Kaverisuhteet vaikuttavat jo lapseni nukkumiseenkin
En enää ymmärrä mitä tässä pitää tehdä. Muuttaa?
Lapsella on ihan valtavia ongelmia kavereiden kanssa. Näitä ollaan yritetty selvittää vanhempien kesken ja koulun kanssa (koska ongelmia on myös koulussa). Mikään ei auta. Taas viime yönä lapsi tuli herättämään keskellä yötä kun ei saa unta. Aamulla taas häntä on tosi vaikea saada hereille. Tänään annoinkin jäädä kotiin niin sai nukkua pidempään, kun pystyy tekemään tehtävät kotonakin. Oon itekin ihan loppu.
Kommentit (66)
Älä muita syytä sinun lapsen unirytmistä. Otat siltä iltaisin puhelimen pois etkä salli olla ulkonä myöhään niin kyllä se unirytmi siittä kääntyy. Sinun pitäisi ottaa vanhemman rooli rajoja asettamalla ja lopettaa olemasta kaveri
No millaiset ne kaverisuhteet sitten ovat?
Hae, joku diagnoosi ja syytä ongelmista neuroepätyypillisyyttä.
Siis onko kaveruus muuttunut kiusaamiseksi vai mitä tässä tapahtuu?
Joka tapauksessa, vähän vastauksesta riippuen, voisi olla hyvä vaihtaa ympyröitä. Koulun vaihtaminen?
Lapsesi siis kärsii unettomuudesta?
Ehkä lyhyellä tähtäimellä helppo ratkaisu antaa jäädä kotiin, mutta ei kannata tavaksi ottaa. Osa lapsista ja nuorista mökkiytyy yllättävän nopeasti ihan täysin, varsinkin jos kaverisuhteet puuttuu. Sitten heitä ei enää parikymppisenä saa millään ilveellä lähtemään edes kauppaan, kävelylle saati opiskelemaan tai töihin. Nähty on, teen tällaisten ihmisten kanssa töitä.
Tilanteenne kuulostaa tosi ikävältä ja toivottavasti saatte apua siihen ja otetaan vakavasti ammattilaisten toimesta. Lasta on hyvä rohkaista vaikeuksista huolimatta jatkamaan koulunkäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa, vähän vastauksesta riippuen, voisi olla hyvä vaihtaa ympyröitä. Koulun vaihtaminen?
On. Tai se on tosi sekavaa. Välillä on päiviä, että kaikki menee hyvin, mutta tosi tosi usein mun lapsi jätetään ulkopuolelle. Esim just eilen oli tilanne, että olivat sopineet, että menevät treenien jälkeen vielä yhdelle kaverille, mutta treeneissä oli tää lapsi sanonut, että ei voikaan tulla, kun sisko on sairaana. Kaikki oli muka lähteny kotiin, mutta puolen tunnin päästä mun lapselle on lähetetty snäppejä, missä kaverit hengailee yhessä. Tota on ollu nyt ihan tosi paljon sen jälkeen kun tuli yksi uusi kaveri samalle luokalle ja kaveriporukkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi?
13. Ap
Aika vähissä ne keinot ovat. Ei auta kuin jaksaa ja olla saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Tai se on tosi sekavaa. Välillä on päiviä, että kaikki menee hyvin, mutta tosi tosi usein mun lapsi jätetään ulkopuolelle. Esim just eilen oli tilanne, että olivat sopineet, että menevät treenien jälkeen vielä yhdelle kaverille, mutta treeneissä oli tää lapsi sanonut, että ei voikaan tulla, kun sisko on sairaana. Kaikki oli muka lähteny kotiin, mutta puolen tunnin päästä mun lapselle on lähetetty snäppejä, missä kaverit hengailee yhessä. Tota on ollu nyt ihan tosi paljon sen jälkeen kun tuli yksi uusi kaveri samalle luokalle ja kaveriporukkaan. Ap
Onko siellä joukkueen sisällä käyty keskustelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän ulkopuoliseksi jättämisen lisäksi on etenkin koulussa ollut tosi paljon nolaamista. Tulee sellainen olo että mun lapsi heitetään koko luokan edessä bussin alle. Niiku lapsi siitäkin joskus sanoi, että koulussa joku kaveri pierasi tai sitten teki muuten vaan sellaisen äänen, mutta muut syytti heti mun lasta. Ja sitten kun mun lapsi on sanonu että ei ollu niin muut alkaa yhdessä sanoo, että oot ihan punanen niin etpä muka ollu. Ton tyylisiä. Ap
No kiusaamistahan tuo on. Tosi ikävää. Löytyiskö lapsellesi jotain muita kavereita koulusta tai sen ulkopuolelta, ehkä niiden entisten kanssa turha enää hengailla kun ovat noin ääliöitä. Tosi piinallista on nykyään noiden älylaitteiden kanssa, kun missään ei saa olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä joukkueen sisällä käyty keskustelua?
En mä sinne oo ite ottanu yhteyttä, kun siellä treeneissä ei ihan kaikki kaverit kuitenkaan käy. Ja mitä oon ymmärtänyt, niin eniten noita tilanteita on koulussa ja vapaa-ajalla, mutta treeneissä ei. Lapsi ite sanoo, että kun treeneissä tehään koko ajan ja valmentaja määrää, että miten tehään niin ei oo ongelmia ja hänenkin kans pelataan ja treenataan. Ap
Ota yhteyttä terveyskeskukseen tai kouluterveydenhoitajaan. Tai tee lasu.
Olisko siellä jotain toista koulua johon lapsen voisi siirtää?
Meillä auttoi kun lapsi siirtyi toiseen kouluun, sai uusia parempia kavereita kuin vanhat olivat.
Kiusaamistahan tuo. Ihan hemmetin kurja tilanne enkä ihmettele yhtään että tulee unettomuutta lapselle. Säälittää rassukka, varmaan vaikea ymmärtää miksi tilanne yhtäkkiä tuollainen. Ja ärsyttää tuo uusi tyyppi, joka ilmeisesti pahan ilmapiirin alku ja juuri. Saako nimenomaan häntä mitenkään ruotuun?
Joskus tällaiset ratkeaa kun se pahaa lietsova todetaan inhottavaksi, mutta paljon useammin tällaisesta alkaa vielä kovempi kiusaaminen (ainakin minun aikaani oli näin). Jos lapsella ei ole bestistä tms oikein erityistä ystävää noissa joukoissa, niin en pitkään miettisi lapsen pelastamista tuollaisilta "kavereilta". Ovat niin ihmisluonteenomaisia paskajuttuja, ettei puuttumalla välttämättä oikene, jolloin parasta viedä omansa turvaan ennen kuin itsetunto murusina.
Ymmärrän että valvominen väsyttää mutta ei kannata opettaa siihen että voi jäädä kotiin tuosta vaan.
Ehkä tuossa tilanteessa lapsen olisi hyvä etsiä uusia ystäviä vaikka ei se välttämättä ole helppoa tuossa iässä. Ilmeisesti harrastaa jotain niin löytyisikö sieltä uusia kavereita. Ainakin opettaisin lapselle että jos seura ei kiinnosta niin antaa olla. Ei kannata alkaa kynnysmatoksi ja anella että jotkut hyväksyisi kaveriksi.
Mutta ehkä tommoset pierujutut ja muut voi jättää omaan arvoonsa. On toki tyhmää käytöstä muilta ja tuon ikäisestä tuntuu maailmanlopulta, jos muut luulee että on piereskellyt siellä. Mut ehkä nuoren kanssa voisi keskustella myös, että jos vain pystyy, niin olisi täysin reagoimatta tai nousisi noiden juttujen yläpuolelle ja sanoisi, että toi on lapsellista eikä vois vähempää kiinnostaa. Jos ja kun kiusaajat näkee, että niiden jutut kolahtaa ja saa kohteen nolostumaan, niin sehän niitä kannustaa jatkamaan.
ok