Ketolla kolmatta viikkoa ja olen kuolla väsymykseen. Meneehän tämä ohi?
Syön riittävästi enkä rasvan kanssa säästele. En ole kahteen viikkoon jaksanut treenata, en edes käydä lenkillä. Ei vain tee henkisesti eikä fyysisesti yhtään mieli. En jaksa tehdä muutakaan. No, ruoan ja kaupassa käyn sekä pakollisilla asioilla. Muuten makaan sängyssä ja katselen tv:tä. Olen todella väsynyt mutta öisin en saa unta koska ilmeisesti laihtumisen vuoksi kortisolitasot ovat korkealla. Nukahdan vasta aamuyöstä.
Yritän kärsivällisesti odottaa, että keho adptoituu, siinä menee kuulemma keskimäärin kuusi viikkoa. Sitten energiaa pitäisi olla kuin pienessä kylässä.
On tämä kuitenkin yllättävän rankkaa. Onko kellään toisella ollut näin rankkoja aloitusoireita?
Kommentit (78)
Ei minunkaan elimistöni pitänyt ketoilusta, mikä oli harmi, sillä se piti nälän pois ja sain painoa pois.
Mutta yöunet meni täysin ja oli jatkuva voimattomuus.
Kokeile syödä muuten täysin ilman hh, ja illalla yksi pala näkkileipää. Voi auttaa edes unettomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oletko jatkuvasti ketoosissa? Ketoosi ei kaikille sovi. Itse olen niitä joille se ei sovi, mutta kun nostan hiilarit sellaiselle tasolle, että pääsen pois ketoosista, niin olo on hyvä. Mulle hyvä hh määrä vuorokaudessa on 30-50g. Säästän hiilareitä hyvän määrän viimeiseksi illalla syötäväksi, etten varmasti ole ketoosissa kun nukkumaan pitäisi mennä. Ketoosissa en saa nukahdettua.
Ja tämä ihan vaan noin 15 vuoden henkilökohtaisella kokemuksella vhh ruokavalioista.
Olen jatkuvasti ketoosissa tai en mittaile mutta en ainakaan syö ruokaa, joka nostaa verensokeria kauheasti. Oletan siis olevani ja laskujeni mukaan hh pysyy siinä 20 g tienoilla tai alle.
Voi olla, että kroppani kaipaa enemmän hiilareita ylipäätään mutta en voi vielä tietää sitä ennen kun kroppa on kunnolla adaptoitunut.
Minun on pakko myös siirtää lähes k
Minkälaista magnesiumia otat illalla? Jotkut magnesiumtyypit ovat unen kannalta parempia kun toiset saattavat jopa piristää?
Auttaisikohan jokin unitee? Sellainen jossa kamomillaa, humalaa, sitruunamelissaa.
Ketoon, ketoon beibi ketoon... 📣📣📢🎵🎶🎼🎸🥁🎸🎸🎸
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa makeassa on? Jos kohtuudella syö. Mä syön joka päivä vähän suklaata yleensä ruoan päälle ja se tekee hyvän olon. En edes liho.
Mitäs vikaa viinassa on? Jos kohtuudella juo. Mä juon joka päivä pullollisen olutta yleensä ruoan päälle ja se tekee hyvän olon... Noinko sanot alkoholiriippuvaisillekin?
Milloin oikein ymmärretään että sokeririippuvaisuus on ihan oikea addiktio, eikä siitä parannuta vähentämällä herkkujen määrää. Sokeririippuvuudessa vaan on karsittava sokerin lisäksi monta muutakin asiaa, jotka toimivat kropassa sokerin tavoin.
Tämä.
Ihmiset eivät vain ymmärrä vielä vaikka tähänkin on onneksi herätty. Kyllähän ennen oli niinkin, että vain pultsarit, jotka elivät siltojen alla sekä rappukäytävissä, olivat alkoholisteja. Jos töissä kävi, niin se riitti jo todisteeksi alkoholin kohtuullisesta käytöstä, jonka pystyi hallitsemaan. Onneksi enää niin pitkälle ei tarvitse mennä ennen kuin jo voidaan todeta, että henkilöllä on ennenpitkää kuolemaan johtava riippuvuus. Minun ei myöskään tarvitse lihoa yli 150-kiloiseksi ennen kuin olen voinut todeta, että sokeri on minulle ongelma, joka riistäytyy käsistä. Nämä ylimääräiset 30 kiloa ja muut terveysongelmat vuosien ajan ovat jo riittäneet todentamaan sen, että ruokavalio on ollut pahasti pielessä ja olen syönyt aivan liikaa hiilihydraatteja ja nyt kehoni saa toipua. Eikä sinänsä ihme, että se on väsynyt muutoksesta. - ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oletko jatkuvasti ketoosissa? Ketoosi ei kaikille sovi. Itse olen niitä joille se ei sovi, mutta kun nostan hiilarit sellaiselle tasolle, että pääsen pois ketoosista, niin olo on hyvä. Mulle hyvä hh määrä vuorokaudessa on 30-50g. Säästän hiilareitä hyvän määrän viimeiseksi illalla syötäväksi, etten varmasti ole ketoosissa kun nukkumaan pitäisi mennä. Ketoosissa en saa nukahdettua.
Ja tämä ihan vaan noin 15 vuoden henkilökohtaisella kokemuksella vhh ruokavalioista.
Olen jatkuvasti ketoosissa tai en mittaile mutta en ainakaan syö ruokaa, joka nostaa verensokeria kauheasti. Oletan siis olevani ja laskujeni mukaan hh pysyy siinä 20 g tienoilla tai alle.
Voi olla, että kroppani kaipaa enemmän hiilareita ylipäätään mutta en voi vielä tietää sitä ennen kun kroppa on kunnolla adaptoitunu
Käytän Puhdistamon iltamagnesiumia. Otan 2 kapselia iltaisin. - ap
Kaikille ei sovi noin alhaiset hiilarit.
Esim. mulla keho vaatii 50-100g hiilareita per pv, että on virtaa. Tiukalla vhh:lla olo oli hirveä eikä miksikään muuttunut.
Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin muistaakseni silloin keto ei toimi. Jos on myös rasvojen imeytymisessä häikkää, niin voi aiheuttaa ongelmia.
Miksi kiusaat itseäsi tuolla dietillä ?
Lisää suolaa. Ja pidä myös kaliumin riittävästä saannista huolta. Mutta etenkin tuota suolaa moni tarvitsee ketolla selvästi runsaammin kuin normaalisti. Itse lisään merisuolaa veteen koska ruoan kautta en saa sitä tarpeeksi. Pidä myös huoli siitä että juot tarpeeksi.
Ei sovi kaikille. Kuuntle kroppaasi tai voit saada esimerkiksi pysyvän sydänvaurion.
Itse taas olen lisännyt selvästi kasvisten määrää. Eilen esimerkiksi söin salaatin johon pilkoin reilusit kasviksi kuten varsiselleriä, lisäksi pastaa, kickherneitä ja juustoa. Päälle muutama tippa salaattikastiketta. Energiaa riitti koko työpäivän ajaksi ja kotiin päästyä lähdin reippaalle lenkille. Illalla söin lisää salaattia ja yön nukuin kuin tukki, pitkästä aikaa. Tarkoitus olisi saada kasviksilla painonpudotus kunnolla käyntiin.
Tavallaan voi olla myös mahdollista, että kyseessä on ihan psyykkinen väsymys. Minulla on taipumusta masennukseen ja muutokset vaikuttavat myös mielialaan. Kuitenkin heti kun olin kirjoittanut avauksen niin aloin siivoamaan, olen saanut asioita hoidettua tässä samalla. Kuuntelen musiikkia ja tanssin mukana. Mieliala nousi ja kohta lähden kaupoille. Kyse siis voi olla siitä, että vastustelen tekemistä ja yritän säästellä energiaa koska olen stressaantunut. Näihin voi siis olla monia syitä varmastikin. - ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä jatkat koska.... Tiesitkö, että osan tutkimusten mukaan keto pahentaa vain insuliiresistenssiä. Tutkijat tietävät nyt vain osan syytä miksi, mutta eivät kaikkia. Joten voit mennä pidemmän päälle ojasta allikkoon. Kaikkien kropalle keto ei muutenkaan sovi.
Linkitä tutkimus tänne? :D
Ei tuo voi olla fysiologisesti mahdollista. Ellei sitten tosiaan syö sellaisia epäterveellisiä "ketotuotteita", jotka sisältävät kamalasti lisäaineita ja erilaisia makeutusaineita tai muunneltua tärkkelystä (joka on sokeria pahempi).
Minä syön terveellisesti puhdasta ruokaa. Katson aina sisällysluettelon. Syön kasviksia, naturellia lihaa, kanaa, kananmunia, kalaa. Sitten syön juustoja, voita. Sellaista terveellisiä hyviä aineksia. Syön paljon terveellisemmin ja enemmän kasviksia kun aiemmin. - ap
Mitä jos etsisit itse. Näitä löytyy Aasiasta, Pohjoismaista sekä Balttian maista. Ilmeisesti et ole ravitsemuksen asiantuntija, kun et näitä ole lukenut tai et ainakaan lue monipuolisesti. Ja kyllä esim. maksalla on isompi merkitys tässä kun aikaisemmin ymmärrettiin.
Tiesitkö ap, että jotkut tutkijat ovat sitä.mieltä, että paras hoito insuliiniresistensiin on syödä aamuisin paljon hiilareita ja kasvisrasvaa. (Ei ollenkaan mitään eläinpohjaista) ja muuten syödä vähähiilarilla. On muitakin vähän vastaavan tyyppisiä tutkimuksia.
Halusin vain sanoa, että tukijoilla on monia lähtökohtia ja kiinnostuksen kohteita asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä jatkat koska.... Tiesitkö, että osan tutkimusten mukaan keto pahentaa vain insuliiresistenssiä. Tutkijat tietävät nyt vain osan syytä miksi, mutta eivät kaikkia. Joten voit mennä pidemmän päälle ojasta allikkoon. Kaikkien kropalle keto ei muutenkaan sovi.
Linkitä tutkimus tänne? :D
Ei tuo voi olla fysiologisesti mahdollista. Ellei sitten tosiaan syö sellaisia epäterveellisiä "ketotuotteita", jotka sisältävät kamalasti lisäaineita ja erilaisia makeutusaineita tai muunneltua tärkkelystä (joka on sokeria pahempi).
Minä syön terveellisesti puhdasta ruokaa. Katson aina sisällysluettelon. Syön kasviksia, naturellia lihaa, kanaa, kananmunia, kalaa. Sitten syön juustoja, voita. Sellaista terveellisiä hyviä aineksia. Syön paljon terveellisemmin ja enemmän kasviksia kun aiemmin.
Tästä on turha väitellä jos on kaksi ihmistä, joiden uskomusmaailmat ovat vastakkain. Tulen kuitenkin kertomaan kuukauden kuluessa, että millainen vointini on kun kroppa on adaptoitunut. Sehän se tärkein mittari on ja muutoksiin sopeutuminen vie oma aikansa. - ap
Onko pätkäpaasto tuttu juttu?
Kun on vuosikymmenet ruokkinut kroppaa väärillä asioilla, niin se saattaa olla sökömpi kuin arvasikaan. Pätkäpaaston myötä autofagia korjaa kroppaa solutasolla nopeammin kuin pelkkä ketoruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Onko pätkäpaasto tuttu juttu?
Kun on vuosikymmenet ruokkinut kroppaa väärillä asioilla, niin se saattaa olla sökömpi kuin arvasikaan. Pätkäpaaston myötä autofagia korjaa kroppaa solutasolla nopeammin kuin pelkkä ketoruokavalio.
Onpa hyvinkin. Olen pätkäpaastoillut luonnostaan enemmän ja vähemmän melkein aina koska aamupala ei ole maistunut minulle koskaan. Pyrin siihen nyt ketolla, että se 16 tuntia tulisi täyteen päivittäin mutta aika lempeästi sen suhteen olen koska jo pelkkä ruokavalion muutos on iso juttu. :) - ap
Lopeta nyt heti se rasvottuminen. Syöt normaalisti ja kun on nälkä syö omena juo vettä ja suklaalla suuhun välillä. Ota purkka . Raasta kasviksia ja syö hapanleipää. Joskus leivän päällä riittää ketsuppi joskus avokado . Joskus kinkku ja juusto. Hapanleipä on parasta keittojen kanssa. Tukit verisuonesi rasvalla ja kaikilla. Pidä reipas vesi omena ulkoilu kävely viikko ja kasviskeitto. Joku karkki aski. Verensokeri ei saa laskea liian alas myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö ap, että jotkut tutkijat ovat sitä.mieltä, että paras hoito insuliiniresistensiin on syödä aamuisin paljon hiilareita ja kasvisrasvaa. (Ei ollenkaan mitään eläinpohjaista) ja muuten syödä vähähiilarilla. On muitakin vähän vastaavan tyyppisiä tutkimuksia.
Halusin vain sanoa, että tukijoilla on monia lähtökohtia ja kiinnostuksen kohteita asiasta.
Ja jotkut tutkijat ovat sitä mieltä ettei aamulla tulisi syödä yhtään mitään. Heti herättyä adrenaliini, insuliini ja kortisoli sen verran koholla, että niiden voimin voi hyvin siirtää ekaa ateriaa muutamalla tunnilla. Jos heti aamuun rysäyttää hiilaripommin kun varastointihormoni insuliini on terävimmillään niin ei siitä kyllä mitään hyvää seuraa.
Joskus on hyvä paistaa perunoita ja vähän sipulia. Sipuli on mauste, Egyptin orjien vitamiini . Super food on myös mustikka. Pieniä aterioita monta kertaa on parempi yksi ahmittu iso ateria. Vesi ja hiukan salaattia. Hiukan pääruokaa. Pieni välipala sämpylä. Pieni annos puuroa joskus mehukeittoa. Ihminen tulee sairaaksi ahmimalla ja ajattelemalla liikaa ruokaa. Keskity opiskeluun työhön siivoa pese pyykkiä kävele ulkona pure purkkaa. Juo vettä.
Kuulostaa siltä, että sulla ap on kyllä homma ihan hyvin mietitty ja toteutettukin. Voi olla että on nyt vaan jokin henkinen jumi.
Ainakin minä olisin kiinnostunut kuulemaan miten sujuu vaikka kuukauden kuluttua.
Kun itse lähdin tähän hommaan n 15 vuotta sitten niin alku oli hyvinkin takkuista. Sen mitä olen oppinut tästä ruokavaliosta ja elämäntavasta, niin usein on kyse vain pienestä hienosäädöstä. Jokaisen kroppa toimii vhh:llakin eritavalla, mikä sopii yhdellä ei sovi ehkä toisella. Hyvään oloon ja terveyteen kuitenkin tähdätään, eikö niin?
Tsemppiä!
Mitäs vikaa viinassa on? Jos kohtuudella juo. Mä juon joka päivä pullollisen olutta yleensä ruoan päälle ja se tekee hyvän olon... Noinko sanot alkoholiriippuvaisillekin?
Milloin oikein ymmärretään että sokeririippuvaisuus on ihan oikea addiktio, eikä siitä parannuta vähentämällä herkkujen määrää. Sokeririippuvuudessa vaan on karsittava sokerin lisäksi monta muutakin asiaa, jotka toimivat kropassa sokerin tavoin.