Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävää jos eläkkeelle pääsee vasta 67-vuotiaana

Vierailija
28.09.2025 |

Ja nyt olen vasta 52v. Joutuu sitä vielä kauan odottamaan. T. Valis 

Kommentit (202)

Vierailija
181/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pian ikäraja on 80v ettei tarvitse maksaa lainkaan eläkkeitä koskaan

ja pian kaikki eläkkeistä säästyvät rahat on siirretty rikkaan rahastavan EU eliitin tileille, EU Ursula kärjessä...

Varmasti onkin riippuu onko Kokoomus ensihallituksessa.

Onko noita hallituksia useampia kerralla, esihallitus, ensihallitus, jälkihallitus jne? Opettele kirjoittamaan hyvä ihminen.

Vierailija
182/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, saat parempaa eläkettä kun olet kauemmin töissä. Paljon parempaa kuin hän joka on jäänyt muutamaa vuotta nuorempana, tai aiemmin. Eikö se noin mene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään työtekoa vastaan, jos vain pysyn terveenä. Mutta jos suvun perinnölliset sairaudet alkavat liiaksi painaa, toivoisin kyllä pääseväni vähintään osa-aikaiselle eläkkeelle.

Osa-aikaista eläkettä ei ole. Joskus ollut.

Vierailija
184/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on 68, ja tekee mielellään töitä. Hänellä semmoinen valkokaulushomma insinöörinä erikoisasiantuntijana, ja hänen kokemustaan siellä tarvitaan. Palkkakin on hyvä, yhteiskunnalle voi myös antaa, kun on hyvän koulutuksen saanut, ja saa itse siitä myös hyvän korvauksen ja verottaja omansa. Mitä siinä uhrautumaan. 

Vierailija
185/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko katsoneet laskurilla arvion tulevasta eläkkeen määrästä?

Itse katsoin , noin 3350e.

Paljonkohan tuosta pitää maksaa veroa?

Vielä on 23v jäljellä siihen 66 ja risat kun saa jäädä.

Vierailija
186/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisenä olette aloittaneet työt?

ns. oikeita töitä tein opiskelujen ohessa n. 18v alkaen. Kesätöihin menin 13v -->

Tosta ennen 23v tehdystä työstä jäi iso siivu eläkekertymää pois, koska sitä ei laskettu ennen vuotta 2005.

Minulla ne alunperin laskettiin, mutta sitten siinä vaiheessa, kun tuli tämä 63 - 68 eläkeikä, ne alle 23 v tienatut ansiot napsaistiin vain pois, eikä ole korvattu mitenkään. Vakinaista työtä ja kesätöitä mulla oli tuossa pompsissa joku nelisen vuotta.

Vierailija
187/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista olisi nähdä miten 65-vuotias painaa työtä ja mitkä ovat tulokset.

Tosiasiassahan eläke alkaa jo kauan aiemmin työttömyytenä, ainoastaan eläkerahat pidetään poissa tililtä.

Ihan hyvin jaksaa 67v  tehdä jopa kolmivuorotyötä sairaalassa. Ei ole mitään iän tuomia ongelmia, kolme kertaa viikossa tehty 10 kun juoksulenkki ja jooga pitävät paikat kunnossa.

Tarkoittanet kai jaksotyötä? Kolmivuorotyöt ovat yleensä tehtaissa. Terveydenhuoltoalan tessitkin mainitsevat vain jaksotyön.

Vierailija
188/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon varmasti suomen nuorin eläkeläinen: 49-v !!!!!! Olen ollut eläkkeellä JO täytettyäni 15 vuotta. Mitäs siihen sanotta ????????? Kuka pystyyp laittooon paremmaks ??? Epäilen. 

Ei sitä eläkettä makseta sellaiselle, joka saa vielä lapsilisää. Valehtelet siis.

Vierailija
189/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7 vuotta vielä eläkkeeseen, töitä tehnyt nyt 41 vuotta.

Tein myös töitä 48 v, nyt olen ollut eläkkeellä noin viisi vuotta. Joka sekunti menee aika eteenpäin, vertaistukea täältä.

Vierailija
190/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ns. oikeita töitä tein opiskelujen ohessa n. 18v alkaen. Kesätöihin menin 13v -->

Tosta ennen 23v tehdystä työstä jäi iso siivu eläkekertymää pois, koska sitä ei laskettu ennen vuotta 2005.

Minulla ne alunperin laskettiin, mutta sitten siinä vaiheessa, kun tuli tämä 63 - 68 eläkeikä, ne alle 23 v tienatut ansiot napsaistiin vain pois, eikä ole korvattu mitenkään. Vakinaista työtä ja kesätöitä mulla oli tuossa pompsissa joku nelisen vuotta

On se eläkekertymä laskettu aina alle 23-v tienatuista ansioista kaikille, mutta ei sitä ikinä ole maksuun laitettu , kunnes nyt kun laki uudistui, tuleville sukupolville toki. Hyvin iso osa nykyeläkeläisistä on "lahjoittanut" jonnekin, minne lie, meidän tienattuja rahoja. Itse saisin reilun satasen enemmän jos saisin tuon koijatun rahan itselle.

Vierailija
191/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ne alunperin laskettiin, mutta sitten siinä vaiheessa, kun tuli tämä 63 - 68 eläkeikä, ne alle 23 v tienatut ansiot napsaistiin vain pois, eikä ole korvattu mitenkään. Vakinaista työtä ja kesätöitä mulla oli tuossa pompsissa joku nelisen vuotta

On se eläkekertymä laskettu aina alle 23-v tienatuista ansioista kaikille, mutta ei sitä ikinä ole maksuun laitettu , kunnes nyt kun laki uudistui, tuleville sukupolville toki. Hyvin iso osa nykyeläkeläisistä on "lahjoittanut" jonneki

Ymmärsitkö, että sanoin, että ne laskettiin? Jos olisi tullut sellainen tilanne, että olisin joutunut jäämään TKE:lle juuri ennen uuden eläkelain tuloa, kyllä ne tienatut ansiot olisivat olleet mukana. Nyt ne ja aika monen muun tienatut rahat menivät jonnekin Kankkulan kaivoon.

Vierailija
192/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa valita työ mistä tykkää. :)

Harmi vaan että 90% ihmisistä ei omaa työtä voi valita, vaan tehdään sitä mitä saa.

Ai että 90%? Miten ihmeessä sä olet päätynyt tuollaiseen aivopieruun?

Vierailija
193/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko aina ollut että yksin asuva saa enemmän eläkettä kun puolison kanssa asuva?

Tuolta näkee.  Ennen kun alanuolittajat iskee.

https://laskurit.tyoelake.fi/fi/elakelaskuri

Miten tuosta näkee puolison kanssa asuvan tai yksin asuvan eläkkeiden suuruuserot? 

Ei niitä näe, kun ei niitä työeläkkeessä ole.

Kyllä minä löysin. Painaa "laske" ja seuraavalla sivulla on vaihtoehdot, joista valita.

Vierailija
194/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on 68, ja tekee mielellään töitä. Hänellä semmoinen valkokaulushomma insinöörinä erikoisasiantuntijana, ja hänen kokemustaan siellä tarvitaan. Palkkakin on hyvä, yhteiskunnalle voi myös antaa, kun on hyvän koulutuksen saanut, ja saa itse siitä myös hyvän korvauksen ja verottaja omansa. Mitä siinä uhrautumaan. 

Pitää muistaa,.että tuollaiselle kaverille ei kaadeta enää liikaa hommia niskaan, kuten tehdään 20 vuotta nuoremmalle. Onhan se silloin mukavaa pyöriä töissä.

Kaikki ymmärtää, että 68 vuotias sanoisi tuossa tilanteessa saman tien työsuhteensa irti.

Vierailija
195/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se eläkekertymä laskettu aina alle 23-v tienatuista ansioista kaikille, mutta ei sitä ikinä ole maksuun laitettu , kunnes nyt kun laki uudistui, tuleville sukupolville toki. Hyvin is

Ymmärsitkö, että sanoin, että ne laskettiin? Jos olisi tullut sellainen tilanne, että olisin joutunut jäämään TKE:lle juuri ennen uuden eläkelain tuloa, kyllä ne tienatut ansiot olisivat olleet mukana. Nyt ne ja aika monen muun tienatut rahat menivät jonnekin Kankkulan kaivoon.

