Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion lopettaa tuhlailun, neuvoja ja vinkkejä?

Vierailija
24.09.2025 |

Olen ihan hyvätuloinen, mutta surkea käyttämään rahaa - tai oikeastaan tosi hyvä laittamaan sitä menemään. Nyt havahduin siihen, että olen taas kesän aikana vinguttanut luottokortin melkein tappiin ja törsännyt tässä kuussa niin, ettei tilillä olekaan enää koko kuun ruokarahaa. Alkoi ärsyttää, ja sen sijaan että ottaisin käyttöön seuraavan luottokortin (kuten olisin ennen tehnyt), päätin että nyt saa riittää. Opettelen käyttämään rahaa fiksusti ja aloitan sillä, että pihistelen loppukuun ja syön vaikka pelkkää makaronia. Lapsille pitää ehkä kuitenkin ostaa parempaa ruokaa :D

Tulopuoli ei siis ole ongelma vaan se, että käytän rahaa ihan liian hövelisti, ja siihen pitäisi saada jotain ryhtiä. Eli nyt kaikki vinkit ja neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita!

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli totuus esiin, kun maksoin pois kaikki velat, ja lopetin luotolle ostamisen. Tilin saldo on niin vaatimaton, etten voi käyttää rahaa entiseen malliin. Velkaa en enää halua ottaa, vaan sen puolen pidän nollilla. Tarkka pohtiminen, haluanko vai tarvitsenko todella? Ja kun totuus on se, ettei multa juurikaan puutu mitään, jää huvikseen ostelu kokonaan. Tavallaan oli ihan mukava ostaa vaikka uusia lakanoita, jos näin jossain kivat, mutta pysähdys ja mietintä, että monetko jo on kaapissa, niin huomasin, että joo, antaapa olla. 

Vierailija
62/65 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vaikuttaa mukavalta tyypiltä. Ja vastuulliselta. Huolehtii että lapset saa vaatteita ja että varatilillä  on rahaa laskujen maksuun. Olisin iloinen jos saisin olla apn ystävä tai naapuri. 

Olen itse kokenut saman elämäntilanteen että rahaa alkoi mennä enemmän kuin tuli. Kaksi keinoa on osoittautunut hyväksi: hankin Debit-kortin ja laitoin Visan kassakaappiin. Aloin budjetoida ja aluksi kirjasin kaikki menot muistiin. Siis ihan kaikki, euron tarkkuudella. Kännykän muistiinpanoihin ja siirrän siitä Exceliin. Kun kirjaa pari kuukautta niin alkaa nähdä mistä laiva vuotaa. Minulla esim meni liikaa ulkona syömiseen ja oli liian kallis auto jonka vaihdoin halvempaan. Vaateostoksia mm budjetoin Exceliin. 

ap, älä lopeta juhlien järjestämistä. Juhlat ovat elämän suola. Juhlakulut voi toki budjetoida. 

Mukavaa syksyä sinulle ap ja kaikille muille palstalaisille myös!

Kiitos ihanasta kommentista, tulipa tästä hyvä mieli <3 Tunnen itseni yleensä rahankäytön suhteen kaikkea muuta kuin vastuulliseksi, mutta ihan totta kuitenkin huolehdin, että välttämättömiin menoihin on aina varaa. Minun täytyy varmaan myös laittaa Visa piiloon jonnekin varmaan jemmaan ja opetella käyttämään pelkkää debitiä. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitän vähän kuulumisia. Olen onnistunut pysymään budjetissa, ihme ja kumma. Ensi viikolla yksi ulkomaille muuttanut ystävä on tulossa pitkästä aikaa käymään Suomessa, ja sovimme illallisesta, joten nyt täytyy keksiä rahat siihen jostain muualta kuin luottokortilta. Laitoin pari tavaraa myyntiin Toriin ja kyselin yhden vanhan velan perään, mutta niistä tuleva raha ei välttämättä ehdi ajoissa. Aion vielä kaivella kaappeja ja laittaa muutakin myyntiin, mutta tuo illallinen täytyy varmaan lainata omalta laskutililtä. Ennen olisin surutta vinguttanut jotain toista luottokorttia, mutta nyt aion välttää sitä viimeiseen asti.

Olen tehnyt tällä viikolla ruokaa kaappiin hautautuneita kuivatavaroista ja lenkkipolun varrelta löytämistäni sienistä, eli syöty on hyvin ja edullisesti. Olin myös tyytyväinen itseeni, kun löysin omalta pihalta somisteita syyskimppuun kukkakaupassa käynnin sijaan. Kuten joku aiemmin kirjoitti, pihistelystä voi hyvin tehdä pelin ja jokainen tuhlaamatta jäänyt euro tuntuu palkitsevalta. 

ap

Vierailija
64/65 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mitä vain oikeasti tarvitset. Tutki vaatekaappi, pärjäätkö niillä vaatteilla ja milloin olet mitäkin käyttänyt.

Vierailija
65/65 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti mitä vain oikeasti tarvitset. Tutki vaatekaappi, pärjäätkö niillä vaatteilla ja milloin olet mitäkin käyttänyt.

Vaatteet eivät ole enää oikeastaan ongelma, mutta joskus niitäkin tuli osteltua liikaa. Nykyään ostan niitä vain tarpeeseen tai jos jotain menee rikki. Kaappi on täynnä kivoja vaatteita, jotka riittävät moneksi vuodeksi eteenpäin. Tällä hetkellä en tarvitse kuin uusia sukkia ja nastakengät talveksi, mutta täytyy harkita pärjäisinkö ainakin alkutalven vanhoilla kengillä ja kaapista jo löytyvillä irtonastoilla. 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän