Nyt kun olen päässyt nuukailun makuun, alkaa tämä tuottaa tyydytystä!
Kun rahaa säästyy ja luonnonvaroja myös. Aika vähän sitä ihminen loppujenlopuksi tarvitsee.
Kommentit (63)
Mitä tyydytystä voi saada siitä että kieltää itseltään mukavia asioita?
Vierailija kirjoitti:
Kyse on asenteesta. Mä tunnen enemmän iloa siitä, mitä jätän ostamatta, kuin siitä, mitä ostan. Sitäpaitsi sekin on mukava asia, kun pankkitilin saldo näyttää enemmän kuin mitä tuhlaamalla näyttäisi.
Ihminen joka ei tunne tarvetta kuluttaa, on yhteiskunnalle hyödytön.
Kulutuslakossa tavallaan alkaa ymmärtää kuinka kiihottavaa rikkaidenkin on seurata tilisaldon tasaista kasvua.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Ite pyrin siihen suuntaan, että elämässäni olisi enemmän sellaisia mukavia asioita, joita ei tarvitse ostaa, tai jotka eivät kuluta luonnonvaroja.
Esim tanssiminen, musiikki, rakkaus, kavereiden kanssa hölmöily, uusien asioiden opetteleminen ja sen sellainen on mukavia. On myös kiinnostavaa tutkia sitä mitä ap sanoi, että mitä oikeastaan tarvii ja mitä ei. Itsetuntemus lisääntyy.
Se on myös vastalääke hedonistiselle adaptaatiolle, eli suomeksi tottumiselle. Jos syöt kakkua joka aterialla, se ei maistu yhtä hyvälle kuin jos syöt kakkua kerran kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoo vain, kun on köyhä eikä voi ostaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kulutuslakossa tavallaan alkaa ymmärtää kuinka kiihottavaa rikkaidenkin on seurata tilisaldon tasaista kasvua.
Meillä se saldo kasvaa, vaikkei kulutuslakossa ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama projekti menossa, katson miten vähällä pärjää. Nyt viimeksi olen havainnut sen, että kahvia ja teetä ei ihminen tarvi.
Siis teehän on ilmaista, omalta pihalta käytetään yrttejä. No toki veden kuumentaminen maksaa.
Mites risukeittimellä?
Mulla on risukeitin, nuotiokahvipannu ja nuotiopaistinpannu. Risuja löytyy ilmaiseksi.
Että jos sähköntulo lakkaa (tai sähköstä tulee liian kallista) niin on sitten millä kokata.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kieltää, eikä edes tunnu semmoiselta Äkkiä oppii, ettei oikeastaan vaikuttanut mitenkään, että jätti sen muka tuikitarpeellisen hankkimatta.
Tulee jopa hyvä mieli, kun ei suotta kuluttanutkaan turhaan. Oli se sitten ylimääräinen kakunpala, kodintarvike tai vaikka uusi asuste.
Vierailija kirjoitti:
Sinunlaistesi vuoksi kansantalous sakkaa!
Mutta oma talous kiittää. Tämä on vähän sellaista tiimityötä. Jos valtio ottaa vähän pois niin minä otan valtiolta vähän pois. Reilua eikö totta?
Vierailija kirjoitti:
Pannuja sun muita saa eurolla kierrätyskeskuksesta. Metallisia.
Ilmaiseksikin saa, kun tonkii kierrätysastiat ja roskikset. En kyllä laske kierrätysastiasta ottamista varastamiseksi. Sitä paitsi tuon sen sitten takaisin, kun lakkaan käyttämästä eli otan vaikka kattilan vain haltuuni hetkeksi. Oikeasti olen dyykannut omaan käyttööni lautasia, kattiloita jne. Nehän voi vaikka steriloida halutessaan, jos tuntuu, ettei normaali pesu riitä.
Vierailija kirjoitti:
"Mukavia asioita"= kerskakulutus
Vierailija kirjoitti:
Antiikin roomalaiset kehittivät askeettisuuden hyveen, ja myöhemmin protestanttiset liikkeet puritanismin.
Sama täällä. Ostan vain tarpeeseen ja silloin sellasta mikä kestää. Nyt meni ripa hajalle kattilasta joka ollu jo 30 v ja mies sen korjasi. Asutaan maalla ja kasvatan kaiken muun itse paitsi lihan. Vuoden ruoat saa maasta parillakympillä kun on valmiit kasvimaat johon laitetaan lannotteeksi palanutta hevosen ja lampaan p....a jota riittää vielä varmaan 10 vuodeksi. Siemenet maksaa muutaman kymmenen centtiä per pussi. Kerään sadevettä jolla kastelen. Marjoja on montaa eri laatua ja samoin hedelmäpuita. Tämä elämämäntapa ollut aina unelma nuoresta ja nyt saan toteuttaa sitä.
Kaikki säästämään niin saavat VM:n ekonomistit ihmetellä, että mitäs nyt tapahtuu. Siinähän ihmettelevät. Asuntojen hinnat kuulemma ihan just nyt lähdössä rakettinousuun ja palkan ostovoimakin nousussa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä hajosi tiskikone. Tiskailin hetken käsin ja kun viimeinenkin lapsi muutti kotoa, päätin etten tarvitse konetta mihinkään. Niin vähän tulee tiskiä ja kun tulee, ne on nopeasti pesty pienessä määrässä vettä.
70-luvulla tiskit tiskattiin yleensä pelkällä kuumalla vedellä. Toimii hyvin kun tiskaa heti välittömästi ruokailun jälkeen, niin ei ehdi mikään pinttyä.
Veden suhteen ette näköjään nuukaile yhtään :D Hirveää tuhlausta.
Sama. Musta on ihanaa kun esim vaatteet mahtuu kahdelle hyllylle ja yhdelle rekille. Pääkin on selkeämpi, kun ympäristö on.
1 kattila, 1 paistinpannu. Jääkaapissa kahvimaito ja raejuusto. Valkoinen sisustus muutamalla pienellä väripisteellä (lego kukkia :D)