Ymmärrätkö, että kenellekään ei kertynyt  ennen v. 2005 alle 23-vuotiaana eläkettä, jos jotain oli laskettu, se oli pelkästään sen työkyvyttömyyden varalta.

Eläketurvakeskuksen sivuilta:

Työntekijäin eläkelain (TEL) voimaantulon aikoihin täysi-ikäisyyden raja oli 21. Eläkekomitean mietintöön pääasiassa pohjautuvan TEL:n lakialoitteen tehneet kansanedustajat ehdottivat loogisesti sitä, vaikka eläkekomitean mielestä 25 vuotta olisi ollut sopiva raja. Näistä sitten eduskunta päätyi kompromissina 23 vuoden ikärajaan. Koska hyväksytyssä laissa täyden eläkkeen kartuttamisajaksi tuli 40 vuotta eläkekomitean ehdottaman 30 vuoden sijaan, enää ei ollutkaan niin paljon marginaalia ansaita täyttä eläkettä alaikärajan jälkeen.

23 vuoden ikäraja säilyi vuoden 2005 uudistukseen asti, ja se oli yksi tiukimmin kiveen hakattuja periaatteita, sillä aika moni muu asia oli työeläkelainsäädännössä jo muuttunut vuosien saatossa ennen sitä.

Vierailija
196/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

195: Kyllä mun 30-luvulla syntyneet vanhemmatkin saivat eläkettä myös alle 23-vuotiaina tienatuista ansioistaan ja samoin moni muu vanhempi eläkeläinen. On taas sinulla mennyt hutut, vellit ja tilastot niin sekaisin päässäsi kuin vaan voi mennä.

Vierailija
197/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko aina ollut että yksin asuva saa enemmän eläkettä kun puolison kanssa asuva?

Tuolta näkee.  Ennen kun alanuolittajat iskee.

https://laskurit.tyoelake.fi/fi/elakelaskuri

Miten tuosta näkee puolison kanssa asuvan tai yksin asuvan eläkkeiden suuruuserot? 

Ei niitä näe, kun ei niitä työeläkkeessä ole.

Kyllä minä löysin. Painaa "laske" ja seuraavalla sivulla on vaihtoehdot, joista valita.

No joo, ei tullut mieleen, että jollakulla on niin pieni työeläke, että siihen tulee kansaneläkettä lisäksi. Mulla ei kysytä puolisosta mitään. Edelleenkään TYÖELÄKKEEN suuruuteen puolison olemassaolo ei vaikuta.

Vierailija
198/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini voi tuoda sulle ostokset, jos et itse muka pääse. Bussejahan teilläpäin ei tietenkään ole ja vaikka oliskin, et niitä pysty käyttämään. Kyllä se vaan taksi pitää olla, ei käy muut!

Enhän mä mitään bussin rappusia ylös pääse ja sitten pitäisi olla rollaattori, kun en muuten pysy pystyssä.ap

Sä olet joku patologinen valehtelija. Vähän aikaa sitten väitit, ettet enää käytä rollaattoria.

Vierailija
199/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

195: Kyllä mun 30-luvulla syntyneet vanhemmatkin saivat eläkettä myös alle 23-vuotiaina tienatuista ansioistaan ja samoin moni muu vanhempi eläkeläinen. On taas sinulla mennyt hutut, vellit ja tilastot niin sekaisin päässäsi kuin vaan voi mennä.

Väitätkö, että eläketurvakeskuksen sivuilla on valheita työeläkejärjestelmän sisällöstä ja säännöistä?

30-luvulla syntyneet ovat jääneet eläkkeelle joskus 90-luvulla. Silloin ei eläkettä laskettu koko työuran ajalta vaan 10 viimeisimmän vuoden ajalta. Vasta 2005 alettiin laskea koko työuran ajalta.

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elakeuudistukset/aiemmat-uud…

Vierailija
200/202 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen jo tai vasta 52v ja ajattelin olla töissä vielä n. 13v. Ne vuodet vierii äkkiä, vähintään yhtä nopeasti kuin tähänkin asti :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä