Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkija: Suurin osa rekrytointifirmoista käyttää huuhaa-testejä

Vierailija
27.10.2025 |

Onko sinunkin firmaasi levitetty New Age -johtamisoppeja? Tutkimusryhmän mukaan työpaikoille on uinut näennäistieteellisiä oppeja, joilla ei ole tutkimuksellista pohjaa.

https://yle.fi/a/74-20189871

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen työpaikan kusipään, pyrkyrin ja hissuttelijan. Ihan sama minkä värisiä ovat, mutta löytyvät joka työpaikalta.

Vierailija
2/57 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen työpaikan kusipään, pyrkyrin ja hissuttelijan. Ihan sama minkä värisiä ovat, mutta löytyvät joka työpaikalta.

Wauh, et ole rasisti, pyrkyri tai hissuttelija, olet varmasti se henkilö joka luo hyvää työilmapiiriä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset. Myös horoskoopit.

Vierailija
4/57 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valita, se työllistää sellaisia ihmisiä, jotka eivät niitä järkiasioita osaa työkseen tehdä.

Vierailija
5/57 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset. Myös horoskoopit.

Jaaa, meillä nimenomaan mies puolusteli näitä oman työpaikkansa rekryissä käytettyjä "psykologisia analyysejä". 

Ite taas aina kyseenalaistanut, että eihän ne olosuhteet ole mitenkään vakioituja, joten tuloksista ei voi päätellä oikeastaan mitään. 

Nainen

Vierailija
6/57 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso humanistisista tieteistä perustuu tietynlaiseen huuhaaseen ja itsestäänselvyyksiin. Taustalla toki on konkreettista tietoa, miten ihmisillä on tapana käyttäytyä tietyissä skenaarioisa. Usein myös data on virhealtista subjektiivista arviointia. Kun näitä lähdetään soveltamaan yksilöllisiin prosesseihin tai pienryhmiin mennään lähtökohtaisesti hyvin helposti metsään. Parasta HR-palveluissa todennäköisesti on, että ne ovat helpompi kanava ilmoittaa epäkohdista työyhteisössä kuin oma esihenkilö tai hänen esihenkilönsä.

Vierailija
7/57 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhauttavaa, että johonkin siivoojan tai hitsaajan paikkaan pitää käydä kolmen päivän muka psykologiset testit, kun kuitenkin ohitse menee kielitaidoton ja lainsäädännöstä tietämätön ulkkis.

Puhumattakaan siitä, että temppurata on vaan showta, kun työn pystyy tekemään lähes kuka vaan introvertti, sosiaalinen, ujo, intj, enfp, vihreä, sininen tai keltainen. 

Vierailija
8/57 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsienheiluttelijat myyvät palvelun toimitusjohtajalle joka uskoo että kun valitaan tämä rekryfirma niin tulee varmasti paremmat rekryt. Ja ensi vuonna seuraava rekryfirma lupaa vielä paremmat rekryt ja ne saadaan kun laitetaan työntekijät hauskoihin tutustumisleikkoihin, joissa analysoidaan työntekijöiden kykyä mm. kärrynpyöriin, piirileikkiin, vitsien kertomiseen yms.

Vierailija
9/57 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin korporaatiossa, muistan kun käytimme yhden iltapäivän disc-analyysien tekemiseen ja tulosten käsittelyyn. Suurin osa tiimistämme oli vihreitä.

Vierailija
10/57 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on siksi, että vuokrafirmat voisivat perustella asiakkaalleen sen ison laskun minkä laittavat rekrytointitoimeksiannosta.

Olen viimeisen vuoden aikana ollut aika monessa psykologisessa testissä, eikä siinä mitään, osallistun mielelläni.

On vaan jotenkin koomista kuitenkin kun rekryfirman 21v HR Jannica tittelillä "Key Account Managerin Senior Advisor" alkaa purkamaan tuloksia ja kertoo minkälainen työntekijä ja persoona minä olen, heppu joka on kauemmin tehnyt alan hommia mitä hän on elänyt. M43

Vierailija
11/57 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa vähän ihmettelin jo aiemmin kun joku Jannika-jessika jonka herutuskuvia löytyy sosiaalisesta mediasta onkin joku hr-asiantuntija. 

Olisi kiva tietää mitkä 2 vuokratyöfirmaa on ne joilla on psykologit tekemässä analyysiä. 

Vierailija
12/57 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhaa testit ovat täysin laillisia.

Kannattaa kysyä pomolta suoraan töitä ohi rekryn, jos haluaa päästä testeistä eroon.

Vierailija
13/57 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikkien testien etu on, että oppii käsittelemään muita ihmisiä. Kun tiedän, että tuo toinen on punainen, niin pystyn sopeuttamaan omaa toimintaansa ja jättämään hänet rauhaan. Kun tiedän, että tuo on vihreä niin tiedän, että minun kannattaa tehdä hänen kanssaan yhteystyötä. 

Tietty nämä asiat ihminen oppii ilman testejäkin, mutta testit on ehkä oikotie tunnistamaan erilaisia persoonia ja tapoja, mitä muut arvostaa ja mitä ei. Ettei tavitse kantapään kautta oppia.

Testejä kritisoi ihmiset, jotka inhoaa yli kaiken lokeroitavaksi tulemista. Olen usein miettinyt, mistä tuo inho johtuu? En minäkään istu lokeroihin vaan olen oma itseni, mutta ei minua haittaa, jos muut lokeroivat minut.

Toinen asia, mitä olen huomannut on se, että ihmiset, jotka muutenkin ovat yhteistyökykyisiä tykkäävät ja hyväksyvät testit. Ne taas, jotka testien oppeja eniten tarvitsisivat, eivät niistä yhtään pidä.

Vierailija
14/57 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipa yllätys.

Tähän päälle vielä kaikki videohaastattelut, jotka ovat ihan turhia, ellei olla hakemassa standup-koomikkoa, laulajaa tai näyttelijää.

Vierailija
15/57 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olipa yllätys.

Tähän päälle vielä kaikki videohaastattelut, jotka ovat ihan turhia, ellei olla hakemassa standup-koomikkoa, laulajaa tai näyttelijää.

Einiissä tarvitse olla viihdyttäjä vaan ihan oma itsesi. Paperilta on vaikea saada kuvaa, millainen toinen on livenä.

Vierailija
16/57 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jollainhan se turha hr-rälssi on pidettävä kampaviinereissä lämpimissä officeissaan.

Vierailija
17/57 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhauttavaa, että johonkin siivoojan tai hitsaajan paikkaan pitää käydä kolmen päivän muka psykologiset testit, kun kuitenkin ohitse menee kielitaidoton ja lainsäädännöstä tietämätön ulkkis.

Puhumattakaan siitä, että temppurata on vaan showta, kun työn pystyy tekemään lähes kuka vaan introvertti, sosiaalinen, ujo, intj, enfp, vihreä, sininen tai keltainen. 

Testeistä voi aina kieltäytyä ja haistattaa poppaukolle paskat...

Vierailija
18/57 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaikkien testien etu on, että oppii käsittelemään muita ihmisiä. Kun tiedän, että tuo toinen on punainen, niin pystyn sopeuttamaan omaa toimintaansa ja jättämään hänet rauhaan. Kun tiedän, että tuo on vihreä niin tiedän, että minun kannattaa tehdä hänen kanssaan yhteystyötä. 

Tietty nämä asiat ihminen oppii ilman testejäkin, mutta testit on ehkä oikotie tunnistamaan erilaisia persoonia ja tapoja, mitä muut arvostaa ja mitä ei. Ettei tavitse kantapään kautta oppia.

Testejä kritisoi ihmiset, jotka inhoaa yli kaiken lokeroitavaksi tulemista. Olen usein miettinyt, mistä tuo inho johtuu? En minäkään istu lokeroihin vaan olen oma itseni, mutta ei minua haittaa, jos muut lokeroivat minut.

Toinen asia, mitä olen huomannut on se, että ihmiset, jotka muutenkin ovat yhteistyökykyisiä tykkäävät ja hyväksyvät testit. Ne taas, jotka testien oppeja eniten tarvitsisivat, eivät niistä yhtään pidä

Tämähän se ajatus olisikin, kun esihenkilöillä olisi sen verran osaamista että he sitten oikeasti soveltaisivat niitä oppeja. Mutta kun meillä se ainakin menee niin, että hän tietää minun arvostavan toisenlaista toimintaa kuin mitä hän harjoittaa, mutta sitten hän vaan syyttää minua siitä että kun olen vähän erilainen niin siksi pahoitan mieleni kaikesta mitä hän tekee. Vaikka oikeasti se on vaan todella surkeaa johtamista.

Vierailija
19/57 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipa yllätys.

Einiissä tarvitse olla viihdyttäjä vaan ihan oma itsesi. Paperilta on vaikea saada kuvaa, millainen toinen on livenä.

CV:stä ne asiat selviää.

Vierailija
20/57 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipa yllätys.

CV:stä ne asiat selviää.

Yhtä paljon selviää kuin treffiseura IRL Tinderin (=cv) perusteella. 

Tai matkakohde matkatoimiston katalogikuvan - ja selityksen perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi