Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion lopettaa tuhlailun, neuvoja ja vinkkejä?

Vierailija
24.09.2025 |

Olen ihan hyvätuloinen, mutta surkea käyttämään rahaa - tai oikeastaan tosi hyvä laittamaan sitä menemään. Nyt havahduin siihen, että olen taas kesän aikana vinguttanut luottokortin melkein tappiin ja törsännyt tässä kuussa niin, ettei tilillä olekaan enää koko kuun ruokarahaa. Alkoi ärsyttää, ja sen sijaan että ottaisin käyttöön seuraavan luottokortin (kuten olisin ennen tehnyt), päätin että nyt saa riittää. Opettelen käyttämään rahaa fiksusti ja aloitan sillä, että pihistelen loppukuun ja syön vaikka pelkkää makaronia. Lapsille pitää ehkä kuitenkin ostaa parempaa ruokaa :D

Tulopuoli ei siis ole ongelma vaan se, että käytän rahaa ihan liian hövelisti, ja siihen pitäisi saada jotain ryhtiä. Eli nyt kaikki vinkit ja neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita!

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako luottokorttia sinulla on? Mitä ostat?

Luottokortteja on kolme, mutta onneksi vain yhdellä on velkaa. Olen pitänyt niitä matkoja ja ostoturvaa varten. Varsinkaan matkoja en uskalla maksaa muulla, vaikka siis rahat olisi säästetty etukäteen ja maksaisin kaiken heti pois. 

Tuolla ylhäällä luettelin jo viime aikojen ostoksia, eli kaikkea kivaa muttei oikeasti kovin tarpeellista. Tyhmintä on, että ei nuo ostokset edes mitenkään lisää onnellisuutta. Olin aivan yhtä tyytyväinen elämääni köyhänä opiskelijana, vaikka tietysti arki on paljon helpompaa nykyään. 

ap

Vierailija
22/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on melkoisen iso remonttilaina. Onko sitä kauan jäljellä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako luottokorttia sinulla on? Mitä ostat?

Luottokortteja on kolme, mutta onneksi vain yhdellä on velkaa. Olen pitänyt niitä matkoja ja ostoturvaa varten. Varsinkaan matkoja en uskalla maksaa muulla, vaikka siis rahat olisi säästetty etukäteen ja maksaisin kaiken heti pois. 

Tuolla ylhäällä luettelin jo viime aikojen ostoksia, eli kaikkea kivaa muttei oikeasti kovin tarpeellista. Tyhmintä on, että ei nuo ostokset edes mitenkään lisää onnellisuutta. Olin aivan yhtä tyytyväinen elämääni köyhänä opiskelijana, vaikka tietysti arki on paljon helpompaa nykyään. 

ap

Mulle on epäselvää vieläkin mitä ap oikeasti kysyy. Näytät jo tietävän mihin rahat kuluu, ja myös tiedostat mitkä menot niistä ovat turhia.

Tarvitsetko ulkopuolisen sanomaan että älä osta niitä turhia asioita?

Ps luottokortin voi olla mahdollisimman pienellä rajalla, ja maksaa sinne etukäteen rahaa matkojen ostoa varten. Ja sitten vaan et käytä sitä yhtään mihinkään muuhun, etkä matkojakaan jos niihin ei ole säästetty rahoja etukäteen. 

Vierailija
24/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailuta vakuutukset, sähkö ja puhelinliittymät.

Kun on vaihtamassa puhelinyhtiötä, vanhasta alkaa tulla tarjouksia. 

Kerää pientä puskuria rikkoutuvien tavaroiden varalle: puhelimet, pesukone, auton korjaus, jne. 

Jos rahaa ei meinaa jäädä, jätä rahastosijoittamisen kuukausimaksu tauolle. Pyri lyhentämään remonttilainaa nopeammin, jos rahastotuotto on vähemmän, kuin remonttilainan kulut. Olettaen, että opintolainan kulut ovat pienemmät.

Tee eväät töihin. Kotiruuissa valmisruokien ja puolivalmisteiden vähentäminen. 

Harrastuksia ja illanviettoja kannattaa jatkaa. Voisiko ruokaa laittaa vähän edullisemmin tai pitää nyyttikestejä?

Jonkun kylpyläreissun voi jättää väliin. Tai jättää sisustustavaroiden oston vähemmälle. 

Ei uusia hankintoja ennenkuin sohva on maksettu. Kun ostat uutta, myy vanhaa. 

Lapset voi laittaa valitsemaan uudet vaatteet tai kylpyläretki, jne. Ei kaikkea, mutta valintoja. 

Vierailija
25/33 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mainitsemasi sohva vei rahaa. Sisustustarvike kiva syksyyn. Ehkä seinätaidetta saa halvemmalla, jos on kallis paikka. Mutta kasaantuuko ne samalle kuulle aina ja maksaako kumppani jotain. Illallinen ja kylpylä maksaa. Illallisia vain perheen kanssa, niin saa halvemmalla, pizzat?

Sohvaan meni kyllä rahaa, mutta sitä ei toivottavasti tarvitse uusia ainakaan kymmeneen vuoteen. Muista kuluista ei varmaan voi sanoa että kasautuisivat, koska keksin aina jotain uutta, eikä kulutuksettomia kuukausia ole kovin usein. Kutsun mielelläni vieraita ja järjestän juhlia, mutta ehkä niissäkin voisi miettiä tarkemmin tarjoiluja ja budjettia. 

Vierailija
26/33 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mainitsemasi sohva vei rahaa. Sisustustarvike kiva syksyyn. Ehkä seinätaidetta saa halvemmalla, jos on kallis paikka. Mutta kasaantuuko ne samalle kuulle aina ja maksaako kumppani jotain. Illallinen ja kylpylä maksaa. Illallisia vain perheen kanssa, niin saa halvemmalla, pizzat?

Sohvaan meni kyllä rahaa, mutta sitä ei toivottavasti tarvitse uusia ainakaan kymmeneen vuoteen. Muista kuluista ei varmaan voi sanoa että kasautuisivat, koska keksin aina jotain uutta, eikä kulutuksettomia kuukausia ole kovin usein. Kutsun mielelläni vieraita ja järjestän juhlia, mutta ehkä niissäkin voisi miettiä tarkemmin tarjoiluja ja budjettia. 

Tämä siis ap

Vierailija
27/33 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tätä, jos kaupassa kerran viikkoon, että loppusumma joka kerta suurin piirtein sama.

Vierailija
28/33 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältä kaikkia kauppoja, myös nettikauppoja ja kirppareita. Lähde sen sijaan vaikka luontoon kävelemään tai mene salille. 

Vierailija
29/33 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lehtitilaukset vain sähköisenä ja turhat kestotilaukset pitää perua heti. Tabletti + digilehti tulee halvimmaksi pitemmällä aikavälillä.

En osta lehtiä, pullo- tai tölkkijuomia, tupakkaa, alkoholia tai nuuskaa ekä ikinä lotto-veikkaus tai arpajaiskuponkeja. En käytä rahaa luontaistuotteisiin, kosmetologeihin, turhiin hiusväreihin, rakennekynsiin, tatuointeihin tms.Sen sijaan näistä säästyneitä rahoja saatan laittaa osakkeisiin tai rahastoihin. Jos tämän aloittaa nuorena, on eläkeiässä miljonääri.

Ajattelen että jos ostan jonkun vaatteen, minun täyty samalla heittää kaapista joku vaate pois tai laittaa kierrätykseen. Ostan vaatteet juuri ennen juhannusta ja uutta vuotta kun alennusmyynnit alkavat. Menen sovituskoppiin useamman vaatteen kanssa ja ostan vain parhaiten istuvan jonka voisin heti jättää päälle.

Päätän ensin mitä haluan, ja sitten selvitän miten sen saa edullisesti. Tarvittaessa odotan.

Ostan tarjouksista suuria määriä kerralla. Esim kahvit, wc-paperit jne. Saippuaa osta 3 litran kanisterissa josta täytän saippuapullot.

Vierailija
30/33 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttoi kun rupesin osittamaan ruokarahat /käyttörahat kirjekuoriin, joka viikolle oma kirjekuori ja sillä rahalla pitää viikko pärjätä. Tippui kulutus laakista.

Vierailija
31/33 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luottokortti on aina tapissa, kannattaa siitä luottokortista ja sen käytöstä luopua kokonaan. Ei siinä muu auta. Noissa luottokorteissa on järkyttävät korot, ja jos sitä ei saa aina maksettua kokonaan pois niin korot juoksevat. Ja jos kortit ovat kroonisesti tapissa korot juoksevat koko ajan, ja tämä tekee talouden hallinnasta entistä vaikeampaa. 

Eli ensin ne lyhytaikaset velat pois, (kalliit) sitten ei vain hanki lyhytaikaista velkaa, eli jos ei muuten onnistu niin luopuu luottokortista. Sen jälkeen alkaa sijoittamaan isomman osan tuloistaan aina ensin kun tuloja tulee ja sitten eletään sillä rahalla mitä jää jäljelle. 

Vierailija
32/33 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin yksittäinen asia ei ole vialla, eikä sitä ole sen paremmin luottokorttien olemassalo tai matkustuskulujen tai nettiostojen turvallinen hoito niillä. Älä luovu luottokorteista, käytä vain vähemmän rahaa on se käteistä, oravannahkaa tai luottoa. Jos luopuu luottokorteista, voi tulla elämäntilanne jolloin tarvitsisi ja helpottaisi todella mutta niitä ei enää saa. Kun käytät, maksa pois heti niin kulutta etteivät korot juokse. Mietivain ylipäätään paljonko kulutat.

Sinä käytät tapana ja elämäntapana rahaa turhaan / liikaa liian paljon koska olet saanut rahaa ja sitä on.

Muille, siis vieraille tarjoilujen piffaamiset - tarvitseeko edes sanoa? 

24 sanoi tosi hyvin.

Toisaalta: ei jää mitään kuulemma ... minä laskeskelin aivan eri lopputuloksen. Ongelma on vain se, järkevämmin käyttämällä jäisi hurjasti lisää.

Ymmärrän hyvin että jos tarvitsee mielestään uuden sohvan (ei vain huvin vuoksi uuden version) ja on varaa, ostaa sen. Eri asia on sitten minkä hintaisen ja kilpailuttiko sen järkevästi.

Ja miten montaa vastaavaa koko ajan päällekkäin, peräkkäin jonossa. Ei puhuta kirpparisohvista ja itse harrastuksena kunnostettavista halvoista joista ei tule pitkä maksaminen.

Mieti joskus asioita vähän sen entisen opiskelijan näkökulmasta onko järkevää.

Minulla ei muuten ole enää sohvaa viime muuton jälkeen.

Entinen oli liki 50v jossa oli vanhanajan tamminen kehys näkyvissä ja irtonahkatyynyt, painava kuin mikä, kertaalleen aikoinaan kunnostettu ja uusittu, itse asiassa paikallisella ammattikoululla.  Kesti sen rahan edestä, mitä siitä aikoinaan maksettu. Se oli rahansa väärti ideana. Ei ravattu sohvakaupoilla sen koommin.

Vierailija
33/33 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta mitään sillä hetkellä kun mielihalu tulee vaan kirjaa nämä toiveet listalle. Jos olet vielä kuukauden päästä sitä mieltä, että kyseinen ostos on ehdottoman tarpeellinen, niin osta se. Lupaan, että suurimman osan kohdalla mietit kuukauden kuluttua, että mitä ihmettä olen tänne kirjannut ja miksi.

Kannattaa myös käydä koko omaisuus läpi Konmari-metodilla (huolella ja oikeaoppisesti). Siitä tulee monelle sellainen olo, ettei halua enää koskaan ostaa yhtään mitään.

Ps. Kaikkea ostamista ei tarvitse lopettaa, jos sulla on varaa kuluttaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi