Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion lopettaa tuhlailun, neuvoja ja vinkkejä?

Vierailija
24.09.2025 |

Olen ihan hyvätuloinen, mutta surkea käyttämään rahaa - tai oikeastaan tosi hyvä laittamaan sitä menemään. Nyt havahduin siihen, että olen taas kesän aikana vinguttanut luottokortin melkein tappiin ja törsännyt tässä kuussa niin, ettei tilillä olekaan enää koko kuun ruokarahaa. Alkoi ärsyttää, ja sen sijaan että ottaisin käyttöön seuraavan luottokortin (kuten olisin ennen tehnyt), päätin että nyt saa riittää. Opettelen käyttämään rahaa fiksusti ja aloitan sillä, että pihistelen loppukuun ja syön vaikka pelkkää makaronia. Lapsille pitää ehkä kuitenkin ostaa parempaa ruokaa :D

Tulopuoli ei siis ole ongelma vaan se, että käytän rahaa ihan liian hövelisti, ja siihen pitäisi saada jotain ryhtiä. Eli nyt kaikki vinkit ja neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta tuhlailu

Vierailija
2/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen ole mitään taikakeinoa. Oikeasti se "lopeta tuhlaaminen" on ainoa joka auttaa. Lopeta nyt ainakin ne kaikki luottokortit ja pistä omaehtoinen luottokielto, sitten vaan lakkaat ostelemasta turhia asioita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala siivoamaan kaappeja ja myymään pois kaikkea, mitä et ole vuoden aikana käyttänyt. Näet, mitä kaikkea turhaa olet ostanut. Voit myös pohtia, miten monta tuntia olet joutunut tekemään töitä tienataksesi rahat johonkin tavaraan.

Budjetointiin saat neuvoja mm. Martoilta.

Vierailija
4/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein osaa tuhlata, paitsi harrasteautoihin, niitä kun on muutama, ja niitä tulee laitettua ja korjattua, vaikka mitään tarvetta niille ei sinänsä ole, harrastus kun on. 

Kun omistaa näitä harvinaisuuksia, joita paria ei ole Suomessa kuin alle 100 kappaletta ja harvinaisinta n. 15.

Vierailija
5/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on taloustaulukko, johon olen kirjannut kaikki pakolliset menot. Milloin tulee mikäkin lasku ja kuinka suuri se keskimäärin on. Lisäksi kaikki suhteellisen kiinteät kulut kuukausittain, kuten vastike, bensa ja ruoka.

Tuon jälkeen tiedän tarkalleen, mihin ylimääräiseen rahani ovat menneet. Sitten vain miettimään, mikä niistä on oikeasti tarpeellista tai edes hintansa arvoista. Lounasravintolat, käyttämätön kuntosalikortti, pitämättömät vaatteet jne.

Etenkin yritän keskittyä suurempiin ja toistuviin kuluihin. Senteistä ei satoja euroja säästetä.

Vierailija
6/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelee etukäteen jos ostaa verkosta ja sitten ei osta kun on riittävästi. Jos kivijalkaan, ei ota turhaa mitä ei käytä kuitenkaan ja se mikä tarpeellinen katsoo. Oli se viihde tai järkevä, miettii sen tarkoituksen. Tekee muuta mikä voi tyydyttää itseä, ettei koe että tarvisee määräänsä enempää, jos on jo kotona jotain. Jos ostaa koristeen, katsoo onko se mauton vai onko joku oikea käyttö ja tarve.

Vierailija
7/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako luottokorttia sinulla on? Mitä ostat?

Vierailija
8/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko se että ei osta mitään turhaa?

Vierailija
9/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kävin cittarissa sitten vaihdoin saksalaiseen kilpailijaan siinä säästämme paljon 

Vierailija
10/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän nykyään paljon joka kuukausi, kun lopetin taksilla ajelun ja käytän julkisia.

Vierailija
11/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin shamppanjan kuohuviiniin. Lisäksi nykyään lapsivapailla viikoilla syön vain kerran päivässä ravintolassa. Ennen 2 kertaa. Lisäksi vaihdoin kesälomakohteet Kreikasta Turkkiin. Tuossa jo 3000-4000 Euron säästö joka vuosi.

Vierailija
12/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möin vanhan ökybemarin ja ostin uuden pikkutoyotan .ei tarvi korjailla ja 10 v takuu

Vierailija
13/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin ostaan max 25000 Euron autoja. Ennen saatoin käyttää jopa 50000 Euroa autoon. Luovun myös veneestä ja moottoripyörästä.

Vierailija
14/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havahtunut samaan. Itse olen lopettanut viimeisen lehtitilauksen, eronnut ammattiliitosta, luovuin Spotify Premiumista ja yhdestä suoratoistosta. Olen tehnyt kesäloman jälkeen eväät töihin enkä käy lounaaalla. Yhtäkkiä raha riittääkin hyvin. Aika pienellä muutoksilla saa paljon aikaan. 

Vierailija
15/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä vähän talouden lukuja, jos joku osaa neuvoa tarkemmin missä kannattaa säästää:

Nettotulot 3600€/kk (nousee vuodenvaihteessa n. 200€, huomasin vasta vähän aikaa sitten että veroprosentti on liian matala ja sitä piti nostaa loppuvuodelle).

Asumiskulut 900€

Ruoka 600€

Auto 250€

Opintolaina 100€

Remonttilaina 520€

Omat ja lasten harrastukset 250€

Puhelimet 90€

Vakuutukset 150€

Rahastosäästö 120€

Tällä hetkellä mitään ei käytännössä jää siis käteen vaan päin vastoin olen ostanut luotolla, vaikka näillä tuloilla ja menoilla pitäisi pystyä säästämään isojakin summia.

En oikein edes osaa sanoa, mihin rahaa kuluu noin paljon. Viime aikoina olen ostanut ainakin vaatteita lapsille (kaksi teiniä, joten niihin uppoaa vaikka suurin osa on käytettyä), uuden sohvan, pyyhkeitä, syksyyn sopivaa sisustustavaraa, ison grafiikkavedoksen ja kukkasipuleita, järjestänyt parit illalliset ja käynyt perheen kanssa viikonlopun kylpyläreissulla. En mielestäni osta turhaa, mutta ei nuo tavarat ja muut näin listattuina kovin välttämättömiltäkään näytä. 

ap

Vierailija
16/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko se että ei osta mitään turhaa?

Auttaa paljon. If auttaa vähän.

Vierailija
17/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mainitsemasi sohva vei rahaa. Sisustustarvike kiva syksyyn. Ehkä seinätaidetta saa halvemmalla, jos on kallis paikka. Mutta kasaantuuko ne samalle kuulle aina ja maksaako kumppani jotain. Illallinen ja kylpylä maksaa. Illallisia vain perheen kanssa, niin saa halvemmalla, pizzat?

Vierailija
18/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä vähän talouden lukuja, jos joku osaa neuvoa tarkemmin missä kannattaa säästää:

Nettotulot 3600€/kk (nousee vuodenvaihteessa n. 200€, huomasin vasta vähän aikaa sitten että veroprosentti on liian matala ja sitä piti nostaa loppuvuodelle).

Asumiskulut 900€

Ruoka 600€

Auto 250€

Opintolaina 100€

Remonttilaina 520€

Omat ja lasten harrastukset 250€

Puhelimet 90€

Vakuutukset 150€

Rahastosäästö 120€

Tällä hetkellä mitään ei käytännössä jää siis käteen vaan päin vastoin olen ostanut luotolla, vaikka näillä tuloilla ja menoilla pitäisi pystyä säästämään isojakin summia.

En oikein edes osaa sanoa, mihin rahaa kuluu noin paljon. Viime aikoina olen ostanut ainakin vaatteita lapsille (kaksi teiniä, joten niihin uppoaa vaikka suurin osa on käytettyä), uuden sohvan, pyyhkeitä, syksyyn sopivaa sisustustava

Tuosta kaikki paitsi kohtuulliset lasten vaatteet on täysin turhia kuluja. Muuten kaikki kulut näyttää ihan kohtuulliselta jos lapsiakin on useampi. Ainoa turha voi olla remonttilaina, riippuu mihin tarkoitukseen se on otettu (esim keittiön uusiminen vain ulkonäön takia on turhaa). 

Vierailija
19/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo makaronin hokeminen on kyllä tyhmää puhetta. Ei siitä lähde nälkä.

Kannattaa lähteä edes ruoassa vanhasta kunnon perunoiden keittämisestä ..

Vierailija
20/33 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä auttaa se että käy harvemmin kaupassa, etenkin ruokakaupassa koska joka käynnillä tarttuu matkaan jotain sellaista mitä ei välttämättä tarvitse 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän