Kasvisruoka on myrkyllistä ja vähän ravinteita
Kasvisruoista tuli varoitus
Ruokaviraston mukaan kasvipohjaisempi ravinto parantaa ruokavalion laatua, mutta voi tuoda myös ongelmia.
Ruokaviraston mukaan ravintoaineiden saannissa havaittiin kuitenkin puutteita A- ja D-vitamiinin, tiamiinin (B1-vitamiini), riboflaviinin (B2-vitamiini) sekä naisilla myös folaatin ja raudan osalta.
Nuorilla naisilla raudan saanti saattaa jäädä vähäiseksi, sillä siirtymäruokavalioissa rauta on pääasiassa heikommin imeytyvää ei-hemirautaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b82e325-1410-4e69-bd4c-b1149535e9d0
Kommentit (164)
Ruokakeskustelut on mielenkiintoisia. Tein taannoin tomaattimurskapohjaisen padan, missä oli sipulia, porkkanaa, kaalia, paprikaa, kesäkurpitsaa, maissia, papuja ja linssejä. Tässä kohtaa joku jo näkee punaista ja suu vaahdossa valmiina valittamaan miten vaarallista kasvisruoka on. Ei hätiä mitiä, koska ruokaan paistettiin myös kanaa sekaan. Enää jää pohdittavaksi muuttuvatko nuo muut raaka-aineet vaarallisiksi sen mukaan onko tuo kana mukana padassa vai ei?
Mielenkiintoinen keskusteluketju. Kaikki tuntemani vegaanit (varsinkin ehdottomat, ei edes maitoproteiinia eikä kananmunia) ovat sairaimpia ihmisiä, mitä tiedän. Aivan naurettavaa menoa ostella kalliista luomuputiikeista kallista syötävää muutamalla sadalla grammalla, kun annos lihaa sisältäisi kaiken sen, mitä koko kroppa tarvitsee. Tunnen vaikeista säryistä, jopa kolmoishermosäryistä, suolistosairauksista kärsiviä kasvissyöjiä (Crohn), mutta eniten nivelrikko- ja osteoporoosiin sairastuneita. YLipäätään "masentuneita ja väsyneitä ja ahdistuneita".
Vähintään kolme lasia maitoa tai kunnon kasa juustosiivuja tai pari rahkaa päivässä lihan, kalan ja kanan ja kananmunien lisäksi, ja rupeaa se kroppakin pelittään, väittää paljon kasviksia käyttävä sekasyöjä (terve).
Jos on niin pälliskö kasvissyöjä, että ei älyä ottaa noita muutamaa vitaiinia purkista Suomess , jossa on niin pimeää suuren osan vuotta niin joutuaa sairastua.
Tutkimuksen mukaan ruokavalion laatu parani molemmissa siirtymäpoluissa, kun liha ja maitotuotteet korvattiin kalalla, palkokasveilla, täysjyväviljalla ja kasviksilla. Tämä muutos tukee paitsi terveyttä myös ilmastotavoitteita, kerrotaan Ruokaviraston verkkosivuilla.
Tutkijat tiivistävät kypsän iän terveellisen ruokavalion seuraaviin peruspilareihin:
1. Syö runsaasti vihanneksia, hedelmiä, palkokasveja, pähkinöitä ja täysjyvätuotteita.
2. Suosi terveellisiä rasvoja kuten rypsiöljyä.
3. Suosi kalaa ja vähennä punaisen lihan sekä prosessoidun lihan käyttöä./il
Kyllä, myrkkyjä käytetään lannotteissa, kasvinsuojelussa ym.
Ja ei se lehmä ja sikakaan niiltä myrkyiltä välty, nehän syövät sitä kasvisruokaa, kunnes tapetaan. Siellä sitä vasta ne kssvisten myrkyt jalostuvat.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskusteluketju. Kaikki tuntemani vegaanit (varsinkin ehdottomat, ei edes maitoproteiinia eikä kananmunia) ovat sairaimpia ihmisiä, mitä tiedän. Aivan naurettavaa menoa ostella kalliista luomuputiikeista kallista syötävää muutamalla sadalla grammalla, kun annos lihaa sisältäisi kaiken sen, mitä koko kroppa tarvitsee. Tunnen vaikeista säryistä, jopa kolmoishermosäryistä, suolistosairauksista kärsiviä kasvissyöjiä (Crohn), mutta eniten nivelrikko- ja osteoporoosiin sairastuneita. YLipäätään "masentuneita ja väsyneitä ja ahdistuneita".
Vähintään kolme lasia maitoa tai kunnon kasa juustosiivuja tai pari rahkaa päivässä lihan, kalan ja kanan ja kananmunien lisäksi, ja rupeaa se kroppakin pelittään, väittää paljon kasviksia käyttävä sekasyöjä (terve).
Olen itse kasvissyöjä, ja tiedän tasan yhden vegaanin. Omaan isoon tuttava-ja sukulaispiiriin kuuluu pari kasvissyöjää. Jännä, että sinä lihaa syövänä kuulut sellaiseen joukkoon, missä on molempia runsaasti ja vielä sairaita.
Itse lopetin aikoinaan lihasyönnin terveydellisistä syistä. Sen jälkeen en ole kärsinyt ummetuksesta, ripulista, enkä suoliston tulehtumisesta.
Sivusta olen seurannut yhden nuoren naisen sairastamista. Ei ole kasvissyöjä mutta lihasta syö vain kanaa ja energiajuomia taitaa juoda, alkoholia myös joskus. Ei saa nukuttua, on niin turvonnut kasvoista ettei enää meinaa tunnistaa. Joko ferritiini on ihan pohjalukemissa tai kilpirauhanen on melkein lakannut toimimasta. Vuosikausia syönyt unilääkkeitä ja lääkärit kirjoittaa vaan uusia reseptejä eivätkä tutki. Äiti ja isä hyssyttelee että ei saa puuttua kun tyttö suuttuu, eivät uskalla itsekään mitään tehdä. Odotan joka päivä, ei vaan pelkään joka päivä milloin soitetaan kaikkein pahin uutinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tutkituttaa kaupan salaatti. Kuinka paljon siinä on nitriittiä. Kasvihuoneessa kasvatetuissa salaateissa on paljon nitraattia. Kasvatan itse kesäisin salaattia ja se on aivan erilaista kuin kaupan. Todennäköisesti lannoitetaan todella paljon, että saadaan maksimi tuotot. Nitriitti on yhdistetty joihinkin syöpiin ja siksi olisi hyvä, jos voisi luottaa, että joku taho ottaa näytteitä säännöllisesti.
Nitriittien lisäksi niissä on torjunta-aineita! Salaatit ei todellakaan ole mitään terveysruokaa. Nitriittiä on paljon makkaroissa ja leikkeissä ja se aiheuttaa suolistosyöpiä.
Ei salaatilla käytetä torjunta-aineita, ei edes kestäisi sitä. Ylipäätänsä Suomessa ei paljonkaan käytetä kasvisten kasvihuoneviljelyssä torjunta-aineita, vaan biologista torjuntaa eli petohyonteisiä, jotka syövät tuholaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kasvissyöjä, ja tiedän tasan yhden vegaanin. Omaan isoon tuttava-ja sukulais
Minulla pysyy refluksioireet kurissa kasvisruokavaliolla. Miksi syödä nappeja oireisiin, jos itseänsä voi hoitaa myös ruokavaliomuutoksilla?
Itse aloin painonpudotus- ja terveyssyistä noin 10 vuotta sitten KoKaRu (kokokasvisruoka) / Whole-Food Plant-Based ruokavaliolle. Käytännössä se on vegaaninen ruokavalio, jossa ei käytetä pitkälle jalostettuja valmisteita kuten lihankorvikkeet, vegaanisnacksit. Se ei myöskään ole ideologia, ja ihminen voi olla "plant-based" vaikka välillä söisi muutakin. Itse ajoittain syön kodin ulkopuolella maitotuotteita tai munia, jos vegaanista on hankala saada, mutta suht harvoin.
Mulla ainakin ihan uskomattoman hyvin toiminut tämä ruokavalio. Paino on pudonnut kokonaisuudessaan 112 kilosta 58 kiloon. Hitaasti mutta varmasti. Olo on viisikymppiseksi ihan uskomattoman energinen, eikä missään veriarvoissa ollut ongelmia, kun työterveyden 50-vuotistarkastuksessa kävin. Aion jatkaa tällä linjalla todennäköisesti loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta olen seurannut yhden nuoren naisen sairastamista. Ei ole kasvissyöjä mutta lihasta syö vain kanaa ja energiajuomia taitaa juoda, alkoholia myös joskus. Ei saa nukuttua, on niin turvonnut kasvoista ettei enää meinaa tunnistaa. Joko ferritiini on ihan pohjalukemissa tai kilpirauhanen on melkein lakannut toimimasta. Vuosikausia syönyt unilääkkeitä ja lääkärit kirjoittaa vaan uusia reseptejä eivätkä tutki. Äiti ja isä hyssyttelee että ei saa puuttua kun tyttö suuttuu, eivät uskalla itsekään mitään tehdä. Odotan joka päivä, ei vaan pelkään joka päivä milloin soitetaan kaikkein pahin uutinen.
No tuossa nyt on jotain ihan muuta ongelmaa. Eihän tässä ole kyse edes kasvissyönnistä millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tutkituttaa kaupan salaatti. Kuinka paljon siinä on nitriittiä. Kasvihuoneessa kasvatetuissa salaateissa on paljon nitraattia. Kasvatan itse kesäisin salaattia ja se on aivan erilaista kuin kaupan. Todennäköisesti lannoitetaan todella paljon, että saadaan maksimi tuotot. Nitriitti on yhdistetty joihinkin syöpiin ja siksi olisi hyvä, jos voisi luottaa, että joku taho ottaa näytteitä säännöllisesti.
Nitriittien lisäksi niissä on torjunta-aineita! Salaatit ei todellakaan ole mitään terveysruokaa. Nitriittiä on paljon makkaroissa ja leikkeissä ja se aiheuttaa suolistosyöpiä.
Ei salaatilla käytetä torjunta-aineita, ei edes kestäisi sitä. Ylipäätänsä Suomessa ei paljonkaan käytetä kasvisten kasvihuoneviljelyssä torjunta-aineita, vaan biologista torjuntaa eli petohyonteisiä, jotka syövät tuholaiset.
Näin olen käsittänyt, mutta liika lannoittaminen on ennemmin sääntö kuin poikkeus ja tosiaan tuo nitriitti on silloin ongelma. Toki makkaroista ja lihaleikkeleistä sitä varmasti saadaan myös paljon, mutta sen jotenkin hyväksyy, että jos joku on niin tyhmä, että niitä syö, niin syöpä ei ole yllätys. Salaattia taas suositellaan syötäväksi, mutta koskaan en kuule, että Suomessa tutkittaisi mm. nitriittipitoisuuksia. Voisin itse tutkia, jos joku vinkkaa labran.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloin painonpudotus- ja terveyssyistä noin 10 vuotta sitten KoKaRu (kokokasvisruoka) / Whole-Food Plant-Based ruokavaliolle. Käytännössä se on vegaaninen ruokavalio, jossa ei käytetä pitkälle jalostettuja valmisteita kuten lihankorvikkeet, vegaanisnacksit. Se ei myöskään ole ideologia, ja ihminen voi olla "plant-based" vaikka välillä söisi muutakin. Itse ajoittain syön kodin ulkopuolella maitotuotteita tai munia, jos vegaanista on hankala saada, mutta suht harvoin.
Mulla ainakin ihan uskomattoman hyvin toiminut tämä ruokavalio. Paino on pudonnut kokonaisuudessaan 112 kilosta 58 kiloon. Hitaasti mutta varmasti. Olo on viisikymppiseksi ihan uskomattoman energinen, eikä missään veriarvoissa ollut ongelmia, kun työterveyden 50-vuotistarkastuksessa kävin. Aion jatkaa tällä linjalla todennäköisesti loppuun asti.
Tuskinpa tuo ruokavalio sen lihottavammaksi tai epäterveellisemmäksi muuttuisi, jos siihen lisäisi pitkälle jalostamattomia lihoja maltillisesti.
Vierailija kirjoitti:
kasvisruokaa pakotetaan tavallisille ihmisille jotta rikkaalla eliitillä on helppo orjajoukko mitä johtaa sillä kasvisruoka ei sisällä mm. aivojen kasvuun tarvittavia aineita, nimenomaan kasvuiässä...
Kuten kävi ilmi kun WEF eliitti Davosissa kehotti ihmisiä luopumaan lihasta ja suunnisti sitten itse parhaisiin pihviravintoloihin Davosissa. MOT.
Onko siis Purra ja Halla-aho myrkytetty?
Vierailija kirjoitti:
Lihan ansiosta me olemme kehittyneet apinasta ihmiseksi. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi.
Kasvikset eivät korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä. Kasvissyöjä lapset tulee ottaa huostaan koska kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus terveelliseen ruokavalioon mikä kehittää aivoja ja kehoa.
Maailmassa on runsaasti erilaisia lihaa syöviä petoja, puutiaisesta krokodiiliin. Ihminen on vain yksi niistä. Ihmisen aivorustinki selittyy kyllä ihan muulla kuin liharuoalla. Myrkytkään ei ole ravintokasvisten vika, vaan viljelyteknologian. Ja pierut on lihansyöjien legendaa, niille varmaan tuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvisruokaa pakotetaan tavallisille ihmisille jotta rikkaalla eliitillä on helppo orjajoukko mitä johtaa sillä kasvisruoka ei sisällä mm. aivojen kasvuun tarvittavia aineita, nimenomaan kasvuiässä...
Kuten kävi ilmi kun WEF eliitti Davosissa kehotti ihmisiä luopumaan lihasta ja suunnisti sitten itse parhaisiin pihviravintoloihin Davosissa. MOT.
Mistä sinä tuon olet keksinyt? Bill Gates on kasvissyöjä ja näyttääkin siltä.
Näin olen käsittänyt, mutta liika lannoittaminen on ennemmin sääntö kuin poikkeus ja tosiaan tuo nitriitti on silloin ongelma. Toki makkaroista ja lihaleikkeleistä sitä varmasti saadaan myös paljon, mutta sen jotenkin hyväksyy, että jos joku on niin tyhmä, että niitä syö, niin syöpä ei ole yllätys. Salaattia taas suositellaan syötäväksi, mutta koskaan en kuule, että Suomessa tutkittaisi mm. nitriittipitoisuuksia. Voisin itse tutkia, jos joku vinkkaa labran.
Samahan se on salaattien kanssa, että jos joku on niin tyhmä, että niitä syö, niin syöpä ei ole yllätys. Sama se on mistä se nitriitti tulee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanviljely on vasta noin 10 000 vuotta vanha keksintö. Moni ei edes tajua, etteivät nykyiset paprikat, porkkanat, kaalit ym. ole luonnollisia vaan ihmisen kultivoimia eikä niitä ole kovin kauan edes kasvatettu. Esimerkiksi villiporkkana on huomattavasti eri näköinen kuin nykyinen versio, eikä juuria järsimällä ole selvitty hengissä yhtään missään.
Suomessa on syöty kaikki talvet paljon lihaa. Täällä ei kasvikset ole riittäneet talveksi.
Suomessa on eletty todella kasvisvoittoisella ruoalla ennen. Kaskinauris, lanttukukko ja naurisvelli olivat ihan tavallisia ruokia. Nauriita viljeltiin ja syötiin todella paljon Suomen alueella ennen kuin tännekin tuotiin peruna, joka syrjäytti nauriin suomensukuisten ruokavaliossa. Siihen aikaan syötiin todella paljon puuroja, vellejä ja juureksia, joita oli
Puhut lähihistoriasta. Suomessa ei ole viljelty maata kuin 500 vuotta. Sitä ennen ei syöty edes nauriita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihan ansiosta me olemme kehittyneet apinasta ihmiseksi. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi.
Kasvikset eivät korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä. Kasvissyöjä lapset tulee ottaa huostaan koska kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus terveelliseen ruokavalioon mikä kehittää aivoja ja kehoa.
Maailmassa on runsaasti erilaisia lihaa syöviä petoja, puutiaisesta krokodiiliin. Ihminen on vain yksi niistä. Ihmisen aivorustinki selittyy kyllä ihan muulla kuin liharuoalla. Myrkytkään ei ole ravintokasvisten vika, vaan viljelyteknologian. Ja pierut on lihansyöjien legendaa, niille varmaan tuttua.
Älä puhu mutua. Väitteesi ei perustu. tieteeseen.
Ihmisten aivot pienenivät kun maanviljely yleistyi. Neandertalin ihmisellä oli suuremmat aivot kuin nykyihmiselle koska ei viljellyt maata.
Puhut ajasta muutama sata vuotta sitten.