Vieraannuttaminen on Suomen vakavin ongelma
Perheiden parhaaksi ryn mukaan Suomessa on noin 100 000 lasta ilman että tapaavat vähintään kerran kuukaudessa isäänsä. Isättä kasvaneilla pojilla on kasvanut riski esim väkivaltaisuuteen, päihdeongelmiin, rikollisuuteen, työttömyyteen ja mielenterveysongelmiin.
Isättä kasvaneet tytöt myös oireilevat. Vaikka pojat oireilevat rajummin. Mutta tytöillä voi olla esimerkiksi vaikeuksia luoda aikuisena tervettä hyvää suhdetta miehiin. Ja voivat hakea miesten hyväksyntää väärällä tavalla.
Ja mitä tekee Suomi? Ei myönnä koko ongelmaa, eikä puutu siihen.
Kommentit (163)
Viekää käräjille vieraannuttaja. Lähivanhemmuus laitetaan sille osapuolelle, jonka luona molempien vanhempien taoaamisoikeudet toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vieraannuttaminen oli se sitten äidin tai isän tekemää, on saatava rikoslakiin.
Lännessä näin on jo tehty. Täällä kuitenkin noudatetaan neuvostovenäjän aikaisia käytäntöjä sukupuolirooleista, vaikka jo esim. yhdenvertaisuuslaki määrittelee tasa-arvon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraannuttaminen on täysin turhaa. Lapset kasvavat yllättävän nopeasti ja päättävät sitten itse. Olen juuri seurannut yhtä perhettä, jossa kukioikäiset lapset ovart jättämässä äidin ja muuttavat isän luokse. Isän kannattaa vain olla kärsivällinen ja ystävällinen,, vaikka vaikealta tuntuukin. 12 vuotias voi jo itse päättää, kumman luona asuu.
Muuten hienoa mutta äitiäkään vastaan ei saisi olla. Tasapainoa tulee tasa-arvosta. Ei saa ainakaan manipuloida niitä lapsia äitiänsä vastaan ja houkutella heitä luoksensa asumaan.
No eipä siihen omallankohdallani paljon manipulointia tarvittu kun kotona yh-äiti riehui, löi ja rikkoi tavaroita. Kun teininä aloin lyödä takaisin, ja äiti jäi pojalleen toiseksi, alkoivat valheet ja uhriutuminen.
Onneksi pääsin muuttamaan isän uuteen perheeseen, muuten olisin varmaan joutunut sijoitetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Palstan mukaan ongelmaa ei ole, vaikka esim. Duodecim-lehti sanoo:
"Vieraannuttamista esiintyy arviolta neljäsosassa oikeuteen päätyneistä eroista. Taustalla on usein vieraannuttajavanhemman persoonallisuushäiriö. Vieraannuttamisesta seuraa lapselle pitkäkestoisia psyykkisiä vaikeuksia, kuten syyllisyyttä, masennusta ja kyvyttömyyttä luottaa kehenkään"
Paljon on isiä, jotka hylkäävät lapsensa uuden naisen löydettyään. Ei se kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että vieraannuttamista tapahtuu. Olen itse nähnyt läheltä monta tällaista tapausta.
Miksi palstanaiset haluavat puolustaa lasta vahingoittavia vieraannuttajia yrittämällä lakaista ongelman maton alle?
Tuo on yhtä alhaista kuin se, että väittäisin että perheväkivaltaa tai raiskauksia ei ole, tai jos on se johtuu siitä naisesta...
Haluaako joku vieraannuttajia puolusteleva palstafeministi miesvihaaja vähän avata logiikkaansa muillekin?
Kannattaa aloittaa tilanteen tarkastelu omalta kohdalta.On helppoa vierittää viat ja syyt muille ja jättää kohtaamatta omia ongelmia joista kumpuaa niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Palstan mukaan ongelmaa ei ole, vaikka esim. Duodecim-lehti sanoo:
"Vieraannuttamista esiintyy arviolta neljäsosassa oikeuteen päätyneistä eroista. Taustalla on usein vieraannuttajavanhemman persoonallisuushäiriö. Vieraannuttamisesta seuraa lapselle pitkäkestoisia psyykkisiä vaikeuksia, kuten syyllisyyttä, masennusta ja kyvyttömyyttä luottaa kehenkään"
Paljon on isiä, jotka hylkäävät lapsensa uuden naisen löydettyään. Ei se kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että vieraannuttamista tapahtuu. Olen itse nähnyt läheltä monta tällaista tapausta.
Miksi palstanaiset haluavat puolustaa lasta vahingoittavia vieraannuttajia yrittämällä lakaista ongelman maton alle?
Tuo on yhtä alhaista kuin se, että väittäisin että perheväkivaltaa tai raiskauksia
Varmaan sen takia, että yleensä vieraannuttamisesta itkevä isä on itse vieraannuttanut itsensä lapsistaan ja syyttää exäänsä, jonka on ihan itse jättänyt yksin huolehtimaan lapsista, omasta perseilystään saadakseen empatiaa ja hyväksyntää.
On ikävää olla yh, joka haluaisi, että toinen vanhempi osallistuisi aktiivisesti lastensa elämään ja saada lisäksi päälle vääriä syytöksiä vieraannuttamisesta.
Yhtä lailla isätkin vieraannuttavat lasta äidistä, mutta kaipa se on yleisempää naisten taholta.
Uskoakseni näissä eroperheissä on mukana sosiaalityöntekijöitä jos toinen vanhempi ei tapaa lasta ja ajattelen et niissä varmasti toimitaan lapsen edun mukaan.Jotakin elämän hallinnan ongelmia on aikusella jos ei ole lapsen elämässä säännöllisesti.
Lapsen äiti vieraannutti lapsen eron jälkeen noin 30 vuotta sitten. No se onnistui ihan hyvin eikä kumpikaan ole ollut yhteydessä toisiinsa sen jälkeen. Välillä olen miettinyt että mitähän lapsesta tuli ja missähän on mutta hyvin olen selvinnyt elämäni ja päässyt asiasta yli.
"Varmaan sen takia, että yleensä vieraannuttamisesta itkevä isä on itse vieraannuttanut itsensä lapsistaan ja syyttää exäänsä, jonka on ihan itse jättänyt yksin huolehtimaan lapsista, omasta perseilystään saadakseen empatiaa ja hyväksyntää"
No ainakaan lähipiirin tapauksissa tästä ei ole kyse. Patologisesti valehteleva ja varasteleva äiti todellakin ihan silkkaa ilkeyttään puhui lapselle pahaa isästä, ja jätti tulematta sovittuihin tapaamisiin.
Miten isä muka tässä kohtaa on "vieraannuttanut itsensä"?
Jos vanhempi hylkää lapsensa, kyseessä ei ole vieraannuttaminen.
Vieraannuttaminen on sitä, että esim. Lähivanhempi jatkuvasti haukkuu etävanhempaa lapsen kuullen, ja estää tapaamisia, yms.
Jos tätä ei palstan mukaan esiinny, miksi sosiaaliviranomaiset, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja muut alan asiantuntijat ovat eri mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi hylkää lapsensa, kyseessä ei ole vieraannuttaminen.
Vieraannuttaminen on sitä, että esim. Lähivanhempi jatkuvasti haukkuu etävanhempaa lapsen kuullen, ja estää tapaamisia, yms.
Jos tätä ei palstan mukaan esiinny, miksi sosiaaliviranomaiset, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja muut alan asiantuntijat ovat eri mieltä?
Kyllä lapsen hylkääjä on vieraannuttanut itsensä lapsestaan, turha tässä on sanoilla kikkailla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen äiti vieraannutti lapsen eron jälkeen noin 30 vuotta sitten. No se onnistui ihan hyvin eikä kumpikaan ole ollut yhteydessä toisiinsa sen jälkeen. Välillä olen miettinyt että mitähän lapsesta tuli ja missähän on mutta hyvin olen selvinnyt elämäni ja päässyt asiasta yli.
Et ole ollut 30 vuoteen kiinnostunut lapsestasi. Tai yrittänyt ottaa yhteyttä. Et varmaan aikoinaan hakenut edes tapaamisoikeutta oikeudesta?
Vierailija kirjoitti:
"Varmaan sen takia, että yleensä vieraannuttamisesta itkevä isä on itse vieraannuttanut itsensä lapsistaan ja syyttää exäänsä, jonka on ihan itse jättänyt yksin huolehtimaan lapsista, omasta perseilystään saadakseen empatiaa ja hyväksyntää"
No ainakaan lähipiirin tapauksissa tästä ei ole kyse. Patologisesti valehteleva ja varasteleva äiti todellakin ihan silkkaa ilkeyttään puhui lapselle pahaa isästä, ja jätti tulematta sovittuihin tapaamisiin.
Miten isä muka tässä kohtaa on "vieraannuttanut itsensä"?
Et saa vastausta vaan alapeukkuja. Olet mies-sika!!!!!
Lapsen etu on toissijainen naisen kostonhimoon verrattuna. Jos mies esim. haluaa erota, toki on oikeus ja kohtuus keksiä perusteettomia syytöksiä ja haastaa oikeuteen lasten ja naisen pahoinpitelystä, vaikka todellisuus olisi päinvastainen.
Sika!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ollut 30 vuoteen kiinnostunut lapsestasi. Tai yrittänyt ottaa yhteyttä. Et varmaan aikoinaan hakenut edes tapaamisoikeutta oikeudesta?
Sen kun tekee niin alkaa lapsi kertoa ihme juttuja, kuinka Isi koskee "omille alueille" tapaamisten aikana.
Aika jännä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kun tekee niin alkaa lapsi kertoa ihme juttuja, kuinka Isi koskee "omille alueille" tapaamisten aikana.
Aika jännä
Sen koskettelunko takia tuli ero etkä saanut nähdä lastasi?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on poikkeuksiakin, mutta varmaan lähes 100 prosenttisesti ei äiti halua lapsen ja isän suhteen romuttuvan, jos isä on ihan hyvä normaali isä.
Sulla on kovin ruusunen kuva suomalaisesta naisesta eron sattuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on poikkeuksiakin, mutta varmaan lähes 100 prosenttisesti ei äiti halua lapsen ja isän suhteen romuttuvan, jos isä on ihan hyvä normaali isä.
Sulla on kovin ruusunen kuva suomalaisesta naisesta eron sattuessa.
Sulla on kovin ruusuinen kuva suomalaisen miehen halusta ottaa vastuuta lapsista eron jälkeen sekä ihanan positiivinen kuva suomalaisesta naisesta väsymättömänä työjuhtana, jolle töissäkäynti yhdistettynä pienten lasten hoitoon kaikki vapaa-ajat on tavoitelta asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen oikeus isään ja äitiin.
Touko ja Sirpa
Entäs lapsen oikeus lajityypilliseen hoivaan (emo) ja rauhalliseen, rikoksettomaan kasvuympäristöön? Sekä vakauteen ja yhteen kotiin? Entä jos lapsi ei halu tavata miestä - pieni vauvakaan ei ole kiinnostunut miehestä muuta kuin jos mies alkaa pakottamaan itseään tälle. Äitiin side ja suhde on luonnollinen, koska biologia.
Ammutte itseänne nilkkaan mitä sairaalloisemmin takerrutte lapsiin, sillä sitä enemmän naiset niitä pelkäävät tehdä kun käytös on noin sekopäistä.
Mitä ihmettä nyt taas
Normaali lapsi kaipaa ihan molempia vanhempiaan. 1-vuotiaana lapsi oppi sanomaan "mama" ja "isi" noin parin viikon sisällä. Ja selkeästi ikävöi kun olen esim. työmatkalla, sama myös äidin suhteen.
Toki näin ei tapahdu, jos kiintymyssuhdetta ei muodosta vanhempana. Voi olla eronneelle miehelle katkera herätys, jos on fokusoitunut pelkästään työhön, eivätkä lapset halua olla tekemisissä eron jälkeen.
Tämä on kuitenkin eri asia kuin vieraannuttaminen, joka on ihan määritelmällisesti sitä, että normaali kiintymyssuhde rikotaan manipuloivan vanhemman toimesta.
Täällä näköjään on muutamalla oma lehmä ojassa kun niin aktiivisesti yrittävät puolustaa vieraannuttajia ja sekoittaa keskustelua liittämällä siihen epäolennaisia asioita. Ei sekään ole pahoinpitely, jos kaatuu portaissa, vaikka kipeää tekee kumpikin.