Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulen, että lapsentahtinen imetys on suurin syy " koliikki" itkuun.

Vierailija
11.04.2007 |

Nykyajan suositusten mukaan vauvalle voi tarjota rintaa aina kun vauva haluaa. Suositus on aivan älytön! Pieni vauva tyydyttää imemällä monenlaisia tarpeita, eikä pelkästään nälkää.

Tällaisia tapauksia olen nähnyt monta:

vauva saa liikaa maitoa ja ilmaa mahaansa

->vauva itkee mahakipua ja hamuaa rintaa lohdutukseksi

->äiti tarjoaa rintaa koska luulee vauvan olevan nälkäinen

->vauva saa turvallisuuden tunnetta imemällä rintaa, mutta pian jo ennestään kipeä maha on vieläkin kipeämpi liian suuresta ilma- ja maitomäärästä.

->kouristukset ja " koliikkihuuto" alkaa ja kierre on loputon.

Aivan ehdotonta 4 tunnin syöttöväliä en kannattaisi, mutta maalaisjärjellä pelaten 2-3 tuntia olisi parempi kuin että vauvalla on tissi suussa kaiken aikaa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla logiikalla kai lapsen olisi pitänyt itkeä aamullakin? No, eipä itkenyt.

T.23

Vierailija
22/41 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni keskustelun aloitukseni oli aivan asiallinen ja painotin sanaa _luulen_. En ole esiintynyt kaikkitietävänä aboluuttisen totuuden haltijana. Ja sitten saan tuollaisia vastauksia kuin esim. nro 27 kirjoitti.

Vaikka olemme eri mieltä asiasta, kai siitä voisi keskustella asiallisesti, pilkkaamatta toisia? Mielenkiintoisin keskustelu on sellainen, jossa on mahdollisimman monta eri näkökantaa aiheeseen. Mitä järkeä siinä olisi jos kaikki olisivat samaa mieltä?

t. Ihan tavallinen ja leppoisa, epätäydellinen AP joka tykkää pohdiskella kaikenlaista. Riidellä en viitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia 70-luvullakin oli koliikkia, eikä silloin saanut imettää suosituksen mukaan kuin neljän tunnin välein?

Itselläni kaksi lapsentahtisesti imetettyä, eikä koliikkia kummallakaan.

Vierailija
24/41 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi se on niin kiistelty ja huonosti tunnettu asia. Mutta sillä ei ole kauheasti väliä mikä nimi on, sillä ainoa asia joka siihen auttaa, on oireita aiheuttavien ruokien raakkaaminen pois.

Vierailija
25/41 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko ap sun lapsilla ollut ihan aito koliikki?

Mun täytyy sanoa, että oikein itsekin hämmästyn, että oon osannut testata aikanaan noi kaikki edellä mainitut teoriat. Harvensin syöttöväliä. Annoin välillä kahdesta rinnasta ja välillä yhdestä. Nukuttiin perhepedissä. Ei katsottu telkkaria. Oltiin lämpimässä. Oltiin viileässä. Oltiin pimeässä, valoisassa, hiljaa, melussa, keinussa, kävelemässä, paikallaan, vaunuissa, sylissä, autossa.

Olin ilman maitotuotteita. Lopulta olin ilman lähes kaikkea ruokaa. Käytin lapsen allergiatesteissä moneen kertaan. Ja mitä muuta tuossa yllä on ehdotettukaan, niin kaiken olen testannut. Mutta mikään ei auttanut. Vauva huusi koko ensimmäisen vuoden yötä päivää.

Vierailija
26/41 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mistä syystä koliikki johtui (eihän sitä tiedä tutkijatkaan). Allergioita ei kummallakaan ole todettu.

Kyllä jokainen oikeaa koliikkivauvaa tuntikausia viikko ja kuukausi toisensa jälkeen kanniskellut tietää, että koliikki oli " ihan oikeaa koliikkia" . Esikoinen tosin oli kovempi huutaja kuin toinen lapsi. Mutta koliikkia molemmilla.

ap

Vierailija
27/41 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorempi huusi 10 kuukautta, joka ilta yleensä tunteja.

Kyllä siinä ajassa tulee testattua kaikki mahdollisuudet, ja tilanteen korjasi vain ja ainoastaan iän karttuminen.

Vierailija
28/41 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä aivan selviä koliikkivauvoja löytyy sieltäkin. Asennoituminen vain on erilainen, ajatellaan usein että kyse on pienestä vauvasta ja jotkut vauvat huutavat hiukan enemmän kuin toiset.

Vierailija:

Maissa, joissa imetetään täysin lapsentahtisesti kun korvikkeita ei ole saatavilla ja eletään muutenkin luonnonmukaisemmin ja alkeellisemmin, ei koliikkia esiinny.

Vierailija
29/41 |
17.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jesus mikä asiantuntija.

Vierailija
30/41 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska puhetta

Vierailija
31/41 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Liittyy jotenkin suolistobakteeteihin luultavammin.

Vierailija
32/41 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan jolla on kokemusta oikeasta koliikista ei tunne tarvetta kirjoittaa sitä lainausmerkkeihin.

Vierailija
33/41 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten aika jännä: lääketiede on jo monta vuosikymmentä yrittänyt selvittää tätä.

Lopetetaan kaikki tutkimuslaitokset! Ap ratkaisee mutulla lääketieteen tutkimuskysymykset paremmin!

Vierailija
34/41 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koliikkilapsia on myös ei imetetyissä.

Vierailija
35/41 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetin kun lapsi oli nälkäinen, ei meillä mitään "koliikki" itkuja ollut. Aika äkkiä sitä oppi tunnistamaan oliko lapsen itku nälkää, vaippaa, jotain muuta.

Vierailija
36/41 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meillä oli lapsentahtinen imetys eikä koliikki-itkusta tietoakaan.

Vierailija
37/41 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpöhöpö, terveisin neljän lapsen äiti. Oikean koliikin kyllä erottaa, eikä se johdu lapsentahtisesta imetyksestä. Toisaalta allerginen tai refluksivauva saattaa kärsiä suurista ongelmista paljon kauemmin kuin koliikkivauva.

Vierailija
38/41 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ!! Meillä oli juuri noin kuin ap kuvasi! Nyt jälkeenpäin tajusin yhteyden. Ja neuvolan tätikin osasi kertoa tuo saman syyn kun soitin itkuisen puhelun neuvolaan kun olin loppu itkuun ja valvomiseen...

Vierailija
39/41 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on koliikki? Selittämättömät ilmavaivat ja suoliston kipuherkkyys. Eli asia on selittämätön, mutta kuten tiedämme biologiasta ja koko maailmasta ylipäätään, kausaliteetti pätee aina. Koliikki on täten sama asia kuin liian laiskat vanhemmat tai terveydenhuolto, jotka eivät viitsi selvittää lapsen vatsavaivojen syytä.

Vierailija
40/41 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan itkeminen selitetään usein koliikilla, vaikka kyseessä voi olla moni muukin vaiva, temperamentti tai vaikka vanhempien kyvyttömyys hoitaa vauvaansa.

En usko tuohon, etteikö vauvaa pitäisi imettää lapsentahtisesti, mutta sen olen kahdenkin vauvan perusteella huomannut, että vauvojen syömisessä on eroja. Esikoinen pystyi syömään paljon kerralla (kunnon iltatankkaukset), mutta tämän kuopuksen ei voi antaa syödä yhtä huolettomasti, koska hänellä alkaa mahaa nipistää, ja sitten söi tissiä lohtuunsa. Siksi olemmekin antaneet tutin. Jos tutti ei tyydytä imemisen tarvetta, onkin sitten kyse isommasta nälästä. Mutta tälle vauvalle en tosiaan anna ihan jatkuvasti tissiä, vaikka en mitään "syöttövälejä" laskekaan. Hän ei syö yölläkään yhtä usein kuin isoveli söi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi