Jatkossa vain välttämättömät lääkemenot huomioitaisiin perustoimeentulotuessa
"Oman lisänsä tuo myös se, että osana toimeentulotuen uudistusta vastaisuudessa perustoimeentulotuen määrässä huomioitaisiin vain välttämättömät lääkemenot."
Lähde: https://yle.fi/a/74-20184493
Siis mitähän tämä käytännössä tarkoittaa? Olen ollut siinä luulossa, että asia on noin nytkin. Välttämättömät = reseptillä määrätyt lääkkeet.
Kommentit (343)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua varmaan heitetään tomaateilla kun sanon näin, mutta mun mielestä tuet ja korvaukset pitäisi ottaa niiltä pois keillä on varaa muutenkin.
Esimerkiksi turhia tukia on
Rikkaiden lapsilisät siis oikeasti hyvä tuloisten .
Kela korvaukset lääkkeisiin pois kaikilta jotka ei saa toimeentulotukea, opintotukea tai työmarkkinatukea.
Lääkäri korvaukset pois sellaisilta jotka ei julkista käytä edes.
Kaikki tuet vain niille ketkä oikeasti tarvitsee sitä ja omistus oikeus takaisin .
Minusta varallisuutta ei pitäisi katsoa tuloksi, jos asuu siinä talossa siinä voisi olla joku suoja aika, jos joutuu työttömäksi ettei materiaalista omaisuutta katsota tuloksi esimerkiksi vuoden olisi hyvä aika.
Asumistuki takaisin omistus asuntoihin, jos asukas on joutunut työttömäksi tai omat varat ei riitä.
En ihmettele jos kohta työt
Tukijulli kokee olevansa veronmaksajien yläpuolella. Haluaisin kyllä nähdä työttömien lakon.
ei kai lääkäri määrää kun välttämättömiä lääkkeitä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan pelkään että vaan hengissä pysymisen kannalta oleelliset. Pelkään että saan heittää hyvästit adhd-lääkkeille
Eihän niitä saa välttämättä nytkään. Esim. syöpälääkkeisiin ei saanut apuja lainkaan.
Minulle kela myönsi 100% korvattavuuden syöpälääkkeisiin. Lääkäri laittoi paperit kelaan samantien kun diagnoosi selvisi. En vielä tiedä, mitä kaikkea tuo sisältää, mutta sain uuden kelakortin, eiköhän tuo pian selvene, kun varsinaiset hoidot alkaa. On muitakin lääkkeitä, joissa on 100% korvattavuus, noista erityiskorvattuvuuksista tulee merkintä kelakorttiin, eikä sen saamiseksi tarvitse olla mikään toimeentulotuen asiakas.
Vierailija kirjoitti:
ei kai lääkäri määrää kun välttämättömiä lääkkeitä ?
Määrää tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mua varmaan heitetään tomaateilla kun sanon näin, mutta mun mielestä tuet ja korvaukset pitäisi ottaa niiltä pois keillä on varaa muutenkin.
Esimerkiksi turhia tukia on
Rikkaiden lapsilisät siis oikeasti hyvä tuloisten .
Lapsilisä on lapsen etuus, ei vanhemman, vaikka se vanhemman tilille maksetaankin. Mielestäni paljon parempi malli olisi sellainen, jossa lapsilisää maksetaan vain Suomen kansalaisille, suomessa syntyneille lapsille. Suomen muutama lapsi, jonka vanhemmat ovat todella rikkaita, ei tuo vastaavaa säästöä kuin lapsilisänmaksun karsiminen ulkomaalaisilta pois.
Olen työtön yh ja saan työmarkkinatukea, asunistukea, elarit. Silti joudun hakemaan tt tukea. Käytännössä kaikki yksinhuoltajat joutuvat hakemaan sitä jos putoavat Kelan varaan.
Ja taas; olin naimisissa kun lapsemme syntyi. Miestä ei huvittanut perhe elämä joten osti oman asunnon, ihan suomalainen DI. Ei maksa elareita kuin 200 e joten lapselle joudun hakemaan tt tukea.
Nythän saa ilmaiseksi perusvoiteetkin, joten sikäli ymmärrän. Mutta kuka sen määrittäisi, mikä on välttämätöntä. Kelan vakuutuslääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Nythän saa ilmaiseksi perusvoiteetkin, joten sikäli ymmärrän. Mutta kuka sen määrittäisi, mikä on välttämätöntä. Kelan vakuutuslääkäri?
Ehkä kannattaa opetella ostamaan hiukan helvempia voiteita. Moni työssä käyvä ihminen valitsee tuotteensa muualta kuin apteekista hinnan perusteella
Minun mielestäni sellaista valinnan vapautta ei pitäisi edes olla, että valitsee enemmin osittain tai kokonaan korvattavat lääkkeet kuin yrittää hoitaa sairautensa muilla keinoilla kuten elintapamuutoksilla silloin, kun tällainen vaihtoehto on selkeästi olemassa.
Jokaisen kuuluu maksaa itse omat lääkkeensä. Jos ei ole varaa, niin sitten kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaa opetella ostamaan hiukan helvempia voiteita. Moni työssä käyvä ihminen valitsee tuotteensa muualta kuin apteekista hinnan perusteella
Niinpä kai. En muuten puhunut itsestäni, en käytä perusvoidetta enkä saa tt-tukea, mutta eräs läheinen kyllä. Voiteet oli allergiaihon takia reseptillä.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen kuuluu maksaa itse omat lääkkeensä. Jos ei ole varaa, niin sitten kuolee.
Oikeassa elämässä menee niin, että ensin kulutusluotolla niin paljon lääkettä, kuin on luottoraja ja sen jälkeen kuolee.
Suremaan jäi velkoja.
Tässä huomaa oikeistolaisen arvomaailman: mieluummin vaikka karsitaan köyhien kohdalla lääkärin määräämistä lääkkeistä, kunhan vain saadaan lisää rahaa yhteiskunnan varakkaimmille. Ja tällaisia ihmisiä sitten osa äänestää. Suoraan sanottuna en edes ymmärrä niitä rikkaita, jotka äänestävät ja kannattavat tällaista politiikkaa - siis että toisilta ihmisiltä aletaan karsia heille määrättyjä lääkkeitä.
Juuri oli juttua siitä, miten Israel ei antanut lääkkeitä sieppaamilleen aktivisteille, ja tätä pidettiin ihmisoikeusrikkomuksena, kuten se olikin. Kannattaa miettiä tarkkaan, halutaanko oikeasti tänne sellaista oikeistolaista politiikkaa, joka on valmis vaikka ihmisoikeusrikkomuksiin.
Saan työmarkkinatukea 595 netto ja lapsia. En osta lääkärin määräämiä lääkkeitä, koska en saa toimeentulotukea pienen palkan vuoksi. Lääkkeet olisi sydämen eteisvärinään.
Vierailija kirjoitti:
Saan työmarkkinatukea 595 netto ja lapsia. En osta lääkärin määräämiä lääkkeitä, koska en saa toimeentulotukea pienen palkan vuoksi. Lääkkeet olisi sydämen eteisvärinään.
Siis puolison pienen palkan vuoksi.
Nyt vääntäjiä rautalangasta, mitä on ne lääkkeet joita on pakko ottaa, mutta ei korvattaisi? Jos se on lääkärin määräämä se korvataan, olkoon vaikka kortisoni voide tai burana 600 Mg.
Kun ei voi ostaa lääkkeitä sydämen eteisvärinään voi jossain kohtaa tulla aivoinfarkti, mikä on veronmaksajille kalliimpi.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei voi ostaa lääkkeitä sydämen eteisvärinään voi jossain kohtaa tulla aivoinfarkti, mikä on veronmaksajille kalliimpi.
Kyllä, varsinkin, jos ei toivu ja tulee työkyvyttömyyseläke ja avustaja.
Kuvitteletko, että niihin syöpähoitoihin tarvitsee vain yhden poliklinikkakäynnin? Ennen varsinaisten hoitojen aloittamista tulee aika monen monta tutkimusta ja poliklinikkakäyntiä. Sen jälkeen rupeaa menemään osastopäivämaksuja. Pelkkä poliklinikkakäynti maksaa yli 66 euroa.