Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni ei halua lapsia. Isovanhemmuus jää siis minulta kokematta.

Vierailija
28.09.2025 |

Hän on ainut lapseni, joten muita mahdollisuuksia ei ole. On puhunut jo vuosia, etteivät lapset kuulu suunnitelmiin mutta olen silti pientä toivoa elätellyt, että jos sittenkin.

Eilen olivat miehensä kanssa käymässä ja asia tuli jotenkin puheeksi. Mieli ei ole muuttunut. Mitään kiinnostusta lasten hankkimiseen ei kuulemma ole. Tytär on 35 vuotias ja miehensä täytti juuri 40, joten mieli tuskin enää muuttuu.

Hyväksyn tottakai heidän päätöksensä. Kyseessä on heidän elämänsä, eikä minulla mitään lapsenlapsia ole oikeutta heiltä vaatia. Silti tuntuu pahalta. Pahalta ja jotenkin niin lopulliselta. Tulee sellainen tunne, että tässäkö tämä nyt oli? Jotenkin hirveän vaikea sisäistää, että minulta se isovanhemmuus nyt vaan jää kokonaan kokematta. Tiedän, ettei se mikään ihmisoikeus ole mutta silti tuntuu pahalta. 

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästyt paljolta.

Todellisuus ei todellakaan tulisi vastaamaan odotuksiasi.

Vierailija
22/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velat hakkaavat paniikissa alapeukkua sillä heidän mielipiteitään pitää aina olla komppaamassa. Aiheesta ei saa edes anonyymisti ja universaalisti keskustella vaan he pakottavat muut ihmiset vaikenemaan ja tyytymään osaansa. Tervettä sakkia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit tehnyt itse enemmän lapsia. 

Minulla on kaksi lasta. Enempää en saanut. Toinen lapsistani kuoli nuorena ja toinen on vela.

Vierailija
24/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki mies kenellä on aikuinen tytär.Toivo sitten että tällä miehen tyttärellä on lapsia tai että hän aikoo hankkia lapsia.Näin ollen voit sitten hänen lapsilleen olla mummo tai mummopuoli.Tyttäresi olisi tätipuoli.

Kätevää eikö totta?

Minun äitini on naimisissa isäpuoleni kanssa.Isäpuolella on tytär.Sillä on neljä lasta.Äitini on niille mummopuoli ja minä tätipuoli.

Kokeile sinäkin.

Vierailija
25/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
26/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi lasta. Enempää en saanut. Toinen lapsistani kuoli nuorena ja toinen on vela.

Mikä on vela?

En jaksa käyttää googlea kun täältä saa vastauksen nopeammin.

Vierailija
27/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon surullisia kirjoittajia täällä 😢

Vierailija
28/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon surullisia kirjoittajia täällä 😢

Kuka on surullinen? 🤔

Vierailija
29/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velat hakkaavat paniikissa alapeukkua sillä heidän mielipiteitään pitää aina olla komppaamassa. Aiheesta ei saa edes anonyymisti ja universaalisti keskustella vaan he pakottavat muut ihmiset vaikenemaan ja tyytymään osaansa. Tervettä sakkia. 

On täällä alapeukuttamassa myös meitä äitejä joista ei koskaan tule isoäitejä, koska aikuiset lapsemme eivät halua lapsia. Me vain emme ole niin tökeröitä että vaatisimme heitä lisääntymään vain siksi että ME haluamme kokea isovanhemmuuden saatana.

Vierailija
30/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni on vapaaehtoisesti lapseton. On sanonut niin kauan kuin muistan ettei tee lapsia ja nyt ikää 38 vuotta ja muutama vuosi sitten teki sterilaation.

Joskus ajattelen, että olisi se mummous ollut hienoa päästä kokemaan, mutta harvoin. Olen aina sisäistänyt sen, että lapseni elää omaa elämäänsä itseään varten, ei minua varten. Ei tästä maailmasta ihmiset lopu, vaikka sukumme panos jäi tähän.

Olet oikeassa. Näin minäkin yritän ajatella. Välillä vaan nousee pintaan suru siitä kokematta jäävästä isovanhemmuudesta. Onneksi elämässä on paljon muutakin.

Ap

Vierailija
31/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää todella vihaksi tuo, että repostelee asiaa netissä. Hyi. Olet varmasti muutenkin rajaton. Siksikö eivät halua lapsia?

Vierailija
32/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules, mun lapsuudenystävä on myös ainut lapsi. Äitinsä toivoi lapsenlapsia, mutta kuten tyttäresikin, oli hän päättänyt olla lapsia hankkimatta. Meidän perheessä taas ei ole isovanhempia, joten tämä lapsenlapsia vaille jäänyt mummo sai meidän lapsista niitä lapsenlapsia. Ja ihan ovat meidän lapset kuin hänen omia lapsenlapsia. En edes muistanut ettei olla sukua ennen kuin tämän tekstisi luin. 🙂

Vierailija
33/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovulaatiotestien tarkkuuksissa on eroja. Kerrotaan pakkauksessa. Ja kallein ei sitten ole paras

Ovulaatio piikki voi tulla kahdesti

"Two LH Surges a Week Apart: What Does it Mean?"

https://blog.inito.com/two-lh-surges-a-week-apart/

Vierailija
34/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vela?

En jaksa käyttää googlea kun täältä saa vastauksen nopeammin.

Vela = vapaaehtoisesti lapseton. Mitä muuta sinä et jaksa tehdä?

Vierailija
35/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikuta ovulaatio

Meille tuli vauva 2 vuoden jälkeen.

Kai osaat laskea ovulaation ja tarkistat tikusta? Munasolu irtoaa jo ennen piik-kiä.

Joillain naisilla on ovulaatio kaksi piik-kiä, mikä vai keuttaa irtoamisen ajan selvittämistä.

Sperma voi pysyä elinkelpoisena huonoimmilla miehillä vain päivän emättimessä. Eli joka päivä kannattaa mutta etupainotteisesti, koska osa spermasta voi elää 7 päivää emättimessä.

Osa siittiöitä on hitaita uimareita ja matka munasolun luo kestää jopa päivän. Osalla vain tunteja.

Ota näitä asioista huomioon.

Vierailija
36/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa ei haluaisi vauvaa

Vierailija
37/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on onni

Vierailija
38/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarvitaan lapsia Suomeen

Vierailija
39/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tikuta ovulaatio

Meille tuli vauva 2 vuoden jälkeen.

Kai osaat laskea ovulaation ja tarkistat tikusta? Munasolu irtoaa jo ennen piik-kiä.

Joillain naisilla on ovulaatio kaksi piik-kiä, mikä vai keuttaa irtoamisen ajan selvittämistä.

Sperma voi pysyä elinkelpoisena huonoimmilla miehillä vain päivän emättimessä. Eli joka päivä kannattaa mutta etupainotteisesti, koska osa spermasta voi elää 7 päivää emättimessä.

Osa siittiöitä on hitaita uimareita ja matka munasolun luo kestää jopa päivän. Osalla vain tunteja.

Ota näitä asioista huomioon.

Mikä on sinun traumasi? 

Vierailija
40/110 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas olen tyytyväinen, että ainoa lapseni ei aio tehdä lapsia. Olen sen verran mukavuudenhaluinen nykyään, että ajatus jostain huutavasta nyssykästä saa minussa aikaan inhoreaktion.

Siinäpä se on kiteytettynä syy miksi lapsia ei tehdä. Ei voida sietää sitä, että pitää olla vastuussa jostain muustakin kuin vain omasta navasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan