Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yksineläjät vie bioroskat kun bioa kertyy niin vähän ja sitten jättää sen kauemmin niin alkaa homehtua?

Vierailija
25.09.2025 |

Vai kannatteko pienet pussit aina heti roskiin?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kotoilu-biojateastia?id=1023196…

Tässä on söpö ratkaisu, talouspsperia pohjalle ja sisällön voi suoraan kipata ulkona bioroskiin.

Muuten hyvä, mutta aika monessa yhtiössä on ohjeistettu ettei niitä saa laittaa ilman pussia bioroskikseen sen jälkeen kun isoista roskista suojaavista biojätesäkeistä luovuttiin. Tarkistakaa alueenne säännöt.

Vierailija
42/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

siten että kaikki roskat laitetaan parvekkeella olevaan 200 l jätesäkkiin ja viedään koko revahka kerran kuussa yleisroskikseen, turha piipertää pikkupussien kanssa ja ne haiseekin . ei jätesäkki on ratkaisu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki menee samaan säkkiin.

Ihmetyttää tuollaiset viime vuosituhannelle jämähtäneet minä minä -ihmiset.

Onneksi en tunne yhtäkään, kaikki tutut kierrättävät tunnollisesti. 😊

Kuinka luonto säästyy jos viedään joka päivä vajaa biojätepussi kierrätykseen vs. heitetään se pieni biojäte sekajätteeseen josta se menee poltettavaksi ja sitä kautta energiaksi?

Ravinteet jää hyödyntämättä ja biojäte laskee polton ja energiansaannin hyötysuhdetta energiajätteen seassa. Biojätteestä saadaan energia (biokaasu) ja arvokkaat ravinteet talteen. 

Meinaatko että näitä asioita tehdään ihan silmät kiinni mututuntumalla?

Vierailija
44/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolellinen lajittelu vähentää hajuhaittoja pois lukien jo mainitut kalannahat ja kananluut. Jälkimmäiset maatuvat huonosti muutenkin joten kompostiin niitä en vienyt, taloyhtiön bioskaan kylläkin. Pieni määrä biojätettä mahtuu paperiseen hedelmäpussiin tai vastaavaan ja vie vain vähän tiheämmin. Tulee happihyppely ja taukojumppaa :) 

Sinkkuna ollessani pärjäsin hyvin ilman roskapusseja ja bioskapusseja. 

Vierailija
45/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka luonto säästyy jos viedään joka päivä vajaa biojätepussi kierrätykseen vs. heitetään se pieni biojäte sekajätteeseen josta se menee poltettavaksi ja sitä kautta energiaksi?

Biojäte on kosteaa eikä pala hyvin. 

Vierailija
46/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biojäte pienentää sekajätteen polttoarvoa. 

Vierailija
47/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka oikeasti jaksaa päivittäin viedä roskansa? Joo siinähän se menee kun poistuu kotoaan, mutta inhottaa kun esim. käsiä ei saa pestyä ihan vaan siinä mennessään. Biota tulee itsellä niin vähän, että sekajätteeseen menee.

Vierailija
48/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siten että kaikki roskat laitetaan parvekkeella olevaan 200 l jätesäkkiin ja viedään koko revahka kerran kuussa yleisroskikseen, turha piipertää pikkupussien kanssa ja ne haiseekin . ei jätesäkki on ratkaisu. 

Hmm, onko vaimollasi iso hame? 

Vierailija
49/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biojäte menee mullaksi ja sekajätteen loput kaivetaan maahan kaatopaikoilla.

Vierailija
50/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinteet jää hyödyntämättä ja biojäte laskee polton ja energiansaannin hyötysuhdetta energiajätteen seassa. Biojätteestä saadaan energia (biokaasu) ja arvokkaat ravinteet talteen. 

Kuinkas se biojätepussi valmistuukaan? Eikö sen tekeminen tai käyttäminen saastuta mitään?

Kyllä tehdään mutu tuntumalla. Kuten se että täällä kierrätetään muovia ja sitten valitetaan kun polttolaitokset eivät toimi oikein muovin puuttumisen vuoksi...

https://yle.fi/a/74-20130882

Italiasta rahdataan jätettä tänne poltettavaksi. Italiassa ei kierrätetä joten poltettavaa riittää jaettavaksi tänne. En ihmettelisi jos jätemäärä menisi Suomen hiilijalanjälkeen.

https://yle.fi/a/74-20076181

Vierailija
51/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehdi homehtua pienessä avoimessa astiassa kuin joskus kovimmilla helteillä. Muuten riittää kerran viikossa vieminen.

Vierailija
52/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei bioroskaa ollenkaan. Syön ostamani.

Aika kova eli syöt kaikki kasvikset, hedelmät ja vihannekset kuorineen päivineen?

53/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on biojätte astiana sellanen vanha keraaminen potta. Siinä ei tarvi käyttää mitään pusseja. Käyn sen päivittäin tyhjentämässä kompostiin. 

Vierailija
54/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos luet ne uutiset jotka itse linkkaat? Se palaa huonosti koska siellä on biojätettä, juuri kuten täällä kerrottiin.

Suomessa on tehokkaat polttolaitokset ja saamme Italian jätteestä enemmän energiaa irti kuin kukaan muu. Juurisyy on tietenkin se sama: ei ole kierrätetty niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin polttaa. 

Vierailija
55/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla rahdataan Italiasta jätettä tänne poltettavaksi ja ne sisältävät myös ensin Saksasta Italiaan rahdattua jätettä. Valkon sataman lähellä asuvat kertovat julkisesti laivojen hajusta, ilmeisesti sisältävät paljon biojätettäkin. Tuosta huolimatta täällä erilliskerätään pieniäkin biojätemääriälähes hullunkiilto silmissä maapallon pelastumisen nimissä. Kertonee jotakin nykyisten nuorten aikuisten suhteellisuudentajusta, samat ihmiset kun saattavat kulkea esim. julkisissa kulkuvälineissä huoleti pummilla. 

Vierailija
56/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biojätteessä on paljon vettä, se heikentää polttamisen tehokkuutta huomattavasti ja vaatii siis enemmän energiaa. Jää myös biokaasu ja ravinteet ottamatta talteen. 

Vierailija
57/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjaimellisesti wt. 😂

Vierailija
58/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että näitä asioita tehdään ihan silmät kiin

Mitä jos luet ne uutiset jotka itse linkkaat? Se palaa huonosti koska siellä on biojätettä, juuri kuten täällä kerrottiin.

Suomessa on tehokkaat polttolaitokset ja saamme Italian jätteestä enemmän energiaa irti kuin kukaan muu. Juurisyy on tietenkin se sama: ei ole kierrätetty niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin polttaa. 

Luin, mutta sinä et osaa sisäistää lukemaasi.

Se että biojäte korostuu, ei tarkoita sitä että ilman muovia laitos toimisi optimaalisesti. Kuten jutussa korostetaan.Tämä on tuonut ongelmia jätteenpolttolaitoksille, sillä pakkausmuovi on ollut hyvä polttoaine: se palaa hyvin ja tuottaa helposti lämpöä.

Paljonko jätteiden rahtaaminen Italiasta Suomeen saastuttaa luontoa? Vai onko keksitty saastuttamaton laiva? Oletko ajatellut mitä tapahtuu jos tuollainen laiva ajaa karille tai kaatuu? Kuinka paljon jätettä siirtyy mereen?

Et muuten vielä vastannut kysymykseeen Kuinkas se biojätepussi valmistuukaan? Eikö sen tekeminen tai käyttäminen saastuta mitään?

Vierailija
59/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biojäte on kosteaa eikä pala hyvin. 

Ennättää se yleensä kuivua siihen mennessä, kun se on polttolaitoksella. Ei taloyhtiön roskiksia tyhjennetä kovinkaan monta kertaa kuukaudessa ja käyväthän ne jätteet kaatopaikkakeikankin yleensä. Mitenkäs olisi asioiden ajattelu myös omaa roskapussia pitemmälle?

Vierailija
60/73 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellisenä ja nyt yksineläjänä vien roskat joka ilta. Kun kaikki on rauhoittunut ja alkais kattoo vielä jotain sarjaa ennen nukkumaanmenoa, niin ennen sitä.

Ennen tuli isompi säkki bioskaa, nytten ei edes joka päivä tai desin parin verran - pieniä paperipusseja käytän.

En hilloa jätettä nurkissa yön yli ja aamusta fresholo. Eikä ole kärpäsiäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä