Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yksineläjät vie bioroskat kun bioa kertyy niin vähän ja sitten jättää sen kauemmin niin alkaa homehtua?

Vierailija
25.09.2025 |

Vai kannatteko pienet pussit aina heti roskiin?

Kommentit (220)

Vierailija
201/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bioproffan keruuastia pitää hajut poissa ja voi kerätä viikon biojätteet samaan ennen kompostiin vientiä.

https://www.bioproffa.fi/biokeruuastia/

Tohon löytyy myös pusseja ja muovinen "ämpäri" sinne sisälle.

Voi valita laittaako biojätteet pussissa vai kaataako siitä ämpäristä.

Mikään ei kyllä kasvata tomaatteja, kurkkuja, chilejä ja muita kasvihuoneen juttuja kuin oma komposti. Ja maa paranee joka kerta kun laittaa kompostia sinne. Mä kastelen kuistin kukatkin kompostinesteellä.

Vierailija
202/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6l biopussi kyllä täyttyy nopsaan, eise viikkoa enempää kestä koskaan.

Käytän niitä Bioskan 20 litran biopusseja, niin ne täytyvät varsin nopeasti mm. kahvinpuruista, banaaninkuorista, mandariininkuorista ja perunankuorista. Tuoretta leipää pyrin ostamaan vain sen verran että se ei ehdi mennä vanhaksi ja varalla on aina näkkileipää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko spermalla täytetty kortonki bio vai muovinkeräykseen onhan se kuitenki pakkaus

ps. minulta tulee päivässä tusinan verran kumiukkoja

t. Ratto Riitta

Vierailija
204/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa banaanikärpäsiä. Biojätepussi on pakastimessa. Kun täynnä vien keräykseen. Joskus täyttyy viikossa, on mennyt kuukausikin täyttyessä.

Minusta banaanikärpäset on kivoja. Apukeittiö on täynnä banaaninkuoria ja banaanikärpäsiä.

Mikä on apukeittiö? 

Keittiön vieressä oleva pieni tila. Jotkut kutsuvat sitä keittokomeroksi!

Ymmärrätkö sinä ressukka ollenkaan, mikä keittokomero on? Taidat olla näitä nykyajan hellahuone-elättejä. Kukaan, joka osaa edes päätellä jotakin asiayhteydessä, ei varmaan pysty kuvittelemaankaan asuntoa, jossa olisi keittiön ohella keittokomero. Lienet ainoa, joka noin voi edes luulla.

Nykyajan elättejä olen, syntynyt 1959!

Vierailija
205/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee biojätettä eniten kun tykkään laittaa ruokaa itse tuoreista raaka-aineista. Syökö nämä, joilla ei biojätettä tule vain jotain eineksiä? 

Minä olen syönyt viimeiset 30 vuotta vain valmiseineksiä. Aamupuuron ja kahvin teen itse. Leipää ei jää koskaan homehtumaan. Hedelmistä syön vain banaaneja, vihanneksia en ollenkaan. Joten banaaninkuoret ja kahvinsakat ovat ainoita minulta tulevia biojätteitä.

Minulla ei mene ruokaa, kuten leipää biojätteeseen myöskään, mutta silti bioastia on liki joka päivä täynnä. Sinne menee porkkanan, sipulin jne kuoria, pehmopaperia, kahvinporoja, kalan perkeitä, teepusseja, hedelmien kiviä ja kuoria, vihannesten naatteja ja uloimpia lehtiä... 

Tykkään syödä hyvää ruokaa joka on valmistettu tuoreista raaka-aineista. Tulee halvemmaksikin

Halvaksi tulee tämäkin. Noin 250 euroa kuukausi, vaikka valmiseineksien ohella kolmasosa on jäätelöä, suklaata ja kahvileipää.

Vierailija
206/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

204: Sitten sinulla on paha dementia. Esim. yksiöissä ja pienissä kaksioissa keittokomero oli yleisin keittiömuoto 80-luvun loppupuolelle asti, ysäriltä eteenpäin tuli pieniin asuntoihin nämä tupakeittiöhirvitykset. Alkoveista kun piti luopua pienissäkin luukuissa ja tilalle tehdä makkarit, joihin ei kunnon sänky edes mahdu.

Vierailija
207/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei bioroskaa ollenkaan. Syön ostamani.

Oikeastiko? Munan-, appelsiinin- ja banaaninkuoretkin? Persikan kivet ja kahvinporot? Kalanruodot ja lihojen luut? 

Ohiksena huutelen, appelsiinkuoret laitan öljyyn ja niistä tulee huonetuoksuja. Kanamunan kuorista saa kalkkia kukille ja kasvimaalle. Banaanin kuoria ei tule, kun en syö.

Kahviporot käytän ihon kuorintaan ja loput kasvimaalle.

Ruotoja tulee tosi vähän, lihan luita ei ole, kun en syö punasta lihaa.

Juuresten yms kuoret keitän koirille. Jne hurahdusmuijs.

N53

Sinulle 100 yläpeukkua ja papukaijamerkki! Kuivatut appelsiininkuoret ovat myös hyvää sytykettä! Ja varsinkin rodot pitävät kahvinporoista. Banaaninsyöjille vinkki: viherkasvien lehdet kannatta pyyhkiä banskunkuorilla. Lähes kaikelle bio"jätteelle" löytyy uusiokäyttö joko kokonaan tai ennen biojätteeksi päätymistä, kun vain viitsii etsiä vinkkejä.

Vierailija
208/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo aikaa.eikä kiinnostusta biojätteen erotteluun eikä kaapissa tilaakaan. 

Vierailija
209/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekajäte.

Vierailija
210/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki menee samaan säkkiin.

Ihmetyttää tuollaiset viime vuosituhannelle jämähtäneet minä minä -ihmiset.

Onneksi en tunne yhtäkään, kaikki tutut kierrättävät tunnollisesti. 😊

Harrastuksia on monia, kuntosali, kädentaidot , filatelia... ja jotkut tykkää harrastaa jätteitään. 

Ei se vie aikaa yhtään sen enempää kuin yhden pussinkaan käyttö. Itse asiassa luulisin että vähemmän, koska roskia tarvii viedä ulos harvemmin.

Kyllä se joillain ihan harrastuksesta käy kun pitää kuluttaa aikaa, rahaa ja vaivaa täydellisten kierrätysastioiden hankintaan, kaikenmaailman aktiivihiilisuodattimiin ettei biojäte haise herkkään nenään, muovi/lasi/metalliroskien tiskaamiseen ja kuivattamiseen ja kirsikkana koko kakun päällä... toisten kierrätystapojen kyttäämiseen ja opastamiseen.

Vierailija
211/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla biojätettä tulee lähinnä kuorista peruna/porkkana -ruokien valmistuksessa eli 1-2 päivänä viikossa. Vien sanomalehteen käärityt kuoret tuoreeltaan biojätteeseen. Jos muuten viikolla tulee joku yksittäinen omenankara, niin sen laitan sekajätteeseen. Ruokajätettä minulta ei kerry lainkaan.

Vierailija
212/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoviseen irtokarkkilaatikkoon laitan kaupan hedelmäpussin. Vien biojäteastiaan sitten, kun rasia alkaa olla n. puolillaan. Säilyttäessä karkkirasian kansi päälle, niin ei tule hajua.

Vierailija
213/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkut naiset syövät paljon kasviksia, juureksia ja hedelmiä ja biojätepussi täyttyy nopsaan juuresten ja hedelmien kuorista, kasvisten kannoista ja jos juo kahvia, niin käytetyistä suodatinpusseista. Jos käyttää paperista biojätepussia joka pidetään avonaisena telineessään, niin pussiin laitettu biojäte kuivaa nopeasti ja painuu kasaan eikä homehdu ja haise. 

Vierailija
214/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee tosi vähän biojätettä. Suodatinpussiin mahtuu päivän biojätteet, aamukahvin porot, kananmunankuoret ja appelsiinin ja perunan kuoret. Sen vien joka päivä roskiin. Roskis on 10m päässä kerrostalomme pääovesta. Joskus tulee enemmän kun joku leipä homehtuu. Olen sanomalehdestä silloin taitellut pusseja, netissä on ohjeet. 

Vierailija
215/220 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

204: Sitten sinulla on paha dementia. Esim. yksiöissä ja pienissä kaksioissa keittokomero oli yleisin keittiömuoto 80-luvun loppupuolelle asti, ysäriltä eteenpäin tuli pieniin asuntoihin nämä tupakeittiöhirvitykset. Alkoveista kun piti luopua pienissäkin luukuissa ja tilalle tehdä makkarit, joihin ei kunnon sänky edes mahdu.

Eiköhän toi ollut eri. Se alkuperäinen sanoi nimenomaan että tuolla tavalla ymmärsi sanan keittokomero, ja ihmetteli miksi keittiön vieressä olisi vielä lisäksi keittokomero.

Joku torvelo kun meni sanomaan että apukeittiö on sama kuin keittokomero. (eihän noilla ole mitään tekemistä toistensa kanssa)

Vierailija
216/220 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa nykyään tuntuu että harva asia menee parempaan suuntaan, mutta tämä kierrätys onneksi on yksi niistä asioista. Minunkin jopa kaikkein jääräpäisimmät vanhat sukulaispapat ovat myöntäneet että se on paitsi fiksua, mutta myös helpottaa elämää ja on halvempaa, ja nykyään kierrättävät ihan mielellään vaikka alkuun olivatkin jyrkästi vastaan.

Vanha koirakin näköjään kykenee oppimaan. 😍

Vierailija
217/220 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei bioroskaa ollenkaan. Syön ostamani.

Syötkö banaanin- ja appelsiininkuoret, sipulin- ja kananmunankuoret jne? 

Miksi söisin kuoret kun en syö noita sisuksiakaan?

Vierailija
218/220 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananmunankuoret murskataan kasvimaalle, kahvinporot heitetään myös alppiruusuille yms. Sipulinkuoret kuivataan ja niistä tehdään sipulijauhetta. Perunat ja porkkanat syödään kuorineen, samoin kiiwit. Omenan karat heitetään takas metsään, ellei syödä siemenineen päivineen. En oikeastaan syö mitään vihanneksia, mitä ei voi kokonaan syödä tai hyödynnän pakastevihanneksia. En oikein tajua, miten ihmiset ei ymmärrä ettei kaikkilla oikeasti kerry sitä biojätettä kuin ihan minimaalisesti, jolloin siitä ei ole mitään haittaa laittaa sekajätteeseen. Ja toisaalta tämä keskustelu herätti minut myös siihen, että suurin osa ihmisistä ei osaa hyödyntää bio"jätettään", kun sitä näyttää kertyvän kilokaupalla hävitettäväksi.

Kiiwit kuorineen?

Vierailija
219/220 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki menee sekajätteeseen, en todellakaan lajittele.

Typerys. Sekajäte on kallein jätejae. Nostat omia ja muiden asuinkustannuksia ja tuhoat luontoa. Olet maalta, eikö?

Ei maalaisilla ole kaupunkilaisten neuroottisia ongelmia.

Eli maalaisilla ei ole aivoja, joilla pystyisi esim. laskemaan.

Laskettu on hyvinkin huolellisesti. Paljonko maksaa kun ajetaan eri autolla hakemaan sekajäte ja biojäte? Näin ainakin täälläpäin tehdään. 

Jos noin ei tehtäisi ja haettaisiin vain se sekajäte, haettaisiin toki vain yhdellä autolla mutta paljon useammin. Miten tämä on mielestäsi järkevämpää?

Vierailija
220/220 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki menee sekajätteeseen, en todellakaan lajittele.

Sama, ei kukaan maksa lajittelusta, miksi vit...ssa tekisin niin?

Maksetaanhan siitä. Jätemaksut ovat pienemmät kun kaikki on lajiteltuna. Jos laitat kaiken samaan niin maksat enemmän, ja jos lajittelet niin rahaa jää enemmän taskuun. 

Joka kulutetaan biojätepusseihin ja ekologiseen elämään. Juupa juu...

Ei ne biopussit sen kalliimpia ole kuin jätepussit muutenkaan. Itse taittelen niitä mainoslehdyköistä, joita tupsahtaa postiluukusta.

Ekologinen elämä ei ole sen kalliimpaa vaan itseasiassa paljon edullisempaa kuin sun öyhöt

Silti joudut ostamaan ne erikseeen. Pitääkö minun tilata lehti tai hyväksyä mainosroska jotta  saan kierrätettyä? Eikö mainosroskan kieltäminen ole isompi ekoteko kuin biojätteen kierrätys niiden avulla?

Ei niitä ostaa  tarvitse. Eikä tarvi  tilata lehteä tai hyväksyä mainosroskaa. Saat ilmaisia lehtiä paperiroskiksesta. Ilmaiseksi siis. Ihan pienellä vaivalla.

En ymmärrä lapsenomaista vastusteluasi, ihan kuin vastustaisit ihan vain periaatteesta.

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän