Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko te nuoret siis haluatte leikata 700€ eläkettä saavalta? Entä 1400€ saavalta? Kuitenkin tehnyt pienipalkkaista työtä 20 vuotta

Vierailija
28.09.2025 |

Kun vaaditte leikkauksia. Keskielöke on noin 1800€/kk, paljonko siitä pitää leikata? 

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin ymmärrän tuon nuorten katkeruuden. He maksavat tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeet, mutta eivät itse tule pääsemään eläkkeelle todennäköisesti koskaan. Joten heidän pitäisi kyetä säästämään itselleen eläkerahasto sen sijaan, että makselevat muiden eläkkeitä. 

Tällä tarkoitetaan erityisesti niitä jotka saavat eläkettä tuhansia euroja. Niistä voi ihan hyvin leikata ilman että ne ihmiset siitä joutuvat kuseen. 

Tämä on höpöpuhetta. Eläkeläiset ovat itse maksaneet suurimman osan eläkkeistään työssäoloaikanaan pidätyksin palkastaan. Lisäksi hyvistä eläkkeistä maksetaan jo nyt tuhansien eurojen verokertymä per lärvi joka kuukausi. Lopettakaa kitinä ja tehkää sama perässä. Opiskelkaa ja ottakaa vastaan työ vaikka Peräseinäjoelta!

Vierailija
42/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkausta on myös se, että nostetaan eläkeikää ...

Siinä ei ole mitään järkeä, koska sitten nuoret ei saa töitä.

Ahaa, mutta ulkomaista työvoimaa tarvitaan kuitenkin koko ajan lisää?

HALPAtyövoimaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nyt aloitettaiaiin vaikka Fortumin entisestä tj:stä, joka asuu Ruotsissa muuten. Valtion omistaman puljun ex-johtaja Lilius nostaa eläkettä 70 000 eur/kk. Kyllä, luitte oikein. Vuodessa menee tälle suojatyöpaikassaan kampaviinereitä popsineelle veronmaksajien rahojen kuppaajalle melkein miljoona euroa. 

Tiesittekö, että Ruotsissa ja jopa USA:ssa on eläkekatto? 

Vierailija
44/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se raha on sitten pois niiltä nuorilta, joita isovanhemmat elättää...

Vierailija
45/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa nyt aloitettaiaiin vaikka Fortumin entisestä tj:stä, joka asuu Ruotsissa muuten. Valtion omistaman puljun ex-johtaja Lilius nostaa eläkettä 70 000 eur/kk. Kyllä, luitte oikein. Vuodessa menee tälle suojatyöpaikassaan kampaviinereitä popsineelle veronmaksajien rahojen kuppaajalle melkein miljoona euroa. 

No ei USA:ssa voi olla eläkekattoa, kun jokainen säästää siellä eläkkeensä itse. Useat yritykset kyllä kompensoivat työntekijän säästämiä eläkevaroja ja tällä kompensaatiolla lienee voi olla jokin katto.

Vierailija
46/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt viitsi puhua paskaaKukaan ei ole pienempiä eläkkeitä leikkaamassa.  Progressiivinen verotuksen nosto voisi alkaa n. 1500e eläkkeestä. 

Näin oltaisiin lähempänä nykytyöllisiä ja heidän eläkekertymiään. Tuo lisäverotus voitaisiinkin kanavoida nykytyöllisten eläkemaksuja helpottamaan.

Muuten hyvä mutta tuloraja pitäisi olla 2000€/kk.

Vierailija
47/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin ymmärrän tuon nuorten katkeruuden. He maksavat tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeet, mutta eivät itse tule pääsemään eläkkeelle todennäköisesti koskaan. Joten heidän pitäisi kyetä säästämään itselleen eläkerahasto sen sijaan, että makselevat muiden eläkkeitä. 

Tällä tarkoitetaan erityisesti niitä jotka saavat eläkettä tuhansia euroja. Niistä voi ihan hyvin leikata ilman että ne ihmiset siitä joutuvat kuseen. 

Tämä on höpöpuhetta. Eläkeläiset ovat itse maksaneet suurimman osan eläkkeistään työssäoloaikanaan pidätyksin palkastaan. Lisäksi hyvistä eläkkeistä maksetaan jo nyt tuhansien eurojen verokertymä per lärvi joka kuukausi. Lopettakaa kitinä ja tehkää sama perässä. Opiskelkaa ja ottakaa vastaan työ vaikka Peräseinäjoelta!

Höphöpö. Nykyeläkeläiset maksoivat työssäoloaikanaan omien vanhempiensa eläkkeet. Googlaa "ylisukupolvinen sopimus". Heitä oli n. 700 000, melkein kaikki olivat pieneläkeläisiä. Teitä puolestaan on 1 700 000, monella hyvät eläkkeet. Lopettakaa itse se omahyväisyytenne ja ymmärtäkää, että olette ainoastaan hitonmoinen taakka nykyisille työssäkäyville. Ps. Emme tule hoitamaan teitä ilmaiseksi ja viemme julkiset palvelunne teiltä pikkuhiljaa. Koittakaa pärjätä, jaxuhalit!

Vierailija
48/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt viitsi puhua paskaaKukaan ei ole pienempiä eläkkeitä leikkaamassa.  Progressiivinen verotuksen nosto voisi alkaa n. 1500e eläkkeestä. 

Näin oltaisiin lähempänä nykytyöllisiä ja heidän eläkekertymiään. Tuo lisäverotus voitaisiinkin kanavoida nykytyöllisten eläkemaksuja helpottamaan.

Ei kukaan nuori halua leikata pienistä eläkkeistä. Halutaan leikata rikkailta eläkeläisiltä.

Vierailija
49/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

700-1400€/kk ilman omaisuutta joutuu jo nyt toimeentulotuki-luukulle ainakin Helsingissä joten leikkaapa siitä, nuoriso

Vanhuuseläke ei kenelläkään ole noin pieni että 700 €, koska pelkän kansaneläkkeen lisäksi saa takuueläkkeen. Kannattaa kyllä vakavasti muutenkin miettiä elämäntapoja, jos joutuu toimeentuloluukulle. Alle 1300 €/kk eläkkeistä ei mene edes veroja, ja 1400 € eläkkeestäkin veroa menee vain muutama prosentti. Onko pakko asua Helsingissä kalliisti jos siihen ei ole varaa? Moni muuttaa halvempaan paikkaan. Toivottavasti eivät kuitenkaan maksa mitään sieltä toimeentuloluukulta, koska ei tämä systeemi näin voi toimia. 

Vierailija
50/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalapalkkaiset eläkeläiset aina laitetaan ihmiskilviks niille 4000€ eläkkeen saajille

Vierailija
51/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät eläkeläiset ole maksaneet itse suurinta osaa eläkkeistään, vaan hyvin pienen osan. Tosi on myös, että nykyisille eläkkeellä oleville eläkettä on kertynyt palkasta huomattavasti paremmin kuin nyt töissä olevalle sukupolvelle. Nykyisten eläkeläisten on myös vaikea ymmärtää, että ajat ovat muuttuneet siitä kun he olivat vielä työikäisiä, nykyään nuorille ei kerry eläkettä senkään vuoksi, että Suomessa ei enää ole kaikille työpaikkoja. Eikä auta muuttaa Peräseinäjoellekaan, koska sielläkään ei ole töitä. 

Vierailija
52/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropas, miten nykytyölliset ja heidän eläkekertymänsä on huonompi kuin nyt jo eläkettä saavien? Käsittääkseni se 1,5% kertymä on edelleen ihan sama kuin aikaisemminkin.

Itse kun katson eläkepäätöstäni, niin siellä näkyy:

- eläke alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana

- elinaikakertoimen aiheuttama vähennys, 

- vähennys eläkkeen ylittäessä enimmäismäärän (tämä johtunee siitä, että ennen 2005 eläkkeen maksimikertymä voi olla 60% palkasta, joten ennen sitä ollutta kertymää on pienennetty)

- lisäksi ennen vuotta 2017 työntekijän eläkemaksu vähennettiin palkasta, josta eläke laskettiin (=eläkettä kertyi pienemmästä summasta).

Ikävuosien 53-62 välillä kertymä oli 1,7%, mutta silloin maksoin korkeampaa työeläkemaksua (8,65%).

Joten millä lailla nyt kertyy vähemmän?

Vierailija
53/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole maksaneet. Heiltä kerätyt varat eivät riittäisi edes PUOLEEN siitä mitä he eläkettä saavat. Nykyeläkeläiset saavat moninkertaisesti siihen nähden mitä he maksuja ovat maksaneet.  Nyky töissäolijat eivät tule saamaan edes omiaan takaisin, kun huomioidaan menetetty pääomantuotto. 

Vierailija
54/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse höpöilet. "Itse maksettua" on tällä hetkellä noin viidesosa maksuun menevistä eläkkeistä. Valtaosa maksetaan suoraan palkoista, ja siihen menee neljäosa työssäkäyvien kokonaispalkoista. 

Vierailija
55/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No 700€ tienaavalta voitaisiin vähentää sellainen 175€ ja vastaavasti 1400€ tienaavalta 350€.

700 euroa tienaavalta ei kyllä todellakaan tarvitse vähentää yhtään mitään.

Vierailija
56/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tiesin, kaikissa sivistysmaissa on eläkekatto. Ruotsissa eläkekatto on vähän yli 4000 €/kk, mikä on normaalia eurooppalaista tasoa. Jopa USA:ssa eläkekatto on noin 12 000 €/kk. Ei missään muualla kuin banaanivaltioissa makseta tuollaisia 70 000 euron eläkkeitä, ja sitten Petteri kumppaneineen uikuttaa, että rahat on loppu! 

Vierailija
57/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matalapalkkaiset eläkeläiset aina laitetaan ihmiskilviks niille 4000€ eläkkeen saajille

Juuri näin.

Luultavasti ap:kin saa kovaa eläkettä, mutta ei ole valmis joustamaan siitä senttiäkään.

Vierailija
58/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei USA:ssa voi olla eläkekattoa, kun jokainen säästää siellä eläkkeensä itse. Useat yritykset kyllä kompensoivat työntekijän säästämiä eläkevaroja ja tällä kompensaatiolla lienee voi olla jokin katto.

USA:ssa on varsin korkea eläkekatto, 11 630 €. Toki yksityisiä säästöjä saa jokainen kerätä itselleen miten haluaa ja kykenee. 

Vierailija
59/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadimme leikkauksia yli 2500 euron eläkkeisiin. Sinun eläkkeesi saa olla rauhassa.

Vierailija
60/82 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei

Minä ja työnantajani olemme maksaneet palkkaani sidottuja eläkemaksuja työurani aikana reilusti yli miljoona euroa. Nämä siis pelkät maksut, joissa ei ole vielä vuosien varrella kertyneitä tuottoja mukana. Parin vuoden päästä jään toivottavasti eläkkeelle, jos hengissä selviän. Koskaan en tule saamaan maksettuja maksuja takaisin eläkkeen muodossa. Hyvä, jos edes puolet ehdin ennen kuolemaani saamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi