Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yksineläjät vie bioroskat kun bioa kertyy niin vähän ja sitten jättää sen kauemmin niin alkaa homehtua?

Vierailija
25.09.2025 |

Vai kannatteko pienet pussit aina heti roskiin?

Kommentit (220)

Vierailija
101/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paperipussi, suu avonaisena, pohjalla yleensä kananmunakennoa imemässä kosteutta. Noin kerran viikossa vien sen, helteellä useammin. Ei haise eikä ole banaanikärpäsiä, etenkin kun antaa kuorien, suodatinpussien yms vähän kuivahtaa ennen pussiin laittamista. Tietty jos sinne kalannahkaa tms. laittaa, niin sitten vien heti.

Vierailija
102/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä biopussia. Minulla tulee pääasiassa omenan kuoria ja kota, niin heitän semmoisenaan bioskaan. Kerran viikossa tyhjennän laatikon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kertyy bioa enemmän kuin sekajätettä. Kierrätän kaiken. 

Voihan ne kerätä pieneen pussiin ja viedä vaikka muutaman päivän välein, jos haluaa. Itse kyllä en tee niin. 

Sama täällä. Bioa tulee painossa eniten. Tilavuudessa muovia. Sekajätettä tulee ehkä pieni hedelmäpussillinen kuukaudessa. Sinne ei juuri mene muuta kuin pölyt imurista ja jotain random sälää silloin tällöin, kuten hammasharjan vaihtopäitä tai kuluneita sukkia. 

Vierailija
104/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirankakkapusseja olen joskus käyttänyt. Niissä on biohajoavia. 

Vierailija
105/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki menee samaan säkkiin.

Ihmetyttää tuollaiset viime vuosituhannelle jämähtäneet minä minä -ihmiset.

Onneksi en tunne yhtäkään, kaikki tutut kierrättävät tunnollisesti. 😊

Harrastuksia on monia, kuntosali, kädentaidot , filatelia... ja jotkut tykkää harrastaa jätteitään. 

Ei se vie aikaa yhtään sen enempää kuin yhden pussinkaan käyttö. Itse asiassa luulisin että vähemmän, koska roskia tarvii viedä ulos harvemmin.

Vierailija
106/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirankakkapusseja olen joskus käyttänyt. Niissä on biohajoavia. 

Siis sellaisia, mitä saa laittaa bioon. Kaikkia ei saa.

Vierailija
107/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö et hedelmiä tai vihanneksia osta pussissa? Olet niin säästäväinen? Heviosastolla on nykyään biopusseja ja paperipusseja tarjolla, käytän niitä. Huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin tuoda hevit kotiin niissä pienissä muovipusseissa ja nämä pääsevät siis jatkokäyttöön. Win win. 

Mä otan välillä pienen muovipussinkin kyllä hedelmille, sekajätettä tulee niin vähän että ne riittää sekajätteelle. 😊

Vierailija
108/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki menee samaan säkkiin.

Ihmetyttää tuollaiset viime vuosituhannelle jämähtäneet minä minä -ihmiset.

Onneksi en tunne yhtäkään, kaikki tutut kierrättävät tunnollisesti. 😊

Kuinka luonto säästyy jos viedään joka päivä vajaa biojätepussi kierrätykseen vs. heitetään se pieni biojäte sekajätteeseen josta se menee poltettavaksi ja sitä kautta energiaksi?

Biojätteessä on paljon vettä, se heikentää polttamisen tehokkuutta huomattavasti ja vaatii siis enemmän energiaa. Jää myös biokaasu ja ravinteet ottamatta talteen. 

Kuinkas se biojätepussi valmistuukaan? Eikö sen tekeminen tai käyttäminen saastuta mitään?

Validi pointti, jos ostaa pusseja tuohon tarkoitukseen. Moni on tässä ketjussa kertonut taittelevansa itse pussinsa sanomalehdestä tai kierrättävänsä esim leipäpussia. Itse ostan hedelmäni biopussissa, jota käytän roskille.

Vierailija
109/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siten että kaikki roskat laitetaan parvekkeella olevaan 200 l jätesäkkiin ja viedään koko revahka kerran kuussa yleisroskikseen, turha piipertää pikkupussien kanssa ja ne haiseekin . ei jätesäkki on ratkaisu. 

