Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion lopettaa tuhlailun, neuvoja ja vinkkejä?

Vierailija
24.09.2025 |

Olen ihan hyvätuloinen, mutta surkea käyttämään rahaa - tai oikeastaan tosi hyvä laittamaan sitä menemään. Nyt havahduin siihen, että olen taas kesän aikana vinguttanut luottokortin melkein tappiin ja törsännyt tässä kuussa niin, ettei tilillä olekaan enää koko kuun ruokarahaa. Alkoi ärsyttää, ja sen sijaan että ottaisin käyttöön seuraavan luottokortin (kuten olisin ennen tehnyt), päätin että nyt saa riittää. Opettelen käyttämään rahaa fiksusti ja aloitan sillä, että pihistelen loppukuun ja syön vaikka pelkkää makaronia. Lapsille pitää ehkä kuitenkin ostaa parempaa ruokaa :D

Tulopuoli ei siis ole ongelma vaan se, että käytän rahaa ihan liian hövelisti, ja siihen pitäisi saada jotain ryhtiä. Eli nyt kaikki vinkit ja neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita!

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ei pärjää edes 5000 eurolla kk koska ostavat kaikkea luotolla ja palkka meneekin laskuihin sitten kokonaan. Aloin itse säästämään jo lastenkodissa kun olin 13 vuotias. Äitini tuhlasi aina kaikki rahat alkoholiin ja ties mihin ja jouduin lastenkotiin koska ei ollut edes ruokaa kotona. Lastenkodissa tajusin että pitää säästää kun sain ekan kesätyöni. Olin myös hampurilaispaikassa iltatöissä ja tienasin 1000 markkaa kuussa. Olen nyt 30 vuotta säästänyt ja pärjään hyvin. En ole koskaan ostanut mitään luotolla ja jos ei ole rahaa ostaa niin en tarvii mitään tavaraa on mun motto ollut.

Vierailija
42/65 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osta mitään turhaa. Älä osta uusia vaatteita, jos edelliset eivät ole rikki niin, että mitään päälle puettavaa ei löydy (kolme paita ja kolmet housut riittää). Älä aloita uusia harrastuksia ja karsi pois nykyisistä. Älä käy ravintolassa syömässä. Tee töihin omat eväät. Älä tilaile ruokaa kotiin valmiina.

Älä osta samppanjaa, voit ostaa kuohuviiniä sen sijaan. Myy puolet sijoitusasunnoistasi. Eikä sitä avokadopaahtoleipää tarvitse mussuttaa joka ikinen päivä. Käy lomalla Kanarialla Etelä-Amerikan sijasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pari neuvoa:

1. Luottokortit pois. Jos et ihan leikkaa poikki, niin laita hätävaraksi yksi visusti piiloon johonkin laatikon pohjalle. Ota arkikäyttöön debit-kortti.

2. Käytä kahta eri tiliä. Laita rahat sellaiselle tilille, jolle sinulla ei ole maksukorttia. Siirrä sopivaksi katsomasi summa vaikka pari kertaa kuukaudessa sellaiselle tilille, jolta voi maksaa kortilla tavallisia ostoksia.

Näillä keinoilla pääset eroon turhista luottokorttiostoista eikä rahaa kulu niin reilusti maksuihin, kun on monivaiheisempaa sen siirtäminen toiselta korttitilille. Äläkä tee turhia tilauksia!

Jos joka kuukausi menee harrastuksiin 250€, mitä ne ovat? Joku toinen sanoisi syksyyn sopivaa sisustustavaraasi turhaksi krääsäksi. Laita nyt ostamasi talteen, niin ensi syksynä ei tarvitse enää ostaa uusia. Eikä uutta sohvaa.

Vierailija
44/65 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala työttömäksi niin sillä 595 eurolla ei tuhlata.

Vierailija
45/65 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile tätä, jos kaupassa kerran viikkoon, että loppusumma joka kerta suurin piirtein sama.

Ei näyttänyt olevan ruokakauppa se ongelma ap:lla, vaan välttämättömyydet niinkuin grafiikkavedokset ja puutarhajuhlat.

