Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko raskaana oleminen kuinka.... no raskasta?

Vierailija
11.06.2026 |

Minä en halua että vauvalleni käy mitään. Minä olen aina ollut siinä uskossa että pitäisi ottaa koko raskausaika todella rauhallisesti. Mutta vaimo ei ota. Haluaa käydä töissä ja nyt olen järkyttävästi häneltä nähnyt että useat naiset tosiaan ovat töissä ja ties mitä härdelliä raskaana. 

Minä en vaan mitenkään näe loogisesti tai epäloogisesti että tuo olisi vauvalle hyvä asia. Näistä jutuistahan ties mitkä kehityshäiriöt ja muut vammat tulevat vauvalle sitten. 😓

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu raskausajasta. Ekassa raskaudessa kävin töissä, pyöräilin, jumppasin, ajoin ajokortin. Elin kuin en raskaana olisi ollutkaan. Tokassa raskaudessa oli paljon ennenaikaisia supistuksia, verenvuotoa. Jouduin olemaan kuukausi kaupalla pakkolevossa.

Vierailija
2/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kuoli, kun aloin odottaa vauvaamme. Fyysisesti voin todella hyvin, mutta jätin esim.rakkaan sukulaisen hautajaiset loppupuolella raskautta väliin, kun pelkäsin tunnekuohun ja murheen puolison kuolemasta käynnostävän ennen aikaisesti synnytyksen.

Sitten taas ystäväni kävi monta kuukaitta nesteytyksessä, kun oksensi niin paljon ja yleiskunto meni todella heikoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, normitöissäkäyminenhän just aiheuttaakin kehityshäiriöitä. Pakko olla provo, joten leikitään nyt tätä leikkiä. 

Jos olet noin huolissasi lapsesta ja vaimostasi, alat luonnollisesti maksamaan hänelle niin hyvin, että hän voi jäädä pois töistä. Äläkä unohda kertyvää eläkettä ja palkkakehitystä! 

Sitten voit teipata keskivartalollesi mikroaaltouunin muutamaksi kuukaudeksi, jonka päätteeksi jätät kulkusesi lauteiden väliin. Voit töissä istua uimarenkaan päällä, sinä sankari! Ehkä paranee, ehkä ei. 

Terveisin, Neljän äiti

Vierailija
4/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

+6kg

Vierailija
5/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On raskasta.  Puoliso on nyt 18kg raskaampi 19 vuotta viimeisestä raskaudestaan laskettuna.

Vierailija
6/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ei ole sairaus. Voi elää normaalisti omien tuntemusten mukaan, jos raskaus on normaali (=ei riskiraskaus)ja äiti ja lapsi voivat hyvin. 

Vierailija
7/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan lapsen synnytykseen lähdin töistä, meni hieman yliaikaiseksi vauva. Seuraavaan synnytykseen lähdin 1 päivän vapaalta. Kolmanteen taisi olla 2 vapaapäivää ennen synnytystä. 
Maatilan raskaita töitä tein. Nostelin 25 kilon säkkejä ihan synnytykseen asti. Mitä parempi kunto sen paremmin jaksaa. 
Mutta provohan toi on.

Vierailija
8/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus ei ole sairaus. Voi elää normaalisti omien tuntemusten mukaan, jos raskaus on normaali (=ei riskiraskaus)ja äiti ja lapsi voivat hyvin. 

Lisään että joitain riskilajeja ei suositella harrastettavan etenkään loppuraskaudesta, mutta yleensä olo on sellainen ettei kyllä edes halua harrastaa mitään kovin raskasta. 

Vierailija
9/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen raskaus on erilainen ja yksilöllinen, siinä äiti voi olla "elämänsä kunnossa" ja energiaa täynnä tai sitten oksentaa raskauden ensimmäiset 7-9kk ja olla tiputuksessa viikottain ja ainoa joka pysty sisällä voi olla esim. pakastettu raaka peruna tai ananas ja olla lähes työkyvytön. 

Toisaalta, sairasloma lisää naisen taloudellisia uhrauksia, joka vaikuttaa jopa eläkeiässä, lomarahassa, äitiyspäivärahassa jne. ja ansion menetykset pitäisi kompensoida molempien vanhempien kesken, onhan lapsi yhteinen projekti

Vierailija
10/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se voi olla raskasta. Parempi kuitenkin liikkua ja olla aktiivinen, jos voi. Jos tämä nyt ei ole provo, niin kannattaa kyllä tutustua siihen, mistä kehityshäriöt ja vammat tulevat. Ihan näin lyhyesti sanottuna ne voivat olla geneettisiä tai sitten johtua kemikaaleista (mukaan luettuna päihteet ja lääkkeet), joita äiti raskauden aikana käyttää tai joille altistuu.

Vierailija
11/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, normitöissäkäyminenhän just aiheuttaakin kehityshäiriöitä. Pakko olla provo, joten leikitään nyt tätä leikkiä. 

Jos olet noin huolissasi lapsesta ja vaimostasi, alat luonnollisesti maksamaan hänelle niin hyvin, että hän voi jäädä pois töistä. Äläkä unohda kertyvää eläkettä ja palkkakehitystä! 

Sitten voit teipata keskivartalollesi mikroaaltouunin muutamaksi kuukaudeksi, jonka päätteeksi jätät kulkusesi lauteiden väliin. Voit töissä istua uimarenkaan päällä, sinä sankari! Ehkä paranee, ehkä ei. 

Terveisin, Neljän äiti

Kotiin palkataan luonnollisesti kotiapulainen, jottei vaimon tarvitse edes sängystä nousta, siitä kun voi ylös ponnistaessa tapahtua vaikka mitä! Toki alusastia käyttöön, herra isä! 

Vierailija
12/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei fyysinen rasitus vahingoita vauvaa, jos odottaja puuhaa oman jaksamisensa rajoissa. Mun eka raskaus oli tosi helppo. Vähän oli pahoinvointia, mutta muuten meni oikein hyvin. Pyöräilin ja kävin kävelylenkeillä normaalisti loppuun asti. Toinen raskaus oli kamala. Mulla oli hyperemeesi ensimmäiset 4kk ja oksensin koko ajan. Sitten iski munuaistulehdus ja olin viikon sairaalassa tiputuksessa. Kunto meni aika heikoksi ja olin melkein koko raskauden sairauslomalla. Viimeinen kolmannes oli kamalaa kun oli niin hemmetin raskas olo koko ajan. En pystynyt juuri kumartelemaan ja pystyin kävelemään lyhyitä pätkiä tai muuten joka paikkaan sattui liikaa. Ihan terve lapsi syntyi kaikesta huolimatta. Antaa vaimon puuhata niin paljon kuin haluaa ja hyvältä tuntuu. Raskaus ei ole sairaus paitsi silloin kun se on.

Vierailija
13/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta se on, jos nainen viikottain sairaalassa tai sen 9kk hoidossa, jollakin pahoinvointi voi kestää koko raskauden ajan ja laihtua rajusti, jopa kymmeniä kiloja raskauden aikana. 

Vierailija
14/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei raskaus ole sinänsä raskasta, mutta se on vaativaa koska pitää huolehtia sikiöstä ja miehestä ja varjella vatsaansa ja raskautta. Olen itsekin ihmetellyt joidenkin naisten tapaa toimia raskaana, mutta normaalia liikuntaa ja kevyttä työtä pitää tehdä. Yleensä raskaudet menee hyvin loppuun asti.

Ajattele nyt että kaikki menee hyvin ja pääset pian vauvaa hoitamaan.  

Tuli ilmi kuinka miehen osa vaimon raskauden aikana voi olla hankalampi kuin vaimon. 

Vähän sama kuin on helpompi ajaa autoa itse kuin istua apukuskin paikalla mitä sen vuoksi sanotaankin joskus pelkääjän paikaksi. 

Onnellista ja turvallista raskausaikana ja vauvan odotusta teille molemmille. 

Vierailija
15/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuule niin yksilöllistä että raskaanaoleva tietää parhaiten. Jos puoliso kaipaa hulenpitoa niin pidä huolta. Jos hänen olo on hyvä ja hän haluaa mennä ja tehdä niin kannusta. Harjoittele isän roolia. Siinä se merkityksellisyys löytyy nimenomaan tukijana, kannustajana, muonittajana, taustatukena. Onnea odotukseen! 

Vierailija
16/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus EI ole sairaus vaan TILA, keittiössä töissä 8 h ihan 30 vrk ennen laskettua aikaa. Ennen oltiin pellolla töissä loppuun asti ja ihan terveitä lapsia syntyi pääsääntöisesti..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi