Raitis ystävä pilaa juhlatunnelman
Ystäväni on lopettanut alkoholin käytön ja on omasta mielestään hauskempi selvinpäin, kuin humalassa. Kun istumme iltaa porukassa, hän juo alkoholitonta siideriä tai lonkeroa. Ennen hän oli hauska ja hauskutti myös muita juhlijoita. Nykyisin hän istuu hiljaa ja katselee toisten hauskanpitoa. Tunnelma on nyt koko porukassa vaivaantunut. Emme halua enää edes kutsua häntä juhliimme, kun koko ilta on kaikilta lässähtynyt. Miten kertoisitte hänelle tilanteesta?
Kommentit (53)
Tuossa on varmaan muutakin takana kuin pelkkä alkoholittomien juomien juominen. Ystävän käytöksessä, teidän suhtautumisessanne yms.
Jos ystävänne esim. selvästi tekee pesäeron, tekee selväksi alkoholittomuutensa jne. Ja tämä on toki ok, mutta sotkee helposti ryhmädynamiikkaa ja muidenkin käytöstä.
Esim. meillä on ryhmässämme ystävä, joka ei syö asiaa X (ei, kyse ei ole lihasta) ja me muut haluaisimme mennä syömään ravintolaan, jossa tarjoillaan ruokia, joissa lähes kaikissa on asiaa X. Tämä kaveri on, että mennään, mennään, ei hänen takiaan, jne. Sitten hän saa eteensä jotkut surkeat ruoat, yrittää silminnähden olla urhoollinen, silminnähden (ja usein sanallisestikin) harmittelee, kun annos maksoi paljon, vaikka oli vajaa, jne.
Eli loppujen lopuksi kenelläkään ei ole hyvä mieli.
Itsekin olen lopettanut alkoholinkäytön jo vuosia sitten, kun homma lipsui alkoholismin puolelle. En käy istumassa humalaisten kanssa iltaa, koska ei se tarjoa kummallekaan osapuolelle mitään. Aluksi kaipasin sitä, en enää vuosien jälkeen, koska kohtuukäyttö ei onnistunut itsellä.
En ymmärrä, miksi joku edes vääntyy kosteisiin tilaisuuksiin selvinpäin. Itse en jaksa selvinpäin katsella kännisiä, todella raskasta seuraa jollei itsekin ole samanlaisessa mielentilassa - eli kännissä 😂
En käytä alkoa ja poistun paikalta viimeistään siinä vaiheessa kun aletaan ottamaan sitä ns kolmatta kierrosta ja jätän heidät kohteliaasti jatkamaan iltaansa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän tavallaan tuon tilanteen - jos yhteisessä illanvietossa on se yksi joka on raitistunut, tulee ehkä fiilis että hän nyt paheksuu, pitää itseään muita parempana, jälkeenpäin nälvii jos joku huppelissa toilailee...
Niin tämähän kertoo vain sinun psykologisista ongelmistasi, vai onko hän paheksunut? Sinä olet tässä se kiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on valitettavasti totta. Siinä missä känniääliöt, niin myös raittiit tyypit pilaavat tunnelman. Eikä kyse ole huonosta omatunnosta, vaan erilaisesta fiiliksestä ja mielentilasta.
Tämän olen henkilökohtaisesti huomannut ollessani molemmissa rooleissa. Heitän kyllä selvinpäinkin läppää, mutta ei se ole sama, lähellekään. Kumminkaan päin.
Juurikin näin. Se on totuus, että selväpäiset tyypit latistaa tunnelmaa siinä missä ylijuoneet känniääliötkin. Kummatkaan ei ole illanvietoissa sitä parasta mahdollista seuraa.
Jätättekö tästä syystä vaikkapa raskaana olevat kutsumatta mukaan?
Tähän mennessä olen jättänt, sillä ei meidän miesporukassa vielä kukaan raskaana ole ollut. Korkeintaan hieman vyötärölihavia.
Odotahan vielä, kun se alkaa katkerasti piikittelemään muiden juomisesta. Minulla on kaksi tuollaista ystävää, joille ennen maistui. Toiselle liiankin hyvin. Ja nyt sitten ovat raivoraittiita. Ja koska eivät voi enää juoda, niin muiden juominen ilmiselvästi vituttaa heitä. Tämä ei näy pelkästään siinä että ovat tylsää seuraa, vaan ihan suoranaisena vittuiluna. Ei me muut mitään räkäkännejä vedetä, mutta tuolla alkaa päänaukominen jo kun juodaan viiniä ruuan kanssa tai hellepäivänä jotkut avaa oluen. Hauskinta on se, että ei meillä jossain mökkireissussa kenelläkään ole krapulaa seuraana päivänä, niin toinen näistä juomattomista henkilöistä tuppaa aina saamaan migreeniin! 😂
Mistä teille tulee se tunne että selvinpäin oleva paheksuu juomista? Ja tuleeko se myös silloin tällöin selvänä olevien kanssa, vai ainoastaan kokonaan lopettaneen?
Eli teidän porukalle humalahakuisuus on tärkeämpää, kuin yhteisen ajan vietto kivalla porukalla? Jos rehellisiä ollaan, niin sitä humalaisten sekoilua ei jaksa kukaan katsella. Voihan alkoholista nauttia niin, ettei humallu. Voisi tehdä teidänkin porukalle ihan hyvää ja oppia löysäämään pipoa ihan selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä selvinpäin voi esim. tanssia, laulaa, syödä, jutella ja kertoa hauskoja juttuja yms. Mikä siis on porukan ongelma? Onko hän ollut teidän porukassa joku pelle, jolle muut ovat nauraneet? Vai kerrotteko te muut niin huonoja juttuja tai teette niin tyhmiä asioita, ettei niille kertakaikkiaan voi selvinpäin nauraa.
Lähestulkoon jokainen ihminen voi tehdä em. asioita. Olisiko kuitenkin kyse siitä, mitä antaa porukalle, ryhmädynamiikasta, ilmapiiristä, henkisestä hyvinvoinnista, hauskuudesta, jne. Kyllä kaikkea VOI tehdä selvinpäinkin, mutta jokainen tuo ryhmädynamiikkaan jotain. En minä ainakaan jaksa hengailla ihmisen kanssa, jonka seurasta tulee vaan ankea/tylsä/väsynyt/vaivaantunut/ärsyyntynyt/tms olo, tai joka ei anna yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eli teidän porukalle humalahakuisuus on tärkeämpää, kuin yhteisen ajan vietto kivalla porukalla? Jos rehellisiä ollaan, niin sitä humalaisten sekoilua ei jaksa kukaan katsella. Voihan alkoholista nauttia niin, ettei humallu. Voisi tehdä teidänkin porukalle ihan hyvää ja oppia löysäämään pipoa ihan selvinpäin.
Juuri tällainen asenne luultavasti on tällä aapeen raitistuneella kaverillakin. Kukaan ei jaksa katsella. No jaksavathan he ainakin tuossa porukassa toisiaan katsella, paitsi sitä yhtä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi joku edes vääntyy kosteisiin tilaisuuksiin selvinpäin. Itse en jaksa selvinpäin katsella kännisiä, todella raskasta seuraa jollei itsekin ole samanlaisessa mielentilassa - eli kännissä 😂
100% tämä! Minullekin avovaimo usein ihmettelee, että miksi en ole halukas menemään johonkin tilaisuuteen vain siksi, koska en voi syystä tai toisesta juoda. Juuri siksi koska en vain yksinkertaisesti selvinpäin viihdy siellä. Ennemmin vietän sitten kahvikupin ja hyvän pullan ääressä koti-illan. Se on sitten se minun "vaihtoehtoinen viihdyke".
On lapsellista jos ei osaa selvinpäin pitää samalla tavalla hauskaa kuin kännissä. Ei osaa siis vapautua kunnolla kuin päihtyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän tavallaan tuon tilanteen - jos yhteisessä illanvietossa on se yksi joka on raitistunut, tulee ehkä fiilis että hän nyt paheksuu, pitää itseään muita parempana, jälkeenpäin nälvii jos joku huppelissa toilailee...
Ei ole "muka" parempi
Typerä provo. Mutta jos nyt leikitään, että aloitus olisi totta...porukan hauskanpito ja viihtyminen on pelkästään kiinni yhden ihmisen kännäämisestä? Ja kun kaveri ei kännää, kaikki ovat kuin seiväs pers*essä? Suomalainen mielenlaatu on kylä kaunis tiivistettynä: känniääliöiden lammaslauma, jolle laumakäytös on itsetunnon ja onnen perusta. Hienoa, jatkakaa samaan malliin. Jos siis olisitte olemassa, mutta onhan näitä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyl joittenkin kohdalla täysin totta. Vaik itekki raitistuin mut emmä pidä itteäni mitenkään "parempana" ihmisenä. Ehkä elämää nähneenä ja liikaa kolhineena. Mut emmä kyl mihkää juhliinkaan menis itteäni ärsyttämään.
No kun soraäänen takia se muun porukan sisäinen alkoholisti alkaa muistuttaa itsestään, niin onhan se nyt kivampi kun ollaan paskoja kaikki yhdessä.
Vieläkö nykyään joku tosissaan kännää ja sekoilee?
Miten aina pahoitat mielesi?