Vierailija
46/65 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako luottokorttia sinulla on? Mitä ostat?

Luottokortteja on kolme, mutta onneksi vain yhdellä on velkaa. Olen pitänyt niitä matkoja ja ostoturvaa varten. Varsinkaan matkoja en uskalla maksaa muulla, vaikka siis rahat olisi säästetty etukäteen ja maksaisin kaiken heti pois. 

Tuolla ylhäällä luettelin jo viime aikojen ostoksia, eli kaikkea kivaa muttei oikeasti kovin tarpeellista. Tyhmintä on, että ei nuo ostokset edes mitenkään lisää onnellisuutta. Olin aivan yhtä tyytyväinen elämääni köyhänä opiskelijana, vaikka tietysti arki on paljon helpompaa nykyään. 

ap

Mulle on epäselvää vieläkin mitä ap oikeasti kysyy. Näytät jo tietävän mihin rahat kuluu, ja myös tiedostat mitkä menot niistä ovat turhi

Totta kai periaatteessa tiedän mikä on turhaa ja pärjäisin aivan hyvin ilman kaikenlaista shoppailua. Mutta, olen aika vastuullisessa ja kiireisessä työssä, ja usein työpäivän jälkeen tuntuu, että kun on koko päivän huolehtinut suunnilleen kaikista mahdollisista ihmisistä ja asioista, ei vain kerta kaikkiaan jaksa enää pingottaa raha-asioissa. En tunne itseäni erityisen stressaantuneeksi, mutta ehkä tuhlailu on kuitenkin jonkinlainen stressireaktio.

Tuon tekstin perusteella ap:lla on ongelma ja hän on hyvin lähellä pystyä myöntämään sen itsekin. Kuvittele, jos tekstin kääntäisi alkoholinkäyttöön. Tiedän, että jokailtainen tissuttelu ei ole minulle hyväksi, mutta työni on vain niin stressaavaa, että raivoraittius ei vain ole minua varten.

Järkevä rahankäyttö ei ole raha-asioissa pingottamista Se tietenkin tuntuu siltä, ap, kun olet tilanteessa, jossa raha hallitsee sinua, eikä toisinpäin. Kyse ei ole sohvahankinnan kilpailuttamisesta tai punalapputuotteiden hakemisesta kaupasta. Kyse on elämäntapamuutoksesta, jonka jälkeen on todella mukava järjestää puutarhajuhlat tai käydä kylpylälomalla, kun et edes ajattele, onko sinulla siihen varaa, koska sinulla on varaa kaikkeen, mitä voit kuvitella tarvitsevasi.

Mutta varmasti tuo kaikki alkaa pingottamisella, kun täytyy listata kaikki tulot ja menot, hoitaa lainat ja luottokortit ja pahimmillaan koko talven tuskailla, kun ei pysty edes puutarhajuhlia järjestämään, kun pitää säästää

Vierailija
47/65 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ylimääräistä rahan roisketta mutta teen listoja, jos keksin että tarvitsen jotain kirjoitan sen ylös, sitten tuumin vähintään yön yli asiaa, yleensä paljon kauemminkin TARViTSENKO vai HALUANKO vain. Tämä konsti on minulla auttanut siihen että en tee nopeita ostopäätöksiä jotka lopulta jää käyttämättä.

Ero tarpeen ja halun välillä on se että tarve on silloin jos ilman ko. asiaa ei pärjää, halu taas on kun joku näyttää kivalta tai olisi vain kivaa kun sellainen olisi itsellä. 

Vierailija
48/65 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottokortteja on kolme, mutta onneksi vain yhdellä on velkaa. Olen pitänyt niitä matkoja ja ostoturvaa varten. Varsinkaan matkoja en uskalla maksaa muulla, vaikka siis rahat olisi säästetty etukäteen ja maksaisin kaiken heti pois. 

Tuolla ylhäällä luettelin jo viime aikojen ostoksia, eli kaikkea kivaa muttei oikeasti kovin tarpeellista. Tyhmintä on, että ei nuo ostokset edes mitenkään lisää onnellisuutta. Olin aivan yhtä tyytyväinen elämääni köyhänä opiskelijana, vaikka tietysti arki on paljon helpompaa nykyään. 

ap

Mulle on epäselvää vieläkin mitä ap oikeasti kysyy. Näytät jo tietävän mihin rahat kuluu

46 jatkaa vielä. Ihan ensimmäisessä viestissä ap oikeastaan paljasti rahankäyttöongelmansa. Pihistelen loppukuun ja syön pelkkää makaronia mutta lapsille pitää tarjota kunnon ruokaa Kuun lopussa taas ihmetellään, miten ne rahat ovat taas menneet, vaikka aikomus oli kyllä ei pelkästään säästää, vaan ihan kituuttaa pihistellen.

Vierailija
49/65 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jo viittasikin asiaan: tunnistan ap:ssa itseni. Olin todella hyvätuloinen, pääsin jopa kateuslistalle, mutta tili aina nollilla. Tein pitkää päivää vastuullisessa työssä, siihen päälle hoidin lasten ja omat harrastukset, kodin ja kaiken. Lasten isän  osuus oli hoitaa lapsia yksi yö joka toinen viikonloppu.

Olin shoppailukoukussa. Ostaminen tuotti joka kerta mielihyväpiikin siihen kaiken keskelle. Käytin paljon kauneudenhoito- ja kampaamopalveluita, zalandoon kilahti pari tilausta/ kk, auto oli osamaksulla jne. Koin palkitsevani itseäni hyvästä työstä "hyvin sä vedät" ja sain hallinnan tunnetta, kun lapsilla oli kaikki vermeet aina viimeisen päälle.

Siirryin yrittäjäksi muutama vuosi sitte. Tulotaso romahti ja vaikka myös veroprosentti romahti vastaavasti, jää käteen murto-osa siitä mitä aikaisemmin. Mistä olen joutunut tinkimään? En mistään. Saan laskut maksettua, kaikki on hyvin. 

Oikea rahattomuus paransi minut shoppailukierteestä, nyt ei yksinkertaisesti ole rahaa ostella. Elämä on toisaalta rauhallisempaa ja seesteisempää, joten ei ole ostelutarvettakaan.

Joten ap: selvitä itsellesi MIKSI sinä shoppailet. Se on kaikista tärkeintä.

Vierailija
50/65 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa mukavalta tyypiltä. Ja vastuulliselta. Huolehtii että lapset saa vaatteita ja että varatilillä  on rahaa laskujen maksuun. Olisin iloinen jos saisin olla apn ystävä tai naapuri. 

Olen itse kokenut saman elämäntilanteen että rahaa alkoi mennä enemmän kuin tuli. Kaksi keinoa on osoittautunut hyväksi: hankin Debit-kortin ja laitoin Visan kassakaappiin. Aloin budjetoida ja aluksi kirjasin kaikki menot muistiin. Siis ihan kaikki, euron tarkkuudella. Kännykän muistiinpanoihin ja siirrän siitä Exceliin. Kun kirjaa pari kuukautta niin alkaa nähdä mistä laiva vuotaa. Minulla esim meni liikaa ulkona syömiseen ja oli liian kallis auto jonka vaihdoin halvempaan. Vaateostoksia mm budjetoin Exceliin. 

ap, älä lopeta juhlien järjestämistä. Juhlat ovat elämän suola. Juhlakulut voi toki budjetoida. 

Mukavaa syksyä sinulle ap ja kaikille muille palstalaisille myös!

Vierailija
51/65 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hillitse himosi, hallitse halusi. Törkeetä ostella riepuja, ja krääsää,,kirppareilta löytyy parhaimmat jutut. Kierrätys on tätä päivää.

Suurin osa ostoksistani, kuten vaikka lähes kaikki vaatteet, on käytettyjä ja yleensä yritän aina etsiä ensin kierrätetyn vaihtoehdon jos vain mahdollista. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö liika olisi liikaa tai ostamisella ei olisi ympäristövaikutuksia esim. kuljetusten aiheuttamista päästöistä. Ja oli kierrätettyä tai ei, niin ostoksiin kuluu silti rahaa. 

ap

Vierailija
52/65 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta mitään sillä hetkellä kun mielihalu tulee vaan kirjaa nämä toiveet listalle. Jos olet vielä kuukauden päästä sitä mieltä, että kyseinen ostos on ehdottoman tarpeellinen, niin osta se. Lupaan, että suurimman osan kohdalla mietit kuukauden kuluttua, että mitä ihmettä olen tänne kirjannut ja miksi.

Kannattaa myös käydä koko omaisuus läpi Konmari-metodilla (huolella ja oikeaoppisesti). Siitä tulee monelle sellainen olo, ettei halua enää koskaan ostaa yhtään mitään.

Ps. Kaikkea ostamista ei tarvitse lopettaa, jos sulla on varaa kuluttaa

Pidin joskus listaa haluamistani tavaroista, mutta lopetin sen, koska listalta saattoi tulla uudestaan mielihalu jostain, jonka olin jo ehtinyt kokonaan unohtaa. Toisaalta ostan todella harvoin heräteostoksia ja saatan odottaa vaikka vuoden  sopivan asian löytymistä, mutta sitten kun se löytyy niin ostopäätös on jo oikeastaan tehty etukäteen rahatilanteesta huolimatta. Sitten kun näitä asioita kertyy, niin kyllähän siihen rahaa palaa. 

ap

Vierailija
53/65 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä pari neuvoa:

1. Luottokortit pois. Jos et ihan leikkaa poikki, niin laita hätävaraksi yksi visusti piiloon johonkin laatikon pohjalle. Ota arkikäyttöön debit-kortti.

2. Käytä kahta eri tiliä. Laita rahat sellaiselle tilille, jolle sinulla ei ole maksukorttia. Siirrä sopivaksi katsomasi summa vaikka pari kertaa kuukaudessa sellaiselle tilille, jolta voi maksaa kortilla tavallisia ostoksia.

Näillä keinoilla pääset eroon turhista luottokorttiostoista eikä rahaa kulu niin reilusti maksuihin, kun on monivaiheisempaa sen siirtäminen toiselta korttitilille. Äläkä tee turhia tilauksia!

Jos joka kuukausi menee harrastuksiin 250€, mitä ne ovat? Joku toinen sanoisi syksyyn sopivaa sisustustavaraasi turhaksi krääsäksi. Laita nyt ostamasi talteen, niin ensi syksynä ei tarvitse enää ostaa uusia. Eikä uutta sohvaa.

Kiitos, nämä vinkit ovat jo osittain käytössä, koska en pidä käyttötilillä koskaan ylimääräistä. Luottokortit pitäisi ehkä ennemminkin ottaa pois verkkopalveluista, koska en juuri koskaan ostele ylimääräistä kivijalkakaupoista, vaan kyllä isoin ongelma on verkkoshoppailu.

Harrastuksissa on musiikkia ja urheilua. Niistä lähtisin mielelläni karsimaan ihan viimeisenä, varsinkaan lasten kohdalla. Sisustustavaraa hankin aina sillä asenteella, että se tulee pysyvään käyttöön, mutta jotenkin keksin aina jotain uutta kivaa niiden edellisten lisäksi. 

ap

Vierailija
54/65 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta luotolle mitään. Jos et pysty rahoittamaan ostosta rahalla, silloin sinulla ei ole oikeasti siihen varaa. Auttaisiko tämmöinen ajatusmalli? 

Osta vain todelliseen tarpeeseen, ei vain siksi että haluat jotain. 

Vierailija
55/65 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mulle on epäselvää vieläkin mitä ap oikeasti kysyy. Näytät jo tietävän mihin rahat kuluu

Tuon tekstin perusteella ap:lla on ongelma ja hän on hyvin lähellä pystyä myöntämään sen itsekin. Kuvittele, jos tekstin kääntäisi alkoholinkäyttöön. Tiedän, että jokailtainen tissuttelu ei ole minulle hyväksi, mutta työni on vain niin stressaavaa, että raivoraittius ei vain ole minua varten.

