Miten yksineläjät vie bioroskat kun bioa kertyy niin vähän ja sitten jättää sen kauemmin niin alkaa homehtua?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki menee samaan säkkiin.
Ihmetyttää tuollaiset viime vuosituhannelle jämähtäneet minä minä -ihmiset.
Onneksi en tunne yhtäkään, kaikki tutut kierrättävät tunnollisesti. 😊
Kannellinen bioastia on hieman epäintuitiivisesti pahempi kuin avoin, se ei päästä kosteutta ja lämpöä pois ja alkaa haista nopeasti. Vaihdettiin pois bioproffasta ja ainut mitä voin sanoa on että oltaspa vaihdettu nopeammin.
Tyhjennän päivittäin ettei tule hajuja.
Biopusseja on eri kokoisia. Viikossa täyttyy.
Mä taittelen paikallisesta ilmaisjakelulehdestä biojätepussin ja vien sen sitten niin usein, ettei sinne pesi banaanikärpäset eikä se ala haista. Mulla kertyy pääasiassa vihannesten ja hedelmien kuoria, joten pikkukärpästen välttämiseksi biot on vietävä aika usein.
Jos haiskahtaa, niin vien. Muuten se on sen 4-7 päivää tullakseen täyteen.
Kuoret ja kahvinporot ei paljoa haise, kalannahka haisee heti ja ruuanjämät siltä väliltä.
Ulosmennessä kiepsaus roskisten kautta. En muitakaan roskia haudo alakaapisssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei bioroskaa ollenkaan. Syön ostamani.
Ananaksen kuoret, kanan luut ja hedelmien kivet ovat erityisen herkullisia.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kotoilu-biojateastia?id=1023196…
Tässä on söpö ratkaisu, talouspsperia pohjalle ja sisällön voi suoraan kipata ulkona bioroskiin.
Yleensä vien parin päivän välein pienen sanomalehdestä tehdyn bioroskiksen. Joskus jos sattuu olemaan isoja bioroskapusseja, esim. joku biohedelmäpussi, niin saattaa olla lähes viikon sama pussi. Ei oo koskaan haissut tai homehtunut. Siellä ei tosin koskaan ole mitään kalannahkoja tai muuta eläinperäistä. En myöskään pidä bioroskiksen päällä erillistä kantta, olen joskus jossain kylässä huomannut että kannen alla muhinut bioroskis saattaa haista vähän imelältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki menee samaan säkkiin.
Ihmetyttää tuollaiset viime vuosituhannelle jämähtäneet minä minä -ihmiset.
Onneksi en tunne yhtäkään, kaikki tutut kierrättävät tunnollisesti. 😊
Kuinka luonto säästyy jos viedään joka päivä vajaa biojätepussi kierrätykseen vs. heitetään se pieni biojäte sekajätteeseen josta se menee poltettavaksi ja sitä kautta energiaksi?
Vierailija kirjoitti:
Bioa tulee niin vähän, että esim. paperinen karkki-, sokeri-, leipä-, tms. pussi riittää. Pussin tipautan roskiin yleensä päivittäin mennessäni ulos. Kahvi- ja teejätteet, hedelmien kuoret ym. voi antaa kuivahtaa tiskipöydällä jkn aikaa, jos se ei omaa silmää häiritse. Pussin pohjalle voi myös laittaa jotain hieman kosteutta imevää materiaalia. Käytännössä n. 1 - 2 l pussi riittäisi täällä ainakin viikoksi, jos biojäte olisi kuivaa. ;)
Sama meillä. Enemmän tulee pakkausjätettä ja mainoksia ja ne palaa mökillä. Ihan pienen jätemäärän voi laittaa vaikka mainoksesta taiteltuun pikku pussiin. Biojäteasemalla pahvipakkauksetkin jauhautuu muun jätteen sekaan, metallit, lasit ja muovit seulotaan eroon.
bokashi on pienikokoinen ja nielee kaiken biojätteen, meillä kahdella kestää vajaat 2 kk täyttyä joten jää ihan tarpeeksi aikaa sille toiselle laatikolle valmistua/fermentoitua multatehtaaseen siirrettäväksi.Meillä on se 2x16 litrainen. Tulee hyvää multaa vanhasta käytetystä ja seuraavankesän lannoiteliuos talven aikana.Se on meillä alakerrassa pannuhuoneessa ja autotallissa on se multatehdas elikkä selainen 70litrainen muovinen säilytyslaatikko jossa se saa muhia aina senaikaa kunnes seuraava erä on valmis sinne laitettavaksi.Sitä 'vanhaa' käytettyä multaa pitää varstoida talveksi, mutta sitä jää automaattisesti jos ruukkuistutuksia on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on bioska joka toinen päivä täynnä. Jos ei aivan eineksiä syö ja välillä itsekin kokkailee niin kyllähän sitä kertyy. Teepusseja, hedelmien kuoria, vihannesten naatteja jne.
Pehmopaperit ja kananmunan kennot kannattaa myös laittaa biojätteeseen, imevät kosteutta hyvin.
Samoin vessapaperirullien hylsyt.
Omalla ostoskäyttäytymisellä voi vaikuttaa siihen tuleeko biojätettä.
Vierailija kirjoitti:
bokashi on pienikokoinen ja nielee kaiken biojätteen, meillä kahdella kestää vajaat 2 kk täyttyä joten jää ihan tarpeeksi aikaa sille toiselle laatikolle valmistua/fermentoitua multatehtaaseen siirrettäväksi.Meillä on se 2x16 litrainen. Tulee hyvää multaa vanhasta käytetystä ja seuraavankesän lannoiteliuos talven aikana.Se on meillä alakerrassa pannuhuoneessa ja autotallissa on se multatehdas elikkä selainen 70litrainen muovinen säilytyslaatikko jossa se saa muhia aina senaikaa kunnes seuraava erä on valmis sinne laitettavaksi.Sitä 'vanhaa' käytettyä multaa pitää varstoida talveksi, mutta sitä jää automaattisesti jos ruukkuistutuksia on ollut.
linkki unohtui, tuosta saa lisätietoa useammastakin kohdasta,jos alkoi helppous kiinnostaa,
https://www.google.com/search?q=bokashi+kompostori+bioproffa+kokemuksia…
Vierailija kirjoitti:
Bioa tulee niin vähän, että esim. paperinen karkki-, sokeri-, leipä-, tms. pussi riittää. Pussin tipautan roskiin yleensä päivittäin mennessäni ulos. Kahvi- ja teejätteet, hedelmien kuoret ym. voi antaa kuivahtaa tiskipöydällä jkn aikaa, jos se ei omaa silmää häiritse. Pussin pohjalle voi myös laittaa jotain hieman kosteutta imevää materiaalia. Käytännössä n. 1 - 2 l pussi riittäisi täällä ainakin viikoksi, jos biojäte olisi kuivaa. ;)
Tyhjät irtokarkkipussit käyvät hyvin tarkoitukseen.
Kasviksia ja kahvia kuluu sen verran että pieni bio täyttyy nopeasti. Juo kahvia ja syö kasviksia.