Kuinka suurin osa suomalaisista on ollut päiväkodissa lapsena?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Seimi on elukoille tosin. Taimi on kasvi. Taimi nimisiä tyttöjä oli. Saimi ja Taimi.
Seimi oli nimenomaan lapsille. Ajalla ennen lastentarhoja ja päiväkoteja.
Nykyisin varmaan. Itse olin noin puolet lapsuudesta. Viihdyin paljon paremmin isovanhempieni hoidossa kuin päiväkodissa. Ja ruoka noin sata kertaa parempaa kuin päiväkotimoska.
Lasten hoivakoti !! Se se on. Ei enää Päivä kotia kun lapset pitää hoitaa yötä päivää illallakin. Vanhusten ja lasten hoivakodit . Sairaiden hoivakodit . ( Hospital sanassa on lebra , spitaali sana ).
Minun lapsuudessani 70-luvulla ei juurikaan ollut päiväkoteja. Lapset hoidettiin pääosin kotona tai isovanhempien toimesta. Varakkaammilla oli lastenhoitajat palkattuina.
Ihminen on luomakunnan kruunu. Ihminen on eri laji kuin elukat. Miksi pitää verrata ihmisiä elukoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on luomakunnan kruunu. Ihminen on eri laji kuin elukat. Miksi pitää verrata ihmisiä elukoihin.
LÄÄKKEET!
Olen -78 en ole ollut päiväkodissa, äitini eikä isäni olleet päiväkodissa, omat lapseni eivät olleet päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että 90% vähintään
Ei lähellekään 90%. Esimerkiksi 40-50-lukujen suurista ikäluokista hyvin harva oli päivähoidossa. Äidit olivat pääosin kotiäitejä tai lapsilla oli lastenhoitaja kotonaan.
Lastenhoitajia oli vain varakkailla. Olen syntynyt -60, enkä ole ollut päivähoidossa tai esikoulussa.
Asuin lapsena 60-luvulla lastentarhan vieressä, mutta itse en siellä ollut muuten kuin joskus viikonloppuna kävin siellä leikkimässä, kun siellä ei ollut toimintaa. Asuin talossa, jossa asui myös tarhan työntekijöitä ja he päästivät talon lapset sinne leikkimään. Vauvojen puolta sanottiin seimeksi. Siellä oli pitkä parveke, jossa vauvat nukkuivat päiväunet.
Itse en ole ollut päiväkodissa eikä myöskään tyttäreni. Nyt tämän tyttäreni 8kk vauveli aloitti tämän kuun alussa päiväkodissa. (ulkomailta)
Vierailija kirjoitti:
Termi päiväkoti tuli käyttöön vuonna 1973. Eli suurin osa suomalaisista ei ole ollut päiväkodissa.
Tämä oli kiintoisa tieto. Muistan omalta kohdaltani, ettei päiväkoti-sanaa käytetty koskaan vaan aina puhuttiin tarhasta. Menin tarhaan vuonna 1974 ja ensimmäiselle luokalle kansakouluun 1975. Toinen luokka alkoi sitten peruskoulun puolella.
Mä en ole koskaan ollut päiväkodissa hoidossa. Mun äiti oli perhepäivähoitaja ja olin siis kotihoidossa kouluikään asti. Eskaria ei silloin täällä vielä ollut. Seurakunnan kerhossa kävin 6-vuotiaana kerran viikossa.
Vuosimallin -80 lapsena olin seurakunnan kerhossa, en päiväkodissa. Siellä oli ihan kivaa ja se oli pari kertaa viikossa. Sitten oli esikoulussa, joka oli 4tuntia päivässä. Äiti oli kotiäiti, kun olin alle kouluikäinen ja meni töihin, kun menin kouluun. Pienemmät sisarukset meni sitten päiväkotiin.