Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yksineläjät vie bioroskat kun bioa kertyy niin vähän ja sitten jättää sen kauemmin niin alkaa homehtua?

Vierailija
25.09.2025 |

Vai kannatteko pienet pussit aina heti roskiin?

Kommentit (220)

Vierailija
81/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki menee samaan säkkiin.

Ihmetyttää tuollaiset viime vuosituhannelle jämähtäneet minä minä -ihmiset.

Onneksi en tunne yhtäkään, kaikki tutut kierrättävät tunnollisesti. 😊

Kuinka luonto säästyy jos viedään joka päivä vajaa biojätepussi kierrätykseen vs. heitetään se pieni biojäte sekajätteeseen josta se menee poltettavaksi ja sitä kautta energiaksi?

Biojätteessä on paljon vettä, se heikentää polttamisen tehokkuutta huomattavasti ja vaatii siis enemmän energiaa. Jää myös biokaasu ja ravinteet ottamatta talteen. 

Kuinkas se biojätepussi valmistuukaan? Eikö sen tekeminen tai käyttäminen saastuta mitään?

Ei saastuta! Nehän valmistuu yksisarvisen pieruista.

Vierailija
82/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kompostori. Vien sinne ja ihan koska haluan. Tyhjennän sen keväisin ja syksyisin kasvimaalle.

Sama juttu minulla. Jos asuisin kerrostalossa niin kyllä veisin takuulla joka päivä biojätteen roskikseen ettei keittiö haise. Onhan niitä kaikenkokoisia biojätepusseja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jaksanut erikseen lajitella biojätteitä. Kohta voisin, sillä aloitan ruokavalion jossa syödään paljon kasviksia (ja vähän myös hedelmiä), joten biojätettä kertyy enemmän. Ja suodatinpussitkin menevät sinne. 

Muutoin olen tähän asti laittanut biojätteet sekajätepussiin.

Vierailija
84/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

WC pönttö on kätevä, jos kukaan ei ole vahtimassa kierrätyksiä.

Vierailija
85/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki menee samaan säkkiin.

Ihmetyttää tuollaiset viime vuosituhannelle jämähtäneet minä minä -ihmiset.

Onneksi en tunne yhtäkään, kaikki tutut kierrättävät tunnollisesti. 😊

Kuinka luonto säästyy jos viedään joka päivä vajaa biojätepussi kierrätykseen vs. heitetään se pieni biojäte sekajätteeseen josta se menee poltettavaksi ja sitä kautta energiaksi?

Biojätteessä on paljon vettä, se heikentää polttamisen tehokkuutta huomattavasti ja vaatii siis enemmän energiaa. Jää myös biokaasu ja ravinteet ottamatta talteen. 

Kuinkas se biojätepussi valmistuukaan? Eikö sen tekeminen tai käyttäminen saastuta mitään?

Sinäkö et hedelmiä tai vihanneksia osta pussissa? Olet niin säästäväinen? Heviosastolla on nykyään biopusseja ja paperipusseja tarjolla, käytän niitä. Huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin tuoda hevit kotiin niissä pienissä muovipusseissa ja nämä pääsevät siis jatkokäyttöön. Win win. 

Vierailija
86/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokit rottia ja tukit putket. Kaikista typerin vaihtoehto. 

Vierailija
87/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80- ja 90-luvulla muistan, kun äiti heitti suunnilleen kaiken biojätteen vessanpönttöön. On kyllä kätevää, jos valvoo itse itseään.

Vierailija
88/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi tyhjätä ennen kuin se on täynnä.

Vierailija
89/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä omallatunnolla laitan biojätteen sekajätteeseen. Muut lajittelen.

Vierailija
90/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei bioroskaa ollenkaan. Syön ostamani.

Oikeastiko? Munan-, appelsiinin- ja banaaninkuoretkin? Persikan kivet ja kahvinporot? Kalanruodot ja lihojen luut? 

En ole hän jota lainasit, mutta minultakaan ei tule biojätettä.

Olen allerginen kananmunalle ja kalalle. En syö luullista lihaa. En syö tuontihedelmiä. Keitetyt perunat syön kuorineen, kotimaisista omenoista voi syödä kaiken tikkua lukuunottamatta, porkkanat ostan valmiiksi kuorittuina naposteluporkkanoina. Käytän paljon pakastevihanneksia ja perunapakasteita, nämä on käyttövalmiita sellaisenaan. Käytän murukahvia, koska juon kahvia vähän ja hyvin satunnaisesti.

Niitä muutamaa puista omenantikkua vartenko tarvitsen bioroskiksen? Nakkaan ne roskiin tai jos syön omppua ulkona matkalla jonnekin niin kyllä nakkaan sen vaan maahan.

Vierailija
91/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kova eli syöt kaikki kasvikset, hedelmät ja vihannekset kuorineen päivineen?

Banaani kuorineen on varmaankin erityisen maistuva ja maukas?

Vierailija
92/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko? Munan-, appelsiinin- ja banaaninkuoretkin? Persikan kivet ja kahvinporot? Kalanruodot ja lihojen luut? 

En ole hän jota lainasit, mutta minultakaan ei tule biojätettä.

Olen allerginen kananmunalle ja kalalle. En syö luullista lihaa. En syö tuontihedelmiä. Keitetyt perunat syön kuorineen, kotimaisista omenoista voi syödä kaiken tikkua lukuunottamatta, porkkanat ostan valmiiksi kuorittuina naposteluporkkanoina. Käytän paljon pakastevihanneksia ja perunapakasteita, nämä on käyttövalmiita sellaisenaan. Käytän murukahvia, koska juon kahvia vähän ja hyvin satunnaisesti.

Niitä muutamaa puista omenantikkua vartenko tarvitsen bioroskiksen? Nakkaan ne roskiin tai jos syön omppua ulkona matkalla jonnekin niin kyllä nakkaan sen vaan maahan.

Älä ruoki rottia vaan pistä roskat roskiin.

Vierailija
93/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari krt viikossa, ei ole hometta.

Vierailija
94/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kun vedotaan biojätteen kosteuteen polttoprosessissa. Ne keillä biojätettä tulee vähän ja laittavat sen sekajätteeseen huomaavat hyvin pian, että ei se jäte ole mitään kosteaa mätänevää liejua (kuten bioroskis pelkiltään), sinne ne kosteudet kuivuvat, vesi haihtuu ilmaan jne.

Vierailija
95/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukit sen nopeasti tuolla menolla

Vierailija
96/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asut taloyhtiössä, maksat sitten suosiolla koko talon viemärirempan tukoksen takia. Kotivakuutuskaan ei auta tuossa.

Vierailija
97/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaako joku oikeasti lajitella biot erikseen? Meillä menee sekajätteeseen. Toki, olemme osakkaana biojäteroskiksessa, mutta kertaakaan ei ole sinne viety mitään. Onpahan paperilla asia kunnossa. 

Vierailija
98/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lajittele ja asun kerrostalossa. 

Vierailija
99/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttyyhän tuo äkkiä jos syö kasviksia suositusten mukaisesti. Ihan vaikka jo lasillsesta appelsiinimehua tulee paljon kuoria, samoin melonista jne. Samaten saahan sen pussin viedä tyhjänäkin.

Vierailija
100/220 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, vien päivittäin ja pussin taittelen sanomalehdestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme