Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketolla kolmatta viikkoa ja olen kuolla väsymykseen. Meneehän tämä ohi?

Vierailija
24.09.2025 |

Syön riittävästi enkä rasvan kanssa säästele. En ole kahteen viikkoon jaksanut treenata, en edes käydä lenkillä. Ei vain tee henkisesti eikä fyysisesti yhtään mieli. En jaksa tehdä muutakaan. No, ruoan ja kaupassa käyn sekä pakollisilla asioilla. Muuten makaan sängyssä ja katselen tv:tä. Olen todella väsynyt mutta öisin en saa unta koska ilmeisesti laihtumisen vuoksi kortisolitasot ovat korkealla. Nukahdan vasta aamuyöstä.

Yritän kärsivällisesti odottaa, että keho adptoituu, siinä menee kuulemma keskimäärin kuusi viikkoa. Sitten energiaa pitäisi olla kuin pienessä kylässä. 

On tämä kuitenkin yllättävän rankkaa. Onko kellään toisella ollut näin rankkoja aloitusoireita? 

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivota sydänkohtaus tervetulleeksi.

Vierailija
62/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti te kuolette sydäntautiin noilla rasvoilla. 

Tätä mulle on toitotettu 15 vuotta. Niin että milloinkohan se kuolo korjaa? Jos olisin jatkanut sillä mitä ennen söin, olisin jo vainaa tai ainakin sairaseläkkeellä.

Syön nykyään 30-50g hh, 60-70g proteiinia ja 180-250g rasvaa päivässä.

Aloitus oli 100kg ja vaatekoko xxl. Nykyään kokoa m, painoa en tiedä kun ei ole vaakaa.

Olo ja koetulokset kertoo että olen terve. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energia: noin 1300-1600 kcal

Rasva: 100-120 g ( 65-75 %)

Proteiini: 80-100 g ( 20-30 %)

Hiilihydraatit (netto): 10-25 g ( 3-6 %)

Korjasin kuitenkin. 

-ap

Vierailija
64/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin vain keskimääräinen jakauma. Välillä voi tulla lähemmäs 2000 kcal ja sitten toisena päivänä vähemmän. Syön syömisikkunan aikana aikalailla nälän mukaan. - ap 

Vierailija
65/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 52 kiloinen urheileva nainen (ei ketogeeninen) ja mullekin sun kalorit kuulostaa aivan liian vähäisiltä, ei ihme jos väsyttää.

Vierailija
66/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjasin kuitenkin. 

-ap

Ehdottomasti lisää rasvakaloreita. Ei tää mitään kituhommaa ole! Jos on paljon pudotettavaa niin tuohan on vain vähän yli koomakulutuksen. Ei ihme jos ei jaksa.

Vierailija
67/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs tuo proteiinin määrä; suosituksiahan on välillä 1,2-2,0g/kg? (per rasvaton kilo / tavoitepaino)

Vierailija
68/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 52 kiloinen urheileva nainen (ei ketogeeninen) ja mullekin sun kalorit kuulostaa aivan liian vähäisiltä, ei ihme jos väsyttää.

Itsekin katsoin, että aika vähäiset kalorit. En tiedä miltä ajalta gtp laski keskiarvon. Joinakin päivinä syön enemmän kyllä ja joinakin päivinä vähemmän. Täytyy olla tarkempana siinä, että tulisi nyt ainakin se 1600 kcal täyteen päivän aikana. Juon välillä rasvakahviakin johon lisään voita ja mct-öljyä, täytyy ottaa joka päiväiseen käyttöön. - ap

Vierailija
69/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjasin kuitenkin. 

-ap

Ehdottomasti lisää rasvakaloreita. Ei tää mitään kituhommaa ole! Jos on paljon pudotettavaa niin tuohan on vain vähän yli koomakulutuksen. Ei ihme jos ei jaksa.

Juu, jos väsyttää tai on esim. hiustenlähtöä tms. niin todennäköisesti syö liian vähän.

Vierailija
70/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjasin kuitenkin. 

-ap

Juu tarkoituksella en kyllä ole pihdnnut. Lisään aina voita kunnolla kun kokkailen ja valitsen täysrasvaiset tuotteet. Täytyy kiinnittää vielä tarkempaa huomiota siihen, että saan energiaa hyvin. Nyt vähän kyllä hämmentää koska joinakin päivinä on tullut se 2000 kcal täyteen, että en tiedä miltä ajalta tuo keskiarvo on nyt otettu mutta vielä tarkempi olen. - ap

Vierailija
71/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs tuo proteiinin määrä; suosituksiahan on välillä 1,2-2,0g/kg? (per rasvaton kilo / tavoitepaino)

Tavoitepaino on 70 kg. - ap

Vierailija
72/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavoitepaino on 70 kg. - ap

Eli hitusen voisi protskuakin lisätä.

Vierailija
73/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö ap, että jotkut tutkijat ovat sitä.mieltä, että paras hoito insuliiniresistensiin on syödä aamuisin paljon hiilareita ja kasvisrasvaa. (Ei ollenkaan mitään eläinpohjaista) ja muuten syödä vähähiilarilla. On muitakin vähän vastaavan tyyppisiä tutkimuksia. 

Halusin vain sanoa, että tukijoilla on monia lähtökohtia ja kiinnostuksen kohteita asiasta. 

Ja jotkut tutkijat ovat sitä mieltä ettei aamulla tulisi syödä yhtään mitään. Heti herättyä adrenaliini, insuliini ja kortisoli sen verran koholla, että niiden voimin voi hyvin siirtää ekaa ateriaa muutamalla tunnilla. Jos heti aamuun rysäyttää hiilaripommin kun varastointihormoni insuliini on terävimmillään niin ei siitä kyllä mitään hyvää seuraa.

Niin, mutta pointti onkin se, että kuka valitsee kenenkin tutkian väitteen omakseen! Tuo asia minkä kerroit on ihan tuttu juttu. 

Tämän vuoksi seuraan vain ja ainoastaan virallisetan tahojen tutkimuksia. Ja ne eivät tiedä vielä sitä mikä on paras ruokavalio esim. 2 tyypin diabetekseen. Ja kyllä maksalla on isompi rooli kun tutkijat ovat ymmärtäneet ja on saatu vahvoja viitteitä siitä, että keto vain vahvistaa insuliiniresistenssiä. Halusittepä tätä tietoonne tai ette. 

Vierailija
74/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että keto vahvistaa insuliiniresistenssiä :D

Semmoista asiaa ei ole olemassakaan kuin insuliiniresistenssi; sen sijaan on rasvasoluja joihin ei mahdu enempää glukoosia talteen rasvaksi. Laihtumalla ja ketoilulla tilanne vain paranee kun rasvan ml. sisäelinrasvan määrä vähenee.

Vierailija
75/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin. Kysyin nyt vielä gpt:ltä, että miltä ajalta otti keskiarvon ja sanoi, että otti vain aterioistani joista olen ottanut kuvan eikä rasvakahvista yms. Nyt näyttää jo paremmalta ja sitä ihmettelinkin että kyllä olen mielestäni syönyt tarpeeksi. Tässä oikeat tulokset:

viimeisen viikon kirjauksista koostettu keskimääräinen makrojakauma näyttää tältä:

Proteiini: n. 90-110 g (20-25 %)

Hiilihydraatit (netto): n. 15-25 g (3-5 %)

Rasvat: n. 140-170 g (70-75 %)

Energia yhteensä: n. 1700-1900 kcal / päivä

-ap

Vierailija
76/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta väsymyksestä tuli vielä mieleen että kyseessä voi olla elektrolyyttien ja nesteen puutos koska ketoilu poistaa ylimääräistä nestettä kehosta. Ts. kannattaa ottaa myös elektrolyyttejä ja juoda enemmän vettä.

Vierailija
77/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan luota tuohon gpt:hen, että se nyt kääntää kaiken mitä sen ohjelmisto uskoo ihmisen haluavan kuulla. Kuitenkin pointti nyt on se, että on suuntaa antava ja tiedän, että olen aika hyvässä linjassa ateriointi suhteen ja jakauma on kuten pitää useimpina päivinä. Kun kuuntelee nälkää ja syö sen mukaan 2-3 ateriaa (ateriaksi lasketaan myös rasvakahvi). Paino putoaa vaikkakin maltillisesti nyt, joten tiedän siitäkin, että homma on siinäkin mielessä hanskassa. Elektrolyyttijauhetta pitäisi kyllä hakea, taidan käydä tänään hakemassa. Väsymys on voinut johtua myös siitäkin. - ap

Vierailija
78/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan käyttänyt suolaa tarpeeksi?

Ketolla suola lähtee veden mukana ja tarvitset täydennystä. 

Jos suolaa puuttuu, se väsyttää, aiheuttaa päänsärkyä ym.

Mausta siis ruokasi suolalla ihan maun mukaan.

Ja jos se ei riitä, osta makeuttamatonta elektrolyyttiä kaupasta.

Vierailija
79/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan käyttänyt suolaa tarpeeksi?

Ketolla suola lähtee veden mukana ja tarvitset täydennystä. 

Jos suolaa puuttuu, se väsyttää, aiheuttaa päänsärkyä ym.

Mausta siis ruokasi suolalla ihan maun mukaan.

Ja jos se ei riitä, osta makeuttamatonta elektrolyyttiä kaupasta.

Täytyy hakea tänään Puhdistamon elektrolyyttijauhetta. On kyllä ihan loogista, että väsymys on johtunut siitä, että nesteiden mukana on lähtenyt paljon mineraalejakin kehosta. Nesteetäm lähti ensimmäisen 1,5 viikon aikana useita kiloja ja sen jälkeen itseasiassa väsymys kunnolla iski. Olen ajatellut, että ehkä syön tarpeeksi suolaa koska juustoja olen vetänyt sekä muutenkin lisännyt suolaa melkein kaikkeen mitä syön mutta ei se riitä ilmeisesti kaikkiin tarvittaviin mineraaleihin. Tässä on varmaan iso syy. - ap

Vierailija
80/81 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että sulla ap on kyllä homma ihan hyvin mietitty ja toteutettukin. Voi olla että on nyt vaan jokin henkinen jumi.

Ainakin minä olisin kiinnostunut kuulemaan miten sujuu vaikka kuukauden kuluttua.

Kun itse lähdin tähän hommaan n 15 vuotta sitten niin alku oli hyvinkin takkuista. Sen mitä olen oppinut tästä ruokavaliosta ja elämäntavasta, niin usein on kyse vain pienestä hienosäädöstä. Jokaisen kroppa toimii vhh:llakin eritavalla, mikä sopii yhdellä ei sovi ehkä toisella. Hyvään oloon ja terveyteen kuitenkin tähdätään, eikö niin?

Tsemppiä!

Olen perehtynyt tähän ruokavalioon vuosien varrella asia kerrallaan mutta minulla on ollut niin valtava riippuvuus sokeriin, etenkin henkisesti, etten ole oikeastaan kyennyt aikaisemmin toteuttamaan terveellistä ja oikeista lähtökohdista tätä ruokavaliota. Olen tarvinnut palj

Sama, järjetön kaljan himo kaatoi ketoilun. Sandelsia oli saatava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan