No niin, nyt se sitten tapahtui. Lapsi oli kertonut eskarissa perheestään
että isä ei ole eronnut (jonkun toisen vanhemmat oli) ja että äiti siivoaa kaiket päivät, mutta meillä on silti koko ajan sotkuista.
Voi jee. Kyllä hävettää. Kertokaa, miten opetatte lapsia pitämään kulisseja yllä?
Kommentit (160)
ketju osoittaa hyvin sen, miten aiheettomia lastensuojeluilmoituksia syntyy. Lapsi sanoo jotain tollasta hassua ja vieraat aikuiset vetää siitä sit jotain johtopäätöksiä.
Meidän kaksivuotias selitti eilen kuinka isi lyö häntä kepillä...Hieman ehkä jännittää seuraava neuvolakäynti :)
mun tyttö on kertonut että äiti hakkaa minua ja isiä vyöllä...
että meillä on alakerrassa/kellarissa kauriinvasoja, joiden emo on kuollut.
Tarhantädit tuli ihan tosissaan kysymään, että onko totta. Asutaan kyllä ihan kaupungissa, mutta pientaloalueella, ja tarhassa tiedetään, että me harrastetaan riistanhoitoa.
Tädit sanoi, etteivät voineet olla uskomatta, kun tyttö niin tarkasti selitti, miten me ollaan tuttipulloilla ruokittu niitä vasoja.
ja kosteusvaurion takia kuukausi "varakodissa", kun omaa kylppäriä kuivatettiin. Poikani sitten leikkikentällä kolmivuotiaana suureen ääneen kailotti, että me asutaan nyt turvakodissa.
Minä huusin pienenä (ehkä 5v) jossain julkisessa paikassa isän kanssa kulkiessa että meidän äiti onkin ilotyttö!
Luulin siis että ilotyttö on sellainen nainen joka tekee kaikki iloiseksi...
Meillä myös lapset sepittäneet kaikenlaista. Me kuulemma isän kanssa istutaan aina kaiket illat ja viikoloput baarissa ja kaupasta ostetaan aina kaljaa. Ei harrasteta baareja eikä sitä kaljaakaan juoda. :D
Isänpäiväkortissa seisoi: isi on aina töissä mutta joskus se tulee kotiin ja kattoo telkkaria.
Meillä on mm. kerrottu, että äiskä vihaa kirpputoreja (mistähän tää on tullut?) ja, että äiti ei lähde lainkaan kovilla pakkasilla töihin, koska on liian kylmä..
Mitähän vielä.. en välttämättä halua edes tietää =)
Kiva, nuori miestarjoilija kyseli joulun alla lapsilta, mitä ovat pyytäneet pukilta. Tähän silloin ehkä 5v tytär: "uutta äitiä oon toivonut".
Muistan lauleskelleeni mummolassa kovalla äänellä isoveljeni suosikin Jope Ruonansuun klassikkoa Ritke Vorresteri (jos joku sattuu 90-luvun alkupuolelta muistamaan). Sanat menevät siis näin: "Sä olit suihkussa juuri kun Rooke tuli sissään, Rooke meni pois ku sua näkyny ei missään, puhelinki lakkasi soimasta, kun herra oli pesemässä kulkusia!"
Äiti sitten nolona tuli selittämään minulle, mitä ne kulkuset tässä yhteydessä oikein tarkoittavat :)
meidän ekaluokkalaista poikaa oli haastateltu eskarissa aiheesta perhe.
Tämä oli kertonut, että meillä katsotaan sopimattomia ohjelmia (jaa, mitäköhän? En minä ainakaan ;) ), että äiti on, mutta se ei käy missään töissä (no juu, en käynytkään, kun olin hoitovapaalla, mutta asia ilmaistu hiukan hassusti), että perheessämme ei ole ketään tummaa (tarkoitti ilmeisesti tummaihoista, sillä tummatukkaisia kyllä on ;) )
Ja palanpainikkeeksi, että isäkin on, joka on pankissa töissä, mutta ei tiedä mitä hän siellä tekee :D
Totta, isä on pankissa töissä, it- puolella. Onneksi ei tätä "tietouttaan" laukonut, mutta joillekkin on kommentoinut, että "isä työkseen tyhjentelee ihmisten pankkitilejä" :D
Eilen oli koulussa hiihtoa, ja olin katsomassa lasten hiihtämistä. Nolotti ihan vähän, kun poika saapui kokoontumispaikalle, ja huudahti opettajalle, että "nyt tekisi mieleni kaljaa".
Ja joo, me ollaan lähes absolutisteja, eikä todellakaan mitään litrahuulia.
Opettaja varmaan ajatteli mielessään jotakin ihan muuta.
Lapset ja niiden jutut. Ken lapsia ymmärtää, ymmärtää myös, ettei kaikki jutut ole suinkaan totta ;)
Oli syksyllä kertonut pk:ssa että meidän äidillä on mahassa vauva;)
Piti vähän oikaista asia.
Itse olin menossa kampaajalle vain leikkauttamaan hiuksia. Tyttö oli ilmoittanut sitten siellä että äidille laitetaan punaset hiukset kampaajalla:)
Nää on ihan huvittavia juttuja.
ja kerran iskän tullessa hakemaan veli oli keinumassa ja huusi täysillä että koko piha raikasi "jawohl, jawohl, ich liebe alkohol!" Vähän oli iskä ollut nolona, mut iteppä oli tota kotona rallatellut ja eihän se veli raukka edes tiennyt mitä huutelli :D
kysytty korttia varten, että mitä hienoa vaarissa on, niin lapsi oli vastannut, että sen pippeli on käyrä. Olivat uineet kesällä mökillä koko kesän! Mun äitienpäiväkortissa luki joskus, että yleensä äiti vaan makaa, mutta joskus se voi ostaa leluja, jos sillä on rahaa.
nää on ihan parhaita...
oltiin lasten kanssa pihalla, kun naapurin poika huusi äitelleen '' äiti onko meillä tänään ruokapäivä?'' hiukan naurettiin, oikeesti äiti on hyvä kokki ja tekee upeita ruokia..
valittelin pihalla jotain kipujani, en enään muista mitä ja samainen poika totesi ''hyvä frouva menisitte lääkäriin'' että mä repesin nauramaan ja vielä vuosien jälkeen tää aina vaan jaksaa naurattaa..
Mieheni hakiessa meidän viisivuotiasta päiväkodista tuli se hiekkalaatikolta hiekalla täytetyn mukin kanssa ja sanoi miehelleni "tässä isi on sinulle kaljaa kun sinä juot sitä paljon koko ajan joka päivä". No mieheni kaljan tai muunkin alkoholin juominen on muutaman kerran VUODESSA ja silloinkin vain juuri yksi tai kaksi saunakaljaa kun lapset jo nukkumassa. Juontui asia varmaan siitä kun lapsi näkee jääkaapissa aina sen yhden siellä kuukausia olleen kaljatölkin ja päättelee, että sitä juodaan koko ajan.
Toinen; olikohan poika jotain 4-5vuotias kun selitti kaikille miten minä lyön sitä aina tosi kovaa ja ilman syytä. Siis tosiaan uskoi itsekin, että lyön häntä. Kyseessä oli hänen minusta saamat todella kovat sähköiskut talvella. Ne on niin kovia, että itseenikin sattuu ja pelkään avata pakkasella metalliovia jne. koska se tälli on todella kova ja joskus jää oikein kihelmöimään hetkeksi. Siinä sitten selitin lapselle mikä se oikein oli ja että äiti antaa kaikille niitä sähköiskuja ja saa itsekin sähköiskuja. Ymmärsi asian onneksi ja sitten selitti vieraille miten äitiä pitää varoa kun se antaa sähköä:)
meidän poika siis juttelee koko ajan. Piirsi kuvaa perheestään, piirsi äidille pään ja sen alle isot ympyrät ja selitti äidillä on isot tissit...
Mun lapsi kertoi että äiti juo heti aamulla kaljaa ja sitten vasta lähdetään päiväkotiin. Ihmettelin kun huomasin että hoitajat tuli aamuisin tosi lähelle mua, ilmeisesti haistelemaan hengitystä (toin lapsen aina autolla). No joo, mä join usein aamuisin batterya tölkistä ja tietty se lapsesta näytti kaljatölkiltä. Hoitaja kertoi lapsen myöhemmin jossain vanhempain vartissa ohimennen että lapsi joskus kertoi äidin uovan aamuisin kaljaa, mutta ei teillä ilmeisesti mitään ongelmaa ole johon tarvittaisiin apua? Vähänkö nolotti ja ihmetytti, enkä silloin tajunnut edes batery-yhteyttä. Vasta hetken päästä kun lapsi sanoi kun purettiin tavaroita jääkaappiin että tässä on isin kaljat ja tässä äitin kaljat.
äiti löi, äiti löi!
Vastaamme tuli mm. lastensuojelun sossu, joka vei omaansa tarhaan. Olin irrottamassa venkoilevaa ipanaa turvaistuimessa ja vahingossa kopsautin nyrkillä poskeen tohinassa.
Eihän tuo vielä mitään. Minun lapselta neuvolan täti kysyi onko teillä lemmikkieläimiä. Siihen poika tuumasi vakavana, että on meillä villakoiria ja ne on sängyn alla. Täti näytti hetken hämmästyneeltä ja mua nolotti. Sitte alkoi naurattamaan molempia.
Sehän juuri parasta on, kun lapset on yleensä niin suloisen rehellisiä ja kertovat jutut just niinkuin itse kokevat ja kuulevat.
tuo on vielä varsin lievä tarina, ei hätää siis! Opettajana kuulee mitä kummallisimpia tarinoita lasten kodeista enkä tosiaan ota kaikkea todesta. Vanhempien kannattaa ehkä muistaa, että samalla tavalla lapsen koulusta kertomat jutut voivat joskus olla "hieman" värittyneitä...