Vielä parikymmentä vuotta sitten kasvissyöjät söivät ihan yleisesti maitotuotteita. Oli juustot, rahkat ja kermat käytössä
Nykyäänhän tuollaista ei enää lueta kasvissyönniksi. On vain jättänyt lihan pois. Maidontuotantoa siis tuetaan edelleen.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti.
Liha ei allergisoi eikä pieretä. Kasvikset ja kuidut pierettää ja allergisoi.
Lihan ansiosta me olemme kehittyneet apinasta ihmiseksi. Ilman lihaa me taannumme takaisin apinoiksi. Liha on tärkeä aivojen kehityksessä. Siksi kasvissyöjä lapset tulee ottaa huostaan koska kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus terveelliseen ruokavalioon mikä kehittää aivoja ja kehoa.
Kyllä huomaa, että etenkin sinun aivosi ovat kehittyneet.
Älä puhu minusta vaikka et osaa argumentoida omia ajatuksiasi asiasta.
Ad hominem.....hahahahaaa...luuseri
Tässä tuli nyt kaikki nettikeskustelu
Mene töihin ja maksa veroja vassariperseilijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on sinulle ongelma?
Minulla ei ole mitään ongelmaa. Kunhan mietin muuttuvaa maailmaa. Tämä on keskustelupalsta, jonne saa tehdä aloituksia. Ap
Ota edes vähän selvää asioista ennen kuin teet aloituksia, jooko? Vegetaristi (kasvissyöjä) ja vegaani ovat eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Me oltiinkin vegetaristeja, nykyään tuntuu olevan vain vegaaneja.
Vegaaneja on (valitettavasti) yhäkin aivan todella vähän. Ehdoton valtaosa kasvissyöjistä on vegetaristeja, ei vegaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti.
Lihan ansiosta me olemme kehittyneet apinasta ihmiseksi. Ilman lihaa me taannumme takaisin apinoiksi. Liha on tärkeä aivojen kehityksessä. Siksi kasvissyöjä lapset tulee ottaa huostaan koska kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus terveelliseen ruokavalioon mikä kehittää aivoja ja kehoa.
Vaikka sä oletkin vain trolli, niin kyllä mä pidän aivan todella törkeänä, sadistisena ja juomana sun ajatusta siitä, että mut olis pitänyt huostaanottaa rakastavasta kodistani ja traumatisoida ja tuhota lapsen elämä sen takia, että mun vanhemmat ei syöttäneet mulle lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me oltiinkin vegetaristeja, nykyään tuntuu olevan vain vegaaneja.
Vegaaneja on (valitettavasti) yhäkin aivan todella vähän. Ehdoton valtaosa kasvissyöjistä on vegetaristeja, ei vegaaneja.
Miten niin valitettavasti? Minun mielestäni asia on juuri päinvastoin eli onneksi. Vegaanius menee nimittäin esim. kriisioloissa mahdottomaksi noudattaa ja kriisiksi ei tarvita edes mitään sotia tms vaan luonnonkin järjestämät hankaluudet ovat kriisejä. Silloin yksinkertaisesti syöt mitä saat, oli se sitten kasvista tai eläintä, esim. kananmunissa on kaikki ihmisen tarvitsema ravintoaine c-vitamiinia lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään ongelmaa. Kunhan mietin muuttuvaa maailmaa. Tämä on keskustelupalsta, jonne saa tehdä aloituksia. Ap
Saman huomannut. Mullakin on pari vanhaa kasvisruokakeittokirjaa (ihan siis nimessä tuo kasvisruoka), ja ohjeet sisältävät maitotuotteita ja munia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman huomannut. Mullakin on pari vanhaa kasvisruokakeittokirjaa (ihan siis nimessä tuo kasvisruoka), ja ohjeet sisältävät maitotuotteita ja munia.
Ella Kitusen kasviskeittokirjojen joissakin resepteissä oli jopa vähäsen lihaakin. Hän on ollut aikoinaan kasvisruokailun edelläkävijöitä Suomessa, yliopistokoulutuksen käynyt.
Toiset meistä ei vaan siedä lihan, kalan eikä kananmunien rakennetta/ makua. En ole eettisistä syistä kasvissyöjä ja siksi käytän myös maitotuotteita.
Vegetarismin ja veganismin juurisyy on usein lapsuudessa opittu ja sallittu nirsoilu. Omassa lapsuudessani syötiin juureksia, sieniä, porsaanlihaa, läskisoosia, kalkkunaa, marjoja ja mitä vain. Nykyään minulla on laaja ruokavalio ja pystyn nauttimaan kaikista ruoista. Koen sen myös korkeana elämänlaatuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä siinä on? Kasvissyöjä on eri asia kuin vegaani.
Ihmettelen vegaanien logiikkaa. Tuntuvat olevan jotenkin luonnosta vieraantunutta sakkia. Kana munii joka päivä, vaikka laumassa ei olisi kukkoa lainkaan. Jos vegaani ymmärtäisi jotain biologiasta, niin eettiset ongelmat katoaisivat.
Muna on kanan munasolu. Ei se hedelmöittymättömänä tipuksi kehity. Eikä hedelmöittynytkään muna kehity tipuksi helpolla. Vaatii paljon lämmitystä, sopivan kosteuden ja kääntelyä ennen kuin siitä tipu tulee. Oikeasti sen eteen joutuu tekemään hitosti töitä, että munan saa kehittymään tipuksi.
Lehmä taas nauttii lypsämisestä. Nykyään lehmät kävelevät itse lypsyrobotille tissien tyhjennykseen, koska se tuntuu lehmästä mukavalta. Vegaani saa tämänkin käännettyä huonoksi. Eikö se ole hyvä, että jotkut ihmiset huolehtivat lehmistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sä oletkin vain trolli, niin kyllä mä pidän aivan todella törkeänä, sadistisena ja juomana sun ajatusta siitä, että mut olis pitänyt huostaanottaa rakastavasta kodistani ja traumatisoida ja tuhota lapsen elämä sen takia, että mun vanhemmat ei syöttäneet mulle lihaa.
Näin se usein menee kun vanhemmat aivopesee lapsensa ja tuhoavat heidän aivonsa kasvisruualla.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjiä on montaa eri lajia. On lakto-ovo-vegetaristeja, eli he syövät munia ja maitotuotteita. Sitten on lakto-vegejä eli kasvisten lisäksi syövät maitotuotteita, ovo-vegetaristeja jotka syövät kasvisten lisäksi munia, vegaaneja jotka eivät syö mitään eläinperäistä ja sellaisiakin, jotka eivät syö munia ja /tai maitoa, mutta esimerkiksi hunaja on ok. Lakto-ovo-veget ovat kaiketi se tyypillisin ryhmä, koska esimerkiksi lounasravintoloiden kasvisruuat ovat useimmiten sitä lajia.
Latva-lahot-veget
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi ovat pitäneet aivosi nälkiintyneenä ilman rakennusaineita ja sitten luulet että ajatuksesi olisivat jotenkin objektiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä ja vegaani on täysin eri asiat.
Näin juuri. Ap on niin pölvästi, että ei tiedä näiden eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvissyönti ole muuttunut mihinkään.
Olen ollut koko ikäni kasvissyöjä, ja joo, rahkaa ja jugurttia ja kananmunia olen aina syönyt.
En syö lihaa!
Faith kirjoitti:
Kyllä. Olin 90-luvun lopulta 2000-luvun puoliväliin kasvissyöjä. Olin lakto-ovovegetaristi. Eläinkunnan tuotteista söin vain maitotuotteita ja kananmunaa. En syönyt mitään millä on kasvot. Silloin vegetarismi oli aika yleistä.
Muistan kuinka minua ärsytti kun jotkut jotka söivät myös kalaa ja/tai kanaa, sanoivat olevansa kasvissyöjiä!
Vähitellen sitten täysi veganismi alkoi yleistyä ja se vaikuttaa syrjäyttäneen vegetarismin. Itse en koskaan rupeaisi vegaaniksi, mutta vegetarismi oli ihan ok. Vieläkin syön paljon kasvisruokia.
On myös pescataristeja ja pollotaristeja. Pääasiallisesti kasvissyöjiä, mutta voivat syödä lihaa silloin tällöin, kalaa tai kanaa. https://vegetarian-nation.com/resources/common-questions/types-levels-v…
"
Pescatarian (Pescetarian)
While technically not a type of vegetarian, these individuals do restrict their meat consumption to fish and seafood only. Pescatarians do not consume red meat, white meat or fowl. This is considered a semi-vegetarian or flexitarian diet.
Pollotarian
Much like the pescatarian, this semi-vegetarian diet restricts meat consumption to poultry and fowl only, and is not officially considered a vegetarian. Pollotarians do not consume red meat or fish and seafood"
Jos vegetaristi-sanaa halutaan tarkentaa, voidaan sen eteen lisätä erilaisia määreitä.
Lakto-ovovegetaristi syö kasvikunnan tuotteiden lisäksi munia ja maitotuotteita.
Laktovegetaristi puolestaan jättää munat syömättä, mutta syö maitotuotteita.
Pescovegetaristi syö kasvikunnan tuotteiden lisäksi kalaa ja useimmiten myös maitoa ja munia.
Semivegetaristi tai fleksaaja on henkilö, joka pääsääntöisesti syö kasvisruokaa mutta joka syö satunnaisesti lihaa ja muita eläinperäisiä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä siinä on? Kasvissyöjä on eri asia kuin vegaani.
Ihmettelen vegaanien logiikkaa. Tuntuvat olevan jotenkin luonnosta vieraantunutta sakkia. Kana munii joka päivä, vaikka laumassa ei olisi kukkoa lainkaan. Jos vegaani ymmärtäisi jotain biologiasta, niin eettiset ongelmat katoaisivat.
Muna on kanan munasolu. Ei se hedelmöittymättömänä tipuksi kehity. Eikä hedelmöittynytkään m
Tämä. Lisäksi kananmunat ja maitotuotteet ovat todella laadukasta ravintoa. Täynnä hyvälaatuista proteiinia, tärkeitä vitamiineja ja hyvin imeytyviä hivenaineita. Maitoa pystytään tuottamaan nurmen viljelyllä, mikä on Suomen ilmastossa hyvin satovarmaa ja luonnolle ystävällistä. Ei saastuta vesistöjä ja tukee luonnon monimuotoisuutta.
Onko tämä sinun paras kontribuutiosi tähän keskusteluun......hahahahaaa....yritä puhua aiheesta!