Pikku pussipa ei kerkee löyhkää, kun vie samana päivänä.

Tuommoinen kuukauden säilöminen on hajutonta? Epäilen.

Sitäpaitsi, löyhkää ne biojätteet sekajätteiden joukossakin. Ja sekajätteet tyhjennetään harvemmin kuin biot.

Vierailija
110/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei tule muuta biojätettä kuin banaaninkuoret ja kahvinsakat. Banaaninkuoret kuivatan ja poltan hellassa, kahvinsakat heitän takapihalle.

Vierailija
111/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa banaanikärpäsiä. Biojätepussi on pakastimessa. Kun täynnä vien keräykseen. Joskus täyttyy viikossa, on mennyt kuukausikin täyttyessä.

En mäkään. Siksi pesen banaanit.

Vierailija
112/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei bioroskaa ollenkaan. Syön ostamani.

Oikeastiko? Munan-, appelsiinin- ja banaaninkuoretkin? Persikan kivet ja kahvinporot? Kalanruodot ja lihojen luut? 

En ole hän jota lainasit, mutta minultakaan ei tule biojätettä.

Olen allerginen kananmunalle ja kalalle. En syö luullista lihaa. En syö tuontihedelmiä. Keitetyt perunat syön kuorineen, kotimaisista omenoista voi syödä kaiken tikkua lukuunottamatta, porkkanat ostan valmiiksi kuorittuina naposteluporkkanoina. Käytän paljon pakastevihanneksia ja perunapakasteita, nämä on käyttövalmiita sellaisenaan. Käytän murukahvia, koska juon kahvia vähän ja hyvin satunnaisesti.

Niitä muutamaa puista omenantikkua vartenko tarvitsen bioroskiksen? Nakkaan ne roskiin tai jos syön omppua ulkona matkalla jonnekin niin kyllä nakkaan sen vaan maahan.

Hyi helvetti. Mikset laita sitä omenaroskaasi roskiin? Ällöttää tollaset roskaajat.

Vierailija
113/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bioproffan keruuastia pitää hajut poissa ja voi kerätä viikon biojätteet samaan ennen kompostiin vientiä.

https://www.bioproffa.fi/biokeruuastia/

Vierailija
114/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaako joku oikeasti lajitella biot erikseen? Meillä menee sekajätteeseen. Toki, olemme osakkaana biojäteroskiksessa, mutta kertaakaan ei ole sinne viety mitään. Onpahan paperilla asia kunnossa. 

Maksatte siis bioroskien poisviennistä ihan turhaan, sepä fiksua:D

Vierailija
115/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa banaanikärpäsiä. Biojätepussi on pakastimessa. Kun täynnä vien keräykseen. Joskus täyttyy viikossa, on mennyt kuukausikin täyttyessä.

Minusta banaanikärpäset on kivoja. Apukeittiö on täynnä banaaninkuoria ja banaanikärpäsiä.

Vierailija
116/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien joka päivä biojätepussin biojätekeräysroskikseen. 

Vierailija
117/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos edes tulee vien laskuista kertyneissä kirjekuorissa. lajittelu kuitenkin näkyy ja tuntuu vuokrissa yhtiövastikkeissa. en todella ymmärrä noita minä en lajittele hyypiöitä. se todella tuntuu  yhtiö vastikkeissa jotka siirtyvät vuokriin. vuokran antajat nostakaa vuokria koska vuokralaiset kuvittelevat ettei lajittelulla ole väliä.

Vierailija
118/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta banaanikärpäset on kivoja. Apukeittiö on täynnä banaaninkuoria ja banaanikärpäsiä.

Mikä on apukeittiö? 

Vierailija
119/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon itse leipää niin pienehköt jauhopussit täyttyvät nopeasti kahvisuodattimista, banaaninkuorista ja sellaisesta mitä nyt tulee. Yksi juttu millä voi pitkittää on ettei paisko sinne kovin märkää kamaa niin että aivan mätä haisee ja pussi lahoaa vaan antaa ensin kuivahtaa vaikkapa keittiön lavuaarissa.

Vierailija
120/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta v*ttuakaan joku biohärdelli. Kaikki menee samaan hiton pussukkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi