillä ei ole juuri mitään ja palkkapäivään vielä viikko

Vierailija
117/126 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma auto on ihana. Ehkäpä paras ostos koskaan. Teen vuorotöitä, eikä julkisilla töihin vaan pääse  eli käytännössä oma auto on lähes välttämätön. Tänään vapaapäivä, taidanpa lähteä kauppakeskukseen, omalla autollani. Ihanaa.  Tod.pienituloinen olen minäkin, mutta kyllä se oma auto pitää silti olla. Ostakaa naiset ikioma ihana pikkuauto !   

Vierailija
118/126 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M E N E T Ö I H I N ! ! !

Vierailija
119/126 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmevalittaja. Katso peiliin ja mieti mikä idiootti sieltä toljottaa. Maailman köyhät pärjäävät yhdellä dollarilla päivässä. Menikö jakeluun?

Vierailija
120/126 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia ja asun vuokralla. Palkasta jää käteen pakollisten menojen jälkeen noin 2500 euroa kuukaudessa kun elää säästäväisesti. Vaikea käsittää ihmisten jatkuvaa uikutusta rahan puutteesta.