Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka eivät tajua, miksi ihmiset leipovat?

Vierailija
27.09.2025 |

Poikkeus: leipä. Sen leipomisen ymmärrän, se on ihan järkevääkin. Mutta muu söhrääminen... Ei ei ei.

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä makeista leivonnaisista, mytta ymmärräb, miksi ne, jotka pitävät niistä, leipovat niitä juhliin. Mullekin maistuu joku raikas marjainen tai hedelmäinen juustokakku, jos sellainen lasketaan leipomiseksii.

Leivän, pizzan ja vaikkapa kasvispiirakoiden leipomisen katson suorastaan järkeväksi. Haluaisin leipoa karjalanpiirakoita ennen kuin täysin unohdan äitini ja mummoni minulle opettamat jipot. Mutta minulla ei ole siihen sopivaa uunia. 

Yök juustokakku. 

Vierailija
62/131 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että, hyvä kun muistutit. Täytyykin huomenna leipasta taas pari pellillistä sämpylöitä.

Muistan kun kerran leivoin pullaa ja avasin keittiön ikkunan, kun oli sisällä hiukka lämmintä. Siinä rivaripihan takana oli kävelytie ja just silloin siinä kulki jotain teinejä. Kuulin kun toinen sanoi "Ihana pullan tuoksu, voi kun meidän mutsi leipois edes joskus". Hitsi kun en ehtinyt reagoida nopeammin, niin olisin pyytänyt tytöt iltateelle. Mutta silti se oli paras kiitos, mitä olen koskaan kuullut.

Sait alapeukun sekä sanasta leipasta (hyi!) että tuosta, miten olisit halunnut palkita ärsyttävän teinin. Jos vuosi ei ollut 1950, niin melko kankea kakara, kun nimenomaan mutsin pitäs hänelle leipoa. Vinkuis isältään tai leipoisi itse, inhottava asenne. Ja sinä vielä ilahdut noin.

Hyvää illan jatkoa

No hyvä, ei minun ollut tarkoitus olla noin töykeä viestini kanssa saati loukata. Olen vähän turhan kärkäs välillä. Olisin voinut viestistäsi poimia esimerkiksi sen kivan asian, että olisit halunnut tarjota vieraille teineille pullaa, mutta poimin sieltä minua ärsyttävät asiat. Saatan olla vähän ankeuttaja välillä. 

Toivon sinulle hyvää illanjatkoa ihan oikeasti, ja hyvä ettei loukannut viesti! 

Ja ollaan oikeasti kaikki kivempia toisillemme, olisi mukavampaa jokaisella!

Terveisin "älä tee kuten minä vaan kuten minä sanon"-örrimöykky

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi, oi, olisi kiva saada puoliso, joka olisi innokas leipoja, tekisi hyvää pullaa, kakkuja, pikkuleipiä jne. Muuta ei tarvitse osata, minä kyllä kokkaan, siivoan ja pesen pyykkit. Leipomistaidot olisi parasta. 

Joo samaa mieltä. Olen keliaakikko eli puolison täytyy vääntää noi gluteenittomana. Ja hyvinä. 

Vierailija
64/131 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseleivottu toki hyvää, mutta en itse kyllä viitsi juurikaan nähdä vaivaa leipoa. Asun miljoonakaupingissa ja täällä on pilvin pimein toinen toistaan parempia leipomoita. Löytyy niin portugalilainen leipomo kuin japanilainen leipomo ja tanskalaisesta saa korvapuusteja.

Vierailija
65/131 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä makeista leivonnaisista, mytta ymmärräb, miksi ne, jotka pitävät niistä, leipovat niitä juhliin. Mullekin maistuu joku raikas marjainen tai hedelmäinen juustokakku, jos sellainen lasketaan leipomiseksii.

Leivän, pizzan ja vaikkapa kasvispiirakoiden leipomisen katson suorastaan järkeväksi. Haluaisin leipoa karjalanpiirakoita ennen kuin täysin unohdan äitini ja mummoni minulle opettamat jipot. Mutta minulla ei ole siihen sopivaa uunia. 

Yök juustokakku. 

Juustokakku on lempparini. Kunpa Suomessakin olisi The Cheesecake Factory.

Vierailija
66/131 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihailen ihmisiä, jotka leipovat itse. Itsellä taito jäänyt oppimatta, kuten sukan neulominenkin!

Ne taidot voi oppia ihan minkä ikäisenä vaan!

Vierailija
67/131 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaarattomampaa, kuin lähteä tavoittelemaan Atlantin ylitystä purjeveneellä.

Vierailija
68/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En leivo koskaan mitään, tästä taloudesta ei edes löydy vehnäjauhoja tai sokeria kun niitä ei tarvita mihinkään.

En myöskään osta leivonnaisia, keksejä tmv.  kun meillä ei kukaan niitä syö.

Vierailija
69/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset oli pieniä niin kyllä leivottiin paljonkin. Sämpylöitä, pullaa, pizzaa, jouluksi pipareita jne. 

Vierailija
70/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaupasta samat tuotteet ovat liikaa makeutettuja kestotuotteita. Meillä käytetään marjoja ja hedelmiä leivonnassa.

Vierailija
71/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkahvin kanssa pitää olla tarjolla jotain leipomusta.  Kunnolliset pullat ja kakut ovat älyttömän kalliita ostettuna. Itse leipomalla saa edullisesti herkkuja.

Vierailija
72/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä leivon itse, jos haluan syödä jotain leivonnaisia. Kaupan tekeleet on lähes poikkeuksetta kamalia, ellei satu löytämään jonkun pienen paikallisleipomon tuotteita. Leipominen on myös mukavaa, kuten ruuanlaittokin.

Miksi leipominen ja ruoanlaitto olisi mukavaa? Ap

Mikä sinusta ap on mukavaa? Kerro, nii  pääsen lyttäämään.

Vierailija
73/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myöskään tajua, mitä leipojat sitten tekevät leipomuksillaan. Perheelle lämpimäinen tai kaksi, ja loput roskiin vai? Minua ahdistaisi jos joku tuputtaisi minulle viikoittain leipomuksiaan. Ap

Onko sulla AP paljonkin asioita, joita et ymmärrä? Onko ehkä jokin keva-diagnoosikin? 

Meillä ihan perhe syö jos jotain leivon. Ei tarvitse tuputtaa, jokainen osaa ihan itse ottaa, jos haluaa. Oli se sitten mokkapaloja, pullaa, kuivakakkua...

Pakkaseen laitan aina myös, ja sieltäkin perheenjäsenet sitten ottavat itse sulamaan, kun mieli tekee. 

Minulla on monta lasta, joten joku pellillinen vaikka mokkapaloja ei ole mikään valtava leipomus, josta jäisi hukkaan mitään. 

Vierailija
74/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä leivon itse, jos haluan syödä jotain leivonnaisia. Kaupan tekeleet on lähes poikkeuksetta kamalia, ellei satu löytämään jonkun pienen paikallisleipomon tuotteita. Leipominen on myös mukavaa, kuten ruuanlaittokin.

Miksi leipominen ja ruoanlaitto olisi mukavaa? Ap

Kerrotko mikä on sun mielestäsi mukavaa niin voimme katsoa olemmeko samaa mieltä.

Typerien kysely palstalla on mukavaa. Samoin provoilu. Muuta en osaakaan. Ap

Vierailija
75/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, kuinka tämä aihe saa vieläkin porukat ärsyyntymään. Luulin, että nykyään jo hyväksytään se, että joku ei piittaa paskaakaan leipomisesta tai ruuanlaitosta. Nuorena vuosikymmeniä sitten sain aina vanhemmat työkaverit (kaikki naisia silloin) vihan vimmoihin kun en jaksanut osallistua jokapäiväisiin pitkiin jaaritteluihin resepteistä, mausteista yms. ja sanoin sen suoraan. Porukat tulivat melkein silmille jankuttamaan, kuinka elämä tulee vielä minuakin opettamaan niin, että opin arvostamaan keittiöhommia ja käsitöitä. En oppinut, aina olen niitä inhonnut ja vältellyt. Nyt jo seniorina tiedän, että hyvin pärjää ilmankin. Jostakin vuosisatojen takaa nousee tuo kätevän emännän ihannekuva. Mediassa on myös raivostuttavan paljon ruuanlaitto- ja leipomissisältöä. Joinakin päivinä televisiossa väännetään ja kilpaillaan joka kanavalla sörsseleitten kanssa. Havaintojeni mukaan nämä keittiönatsit ovat yleensä persoonina suuren luoka

Ymmärrätköhän kuinka typerän kuvan itsestäsi annat, kun osallistut muiden keskusteluun kiekumalla väliin, kuinka typerää leipominen tms on. 

Ei ketään sinun mielipiteesi kiinnosta. Anna ihmisten puhua mistä he tykkäävät, ja ole hiljaa, jos asia ei sinus kosketa. 

Minun työpaikallano puhutaan jääkiekosta ja urheilusta ylipäätään, ( työkaverini ovat miehiä,) eikä minulla urheilua seuraamattomana ole tarvetta määkiä väliin kuinka typerää se urheilun katsominen onkaan. 

Olet typerys joka vielä kehuskelee asialla 

Vierailija
76/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikinaterapiaa <3

Vierailija
77/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkahvin kanssa pitää olla tarjolla jotain leipomusta.  Kunnolliset pullat ja kakut ovat älyttömän kalliita ostettuna. Itse leipomalla saa edullisesti herkkuja.

Sitten ihmetellään kun suomalaiset on ylipainotilastojen kärjessä.

Vierailija
78/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ihmetellään kun suomalaiset on ylipainotilastojen kärjessä.

Tästä se ei johdu, koska vielä jokunen vuosikymmen sitten oli tapana että kahvin kanssa oli aina pullaa sekä jotain muuta makeaa, kotileipomuksia tietysti, eikä oltu ylipainoisia, juuri kukaan ja pidettiin todella kontrollia.

Vierailija
79/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että, hyvä kun muistutit. Täytyykin huomenna leipasta taas pari pellillistä sämpylöitä.

Muistan kun kerran leivoin pullaa ja avasin keittiön ikkunan, kun oli sisällä hiukka lämmintä. Siinä rivaripihan takana oli kävelytie ja just silloin siinä kulki jotain teinejä. Kuulin kun toinen sanoi "Ihana pullan tuoksu, voi kun meidän mutsi leipois edes joskus". Hitsi kun en ehtinyt reagoida nopeammin, niin olisin pyytänyt tytöt iltateelle. Mutta silti se oli paras kiitos, mitä olen koskaan kuullut.

Eihän se ollut mikään kiitos, vaan toteamus.

Vierailija
80/131 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON leipominen kauhean hidasta ja tylsää munki mielestä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi