Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka suurin osa suomalaisista on ollut päiväkodissa lapsena?

Vierailija
30.09.2025 |

Suurin osa, onko? 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että 90% vähintään

Vierailija
2/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pikkulapset valtion laitokseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2015 osallistuminen 3 - 5vuotiailla oli noin 79 %, vuonna 2022 noin 89 %. 

Vierailija
4/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta ikäluokasta vm -77 iso osa ei ollut ainakaan täällä pikkukylässä. Paljon oltiin perhepäivähoidossa, maatilan lapset tulivat suoraan kotihoidosta. Paljon oli myös kotiäitejä. Omalta luokalta 22 lapsesta ehkä 5-6 oli kanssani päiväkodissa.

Vierailija
5/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termi päiväkoti tuli käyttöön vuonna 1973. Eli suurin osa suomalaisista ei ole ollut päiväkodissa. 

Vierailija
6/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen 1970-luvun puoliväliä syntyneistä aika harva oli päiväkodissa. 

Vierailija
7/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lähellekään 90%. Esimerkiksi 40-50-lukujen suurista ikäluokista hyvin harva oli päivähoidossa. Äidit olivat pääosin kotiäitejä tai lapsilla oli lastenhoitaja kotonaan. 

Vierailija
8/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lähellekään 90%. Esimerkiksi 40-50-lukujen suurista ikäluokista hyvin harva oli päivähoidossa. Äidit olivat pääosin kotiäitejä tai lapsilla oli lastenhoitaja kotonaan. 

Tarkoitin että nyky lapset.

Vierailija
9/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita nykylapset (huom! yhdyssana), jos sellaista tarkoitat. Ei kukaan voi tyhjästä päätellä, mitä sinä tarkoitat. Ap kysyi kaikista suomalaisista, ei vain tämän hetken lapsista. 

Vierailija
10/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole heistäkään vähintään 90%. Päiväkodin käyneitä on hieman alle 90% per "vuosiluokka". 

Vierailija
11/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ollut päiväkodissa tai tarhassa.

Vierailija
12/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syntynyt 70-luvulla ja äitini ei halunnut meitä lapsia "laitokseen".

Nyt itse olen töissä päiväkotikoulussa ja arjen kohta 15 vuotta nähdessäni  olen vaikuttunut äitini terävänäköisyydestä.

Vierailija
13/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENNENVANHAAN oli lastentarhat. Lapset lauloi Jeesukselle , mä taimi olen sun tarhass ja varten taivasta luotu.  Et niinku. 

Vierailija
14/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ollut päiväkodissa tai tarhassa.

Enkä minä. Eikä mun sisko eikä veli. Eikä mun mies. Eikä meidän lapset. Eikä kummankaan meidän 40- js 50-luvulla syntyneet vanhemmat tai heidän sisarukset. En tiedä, pidetäänkö tästä jotain tilastoa ja kauanko on pidetty, jos pidetään.

Vierailija
15/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon syntynyt 70-luvulla ja äitini ei halunnut meitä lapsia "laitokseen".

Nyt itse olen töissä päiväkotikoulussa ja arjen kohta 15 vuotta nähdessäni  olen vaikuttunut äitini terävänäköisyydestä.

70-luvulla päiväkodit eivät olleen lähelläkään nykyisiä säilöntälaitoksia. Ne olivat paljon inhimillisempiä paikkoja. 

Vierailija
16/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ENNENVANHAAN oli lastentarhat. Lapset lauloi Jeesukselle , mä taimi olen sun tarhass ja varten taivasta luotu.  Et niinku. 

ENNEN VANHAAN oli kylläkin seimet. Tarhat tulivat vasta myöhemmin. 

Vierailija
17/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen teinit kävi hoitamassa ensityönä perheissä lapsia oikein palkkaa vastaan. Useimmat osasi lukea jo koulun alkaessa.  Oli jo opeteltu tavaamaan kaikki lasten kirjat ja numerot. Sarjakuvat. Pelikortit. Koulussa alkoi kirjoitustaidon oppiminen. 

Vierailija
18/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seimi on elukoille tosin. Taimi on kasvi. Taimi nimisiä tyttöjä oli. Saimi ja Taimi. 

Vierailija
19/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarhataan. Kovin on eläin linjalla ihmisten kasvatus. Päivä kotikin  voi olla yökoti tai iltakoti vuorotyöläisille. Ehkä se pitäisi olla lastenhoitola vaan. 

Vierailija
20/35 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1976 enkä ole ollut päiväkodissa. En ollut edes käynyt sellaisessa ennenkuin omat lapset meni osapäivähoitoon 3- ja 5-vuotiaina. Vanhemmat yrittäjiä ja olin töissä mukana. Vanhemmat veljet myös katsoivat perään välillä.