Järkevä rahankäyttö ei ole raha-asioissa pingottamista Se tietenkin tuntuu siltä, ap, kun olet tilanteessa, jossa raha hallitsee sinua, eikä toisinpäin. Kyse ei ole sohvahankinnan kilpailuttamisesta tai punalapputuotteiden hakemisesta kaupasta. Kyse on elämäntapamuutoksesta, jonka jälkeen on todella mukava järjestää puutarhajuhlat tai käydä kylpylälomalla, kun et edes ajattele, onko sinulla siihen varaa, koska sinulla on varaa kaikkeen, mitä voit kuvitella tarvitsevasi.

Mutta varmasti tuo kaikki alkaa pingottamisella, kun täytyy listata kaikki tulot ja menot, hoitaa lainat ja luottokortit ja pahimmillaan koko talven tuskailla, kun ei pysty edes puutarhajuhlia järjestämään, kun pitää säästää

Tämä osui aivan asian ytimeen, kiitos siitä! Jonkinlainen päänsisäinen prosessi tästä on varmasti käynnistynyt, kun kerran tein aiheesta aloituksen, mutta nyt pitää vain keksiä miten pääsen tässä eteenpäin. En tiedä auttaisiko parin kuukauden totaalinen ostolakko vai mikä nollaamaan tilannetta, mutta sen tiedän etten ainakaan halua jatkaa samalla tavalla. 

ap

Vierailija
56/65 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käyt läpi koko kotisi kaikki tavarat ja myyt kaiken mitä et oikeasti tarvitse, saat rahaa joilla maksat luottokorttivelat pois. Luovu luottokorttien käytöstä heti.

Tee sniiduilusta peli. 

Esim. näin: käy ruokakaupassa ja osta ne ruuat mitä tarvitset perheellesi viikon ajaksi, sisältäen myös lounaat. Sitten vaan jatkat elämää ja pyrit siihen ettet käytä rahaa ollenkaan. Kuinka monta päivää saat kerättyä näin? Itselläni ennätys on 11 päivää. 

Keksit ilmaisia ajanviettotapoja: kirjasto, lenkkeily, sienestys, lintubongailu, ulkokuntosalit, tasapainotreenaus metsässä, lautapelit perheen kanssa kotona. Etsi netistä uusia reseptejä ja suunnittele ensi viikon ruokalistaa. 

Lopeta heti vieraiden kestitseminen. Vasta kun olet käynyt jokaisen viimeksi kutsumasi vieraan luona juhlissa, saat pitää seuraavat omat ja nekin pidät nyyttäriperiaatteella. 

Teinit ei saa nyt syksyllä enää yhtään mitään. Jouluhan on kohta joten tekevät joululahjalistaa sitten. Oppivat arvostamaan asioita kun eivät saa niitä heti kun haluavat.

Aloita tipaton määrittelemättömäksi ajaksi. Huomaat nopeasti että vapaa-aikasi laatu kohentuu viikonloppuisin ja säästät rahaa.

Vain yksi suoratoisto kerrallaan.

Kilpailuta sähkö, puhelinliittymät ja vakuutukset.

Tärkeintä on että lopetat itsesi hellimisen tavaralla. Harjoittele rentoutumista muulla tavoin kuin ostamalla asioita.

Olet elävä esimerkki lapsillesi kuluttajana. Muista se kun vingutat luottokorttia turhaan.

Vierailija
57/65 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tarvitset parempia stress management harrastuksia, kun shoppailu. Karta kauppoja ja tee jotain joka tuo iloa.

Vierailija
58/65 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita parin kuukauden ajan joka ikinen meno Exceliin, niin näet mistä voi säästää. Erottele kauppakuiteista turhuudet muista, esim. herkut.

Vierailija
59/65 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha toimiva konsti on tehdä se budjetti ja tilipäivänä jaotella rahat eri tileille. Maksat ensimmäisenä itsellesi eli siirrät säästöön. Lopuilla maksat laskut ja mitä jää, käytät harkiten. 

Vierailija
60/65 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä nyt ainakin, että voit juoda tavallista kuoharia shamppanjan sijaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi