Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaaliluokka näkyy hampaista. Merkkivaatteita saa kirpparilta ja kaveri voi leikata hiukset mutta hampaat

Vierailija
24.09.2025 |

Niitä ei voi piilottaa. On puuttuvia hampaita,hammaskiveä ja osa vinksin vonksin.

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomannut että osalla ihmisistä huonosti hoidettu hampaat. Hampaiden vinous ei edes ulkonäöllisesti haittaa, jos on puhtaat ja hoidetut. Osalla ruskeaa läikkää ja sitä sun tätä, hyi!

Laiskoja ovat edes pesemään ja puhumattakaan lankaamaan/harjaamaan välejä.

Lisäksi ei käydä hammaslääkärissä eikä suuhygienistillä.

Vierailija
62/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoihoinen ei saa mitään, jos on pigmenttiä niin taivas on rajana, duunataan legot koko suvulle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pitää turpansa kiini ja puhuu vatsankautta niin kukaan ei huomaa, sen sijaan  kalju loistaa jo kilometrien päähän.

Vierailija
64/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo ja ei. Minulla on hyvin hoidetut hampaat ja käyn säännöllisesti suuhygienistillä/hammaslääkärillä omaan piikkiin. Kuulemma vain luonnistaan sen värinen hammasluu ettei näitä saa edes valkaisemalla valkoisiksi. Lisäksi hampaani ovat pienet nysät vuosoa jatkuneen stressinarskuttelun myötä, jota sitäkin toki on yritetty hoitaa. Niinpä häpeän hampaitani jatkuvasti enkä niitä mielellään esittele. Kuukausituloni ovat n. 5000 e.  

Samaan aikaan tunnen myös saman tulotason ihmisiä jotka eivät koko aikuisikänään ole käyneet hammaslääkärissä. Osalla se näkyy hampaissa ja osalla vähemmän, toisilla kai vain on paremmat geenit. 

Vierailija
65/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä muissa maissa joo. Suomessa ei potäisi,  eikä yleensä ole niin. Kunnallisella puolella pitäisi onnistua kohtuuhintaan paikkaukset ja juurihoidotkin. 

Jos näitä ei ole tehty niin hyvin kun voidaan, on ehkä ollut mäntti huono hammaslääkäri tai sitten tarkoituksella toimittu noin jostain syystä jonkun kohdalla? Voi juku, mutta se olisi rikollista? 

Periastteessahan siis koska hammashoitoon on pääsy kaikilla, ei pitäisi jäädä hampaat hoitamatta. 

Hieman tietenkin hankaluuksia voi aiheuttaa julkisen puolen hitaus. Mm. paikkausta joutuu odottamaan kuukausia. Tuossakin kyllä eroja. Joku saman terveysaseman asiakas voi saada ajan ensi viikolle ja joku toinen 2 kk päähän. Miksiköhän?

Ainakin ennen ei ollut kun joko kiireellisiä saman päivän aikoja. jonka sai jos sanoi että on särkyä. Jos jotain muuta, vaikka paikkausta niin 2 kk päähän. Näin mulle on kerrottu. Paikkakunta Helsinki. 

Vierailija
66/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli jo lapsena ongelmia hampaiden kanssa ja todellakin hoidin niitä niin hyvin kuin osasin. Hammaslääkärin apulainen mesosi käynneillä, miten olen varmaan syönyt karkkia ja jättänyt hampaani pesemättä, koska minulle tuli helposti reikiä. Hammaslääkäri toppuuttelikin tätä pelottavaa hoitajaa sanoen: "Hänellä on heikko hammasluu, eikä kyse ole huonosta hoidosta". 

Nyt vanhana hampaani ovat aika huonot. Sanoin h-lääkärikäynnilläni, että haluaisin tekohampaat, kun olen ikäni kärsinyt huonoista  hampaista. H-lääkäri äityi kehumaan miten kauniit hampaani kuitenkin ovat. Noinkohan, yksi kulmahammaskin puuttuu. Hampaita särkee usein ja vihlominen on lähes jokapäiväistä. 

Muutama vuosi sitten tuli diagnoosi refluksitaudista, joka on todella paha. Siitä johtuen hampaat heikkenevät aina vaan lisää. Mahan sisältöä kun nousee suuhun, hapot polttavat hampaita. 

Vierailija
67/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta halusta kiinni, terveyskeskus tarjoaa suuhygienistpalveluja  ja lääkärit jopa cerek paikkoja jne-eli tietokoneavusteisesti tehtyjä. cerek kalliimpi kuin tavallinen kimmoisa ja joustava muovipaikka,joka joskus paremi juuri tuon vuoksi.

on edullista vrt yksityinen ,eikä ns jymäytetä,oi voi sitä tätä korjattavaa- rahastusta. eli kerran vuosi suuhyge ja tarkastus esim  kahden vuoden välein, pysyy värkki kunnossa.

pesee kahdella tahnalla, pesevä ja sen huuhtoo pois-päälle funktionaalinen tahna-mikä kunkin ongelma,halutaan kiillesuojaa, tai repairia,vihlontaa tms. se vain sylkäistään. kielelle eri harja. hammasvälit. eli köyhäkin saa pidettyä kalustonsa kunnossa.  parhaimmat tahnat vähän kalliimpia,mutta palkitsee itse itsensä,ei huono sijoitus nuo elmexit ja oral tahnat. rinnakkaisestikin .

Vierailija
68/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin Elmexiä vihlontaan, alkoi vihloa kahta kauheammin. Heitin roskiin mokoman töhnän. 

Vierailija
69/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Multa revittii julkisilla hammas eikä mitään tarjottu tilalle. Impalantti monta tonnia. En enää edes halua mennä hammaslääkäriin kun pelkään että vievät toisenkin.

Jos hampaita joutuu vetämään monta pois, se voi alkaa vaikuttaa purentaan ja aiheuttaa sellaisia ongelmia, että mahdollisesti hoitavat nuo implantitkin sitten lopulta julkisella halvalla.

Implantit ovat todella kalliista, eikä niiä oikeastaan voi tai kannata ainakaan julkisista rahoista laittaa sellaisille, jotka eivät todennäköisesti pysty niitä hoitamaan. Kuten jo somat  hampaat pääsevät todella huonoon kuntoon hoitamattomuuden takia. 

Kunnallinen hammashoito ei implantteja asennakaan kuin vain erityistapauksissa. Että siinä mielessä on turha veromarkoista nyt mitään puhua. Implantit asennetaan tavanomaisimmin yksityisillä hammaslääkäriasemilla, ja Kela korvaa mitä korvaa, jos yleensäkään korvaa mitään.

Vierailija
70/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee hammaskiveä, jota saa vuosittain olla poistattamassa. Lisäksi minulla olisi tarvetta oikomishoidolle, mikä on jätetty aikanaan nuorena hammashoidossa tekemättä ja mitä en ole nyt lähtenyt aikuisena teettämään. Käyn yksityisellä hammaslääkärillä, maksan itse hammaslääkärikäyntini.

Olen siis ap:n määritysten mukaan alempaa sosiaaliluokkaa.

Et ole, jos poistatat sen hammaskiven. Kannattais varmaan opetella käyttämään hammaslankainta päivittäin ja vaihtaa ruokajuomaksi vesi. Näillä konsteilla mulla lakkasi hammaskiven tuotanto.

ei pelkästään tuo, vaan yksilöllisetkin syyt. mm syljen tuotanto jne. toisilla ylikuiva suu esim.

Vierailija
71/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on totta ja tulee lisääntymään. Harvalla on varaa laitattaa monen tonnin implanttia ja osaproteesitkin ovat hinnan takia monen ulottumattomissa. Pojalta jouduttiin ottamaan yksi poskihammas pois ja hintaa implantille tulee pari ja puoli tuhatta. Onneksi hänellä on rahaa. Multa otettiin hammas kulmahampaan takaa ja siinä on nyt aukko, ei mitään mahdollisuuksia saada siihen tilalle mitään. 

Ihmettelen miksei poikasi varakkaana maksa omalle vanhemmalleen uutta hammasta?

Vierailija
72/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei oo brittiaatelisten hampaita näköjään nähnyt 😃. 

Vierailija
73/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hyötyy siitä että ihminen häpeää jotain itsessään? Mitä tapahtuisi jos tarpeeton häpeä poistuisi? Olisiko häpeästä vapaa ihminen uhka?

Vierailija
74/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa vaikka poliitikkoja yms.  johtajia vaikka uutisissa kun haastattelu, helkkari on monella todella huonot hampaat vaikka rahaa olisi korjauttaa. Tätä ihmettelen.

Vierailija
75/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, hampaistako sinut on sitten tunnistettu alimpaan luokkaan kuuluvaksi, ap?

Hampaaton Henrik hermostui kun kerrottiin, mistä köyhyys ja junttius näkyy :D

Jotain on miehissä vialla kun ei onnistu edes hampaiden pesu. Montako sulta puuttuu? Mä olen 60 ja kaikki tallessa. Hampaat oiottu lapsena peukalolla painamalla, kun rautahampaat yllättäen kasvoivat maitohampaiden taakse. Vanhemmat oli sen verran fiksuja, että veivät hammaslääkäriin, jossa nypittiin ne maitohampaat pois ja sen jälkeen muutama kuukausi väännettiin hampaita oikeaan linjaan sormella samalla kun äiti luki sadun.

Oletatko Henrik, että hampaidesi pesukin on jonkun muun vastuulla?

Tämä on niin totta, ja on käsittämätöntä miten tällaistakin viestiä (ks. yllä) alapeukutetaa

VTUN URPO!!

Tässäkin, ks yllä joku urpå täysin malttinsa menettäneenä hakkaa näppäimistöään kun tuodaan julki ihan selkeitä syy ja seuraus suhteita hampaiden hoidosta. Hampaiden hoito vaikuttaa olevan keskustelun aiheena aikamoinen "red flag" monille, ehkä usein alempia sosiaaluokkia edustavilla, tai muuten vain tätä vtun urpå kategoriaa edustaville, joiden mielestä ilmeisesti hampaiden hoito on ylivoimaisen työläs tehtävä ja asiasta ei saisi huomauttaa kun heillä leegot omaa laiskuuttaan sen laiminlyönnin takia on p4skassa kunnossa.

Hampaiden hoito, siitä keskusteleminen tuo näköjään hyvin ilmi ihmisten mahdollisen henkisen alamittaisuuden, sivistymättömyyden ja mahdollisesti yhteiskuntaluokan. Huomatkaa että hampaiden asiallinen hoitaminen ei ole mahdotonta köyhällekään. Hammasharjat ja langat , ne ei paljoa maksa. Hammaslangastakin voi jopa käyttää samaa langanpätkää hyvin useammankin kerran, itsekin teen niin. Jos köyhä jättää hampaat hoitamatta, se on vain sivistymättömyyttä ja tyhmyyttä, VTUN URPÅ.  

Vierailija
76/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain on miehissä vialla kun ei onnistu edes hampaiden pesu. Montako sulta puuttuu? Mä olen 60 ja kaikki tallessa. Hampaat oiottu lapsena peukalolla painamalla, kun rautahampaat yllättäen kasvoivat maitohampaiden taakse. Vanhemmat oli sen verran fiksuja, että veivät hammaslääkäriin, jossa nypittiin ne maitohampaat pois ja sen jälkeen muutama kuukausi väännettiin hampaita oikeaan linjaan sormella samalla kun äiti luki sadun.

Tämä on niin totta, ja on käsittämätöntä mi

Ethän sinä keskustella halua, sinulla on mielipide ja näkemys, joista et luovu.

Vierailija
77/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin Elmexiä vihlontaan, alkoi vihloa kahta kauheammin. Heitin roskiin mokoman töhnän. 

hyvä! ja minäpä heitin roskiin hammasharjankin. turhia nykyajan kotkotuksia kaikki nämä! kyllä se riittää kun joskus tikulla rapsuttelee etuhampaitten välejä, ja huuhteleehan juodessa vesikin niitä. ja pyhäaamuisin lukee polvirukouksen hammaskeijulle niin kylläse riittää.

terv: 1800-luku

Vierailija
78/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Ethän sinä keskustella halua, sinulla on mielipide ja näkemys, joista et luovu.

Ööö, siis sekö on mielipide ja näkemys että jos ei hampaista pidä huolta ne menee huonoon kuntoon, ja siitä pitäisi voida "keskustella"?

Toihan on sama kuin joku litteän maan kannattaja sanoisi muulle väestölle, joka ei ole käsityskyvyltään jäänyt keski ajalle, että toi teidän ajatus että maapallo on pyöreä, on vaan teidän mielipide ja teidän pitäisi voida keskustella siitä.

Vierailija
79/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka se on mikä näkyy hampaista!

Vierailija
80/114 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee hammaskiveä, jota saa vuosittain olla poistattamassa. Lisäksi minulla olisi tarvetta oikomishoidolle, mikä on jätetty aikanaan nuorena hammashoidossa tekemättä ja mitä en ole nyt lähtenyt aikuisena teettämään. Käyn yksityisellä hammaslääkärillä, maksan itse hammaslääkärikäyntini.

Olen siis ap:n määritysten mukaan alempaa sosiaaliluokkaa.

Sinähän kuitenkin poistat sen hammaskiven. Kaikillehan sitä tulee. Eikö ap juuri kirjoittanut hoidottomuudesta? Jos hampaasi ovat aivan yksi risti kaksi niin et ainakaan ole silloin esiintymistehtävissä, johtotehtävissä tms. Kyllähän ulkonäkö jotain elämässä määrittää. Muu on valehtelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän