Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enpä olisi uskonut, että mulla on kolesterolit koholla

Vierailija
12.04.2007 |

Osallistuin kansanterveyslaitoksen terveystutkimukseen ja siellä oli myös kolesterolimittaus. Mulla oli kolesterolit 6,2 kun suositusarvo on alle 5,0. Ei olisi tullut mieleenkään, että mulla vois olla kolesterolit koholla. Syön omasta mielestäni aika terveellisesti, enkä ole ylipainoinen. Liikunta on kyllä ollut aika vähissä ja ehkä minä sitten syön kuitenkin liikaa jotain. On jotenkin pettynyt olo, kun miehelläni joka syö melkein joka ilta sipsejä, juo limsaa, syö karkkia, oli ihan huippuhyvät arvot!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni syödään lähes täydellisesti samanlaista ruokaa, miehellä on korkeata kolesterolia, minun lukemani ovat ihan minimaaliset.

Vierailija
2/13 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne kuin kakkosella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vain syön vähemmän nameja ja naksuja ja enemmän marjoja, vihanneksia ja hedelmiä! En minä mikään terveysruokailun ihme kuitenkaan ole, mutta silti tuntuu, että tää on " epistä!"

Mun äidilläkin oli kolesterolia, isällä sen sijaan ei. Isä on ylipainoinen ja tykkää herkutella, äiti ravintoalalla ja syö kyllä terveellisesti ja liikkuu päivittäin :/

ap

Vierailija
4/13 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
5/13 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ukkini kuoli 42-veenä pumppuunsa, ja sen kuudesta lapsesta neljälle on tehty nelikymppisenä pallolaajennus ja myöhemmin ohitusleikkaus.

Mun kolestrolit oli 25-vuotiaana 7,6. Liikuin paljon enkä käyttänyt voita ym. kovia rasvoja mielestäni paljon, liikuin koiran kanssa reipasta lenkkiä 2 tuntia päivässä ja paino oli normaali.

Muutin silti aika rajusti ruokavaliotani, vaihdoin paistijauhelihaan, oliiviöljyyn ja kaikki makkarat ja suolainen leivänpäällys pois. Nykyisin arvo 35-vee tarkastuksessa oli 5,3 ja hyvä arvo on 2,1. Lääkäri puhui kolestrolilääkityksestä....

Vierailija
6/13 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja palautumisessa voi mennä puoli vuotta.

Vierailija
7/13 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin meidän suvussa on kolestrolia, mutta minulla oli viimeksi kolestroli 2.1! Olin ällistynyt. Olen 158kiloinen matami ja en mitenkään ihmeen terveellisesti syö. Salaattia kyllä syön paljon ja tuoreita hedelmiä. Lääkäri oli ihmeissään, minulla oli myös muut rasva-arvot olleet huippuluokkaa. Lääkäri käski lisätä hyviä rasvoja ruokavalioon enemmän koska joku arvo oli ollut kai alakantissa jopa.

Vierailija
8/13 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös suvussa kolesterolia ja ne ongelmatapaukset ovat alle 60-kiloinen paljon liikkuva nainen ja hänen mm. maratoneja harrastava veljensä. Samoin tunnen töistä yhden pikkuruisen ja urheilullisen naisen jolla myös kolesterolit huitoivat taivaissa.

Itselläni taas oli tosi läskisenä ja huonokuntoisenakin normaalit kolesterolit ja tunnen toisenkin tuurilla hyvät kolesterolit omaavan. :D

Ei todellakaan voi ulkoapäin nähdä mitä ne kolesterolit on.

Vierailija
9/13 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku neuvoa, mistä sais luotettavaa lisätietoa aiheesta? Pikaisesti googlettelin, ja löysin lähinnä lääkefirmojen sivuja.

ap

Vierailija
10/13 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä ja mummolla on kans korkeet joten sieltähän se tulee...

Vierailija
11/13 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista palautumisaikaa.

Ja tosiaan, tärkeintä on hyvän ja huonon kolesterolin suhde, ei kokonaisluku. Joten mitkä ap sun kaikki lukemat on? Tuo 6,2 ei kerro vielä mitään! Jos siitä iso osa on hyvää ja huonoa vain vähän, niin mitään ongelmaa ei ole.

Vierailija
12/13 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädit meinas pudota tuolilta kun mulla oli kolesteroli yli viisi, mittasivat moneen kertaan uudelleen. Olin tosi hoikka, harrastin judoa neljästi viikossa ja söin terveellisesti. Mitään jatkotutkimuksia ei tehty.

HDL:n ja LDL:n suhdetta en tiedä mutta en jaksa uskoa että mulla oikeasti olisi hirveästi hätää. Uskon että tulevaisuudessa joskus havaitaan ettei se kokonaiskolesteroli kerro yhtään mitään.

Vierailija
13/13 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonon kolesterolin arvoa ei ole voitu laskea, koska triglyseridiarvo oli yli 2. Triglyseridien korkeat arvot johtuivat ehkä siitä, että mittauksia edeltävä paasto ei ollut ihan täydellinen, kun mainasin unohtaa koko homman. Tuskin se kumminkaan alkoholista ja ylipainosta johtuu, koska alkoholia en ole juonut kohta 9 kuukauteen ja ylipainoa ei tosiaan ole.

Ainakin hyvää kolesterolia oli enemmän kuin suositus. Mutta mikähän tässäkin on mitta-asteikko: onko tuo 2,3 paljon enemmän kuin suositus vai vähän enemmän?

ap